سلامت جسمانی

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

غذا ممنوع در دوران بارداری

 

یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه یا استیک بزرگ باشید، این خبر می تواند یک واقعا برایتان ناراحت کننده باشد.

خوشبختانه باید بدانید بیشتر از آنچه که نمی توانید بخورید، غذاهای متنوعی وجود دارد که بتوانید بخورید. شما باید برای سالم ماندن، به آنچه می خورید و می نوشید دقت کنید.

برخی از غذاها فقط باید به ندرت در زمان بارداری مصرف شوند. در حالی که از مصرف کامل سایر مواد باید خودداری شود. در ادامه 11 ماده غذایی و نوشیدنی برای جلوگیری یا به حداقل رساندن آنها در دوران بارداری، آورده شده است.

 

انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری عبارتند از :

 

  1. ماهی با جیوه بالا

جیوه یک عنصر بسیار سمی است. هیچ سطح مطمئنی از قرار گرفتن در معرض را ندارد و بیشتر در آبهای آلوده یافت می شود.

در مقادیر بیشتر می تواند برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و کلیه ها سمی باشد. همچنین ممکن است در کودکان مشکلات جدی رشد ایجاد کند  حتی با مقادیر کم نیز می تواند اثرات منفی داشته باشد.

از آنجا که در دریاهای آلوده یافت می شود، ماهی های بزرگ دریایی می توانند مقدار زیادی جیوه جمع کنند. بنابراین، بهتر است از مصرف ماهی با جیوه زیاد در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

 

ماهی های پر جیوه که باید از آنها اجتناب کنید و غذا ممنوع در دوران بارداری هستند عبارتند از:

  • کوسه
  • اره ماهی
  • شاه خال خالی
  • ماهی تن (به ویژه ماهی بیگی)
  • مارلین
  • کاشی ماهی خلیج مکزیک
  • زبری نارنجی

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه ماهی ها سرشار از جیوه نیستند. فقط انواع خاصی.

مصرف ماهی کم جیوه در دوران بارداری بسیار سالم است و طبق اعلام سازمان غذا و دارو (FDA) این ماهی ها می توانند تا سه بار در هفته مصرف شوند.

ماهی های کم جیوه فراوان بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • آنچوی
  • کد
  • جادوگر
  • ماهی سالمون
  • تیلاپیا
  • ماهی قزل آلا (آب شیرین)

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی آنچین گزینه های خوبی خواهند بود، زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای کودک شما حیاتی است.

 

  1. یک  غذا ممنوع در دوران بارداری ماهی نپخته یا خام است

این یکی برای طرفداران سوشی سخت خواهد بود. اما یک مورد بسیار مهم است. ماهی خام، به ویژه صدف، می تواند عفونت های مختلفی ایجاد کند. ماهی های خام می توانند حامل عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی مانند نورو ، ویبریو ، سالمونلا و لیستریا باشند.

برخی از این عفونت ها ممکن است فقط شما را تحت تأثیر قرار دهند و باعث کم آبی و ضعف بدن شوند. سایر عفونت ها ممکن است با عواقب جدی یا حتی کشنده به کودک شما منتقل شوند.

زنان باردار به ویژه در معرض عفونت های لیستریا هستند. در واقع طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، زنان باردار تا 10 برابر بیشتر از جمعیت عمومی مبتلا به لیستریا می شوند. زنان باردار هیسپانیک 24 برابر بیشتر در معرض خطر هستند.

این باکتری را می توان در خاک و آب یا گیاهان آلوده یافت. ماهی های خام می توانند در طی فرآوری، از جمله دودی کردن یا خشک شدن، آلوده شوند.

باکتری لیستریا می تواند از طریق جفت به کودک شما منتقل شود. حتی اگر هیچ نشانه ای از بیماری را نشان ندهید. طبق اعلام CDC این می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، تولد نوزاد مرده و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

قطعاً توصیه می شود از ماهی و صدف خام، از جمله بسیاری از غذاهای سوشی، خودداری کنید. اما نگران نباشید، شما بعد از به دنیا آمدن کودک از آنها بسیار بیشتر لذت خواهید برد و تجربه دوباره آنها ایمن تر است.

 

  1. گوشت نپخته، خام و فرآوری شده

برخی از موارد مشابه در مورد ماهی خام، گوشت نیم پز را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. خوردن گوشت نپخته یا خام خطر ابتلا به چندین باکتری یا انگلی از جمله توکسوپلاسما، ای کولی، لیستریا و سالمونلا را افزایش می دهد.

باکتری ها ممکن است سلامتی کودک کوچک شما را تهدید کنند و احتمالاً منجر به تولد نوزاد مرده یا بیماری های عصبی شدید، از جمله ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع شوند.

در حالی که بیشتر باکتری ها در سطح کل قطعات گوشت یافت می شوند، باکتری های دیگر ممکن است در رشته های عضلانی باقی بمانند.

برخی از شقه های گوشت ها مانند فیله ، سیروئین ، یا ریبای گوشت گاو ، گوشت بره و گوساله — ممکن است در صورت کامل پخته نشدن، بی خطر باشند. با این حال، این تنها در مواردی اعمال می شود که تکه گوشت کامل بوده، بریده نشده باشد و کاملاً از سطح خارجی پخته شود.

گوشت های خرد شده، از جمله گوشت گوسفندی، همبرگر، گوشت چرخ کرده، گوشت خوک و مرغ، هرگز نباید به صورت خام یا نیمه پخته مصرف شوند. بنابراین آن مصرف انواع همبرگر ها را فعلاً فراموش کنید.

هات داگ، پپرونی و گوشت غذاهای آماده نیز نگران کننده هستند. که گاهی برای افراد باردار تعجب آور است. این نوع گوشت ها ممکن است در هنگام پردازش یا نگهداری به انواع مختلف باکتری آلوده شوند.

بیشتر بدانید  آموزش روش استراحت و تمرین ورزشی در دوران بارداری

زنان باردار نباید از مواد گوشتی فرآوری شده استفاده کنند مگر اینکه قبل از استفاده به خوبی پخته شوند.

 

  1. تخم مرغ خام

تخم مرغ خام ممکن اس به باکتری سالمونلا آلوده باشد.

علائم عفونت  سالمونلا شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است.

با این حال در موارد نادر، ممکن است عفونت باعث گرفتگی رحم و منجر به تولد زودرس یا تولد نوزاد مرده شود.

 

غذاهایی که معمولاً حاوی تخم مرغ خام هستند و غذا ممنوع در دوران بارداری هستند که عبارتند از:

  • تخم مرغ عسلی
  • تخم مرغ آب پز
  • سس هلندی
  • سس مایونز خانگی
  • سس سالاد خانگی
  • بستنی خانگی
  • مایه کیک خانگی

بیشتر محصولات تجاری حاوی تخم مرغ خام با تخم مرغ پاستوریزه تهیه می شوند و مصرف آن بی خطر است. با این حال، برای اطمینان باید همیشه برچسب را بخوانید.

برای اینکه در سمت امن باشید، اطمینان حاصل کنید که همیشه تخم مرغ را کاملا بپزید یا از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید. آن زرده های فوق العاده داخل کیک و مایونز خانگی را تا پس از تولد کودک، ذخیره کنید.

 

  1. جگر و قلوه (گوشت های ارگانی)

جگر و قلوه منبع خوبی از انواع مواد مغذی هستند.

این موارد شامل آهن، ویتامین B12، ویتامین A، روی، سلنیوم و مس است. همه این موارد برای شما و کودک مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A حیوانی (ویتامین A ذخیره شده) در دوران بارداری توصیه نمی شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A ذخیره شده، به خصوص در سه ماهه اول بارداری، می تواند منجر به ناهنجاری مادرزادی و سقط شود.

اگرچه این بیشتر با مکمل های ویتامین A در ارتباط است، بهتر است مصرف گوشت های قسمت کبد حیوانات را به مقدار کم در هفته حفظ کنید.

 

  1. کافئین (میزان بالای مصرف قهوه، چایی، نوشابه)

ممکن است شما یکی از میلیون ها مردمی باشید که عاشق فنجان های قهوه، چای، نوشابه یا کاکائو هستند. مطمئناً شما در عشق به کافئین تنها نیستید.

طبق تحقیقات کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) به طور کلی به افراد باردار توصیه می شود که میزان کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز کاهش دهند.

کافئین خیلی سریع جذب شده و به راحتی به جفت منتقل می شود. از آنجا که نوزادان و جفت های آنها آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند، سطح بالایی از آن می تواند تجمع یابد.

نشان داده شده که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری، رشد جنین را محدود می کند و خطر ابتلا به وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد.

وزن کم هنگام تولد : به کودکانی گفته میشود که مقدار کمتر از 2.5 کیلو وزن دارند. با افزایش خطر مرگ نوزاد و احتمال دچار شدن به بیماری های مزمن در بزرگسالی همراه است.

بنابراین مراقب فنجان قهوه یا نوشابه روزانه خود باشید تا مطمئن شوید کودک در معرض کافئین زیادی قرار ندارد.

 

  1. جوانه های خام

انتخاب سالاد انتخابی شما نیز ممکن است دارای مواد ممنوعه باشند. جوانه های خام، از جمله جوانه های یونجه، شبدر، تربچه و ماش، ممکن است به سالمونلا آلوده باشند.

محیط مرطوب مورد نیاز بذرها برای شروع جوانه زدن، برای این نوع باکتریها ایده آل است و شستشو آنها تقریباً غیرممکن است.

به همین دلیل به شما توصیه می شود که به طور کلی از مصرف جوانه های خام خودداری کنید. با این حال، طبق گفته FDA، جوانه ها پس از پخته شدن بی خطر هستند.

 

  1. محصولات شسته نشده

سطح میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا با پوست ممکن است به چندین باکتری و انگل آلوده باشند.

این باکتری و انگل ها شامل توکسوپلاسما، ای کولی، سالمونلا و لیستریا هستند که می توانند از طریق خاک یا دست انتقال یابند.

آلودگی می تواند در هر زمان از تولید، برداشت، فرآوری، ذخیره سازی، حمل و نقل یا خرده فروشی رخ دهد. خطرناک ترین انگلی که ممکن است روی میوه ها و سبزیجات بماند، توکسوپلاسما نام دارد.

اکثر افرادی که به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند، در حالی که دیگران ممکن است احساس کنند به مدت یک ماه یا بیشتر به آنفولانزا مبتلا هستند.

بیشتر نوزادان در حالی که هنوز در رحم هستند، و به باکتری توکسوپلاسما آلوده شده اند، از بدو تولد هیچ علامتی ندارند. با این حال، اختلالاتی مانند نابینایی یا اختلالات فکری ممکن است در ادامه سالهای زندگی ایجاد شوند.

علاوه بر این درصد کمی از نوزادان آلوده هنگام تولد، دارای آسیب جدی در ناحیه چشم یا مغز هستند.

در حالی که باردار هستید، بسیار مهم است که با شستن کامل با آب، پوست کندن یا پختن میوه ها و سبزیجات، خطر عفونت را به حداقل برسانید. بعد از ورود کودک نیز این کار را ادامه دهید.

 

  1. شیر، پنیر و آب میوه غیر پاستوریزه

شیر خام، پنیر غیر پاستوریزه و پنیرهای نرم رسیده می توانند حاوی مجموعه ای از باکتری های مضر از جمله لیستریا، سالمونلا، ای کولی و کمپیلوباکتر باشند. (این اسم ها احتمالاً اکنون آشنا به نظر می رسند.)

همین امر در مورد آب میوه غیر پاستوریزه نیز وجود دارد که مستعد آلودگی باکتریایی است. این عفونت ها همه می توانند عواقب تهدید کننده برای زندگی نوزاد متولد نشده داشته باشند.

بیشتر بدانید  چگونه ذهن آگاهی به اضطراب و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک می کند

این باکتری ها می توانند به طور طبیعی وجود داشته یا در اثر آلودگی هنگام جمع آوری یا ذخیره سازی ایجاد شوند. پاستوریزاسیون موثرترین راه برای از بین بردن باکتری های مضر است. بدون تغییر در ارزش غذایی محصولات.

برای به حداقل رساندن خطر عفونت، فقط شیر، پنیر و آب میوه پاستوریزه بخورید.

 

  1. الکل

توصیه می شود از مصرف الکل در دوران بارداری کاملاً خودداری کنید. زیرا خطر سقط جنین و تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد. حتی مقدار کم آن می تواند بر رشد مغز کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

نوشیدن الکل در دوران بارداری همچنین می تواند باعث بروز سندرم الکل جنین شود که شامل تغییر شکل صورت، نقص قلب و ناتوانی ذهنی است.

از آنجا که ثابت نشده هیچ سطح الکلی در دوران بارداری ایمن است، توصیه می شود از مصرف کامل آن خودداری کنید.

 

  1. غذاهای بی ارزش فرآوری شده

هیچ زمان بهتری نسبت به بارداری برای شروع خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی وجود ندارد، تا هم به شما و هم به کوچولوی در حال رشد به مقدار زیادی مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، فولات، کولین و آهن برسد.

همچنین این جمله “شما برای دو نفر غذا می خورید” حقیقت ندارد. می توانید مانند گذشته به طور معمول غذا بخورید، سپس در سه ماهه دوم حدود 350 کالری در روز و در سه ماهه سوم حدود 450 کالری در روز افزایش غذا داشته باشید.

یک برنامه غذایی مطلوب برای بارداری نیاز دارید که به طور عمده شامل غذاهای کامل، دارای مقدار زیادی مواد مغذی برای تأمین نیازهای شما و کودک باشد. غذای آماده فرآوری شده به طور کلی دارای مواد مغذی کم و کالری، کم قند و چربی های اضافه است.

در حالی که مقداری افزایش وزن در دوران بارداری ضروری است، افزایش وزن اضافی با بسیاری از عوارض و بیماری ها مرتبط است. این موارد شامل افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری و همچنین عوارض بارداری یا زایمان است.

به وعده های غذایی و میان وعده هایی که بر روی پروتئین، سبزیجات و میوه ها، چربی های سالم و کربوهیدرات های غنی از فیبر مانند غلات کامل، لوبیا و سبزیجات نشاسته دار تمرکز دارند، بچسبید. نگران نباشید، روشهای زیادی وجود دارد که می توانید سبزیجات درون رژیم را مخفی کنید تا روی اشتهای شما تاثیر منفی نداشته باشند.

 

نتیجه گیری

هنگامی که باردار هستید، اجتناب از غذاها و نوشیدنی هایی که ممکن است شما و کودک را در معرض خطر قرار دهد ضروری است.

اگرچه لذت بردن از اکثر غذاها و نوشیدنی ها کاملاً ایمن است، اما باید از مصرف برخی از آنها مانند ماهی خام، لبنیات غیر پاستوریزه، الکل و ماهی با جیوه زیاد خودداری شود.

بعلاوه، برخی از غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه و غذاهای حاوی قند اضافه باید به منظور ارتقا سلامت بارداری سالم محدود شوند.

اگر می خواهید در مورد غذاهایی که در دوران بارداری باید بخورید بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید: تغذیه سالم در دوران بارداری.

 

نکاتی کلی جهت جلوگیری از مصرف مواد غذا یی ممنوع در دوران بارداری

 

  • از ماهی های پر جیوه از جمله کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی تن و مارلین خودداری کنید.
  • ماهی و صدف خام می تواند به باکتری و انگلی آلوده باشد. برخی از اینها می توانند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند و هم به شما و هم به نوزاد آسیب برسانند.
  • گوشت خام یا نیم پز ممکن است حاوی باکتری های مضر باشد. به عنوان یک قاعده کلی، گوشت باید به صورت کامل پخته شود.
  • تخم مرغ خام ممکن است به سالمونلا آلوده شده باشد، و شما و کودک را در معرض خطر قرار دهد. قبل از خوردن حتماً تخم مرغ را کاملاً بپزید.
  • گوشت ارگانی منبع خوبی از آهن، ویتامین B12، ویتامین A و مس است. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد ویتامین A، هفته ای یک بار مصرف گوشت حیوانات را به چند گرم در روز محدود کنید.
  • مصرف کافئین را به زیر 200 میلی گرم در روز یعنی حدود 2 تا 3 فنجان قهوه محدود کنید. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری ممکن است رشد کودک را محدود کرده و باعث وزن کم هنگام تولد شود.
  • جوانه های خام ممکن است به باکتری آلوده باشند. فقط به صورت کاملاً پخته مصرف شوند.
  • میوه ها و سبزیجات خوب شسته نشد ممکن است به باکتری های مضر از جمله توکسوپلاسما آلوده باشند. مهم است که همه میوه ها و سبزیجات را با آب تمیز فراوان بشویید.
  • از شیر، پنیر یا آب میوه غیر پاستوریزه استفاده نکنید، زیرا این غذاها خطر عفونت های باکتریایی را افزایش می دهند.
  • از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. نوشیدن الکل می تواند خطر سقط جنین، مرده زایی و سندرم الکل جنین را افزایش دهد.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده در دوران بارداری می تواند خطر افزایش وزن اضافی، دیابت بارداری و عوارض دیگر را افزایش دهد. این می تواند در درازمدت پیامدهای منفی برای سلامت شما و فرزندتان داشته باشد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×