1.انگیزه درونی با عنوان راهکاری برای شکل دهی رفتار- 30 آذر 1399

  • 30/ آذر/ 1399

  • توسط تیم محتوا

  • 348 بازدید

ایجاد انگیزه درونی

سلام با اولین پادکست از مجموعه انگیزه درونی با عنوان راهکاری برای شکل دهی رفتار کنارت هستم.

قبل از هر چیز ازت می خوام برای چند دقیقه به این دوتا کلمه فکر کنی. تشویق…تنبیه…

این کلمه ها چه احساس و چه فکرهایی رو برات ایجاد می کنن؟ با شنیدن این دو تا کلمه یاد چه خاطراتی می افتی؟ یاد پدر و مادر خودت افتادی؟ یاد لذتی که از جایزه گرفتن می بردی؟ یا حس ترس یا نگرانی با حتی خشم و نفرت رو پشت کلمه تنبیه احساس کردی؟ تا حالا چندبار بابت خطای نکرده تنبیه شدی یا بابت کار خوب نکرده ات تشویق شدی؟ چندبار انتظار تنبیه داشتی و خطر از بیخ گوشت رد شد؟ چند بار کار خوبی کردی و کسی اون رو ندید؟ اقلا وقتی این دو تا کلمه رو می گم چه تصاویری توی ذهنت میاد؟

من وقتی این کلمه ها رو می شنون دوتا تصویر کاملا متفاوت به طور همزمان توی ذهنم رژه می ره. اول تصویر چوب و فلک و مکتبخونه های قدیم، و دوم تصویر سگ پاولوف. نمی دونم این سگ رو می شناسی یا نه، اما این سگ به شدت روی سرنوشت خیلی از ما اثر داشته.

داستان ازین قراره که ایوان پاولوف، روانشناس روس، برای اولین بار داستان شرطی شدن رو مطرح کرد. اون هر روز قبل از دادن غذا به سگش زنگی رو به صدا در می آورد، به مرور متوجه شد بزاق دهن سگ، که واکنشی به حضور غذاست حتی بدون وجود غذا و مهر با زدن زنگ ترشح می شه.

یعنی صدای زنگ هم برای سگ همون معنای وجود غذا رو پیدا کرد. در واقع سگ شرطی شده بود. بعدها اسکینر بیشتر روی شرطی شدن به شمل فعال کار کرد و نقش تشویق و تنبیه رو تو شکل گیری رفتار افراد توضیح داد. قصد ندارم اینجا بحث علمی راه بندازم.

می خوام بگم، در نهایت علم به این نتیجه رسید که توی انسان و حیوانات رفتاری که پاداش بگیره یا باعث حذف یه عامل ناخوشایند بشه، تقویت و تکرار می شه. از طرفی اگه رفتاری منجر به یه تنبیه یا حذف محرک خوشایند بشه، به احتمال کمتری تکرار می شه.

یادمه یه بار به جا یه آزمایش جالب خوندم که می گفت اگر موش با فشار دادن یه اهرم باعث بشه ماده مخدر بهش تزریق بشه، انقدر اهرم رو فشار می ده تا اوردوز بکنه و بمیره.

دانشمندا معتقدند انسان هم یه همچین رفتار هایی داره. یعنی اگه بابت رفتاری بهش جایزه و پاداش بده احتمالا اون رفتار رو تکرار می کنه و اگه تنبیه بشه رفتار رو تکرار نمی کنه.

و اینجوری شد که تجربه  ما در زمینه تشویق و تنبیه پشتوانه علمی هم پیدا کرد. انگار که علم به والدین مجوز تشویق و تنبیه رو داد.

اما داستان به همینجا ختم نشد. چند سال بعد یه سری محقق دیگه روی این موضوع کار کردند که کودک انسان توانمندی های بیش‌تری داره و می شه به جای تشویق و تنبیه از راهکارهای دیگه ای برای شکل دادن رفتارش استفاده کرد. شیوه هایی که به کودک کمک می کنه برای رفتارش انگیزه های درونی داشته باشه. با ما باش تا بیشتر درباره انگیزه های درونی حرف بزنیم.

شما از طریق سایت و اینستاگرام آکام میتوانید با مشاوران ما درخصوص چگونگی شکل دهی رفتار کودکان خود گفتگو کنیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×