2.معرفی کتاب تربیت سالم-19 آذر 1399
-
16/ آذر/ 1399
-
توسط تیم محتوا
-
323 بازدید
تربیت سالم در خانه: سلام یلدا هستم از آکام و امروز می خوام در کنار شما کتاب تربیت سالم در خانه رو معرفی کنم. این کتاب نوشته خانم جین نلسون و ترجمه اقای فرشچی و خانم ایزدیه که کتاب اینده اون رو منتشر کرده.
نویسنده کتاب که سالها روی مکتب تربیتی موسوم به positive discipline کار کرده معتقده که بسیاری از شیوه ها و روشهای تربیتی قدیمی دیگه نمی تونه چندان موثر باشه. شیوه های مبتنی بر تنبیه و جایزه دادن باید کم کم جای خودش رو به شیوه های تربیتی سالم تر و کارامدتر بده. نویسنده که خودش مادره هفت فرزنده بعد از بزرگ کردن پنج فرزند متوجه شد که راهکارهای قدیمی برای اون چالش های زیادی رو در مسیر فرزند پروری داشته. چالشهای ساده و معمولی که شاید همه مادرها و پدرها با اونها روبه رو باشند. چالشهایی مثل بیدار کردن بچه ها و فرستادنشون به مدرسه، مرتب کردن اتاق ، انجام تکالیف و هزاران چالش دیگه که برای ما مامانا و خیلی از پدرها بسیار آشناست.
نویسنده می گه دنبال راهکارهایی بوده که این چالشها رو کم کنه و نتیجه این تلاش و پیگیری و مطالعه اصولی شده که به فارسی به تربیت سالم ترجمه شده است. نویسنده امیدواره راهکارهایی که ارایه می ده به همه والدین کمک کنه تا بتونن با چالشهاشون بهتر کنار بیان.
سه فصل اول کتاب بیشتر روی اصول و مفاهیم و تبیین رویکرد تربیت سالم پرداخته. بعد به پدیده ای به اسم بدرفتاری می پردازه. اون رو تعریف می کنه. جالب اینه که خیلی وقتها والدین بعد خوندن کتاب تازه متوجه می شوند که چیزی که تا امروز بهش بدرفتاری می گفتند شاید اصلا بدرفتاری نبوده و فقط یک رفتار عادی در بستری خاص یا شرایط سنی خاصه. از طرفی خود والدین هم متوجه می شن، گاهی انچه که واقعا در تعریف بدرفتاری می گنجه، صرفا به خاطر خود کودک نیست.
اینجاست که بزرگترها هم متوجه نقش خودشون تو رفتار کودک می شوند. و برای تلاش برای اصلاح رفتار کودک نقش خودشون رو هم در نظر می گیرند. در ضمن به جای توبیخ و سرزنش کودک تلاش می کنند علت اصلی پشت رفتار رو پیدا کنند و اون رو رفع کنن. در واقع بر عکس قبل که تلاش می شد با اقدامات مختلف خود رفتار خاموش بشه، تلاش می شه مساله به شکل ریشه ای حل بشه و کودک به شکلی مسیول در مقابل رفتارهاش عمل کنه.
به این بخش از کتاب تربیت سالم گوش کنید:
من می گویم والدین و معلمان بالغ اند، ما که می خواهیم به بچه هایمان یاد بدهیم. رفتارشان را کنترل کنند. پس باید یاد بگیریم اول رفتار خودمان را کنترل کنیم. . با کسب آگاهی می توانیم جز کسانی باشیم که مسیولیت رفتار خود را در معادله بدرفتاری بر عهده می گیرند. و خود را به گونه ای تغییر می دهند که برانگیزاننده رفتار بهتری از سوی بچه ها باشد. بدون آنکه به حس اعتماد به نفس آنها لطمه وارد کند. می توانیم به خودمان فرصت دهیم. تا آرامشمان را به دست بیاوریم و بتوانیم به جای آنکه بدون فکر واکنش نشان دهیم. متفکرانه دست به عمل بزنیم. حرف من این است. دست کم ما هم مسیولیت پذیر باشیم. و استفاده از روش های دلگرم کننده را که اثر بلند مدت دارد بیاموزیم. چون این روش ها با هر چهار معیاری که برای تربیت موثر گفتیم همخوانی دارد.
این چهار معیار و ملاک چیه؟ تو فصل یک کتاب درباره این ها صحبت کرده. اینکه اثر بلند مدت داشته باشه، توام با احترام و محبت باشه. احساس تعلق رو در بچه ها بالا ببره و در نهایت مهارت ارزشمندی رو به اونها یاد بده.
علل اصلی بدرفتاری رو نویسنده کتاب در یک جدول تنظیم کرده و معتقده ما از روی نشانه ها، حتی احساس خاصی که به خودمون در مواجهه با رفتار کودک دست می ده، می تونیم علت رو بفهمیم.
در فصلهای بعد نویسنده تلاش می کنه جایگزینهایی رو به جای تنبیه و جایزه برای تغییر رفتار کودک ارایه بده. استفاده از راهکارهایی مثل پیدا کردن راه حل به شکل مشترک و یا نشست های خانوادگی. نویسنده معتقده این کارها اثرات کارامدتری برای تغییر رفتار دارد.
باز هم با معرفی کتابهای بیشتر کنارتون هستیم.
……………………