زندگی اجتماعی

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

عزت نفس در کودکان

 

آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس در کودکان آورده شده است.

بگذارید مثالی از زندگی خودم و پسرم برایتان بیاورم. هفته گذشته، پسرم هارون تیم فوتبال مدرسه را ساخت. من به خودم افتخار کردم و نمی توانم جلوی زدن این حرف را بگیرم. “آفرین رفیق! تو بهترینی!” من خوشحال بودم، او خوشحال بود، و همه با دنیا درست به نظر می رسید.

این اولین بار نیست که بچه هایم می شنوند که من از آنها تعریف و ستایش می کنم. من بخش تشویق ساکنان، بزرگترین طرفدار آنها و حمایتگر آنها هستم. این روزها، می توانید من را ببینید که به راحتی از هر موفقیتی تعریف می کنم. وقتی بچه های من گیتار تمرین می کنند، یک گل می زنند، به شستن ظرف ها کمک می کنند و غیره. منطق مادرانه به این شکل است: بچه کارهای خوبی (یا به اندازه کافی خوب برای من) انجام می دهد، بنابراین من باعث می شوم که نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد. این افزایش عزت نفس نامیده می شود. یا من اینطوری فکر می کردم.

 

در ادامه مواردی ذکر شده است که ممکن است در مورد ایجاد عزت نفس در کودکان در نظر نگرفته باشید.

 

  1. برای ایجاد عزت نفس در کودکان یک قدم به عقب بروید

جیم تیلور، (نویسنده کتاب بچه های شما گوش می دهند) می گوید: روش های بهتری برای ایجاد عزت نفس وجود دارد به جای ستایش و تشویق بی پایان، برای هر کاری که بچه ها انجام می دهند. اگرچه برای انجام کسب مهارت ، شما باید یاد بگیرید که قدم به عقب گذاشته و بگذارید فرزندتان ریسک کند. انتخاب کند. مشکلات را حل کند و به همان کاری که شروع می کند پایبند باشد.

  1. ستایش بیش از حد از بچه ها، بیشتر از فایده ضرر دارد

تیلور می گوید عزت نفس ناشی از احساس دوست داشتن و امنیت و ایجاد مهارت است. اگرچه والدین اغلب فرزندان خود را با دو مورد اول پر می کنند. حس دوست داشتن و مهارت در کارها

ایجاد این پیشرفت به زمان و تلاش نیاز دارد. وی می گوید: “هر چقدر که بخواهیم، نباید از بچه های خود در موارد اشتباه حمایت کنیم.”

در واقع، با ستایش بیش از حد از بچه ها، ما بیشتر از اینکه فایده داشته باشیم آسیب می رسانیم. تیلور می گوید: “ما در حال کاهش استاندار آنها هستیم.” “اگر مدام به فرزند خود بگویید که او در حال انجام یک کار خارق العاده است، با خود می گوید دیگر نیازی به فشار آوردن به خودش نیست. اما اعتماد به نفس از انجام، از تلاش و شکست و تلاش مجدد حاصل می شود. از طریق تمرین. ”

سامانتا مک لئود، دارای چهار پسر یک تا نه ساله، معتقد است که ستایش مداوم می تواند عزت نفس را از بین ببرد. یا بچه ها فکر می کنند کامل هستند و یا اینکه سعی می کنند همیشه عالی باشند. یک استاندارد غیرممکن. همچنین ستایش نادرست آنها را گیج می کند. “اگر پسرم نتواند چیزی را هجی کند و من به او بگویم که خیلی عالی عمل می کند، یاد می گیرد به غرایز خودش اعتماد نکند. او همچنین یاد می گیرد که ستایش فقط یک دروغ صریح است. ”

به علاوه به فرزند شما  میگوید با خودمی گوید که او بهترین، باهوش ترین یا با استعداد ترین است که او را برای اخبار بسیار بد جاده پیش روی آماده می کند. شما در حال ایجاد یک خود گرایی هستید که فکر می کند اینگونه می ماند، اما دیر یا زود متوجه خواهد شد که همه چیز مانند تصور شما نیست.

  1. به فرزندتان اجازه دهید خطرهای سالم را بپذیرد

ویکتوریا سوپیک، مدیرعامل Kids & Company، یک سرویس مراقبت از کودکان در تورنتو و مادر 8 کودک، می گوید خودتان را مجبور کنید که عقب بایستید در حالی که کودک شما خطرات سالمی را متحمل می شود. او نیز می گوید: “برای ایجاد اعتماد به نفس در دنیا، بچه ها باید به شانس روی آورده، انتخاب کنند و مسئولیت آنها را بپذیرند.” او پدر و مادرهای زیادی را می بیند که سعی دارند بچه هایشان را مدام از شکست نجات دهند.

بیشتر بدانید  چطور کودکی حرف شنو داشته باشیم؟

سوپیک یادآوری می کند که پسر دو ساله اش، در یک مهمانی کوزه عظیمی از نوشابه نارنجی را برداشته از آن طرف اتاق خیره شده است. سوپیک به یاد می آورد: “او می خواست آن را در لیوان بریزد، و من فقط آنجا ایستادم و نفس خود را حفظ کردم.” سوپیک به جای تلاش برای نجات پسرش قبل از اینکه فرصتی برای امتحان کردن داشته باشد، نظاره گر ریختن نوشیدنی روی زمین بود.

سپس بهترین قسمت پیش آمد: او میگوید پسرش یک پیشخدمت را صدا زد، یک حوله خواست و وضع نابسامان خود را تمیز کرد. سوپیک می گوید: “او مشکل خودش را حل کرد درست مثل ما بزرگسال های موفق.”

  1. برای ایجاد عزت نفس در کودکان به بچه ها اجازه دهید خودشان انتخاب کنند

سوپیک می گوید، وقتی بچه ها متناسب با سن خودشان انتخاب می کنند، احساس قدرت می کنند. با اشاره به اینکه بچه های دو ساله می توانند عواقب تصمیمات خود را در نظر بگیرند. سوپیک همیشه به بچه های خود اجازه می دهد که در زمستان کت، کلاه و دستکش بپوشند. “هنگامی که آنها تفاوت بین سرد و گرم را دانستند، این به آنها بستگی داشت. آنها باید بر بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب های خود را به عهده بگیرند. ”

  1. از کودکان بخواهید و به آنها اجازه دهید در خانه کمک کنند

تیلور می گوید: در ایجاد عزت نفس، کودکان همچنین به فرصت هایی نیاز دارند تا توانایی خود را نشان دهند و احساس کنند سهم آنها با ارزش است. در خانه، این بدان معناست که از آنها بخواهید حتی در زمان کودکی برای آشپزی، چیدن میز و تخت خواب کمک کنند.

  1. آنها را تشویق کنید تا به دنبال منافع خود باشند

روش مطمئن دیگر برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان تشویق آنها به انجام کارهایی است که به آنها علاقه نشان می دهند، و سپس اطمینان حاصل کنید که آنها این کار را به اتمام می رسانند. مهم نیست که چه وظیفه ای باشد این می تواند از دورهای شنا گرفته تا انجام بازی های ویدیویی. موضوع این است که آنها به آنچه شروع می کنند پایبند بمانند. بنابراین در پایان احساس می کنند که این تلاش یک موفقیت بوده است.

وقتی بچه ها تقلا می کنند یا شکست می خورند چه باید کرد

اگر عزت نفس فرزندتان به دلیل خط خوردن از تیم ژیمناستیک یا ناتوانی در حل جداول ضرب افت کند، چه باید انجام دهید؟

  1. از فرصت استفاده کنید!

تیلور می گوید: “بسیاری از پدر و مادرها به اشتباه می افتند.” “آنها فکر می کنند که شکست به عزت نفس بچه هایشان آسیب می رساند، اما در واقع یک فرصت طلایی برای کمک به ساختن آن است.”

  1. ثابت کنید که عشق شما بدون قید و شرط است

به کودک خود بگویید که حتی در صورت عدم موفقیت یا تصمیم گیری اشتباه، او را دوست دارید. اگر تمام آنچه در مورد آن صحبت می کنید نحوه اجرا باشد، کودک فکر خواهد کرد شما او را فقط بخاطر کارنامه اش یا توانایی که در نمایش داشته دوست دارید.

  1. به این موضوع دقت کنید واطمینان حاصل کنید که اهداف کودک شما در سطحی متناسب با توانایی کودک است و برای او قابل دستیابی است

این ممکن است به معنای پیشنهاد او برای پیوستن به لیگ خانه باشد، جایی که او می تواند مانند یک ستاره احساس آخرین غرور از بودن در یک بزرگ داشته باشد. مک لئود این درس را زمانی آموخت که پسرش الکس در کلاس دوم بود. وقتی مک لئود چند کتاب از خانه درخت جادو را به خانه آورد، که کمی پایین تر از سطح الکس بود اتفاقاتی رخ داد. الکس که تا آن زمان احساس می کرد در خواندن ناکام مانده است، آماده تسلیم شدن بود. وی یادآوری می کند: “او هر دو روز یکبار مطالعه می کرد و چنان به خود افتخار می کرد که به مطالعه مجموعه Goosebumps ادامه داد، بدن هیچ مشکلی.” پس از آن، مادر و پسر در مورد چگونگی جواب دادن تمرین برای الکس صحبت کردند، و مادر استقامت پسرش را می ستود.

  1. برای ایجاد عزت نفس در کودکان ،ستایش مناسب را ارائه دهید

در اینجا میتوانیم از یک ضرب المثل قدیمی استفاده کنیم که می گوید: اندازه نگه دار که اندازه نکوست. تیلور معتقد است اگرچه از ستایش اغلب سو استفاده می شود، اما وقتی خاص باشد و کسب شود، یک عزت نفس ارزشمند است.

بیشتر بدانید  چجوری به بچه ها عذرخواهی کردن رو یاد بدیم؟

لورنا کروس، یک معلم موسیقی سابق، به یاد می آورد که از دانش آموزان گروه کر خود خواسته بود “یک پرونده کاری” پر از ستایش هایی که به دست آورده اند را نگه دارند. هر وقت آنها نام خود را در یک برنامه یا مقاله روزنامه می دیدند یا یک یادداشت دریافت می کردند، باید آن را داخل این پرونده می گذاشتند. “وقتی بچه ها روز بدی را پشت سر می گذاشتند، آنها این کلمات ستایش را بیرون می کشیدند و همه کارهای ریز و درشتی را که انجام داده بودند می خواندند و این باعث می شد احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.”

تیلور می گوید، پرونده کاری به این دلیل مفید است که به بچه ها روش های خاص آنها را نشان می دهد، و به آنها می آموزد که با تمرین پاداش می گیرند. سوپیک می گوید: و این تمرین تلاش است که باید مورد تمجید قرار گیرد. “فقط نگویید” بازی خوبی بود “. به او بگویید عالی بود که چه خوب توپ را به هم تیمی خود پاس داد. ”

و به خاطر داشته باشید که کمی ستایش غیرمستقیم، مانند ستاره های موجود در یک جدول آواز، می تواند معجزه کند. نانسی بوتلو حتی بیشتر مبتکر می شود. او مطمئن می شود که بچه هایش کمی لاف زدن را “بشنوند”. “من به دوستانم خواهم گفت که چگونه معلم گفت مارگارت بسیار مهربان است، یا چگونه دیدم که بریجت سخت روی بستن کفش های خود کار می کند. از آنجا که آنها جاسوسی می کردند، آنها می دانند که منظور من این است و من فقط سعی نمی کنم احساس خوبی داشته باشم. ”

چک لیست در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان شما

در ادامه برخی از مواردی آمده است که انجمن بهداشت روان کانادا می گوید شما می توانید برای تربیت بچه ها با اعتماد به نفس نه وابسته انجام دهید:

احساس خاص بودن. برای شما مهم است که به فرزندان خود کمک کنید استعدادها و ویژگی های منحصر به فرد خود را کشف کنند، و به نقاط قوت خود اهمیت دهند. اما همچنین به آنها بیاموزید که احساس خاص بودن به معنای احساس بهتر بودن از دیگران نیست.

اهداف تعیین کنید. به بچه های خود بیاموزید که برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند و به موفقیت های خود افتخار کنند. فرصت های موفقیت را برای آنها فراهم کنید.

سعی کنید، دوباره امتحان کنید. فرزندان خود را تشویق کنید تا چیزها را به روش خود امتحان کنند. با چالش روبرو شوند و ریسک کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×