2.چرا در مقابل خلاقیت مقاومت میکنیم؟ 9 آذر 1399

  • 09/ آذر/ 1399

  • توسط تیم محتوا

  • 216 بازدید

ایجاد انگیزه درونی

با دومین پادکست از مجموعه خلاقیت، با موضوع مقاومت در برابر خلاقیت در کنارت هستیم.

یادمه درباره تعریف خلاقیت و کمی هم درباره مزایای این مهارت مهم با هم حرف زدیم. گفتیم تفکر خلاق یکی از مهارتهای مهم زندگیه که به ما کمک می کنه تا به راههای جدید برای حل مشکلات و مسایلمون فکر کنیم. کمک می کنه وقتی قراره، تو هر زمینه ای از نقطه الف به نقطه ب بریم. همون راه قدیمی و تکراری رو انتخاب نکنیم. راه سریعتر و کوتاهتر و تجربه شده الزاما بهترین راه و البته خلاقانه ترین راه نیست.

البته می دونم همه ما تا حدود زیادی به مزایای خلاقیت آگاهیم و حتی خودمون آدم‌های خلاق رو بیشتر تایید و تحسین می کنیم. می دونم خیلی از ما ممکنه دلمون بخواد بچه های خلاقی تربیت کنیم. شاید حتی خودمون هم سراغ یادگرفتن اصول تفکر خلاق بریم، اما همیشه به کار بردن قدرت خلاقیت آسون نیست.

بدون تردید همه ما از تکرار راههایی که قبلا نتیجه داده احساس رضایت می کنیم. در واقع می شه گفت بیشتر ما جلوی خلاقیت مقاومت می کنیم چون رفتن تو مسیرهای جدید و استفاده از راهکارهای تازه می تونه تنش زا باشه.

وقتی راه جدیدی رو جایگزین راه قدیم می کنیم در واقع داریم اطمینان قبلا به دست اومده رو می دیم و در عوض تردید انتخاب راه جدید رو می خریم. اینکه نتیجه چی باشه ممکنه خیلی مبهم باشه. لازم نیست درباره یه تصمیم بزرگ فکر کنیم، همین که مسیر رفتن به سر کار رو تغییر بدیم و از یه کوچه دیگه بریم می تونه نوعی خلاقیت باشه، که ممکنه به نتیجه مطلوب قبلی منجر نشه.

ممکنه مسیر طولانی تر بشه، البته ممکن هم هست که راه میانبری رو تو این شیوه جدید پیدا کنید.به علاوه اینکه خلاقیت با نظم به شدت در تضاده، توی فضای منظمی که همه چیز قانون خاص خودش رو داره و نباید ازون عدول کرد، نمی شه انتظار بروز خلاقیت داشت. حالا بیاید یه کم درباره رفتار و کارهای خلاقانه بچه ها فکر کنیم. فکر می کنم همه ما به نوعی قبول داشته باشیم که یکی از موانع خلاقیت بچه ها خود ما هستیم. البته که می دونم قطعا برای رفتارهای مخربمون دلایل خوبی داریم.

ما خیلی وقتها نگرانیم که خلاقیت بچه ها نتیجه خوبی نداشته باشه و حتی باعث بشه بهشون آسیب وارد بشه. مثلا فرزند ما همیشه عادت داشته یه مقدار خاص شکر توی چای صبحونه بریزه و حالا امروز می خواد حجم این مقدار رو تغییر بده. این مثال کوچیک نوعی خلاقیته که ممکنه والدین به دلایل مختلف مخالفت کنند. مثلا حجم بیشتر شکر منجر به مشکل سلامتی در کودک می شه. یا اینکه کودک ممکنه دیگه اون چای رو دوست نداشته باشه و بخواد دور بریزه. نتیجه ممکنه مطلوب نباشه.

یا مثلا تصور کنید در خصوص موضوع مقاومت در برابر خلاقیت

وقتی کودک تلاش می کنه تو پوشیدن لباس خلاقیت به خرج بده و مثلا  کاپشن آبی رو با شلوار صورتی بپوشه. ما از یه طرف نگران قضاوت مردم می شیم و از طرفی نگران بازخوردی که فرزندمون ممکنه از واکنش مردم بگیره. برای همین ممکنه مانع از بروز خلاقیتش بشیم.

از طرفی اگه قرار باشه به فرزندمون کمک کنیم خلاق باشه باید بهش کمک کنیم از نظم روزمره خارج بشه. می فهمم این مساله ممکنه برای خیلی از والدین پذیرفتن نباشه.

اما باید باور کنیم به هر حال فرزند ما برای موفقیت تو زندگی آینده اش به این مهارت احتیاج داره. اگر ما یاد نگیریم که برای ارتقا خلاقیت فرزندمون تلاش کنیم و محیط رو براش آماده نکنیم و خودمون هم پذیرای خلاقیت هاش نباشیم اون رو از یه منبع عظیم. و توان بالقوه ارزشمندی محروم کردیم. با ما باشید تا بیشتر درباره راهکارهایی صحبت کنیم که به ارتقا خلاقیت تو فرزندانمون منجر میشه.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×