2.معرفی کتاب تربیت سالم-19 آذر 1399

  • 16/ آذر/ 1399

  • توسط تیم محتوا

  • 323 بازدید

2.معرفی کتاب تربیت سالم-19 آذر 1399

تربیت سالم در خانه: سلام یلدا هستم از آکام و امروز می خوام در کنار شما کتاب تربیت سالم در خانه رو معرفی کنم. این کتاب نوشته خانم جین نلسون و ترجمه اقای فرشچی و خانم ایزدیه که کتاب اینده اون رو منتشر کرده.

نویسنده کتاب که سالها روی مکتب تربیتی موسوم به positive discipline کار کرده معتقده که بسیاری از شیوه ها و روشهای تربیتی قدیمی دیگه نمی تونه چندان موثر باشه. شیوه های مبتنی بر تنبیه و جایزه دادن باید کم کم جای خودش رو به شیوه های تربیتی سالم تر و کارامدتر بده. نویسنده که خودش مادره هفت فرزنده بعد از بزرگ کردن پنج فرزند متوجه شد که راهکارهای قدیمی برای اون چالش های زیادی رو در مسیر فرزند پروری داشته. چالشهای ساده و معمولی که شاید همه مادرها و پدرها با اونها روبه رو باشند. چالشهایی مثل بیدار کردن بچه ها و فرستادنشون به مدرسه، مرتب کردن اتاق ، انجام تکالیف و هزاران چالش دیگه که برای ما مامانا و خیلی از پدرها بسیار آشناست.

نویسنده می گه دنبال راهکارهایی بوده که این چالشها رو کم کنه و نتیجه این تلاش و پیگیری و مطالعه اصولی شده که به فارسی به تربیت سالم ترجمه شده است. نویسنده امیدواره راهکارهایی که ارایه می ده به همه والدین کمک کنه تا بتونن با چالشهاشون بهتر کنار بیان.

سه فصل اول کتاب بیشتر روی اصول و مفاهیم و تبیین رویکرد تربیت سالم پرداخته. بعد به پدیده ای به اسم بدرفتاری می پردازه. اون رو تعریف می کنه. جالب اینه که خیلی وقتها والدین بعد خوندن کتاب تازه متوجه می شوند که چیزی که تا امروز بهش بدرفتاری می گفتند شاید اصلا بدرفتاری نبوده و فقط یک رفتار عادی در بستری خاص یا شرایط سنی خاصه. از طرفی خود والدین هم متوجه می شن، گاهی انچه که واقعا در تعریف بدرفتاری می گنجه، صرفا به خاطر خود کودک نیست.

اینجاست که بزرگترها هم متوجه نقش خودشون تو رفتار کودک می شوند. و برای تلاش برای اصلاح رفتار کودک نقش خودشون رو هم در نظر می گیرند. در ضمن به جای توبیخ و سرزنش کودک تلاش می کنند علت اصلی پشت رفتار رو پیدا کنند و اون رو رفع کنن. در واقع بر عکس قبل که تلاش می شد با اقدامات مختلف خود رفتار خاموش بشه، تلاش می شه مساله به شکل ریشه ای حل بشه و کودک به شکلی مسیول در مقابل رفتارهاش عمل کنه.

به این بخش از کتاب تربیت سالم گوش کنید:معرفی کتاب تربیت سالم

من می گویم والدین و معلمان بالغ اند، ما که می خواهیم به بچه هایمان یاد بدهیم. رفتارشان را کنترل کنند. پس باید یاد بگیریم اول رفتار خودمان را کنترل کنیم. . با کسب آگاهی می توانیم جز کسانی باشیم که مسیولیت رفتار خود را در معادله بدرفتاری بر عهده می گیرند. و خود را به گونه ای تغییر می دهند که برانگیزاننده رفتار بهتری از سوی بچه ها باشد. بدون آنکه به حس اعتماد به نفس آنها لطمه وارد کند. می توانیم به خودمان فرصت دهیم. تا آرامشمان را به دست بیاوریم و بتوانیم به جای آنکه بدون فکر واکنش نشان دهیم. متفکرانه دست به عمل بزنیم. حرف من این است. دست کم ما هم مسیولیت پذیر باشیم. و استفاده از روش های دلگرم کننده را که اثر بلند مدت دارد بیاموزیم. چون این روش ها با هر چهار معیاری که برای تربیت موثر گفتیم همخوانی دارد.

 

این چهار معیار و ملاک چیه؟ تو فصل یک کتاب درباره این ها صحبت کرده. اینکه اثر بلند مدت داشته باشه، توام با احترام و محبت باشه. احساس تعلق رو در بچه ها بالا ببره و در نهایت مهارت ارزشمندی رو به اونها یاد بده.

علل اصلی بدرفتاری رو نویسنده کتاب در یک جدول تنظیم کرده و معتقده ما از روی نشانه ها، حتی احساس خاصی که به خودمون در مواجهه با رفتار کودک دست می ده،  می تونیم علت رو بفهمیم.

در فصلهای بعد نویسنده تلاش می کنه جایگزینهایی رو به جای تنبیه و جایزه برای تغییر رفتار کودک ارایه بده. استفاده از راهکارهایی مثل پیدا کردن راه حل به شکل مشترک و یا نشست های خانوادگی. نویسنده معتقده این کارها اثرات کارامدتری برای تغییر رفتار دارد.

باز هم با معرفی کتابهای بیشتر کنارتون هستیم.

……………………

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×