بایدها و نبایدهای فرزندپروری

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

اهمیت آغوش گرفتن کودک

 

اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار مهم است. بیایید دلایل علمی پشت ماجرای در آغوش گرفتن را کشف کنیم.

در آغوش گرفتن بدون شک، احساس خوبی به ما منتقل می کند.

وقتی غمگین یا ناامید هستیم، یک آغوش گرم بزرگ می تواند مقداری از درد را تسکین دهد. هنگامی که خوشحال هستیم، می خواهیم با در آغوش کشیدن دیگران، شادی را تقسیم کنیم. بنابراین ما به طور شهودی می دانیم که آغوش خوب است.

اما علاوه بر احساس گرما و نزدیکی، فواید دیگری نیز دارد.

معلوم شد که دلایل مهم علمی وجود دارد که باعث می شود آغوش برای شما و فرزند شما مفید باشد. یک آغوش گرفتن 20 ثانیه ای می تواند به کودک شما کمک کند باهوش تر، سالم تر، شادتر، مقاوم تر و نزدیک به شما رشد کند.

بیایید به علم پشت در آغوش گرفتن نگاه کنیم.

 

مزایای در آغوش گرفتن و بغل کردن کودک علم پشت آن

 

  1. آغوش گرفتن باعث می شود کودکان باهوش تر شوند

 

لمس انسان برای رشد مغز ضروری است

لمس انسان برای رشد مغز ضروری است

کودک خردسال برای رشد طبیعی به تحریکات حسی زیادی نیاز دارد. تماس با پوست یا لمس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن، یکی از مهمترین تحریکاتی است که برای رشد مغز سالم و بدن قوی لازم است.

در یتیم خانه های اروپای شرقی، به ندرت نوزادان تماس یا لمس می شوند. آنها اغلب 22 تا 23 ساعت از روزها را در تختخواب خود می گذرانند. بطری های بسته بندی شده برای تغذیه آنها استفاده می شود و مراقبت با حداقل تعامل انسانی روتین انجام می شود. این کودکان غالباً با مسایل زیادی از جمله اختلال در رشد شناختی و تاخیر در رشد مهارت های حرکتی روبرو هستند.

در مطالعه ای که در نشریه روانشناسی ژنتیك منتشر شد، محققان دریافتند كه نوزادان نهادی كه به مدت 20 دقیقه تحریک لمسی بیشتر نسبت به دیگران در مدت 10 هفته دریافت کردن، در ارزیابی رشد نسبت به افرادی كه این كار را انجام نداده اند، نمره بالاتری داشته اند. آنها همچنین دریافتند که همه انواع لمس مفید نیستند. فقط یک لمس پرورش دهنده مانند آغوش ملایم می تواند نوع تحریک مثبتی را که مغز جوان برای رشد سالم لازم دارد، فراهم کند.

 

  1. آغوش گرفتن باعث می شود کودکان رشد کنند

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

تماس بدنی برای رشد جسمی کودک نیز ضروری است.

پزشکان دریافته اند که وقتی کودکان از تماس بدنی محروم می شوند، بدن آنها علی رغم مصرف طبیعی مواد مغذی، رشد نمی کند. این شرایط عدم رشد است.

عدم رشد نوعی کمبود رشد است. سلامتی کودکانی که از عدم موفقیت در رشد رنج می برند، می تواند با ایجاد لمس و آغوش پرورش بهبود یابد.

یکی از دلایل ارتباط بغل با رشد جسمی، این است که باعث ترشح اکسی توسین می شود که به آن هورمون عشق نیز می گویند.

این هورمون تأثیرات مهمی بر بدن ما دارد، که یکی از آنها تحریک رشد است.

مطالعات نشان می دهد که در آغوش گرفتن می تواند بلافاصله سطح اکسی توسین را افزایش دهد. هنگامی که اکسی توسین افزایش می یابد، چندین هورمون رشد، مانند فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) و فاکتور رشد عصب (NGF) نیز افزایش می یابند. در نتیجه، پرورش همراه لمس و آغوش رشد کودک را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید  4 اشتباه که والدین سهل گیر در پرورش کودکان مرتکب می شوند

 

  1. آغوش گرفتن باعث می شود کودکان سلامت باشند

در آغوش گرفتن فواید زیادی برای سلامتی دارد

در آغوش گرفتن فواید زیادی برای سلامتی دارد. آغوش می تواند سلامتی ما را بهبود بخشد و به بهبود کلی روان ما کمک کند.

اکسی توسین که هنگام بغل گرفتن ترشح می شود، هورمونی است که قدرت شگفت انگیزی داشته و فواید زیادی برای بدن ما دارد.

به عنوان مثال، افزایش سطح اکسی توسین می تواند با کاهش سطح پلاسمایی هورمونهای تیروئید و کاهش التهاب باعث ترمیم سریعتر زخم ها، سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند. اکسی توسین همچنین حمایت اجتماعی را برای بهبود نتایج انواع بیماری های مرتبط با سلامتی تسهیل می کند.

 

  1. آغوش گرفتن باعث دفع بدخلقی می شود

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

آغوش برای سلامت عاطفی کودک مفید است. هیچ چیز نمی تواند سریعتر از آغوش بزرگ والدین، ​​کودک نوپا را آرام کند.

بسیاری از والدین نگرانند که در آغوش گرفتن کودک پرخاشگر، پاداش رفتار بد آن ها را می دهد. اما اینطور نیست.

در آغوش کشیدن کودک همان تسلیم شدن نیست (که رفتار بد را تشویق کند).

در آغوش گرفتن بدون تن دادن به خواسته ها، در یادگیری خود تنظیمی به کودک کمک می کند. تنظیم احساسات مانند رانندگی با ماشین است. در بدن ما، دو مکانیسم جداگانه وجود دارد که احساسات ما را کنترل می کنند. شاخه برانگیختگی در سیستم عصبی ما احساسات ما را تسریع می کند، در حالی که شاخه آرام بخشی می تواند برای تحریک ما مانند یک ترمز عمل کند.

هیجان اتفاق می افتد که شاخه تحریک بیش از حد فعال و شاخه آرامش کم کار است. این بدان معناست که در هنگام خراب شدن ترمز، پدال گاز تا انتها فشار داده می شود. بنابراین، هنگامی که کودک به شدت گریه می کند، در حال رانندگی با یک ماشین فراری احساساتی است.

کودکی که با اتومبیل فراری واقعی رانندگی می کند، باید نجات یابد، بدون نادیده گرفتن تصادف یا مجازات. به همین ترتیب، ابتدا باید كودكی كه در اتومبیل فراری از احساسات است نجات یابد.

در آغوش گرفتن می تواند کودک را از تصادف عاطفی نجات دهد. اکسی توسین برای کاهش استرس و از بین بردن اضطراب، شاخه تحریک را آرام می کند. همچنین با ایجاد یک اثر ضد اضطراب شاخه آرامش را فعال می کند.

 

  1. آغوش گرفتن باعث ایجاد مقاومت و تاب آوری می شود

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

هنگام تولد، سیستم عصبی کودک به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند احساسات بزرگ را به تنهایی تنظیم کند. کودکان نوپا که احساسات شدیدی دارند، به سختی متوقف می شوند. آنها سرسخت یا دشوار نیستند.

در طی پریشانی، سطح بالایی از کورتیزول در بدن و مغز آزاد می شود. این سطح سمی هورمون استرس هنگامی که به مدت طولانی به دلیل عدم توانایی تنظیم در کودک رها شود، بر سلامت کودک تأثیر می گذارد. هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی. به همین دلیل است که نباید اجازه دهیم کودک دچار سانحه عاطفی شود.

بیشتر بدانید  8 نکته برای آموزش کنترل خشم به بچه ها (یکی از مهمترین اقدامات والدین )

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون استرس، می تواند سیستم ایمنی بدن کودک را به خطر بیندازد و منجر به بیماری بیشتر شود. استرس بیش از حد در حافظه و توانایی های استدلال کلامی در مراحل بعدی زندگی تأثیر می گذارد. همچنین هنگامی که کودک بزرگ می شود می تواند به افسردگی منجر شود.

در آغوش گرفتن کودک بی نظم نه تنها به آنها در خود تنظیمی کمک می کند، بلکه به آنها این امکان را می دهد که تحت تاثیر احساسات خود قرار نگیرند. این تجربه حیاتی در اوایل زندگی این است که چگونه کودک یاد می گیرد مهارت های خود تنظیمی و مقاومت را ایجاد کند.

آغوش همچنین با کاهش تأثیر منفی درگیری، به کودکان کمک می کند تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

در یک مطالعه، محققان دانشگاه کارنگی ملون تأثیر آغوش در مواجهه با درگیری را بررسی کردند. 404 نفر هر شب به مدت 14 روز متوالی در مورد درگیری و در آغوش گرفتن خود مصاحبه کردند. آنها دریافتند که وقتی در معرض درگیری قرار می گیرند، افرادی که بیشتر بغل می شوند کمتر ناراحت می شوند. آغوش ظاهراً توانست سازگاری مثبت با این درگیری ها را تسهیل کند. توانایی سازگاری مثبت با چالش ها عنصر مهمی در ایجاد تاب آوری در کودکان است.

 

  1. بغل کردن باعث ایجاد کودک های شاد می شود

آغوش گرفتن منابع روانی فرد را افزایش می دهد.

 

آغوش، منابع روانی فرد را افزایش می دهد.

منابع روانشناختی مانند خوش بینی، تسلط و عزت نفس به تفاوتهای فردی اشاره دارد که مستقیماً سلامت جسمی و روانی را پیش بینی می کنند.

خوش بینی به میزان انتظارات مطلوب مردم درباره آینده اشاره دارد. تسلط شامل این باور است که فرد می تواند رفتار خود را تعیین کند، بر محیط خود تأثیر بگذارد و نتایج مطلوبی را به بار آورد. عزت نفس به ارزیابی کلی شخص از خود اشاره دارد.

این سه منبع ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و می توانند اثرات وقایع استرس زای زندگی را از بین ببرند. اکسی توسین که در هنگام بغل گرفتن آزاد می شود، باعث می شود این منابع آزاد شوند، تا کودک در زندگی احساس عشق و شادی کند.

 

  1. بغل کردن به کودک و والدین کمک می کنند

آغوش گرفتن اعتماد را افزایش می دهد

آغوش اعتماد را افزایش می دهد. اعتماد در ایجاد یک رابطه قوی بین فردی ضروری است.

اکسی توسین تمایل فرد را برای کاهش ترس، پذیرفتن خطر و اعتماد به دیگران برای بهبود روابط افزایش می دهد. این همچنین باعث افزایش امنیت دلبستگی کودک می شود، که منجر به دلبستگی ایمن و بهبود پیوند والدین و کودک می شود.

 

نتیجه نهایی

در آغوش گرفتن همه نوع فواید دارد. اما خود مختاری بدن نیز مهم است. آموزش نحوه پس زدن برخی از آغوش گرفتن ها و کنار آمدن با موقعیت های ناخوشایند نیز درس خوبی برای کودک است.

دفعه بعدی  البته با اجازه،  کودک خود را در آغوش بگیرید و از مزایای شگفت انگیز در آغوش گرفتن به او بگویید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تنبیه

5 کار ممنوع در تنبیه کردن کودک

  در تربیت فرزند مهم‌ترین ابزاری که در اختیار دارید، تشویق و تنبیه است. در واقع کودکان بیش از آن که با دستورات شما تربیت شوند با تشویق و تنبیه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×