آموزه های ساده زندگی

10 نکته مهم درباره استفاده کودک از اینترنت- آکام

استفاده کودک از اینترنت

این روزها که هر جا برویم اینترنت و گوشی‌های هوشمند حضور پررنگی دارند. دور نگه داشتن بچه‌ها از فضای مجازی و آموزش استفاده کودک از اینترنت به صورت درست، کار بسیار دشواری است. به خصوص که نه تنها جذابیت این فضا بالا است. بلکه پیوند عمیق زندگی روزمره ما با اینترنت ، جدا شدن از آن را کار دشواری کرده است.

از سوی دیگر با آنلاین شدن مدارس و خیلی از دوره‌های آموزشی فرزند شما باید تا قبل از 7 سالگی برخی مهارت‌های مقدماتی استفاده از کامپیوتر و اینترنت را یاد بگیرد وگرنه در مدرسه دچار مشکل خواهد شد.

با این حال همه می‌دانیم که وب و فضای مجازی در کنار همه فوایدشان، خطرات زیادی هم دارند. این دنیای جدید می‌تواند روی روند تربیت فرزند شما اثر بگذارد و بدون آن که بخواهید عادت‌ها و رفتارهایی را در فرزندتان شکل دهد که با نظام فکری و ارزش‌های شما در تناقض هستند.

با این حساب چطور باید حد و مرزهای فضای مجازی را برای بچه‌ها مشخص کرد و مانع از وقت گذرانی بیش از حد آنها در دنیای وب شد؟

 

در این جا 10 نکته مهم

درباره استفاده کودک از اینترنت با شما در میان می‌گذاریم:

 

  1. اینترنت؛ با اجازه!

جذابیت فضای وب اعتیاد آور است و این اعتیاد بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. حتی اگر فرزندتان کوچک‌تر از آن باشد که کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه شخصی داشته باشد، باز هم ممکن است به بازی کردن با تلفن همراه شما یا وقت گذراندن پای کامپیوتر و اینترنت اعتیاد پیدا کند. پس اجازه ندهید فرزندتان وقت و‌ بی‌وقت سراغ گوشی شما برود، تماس تصویری بگیرد یا با برنامه‌های گوشی تلفن همراه شما بازی کند. این کار فقط باید با اجازه شما و تحت نظارت و کنترل شما انجام شود.

  1. تبلت بدون سیم‌کارت مخصوص کودک

اگر به هر دلیلی لازم می‌دانید فرزندتان موبایل یا تبلت شخصی داشته باشد و با آن وقت بگذراند، دقت کنید که این دستگاه به اینترنت متصل نشود. ترجیحا سیم کارتی در تبلت یا موبایل نباشد و امکان اتصال به وای‌فای را هم از بین ببرید تا کودک وقت و‌ بی‌وقت به فضای مجازی دسترسی نداشته باشد. در واقع این ابزار هوشمند فقط باید برای بازی‌های آفلاین یا گوش کردن به موسیقی و تماشای فیلم‌های ذخیره شده در آن (البته که با نظارت شما) باشد.

  1. اینستاگرام ممنوع!

بچه‌های زیر سن مدرسه بیشتر برای بازی‌های آنلاین یا کنجکاوی در اینستاگرام و تماشای تصاویر از اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین به جای آن که گوشی‌تان را دربست در اختیار کودک قرار دهید هنگام استفاده او، اینترنت را قطع کرده یا اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام را که مناسب سن کودک نیستند از جلوی دید او مخفی کنید. برخی گوشی‌ها هم امکان تعریف محیط کاربری برای کودک دارند. این محیط محدودتر است و برنامه‌های قابل دسترس را می‌توانید خودتان شخصا برای آن تعریف کنید.

  1. آموزش جستجو در گوگل

فریب دادن یک کودک 6 ساله و دروغ گفتن به او درباره فضای مجازی کار‌ بی‌فایده‌ای است. این بچه‌ها چنان در معرض اطلاعات به‌روز قرار دارند که با گفتن جملاتی مثل این که «اینترنت مال بزرگترهاست» یا «اینترنت خطرناکه» نمی‌توانید آنها را فریب دهید. بنابراین به کودکتان یاد بدهید که اینترنت بیشتر از آن که مناسب سرگرمی باشد مناسب جستجو و کسب اطلاعات است. می‌توانید گاهی اوقات با هم پای کامپیوتر بنشینید و سوالات کودک را در گوگل سرچ کنید. به این ترتیب به طور عملی کودک را با جنبه‌های مثبت اینترنت آشنا کرده‌اید.

  1. فیلترینگ از نوع خانگی

سایت‌هایی را در صفحه مرورگر کامپیوتر خانگی‌تان تعریف کنید که از محتوای مطالب آن کاملا آگاه باشید و کاملا مورد تائیدتان باشند. دقت کنید که در ایران خیلی از سایت‌های رسمی اگرچه محتوای سالمی دارند اما در آنها خبری از رده‌بندی سنی نیست و این محتوا به طور آزاد و بی‌قید و شرط در اختیار همه قرار می‌گیرد. بنابراین به صرف این که یک سایت مجاز است امکان دسترسی به آن را برای فرزندتان فراهم نکنید. خوراک مناسب کودکتان را از سایت‌هایی بگیرید که مخصوص کودکان هستند.

  1. پیگیری فعالیت‌های کودک

از نرم افزارهای کنترل کودک بر روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خانگی استفاده کنید تا هم فعالیت‌های کودک را پیگیری کنید و هم با قفل گذاشتن روی برخی برنامه‌ها و محتواها، استفاده کودک از آنها را غیر ممکن سازید.

  1. هشدار درباره خطرات

اگر فکر می‌کنید صحبت درباره مضرات اینترنت را باید تا وقت بزرگ شدن کودکتان یا مدرسه رفتن او به تعویق بیندازید سخت در اشتباهید. باید از همین حالا دست به کار شوید و برای فرزندتان از مزایا و معایب اینترنت بگویید تا وقتی بزرگتر شد یک دفعه غافلگیر نشود. به او تاکید کنید که اینترنت با همه خوبی‌هایش می‌تواند خطرناک و ناامن باشد. بنابراین باید همان طور که در فضای واقعی از خودش مراقبت می‌کند در اینترنت هم مراقب غریبه‌ها باشد.

  1. محدودیت زمانی برای استفاده از اینترنت

برای استفاده کودک از اینترنت، بازی‌های آنلاین و حتی گوشی موبایل و تبلت محدودیت زمانی بگذارید. کودکان 5 و 6 ساله حداکثر روزی نیم ساعت اجازه بازی آنلاین دارند و حداکثر در دو نوبت20 دقیقه‌ای می‌توانند گوشی یا تبلت به دست بگیرند.

  1. به جای استفاده کودک از اینترنت فعالیتهای بدنی انجام دهید

سعی نکنید کودک را با اینترنت سرگرم و ساکت نگه دارید. این کار شاید چند دقیقه یا چند ساعتی شما را از سر و صدا و شیطنت کودک نجات دهد اما به زودی عواقب آن دامن هر دوی شما را خواهد گرفت. اول به خاطر خطرات بالقوه‌ای که در اینترنت در کمین فرزند شما است و دوم به خاطر این که جذابیت فضای وب باعث طولانی شدن ساعات نشستن کودک و بی‌تحرک ماندن او می‌شود. در نتیجه کاهش فعالیت بدنی کودک چاق، بیمار و کسل خواهد شد و در نتیجه کاهش معاشرت‌های رو در رو کودک منزوی می‌شود و مهارت‌های ارتباطی‌اش را از دست می‌دهد.

  1. مواجهه درست با مطالب خاص در اینترنت

برای کودک فضایی امن ایجاد کنید تا اگر با همه این مراقبت‌ها باز هم در اینترنت چیزی دید که با سنش تناسبی نداشت یا برایش عجیب، شوکه کننده و مبهم بود با شما درباره آن گفت و گو کرده و بدون این که نگران سرزنش یا تنبیه باشد سوالاتش را از شما بپرسد.

بیشتر بدانید  چطور کودکی حرف شنو داشته باشیم؟

نویسنده: آرزو رستم زاده

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×