آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

OCD

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD

اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک بحث بی پایان که سعی می کنید در آن از منطق استفاده کنید، چقدر آسان اتفاق می افتد. به کودک خود می گویید که چقدر بعید است اتفاقی که او تصور میکند  رخ بدهد. به او می آموزید که مثبت فکر کند. به او اطمینان خاطر می دهید و سعی می کنید به او کمک کنید.

شما ممکن است این کارها را انجام دهید زیرا معتقدید که این کارها به کودک شما کمک می کند تا بر اضطراب اش غلبه کند. کودک سرانجام آرام می شود و هر دوی شما می توانید به روز خود ادامه دهید. متأسفانه کاهش اضطراب کوتاه مدت است و بلافاصله پس از انجام این کارها، یا شما دوباره می توانید به کودک خود اطمینان خاطر دهید، یا موج جدیدی از وسواس و تردید آغاز می شود. در حالی که ناامیدانه سعی در کمک به فرزند خود دارید، ممکن است ناخواسته به پیشرفت OCD کمک کنید.

نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD

 

  • استفاده از منطق و استدلال استفاده کنید. چی؟ اما آیا این روشی نیست که ما به فرزندانمان در مورد جهان یاد دهیم، بله. اما در این حالت، شرایط شما طوری نیست که بخواهید با او استدلال کنید — این اختلال وسواس فکری است، کمی شکاف در مغز. آیا واقعاً می خواهید با بحث و گفتگو با آن عزت پیدا کنید؟
  • با گفتن نگران نباش، همه چیز خوب خواهد شد، همه در امنیت هستند و اتفاقات بدی رخ نخواهد داد، به او اطمینان خاطر ندهید. اینکه بتوانید ناراحتی کودک را تسکین دهید احساس خوبی است، اما تسکین طولانی نخواهد بود. OCD همیشه برای موارد بیشتر بازمی گردد، تا زمانی که کودک شما یاد بگیرد که در برابر آن بایستد.
  • با شستشوی زمین یا دستشویی، انجام شستشوی اضافی لباس ها، ترتیب دادن اشیا به ترتیب خاص بررسی تا زمانی كه همه چیز “درست” باشند. اینکه آیا درها قفل شده اند و از اعداد “بد” در محل زندگی خودداری كنید. شما می خواهید مفید باشید، اما سازگاری با OCD فقط علائم آن را تقویت می کند.
  • به کودک خود بگویید که جلوی این رفتار را بگیرد. کودک آنرا اختراع نکرده است. به همان اندازه دشوار است که باور کنیم، این OCD است که دارد آن چیزها را در گوش او نجوا می کند (یا جیغ می کشد). بنابراین، این وظیفه ما است که به کودک کمک کنیم تا OCD را متوقف کند و از بیهوده بودن خود جلوگیری کند. سرزنش کودک، که در این شرایط قربانی شده است، ناعادلانه است و کمکی نمی کند.
  • تنبیه کردن. فرزند شما نمی خواهد هیچ یک از اجبارها را انجام دهد، و واقعاً نمی تواند به بهتر شدن شرایط کمک کند، همانطور که تصور آن دشوار است.
بیشتر بدانید  چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

 

باید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD

 

  • برای کودک توضیح دهید که هر چقدر که فکرها و آیین ها برای او عجیب، شرم آور و غیر عادی به نظر می رسند، آنها فقط بخشی از موارد OCD هستند.
  • به کودک در مورد این واقعیت که هر کسی می تواند افکار احمقانه، عجیب و غریب یا ترسناک داشته باشد. آموزش دهید. فقط افراد مبتلا به OCD به آن افکار ناچیز اهمیت بیش از حد می دهند. آنها این افکار را خیلی جدی می گیرند. وقتی آنها این افکار را به عنوان “ناخواسته” برچسب گذاری می کنند، افکار به سرعت قدرت خود را از دست می دهند.
  •  به کودک بیاموزید که خودش را از OCD جدا کند. هر زمان که سعی در اذیت و آزار کودک شما دارد. برای OCD یک نام خنده دار و یا تحقیرآمیز بگذارید، و آن را با نام جدید صدا کنید. برخی از موارد مورد علاقه اخیر من: پلانکتون (نه ارگانیسم های کوچک آب، بلکه شخصیت آزار دهنده باب اسفنجی) و کرولا د ویل. یا فقط آنرا “OCD” بنامید.
  • یاد بگیرید که فرایند و محتوای OCD را جدا کنید. واقعاً مهم نیست که چه استدلال های OCD، کودک را وادار به انجام کارها می کند. هرچند بسیار مهم است که به کودک اشاره کنیم که این رفتارها کار OCD است. آن موجود تنفر انگیز که اکنون صحبت می کند. بنابراین، با اشاره به مجرم (OCD) و نه محتوای وسواس، روند کار را حل کنید. به کودک خود بگویید، “OCD دوباره سعی می کند شما را فریب دهد.” یا بپرسید، “آیا” شخص پست “سعی دارد شما را اذیت کند؟”
  • برای کودک خود توضیح دهید که با انجام آنچه OCD از او می خواهد، فقط آن را قویتر می کند.
  • کودک را تشویق کنید که تدریجا بی خیال شود، یا مناسک خود را تغییر دهد. یا بهتر از این، کلاً آنها را رها کند و ببیند چه اتفاقی می افتد. بپرسید، “آیا آنچه انتظار داری اتفاق افتاد؟” یا “آیا آن چیزی که انتظار داشتید بد بود؟”
  • برای فرزندتان توضیح دهید که اضطراب حتی اگر او هیچ تشریفاتی را انجام ندهد، از بین می رود.
  • مراقب وسواس های جدید باشید. هایدرا را از اساطیر یونان به یاد دارید؟ اونی که هرکول برای کشتن فرستاده شده؟ به ازای هر سر بریده شده، هیدرا دو سر دوباره رشد می داد. من اغلب OCD را به هایدرا تشبیه می کنم، به عنوان مثال وقتی کودک بالاخره قادر به غلبه بر یک وسواس است، OCD سعی خواهد کرد تا دزدکی وسواس یا آیین دیگری را جایگزین آن کند. بنابراین بسیار مهم است که در ابتدای ظهور آیین جدید OCD را متوقف کنید.
  • با دقت به دنبال هر پیروزی کوچکی باشید که فرزند شما بر OCD دارد. به یاد داشته باشید، ایستادن در برابر یک قلدر بسیار ترسناک است. اگر فرزند شما توانست یک وسواس را به تأخیر بیندازد یا حتی کمی آن را تغییر دهد  وی را ستایش کنید! اینگونه رفتار جدید فرزندتان در ایستادن در برابر OCD را تشویق می کنید.
  • مطلع شوید! درباره OCD مطالعه کنید. اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد و کتابهای بسیار خوبی در مورد OCD نوشته شده اند.
بیشتر بدانید  برای کمک به کودک بسیار حساس و لجباز چه کار میتوان انجام داد

 

این توصیه ها جایگزین درمان نیست

 

OCD یک اختلال پیچیده است. بیشتر افراد مبتلا به OCD (کودکان و بزرگسالان) برای یادگیری مدیریت OCD به درمان نیاز دارند. این روش درمانی با سایر اشکال گفتاردرمانی بسیار متفاوت است. و شامل پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) است. این درمان به ویژه در صورت همراهی با درمان پذیرش و تعهد (ACT) بسیار موثر خواهد بود. این به کودکان می آموزد که با ترس خود روبرو شده و به جنگOCD  بروند.

شما به عنوان یک والدین، نقش بسیار مهمی در این روند دارید حمایت از فرزند خود و کمک به او در انجام آنچه کودکان به طور طبیعی بهتر انجام می دهند شورش. بله، شورش در برابر یک وسواس مغزی مزاحم که سعی دارد بر او حکم فرمایی کند!

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×