۸ راه موثر برای مدیریت مشاجره و رقابت های میان خواهر و برادر

۸ راه موثر برای مدیریت مشاجره و رقابت های میان خواهر و برادر

اگر بیش از یک فرزند دارید به احتمال زیاد بار ها اتفاق افتاده است که مجبور شده اید به دعوا های میان فرزندانتان فیصله دهید. در حقیقت می توان گفت حتی در بهترین و نزدیک ترین روابط خواهر و برادری لحظات اختلاف و تنش وجود دارد .

اما با کمی صبر و نگرش می توان محیطی آرام برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده به وجود آورد. اگر پیوند قوی میان خواهر و برادر ها در سنین پایین شکل گیرد، و فرزندان یاد بگیرند اختلافات میان خود و خواهر یا برادرانشان را درست مدیریت کنند. مشاجره و رقابت میان آنها به حداقل می رسد. زمانی که کودکان یاد بگیرند با تفاوت های یکدیگر کنار بیایند، محیطی مناسب برای رشد و پرورش پیوند های خانوادگی به وجود خواهد آمد .

دلایل معمول اختلاف میان فرزندان

در ابتدا بیایید بررسی کنیم علت دعواهای خواهر و برادر ها چیست. هر کشمکش می تواند در پی موضوعی متفاوت آغاز شود.(مثلا نوبت جارو کشیدن و یا تصمیم گیری برای تماشای کدام کانال تلویزیونی)، اما ریشه ی تمام اختلافات می تواند در مسئله ای بزرگ تر نهفته باشد.

در برخی موارد ناهم سویی شخصیت فرزندان علت اصلی اختلافات محسوب می شود. در بعضی موارد دیگر احساسات یا رقابت های برطرف نشده منجر به بروز اختلاف می شود. برای مثال، کودک ممکن است احساس کند مادر و پدرش به خواهر یا برادر او اهمیت بیشتری می دهند. احساس تنفر کودکی دیگر ، می تواند برخاسته از کوچک تر بودن او نسبت به دیگر فرزندان و در نتیجه آزادی عمل کمتر وی باشد. و یا حتی ممکن است یک کودک محیط های آرام و بی سر و صدا را ترجیح دهد. در حالی که خواهر یا برادر او از محیط های پرکنش و پر ماجرا لذت می برد .

چگونه درگیری های میان فرزندان را مدیریت کنیم

بسیار مهم است که والدین تمام تلاش خود را برای تقویت پیوند میان فرزندان به کار گیرند و اجازه ندهند اختلافات و درگیری ها آسیبی به روابط آنها وارد کند.

بیشتر بدانید  با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

راهکار هایی برای مدیریت کشمکش های میان خواهران و برادران عبارتند از :

1.در ابتدا مدیریت مثبت اختلافات را به فرزندان خود بیاموزید.

کودکانی که مدیریت سازنده ی اختلافات را یاد گرفته اند. ( مثلا از طریق گوش دادن به نقطه نظر طرف مقابل و پرهیز از مسخره کردن)، آمادگی ذهنی بالا تری برای حل اختلافات و گذر از آن ها دارند. یکی دیگر از فواید یادگیری پرهیز از درگیری و حل اختلافات این است. که فرد در آینده بهتر می تواند روابط کاری و شخصی خود را مدیریت و از طریق مذاکره و حل مسئله، اختلافات خود را حل کند. یادگیری حل کشمکش بین خواهر و برادر، در آینده کودک را به فردی ماهر در حل اختلافات تبدیل می کند .

2.به فرزند ان بیاموزید که سازگاری میان آنها برای همه ی اعضای خانواده حائز اهمیت است

به فرزندان خود بگویید که خانواده ی شما یک تیم است. و این تیم نیز مثل هر تیم موفق دیگر، برای رسیدن به هدف مشترک ایجاد یک خانه ی امن و سرشار از محبت نیاز به همکاری همه ی اعضای آن دارد. (مادر،پدر و فرزندان)، هرگونه دعوا یا اختلاف میان هر یک از اعضا می تواند به همه ی گروه آسیب برساند.

3.بین میانجی گری کنید

برخی والدین به اشتباه فکر می کنند بهتر است کودکان به تنهایی اختلافات خود را رفع و رجوع کنند. این موضوع تا زمانی صادق است که کودکان ابزار مناسب برای مدیریت اختلاف به شکلی سازنده ، مثبت و امن را در اختیار داشته باشند . اما اگر درگیری تشدید شود و یا نشانه هایی از خشونت فیزیکی و کلامی در آن به چشم خورد ، بلافاصله مداخله کنید . اگر شما به شخصه شاهد دعوا نبوده اید ، با هر کدام از کودکان جداگانه صحبت کنید و به آنها توضیح دهید که هر گونه پرخاشگری در خانه ی شما پذیرفته نیست .

4.به سخنان هر دو طرف گوش کنید

همیشه در هر درگیری میان خواهر و برادر ها ، دو نقطه نظر متفاوت از ماجرا وجود دارد. اجازه دهید کودکان احساس کنند که شما بدون قضاوت و دخالت، حرف های هر دو طرف را می شنوید. معمولا کودکان بعد از بازگو کردن مشکل نزد والدین خود حس بهتری دارند. بخصوص وقتی احساس کنند می توانند دیدگاه خود را به صورت کامل به اشتراک بگذارند و سخنان آنها به شکل تمام و کمال شنیده می شود.

بیشتر بدانید  نکات مهم برای پرورش کودکان سالم و شاد (بخش دوم)

5.احترام به یک قانون غیر قابل مذاکره را اجباری کنید

این یعنی مسخره کردن و خشونت فیزیکی به هیچ عنوان پذیرفته نیست . همچنین کودکان را تشویق کنید که واقعا به دیدگاه طرف مقابل گوش دهند و همانطور که دوست دارند مورد احترام واقع شوند ، به خواهر و برادر خود احترام بگذارند.

6.کودکان را به بیان جزئیات و شرح مسئله تشویق کنید

فرزند خود را تشویق کنید که به جای تمرکز بر رفتار خواهر یا برادر خود، بر موضوعی که او را آشفته کرده است متمرکز شود. برای مثال، اگر فرزند شما از اینکه همیشه برادرش بازی آنها را تعیین می کند عصبانیست. باید به جای استفاده از جمله ی « تو خیلی خودخواهی!»، تلاش کند مسئله را شرح دهد. نه اینکه روی خصوصیات اخلاقی برادرش تمرکز کند. با این کار بحث اساسا بر خود مسئله متمرکز می شود ( نه خصوصیات طرفین ) .

7.از کودکان راه حل بخواهید

از فرزندان خود بخواهید راه حلی پیشنهاد کنند که برای دو طرف عادلانه باشد . از آنها بخواهید قبل از پیشنهاد دادن ، خود را به جای طرف مقابل بگذارند .

8.الگوی حل مسئله باشید

کودکان با تماشای والدین خود از راهکار های آنها برای مدیریت مشکلات میان دوستان ، خانواده و .. الگو می گیرند. اگر ما محترمانه و محبت آمیز رفتار کنیم و در حین درگیری به سخنان طرف مقابل گوش کنیم ، فرزندمان یاد میگیرد که از همین مهارت های برای حل اختلافات خود استفاده کند .

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×