مراقبتهای جسمانی

20 اقدامی که همه زوج ها قبل از بچه دار شدن باید انجام دهند

20 اقدامی که همه زوج ها قبل از بچه دار شدن باید انجام دهند

1.گفت و گوی والدین مهمتری موضوع قبل از بچه دار شدن است

اکثر کارشناسان و مادران معتقدند که والدین باید در مورد برخی از مسایل قبل از بچه دار شدن با شریک زندگی خود گپ بزنند. آنها باید درباره نحوه مراقبت از کودک، کار کردن یا ماندن در خانه، سنت های مذهبی و غیره به توافق برسند. اما قبل از این که به خاطر اختلاف نظر با همسرتان درباره مسائلی مثل ختنه، مدرسه دولتی یا خصوصی، و چیزهایی که در آینده دورتر باید با آنها روبرو شوید و ممکن است. در آن زمان نظر متفاوتی داشته باشید. پریشان حال شوید، بهتر است. درباره مسائلی مهم چون اولویت ها، انتظارات و ترس های زوجین در تمام مراحل، مخصوصاً دوران بارداری، صحبت کنید.

2.قطع قرص های پیشگیری از بارداری

دکتر رابرت گرین، می­گوید: چند ماه قبل از اقدام به فرزندآوری، مصرف قرصهای پیشگیری بارداری را متوقف کنید. این کار به شما فرصت می­دهد تا نسبت به دوره قاعدگی خود آگاهتر شوید 27 روز؟ 32 روز؟ تا بتوانید زمان تخمک گذاری تان را که بهترین زمان برای باروری است تعیین کنید. چنانچه مدت زیادی است که از قرص استفاده می کنید، دوره قاعدگی شما بیشتر از زمانی است که زمان کوتاهی قرص ها را مصرف کرده اید دستخوش تغییر شده است. ممکن است مدتی طول بکشد که سطح هورمون ها، پس از قطع مصرف قرص دوباره به مقدار خود بازگردد. اما اگر بعد از سه ماه هنوز دوره به ثبات نرسیده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

3.از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن در دوران بارداری؟ لازم نیست به شما بگوییم که آنها قدغن هستند. جنیفر واید، پزشک و نویسنده کتاب راهنمای مادر جدید و مشاور پزشکی انجمن تحقیقات سلامت زنان می گوید: اگر با یکی از اینها درگیر هستید، بهتر است شروع به ترک کنید. اگر یک مصرف کننده معمولی هستید. مصرف بیش از حد الکل باعث اختلال در باروری شما و کم شدن تعداد اسپرم های همسرتان می شود. مصرف سیگار حتی به صورت تفریحی می تواند بر کیفیت تخمک شما و اسپرم همسرتان تاثیر بگذارد. همچنین می تواند ریسک نقائص هنگام تولد، سقط جنین، زایمان زود هنگام و دیگر مشکلات بعد از حاملگی را بیشتر کند.

طبق مطالعات انجمن پزشکی باروری آمریکا، تخمین زده شده که تا 13 درصد از مشکلات باروری، ممکن است ناشی از مصرف دخانیات باشد و مصرف سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود، به هر مقدار خطرآفرین است.

در واقع، تحقیقات نشان می دهند که حتی زنان در معرض دود بیشتر از زنان دیگر در خطر هستند.

و در نتیجه هرگز زمان بهتری برای ترک کردن وجود نداشته است. پس اصرار کنید که شریک زندگی تان نیز همین کار را انجام دهد. به هیچ وجه، حتی به شکل تفریحی نباید در دوران بارداری الکل و دخانیات و سایر مواد مخدر مصرف شود. حتی آقایانی که قصد فرزندآوری دارند پیش از اقدام الکل مصرف نکنند.

علاوه بر این، ترک سیگار یا نوشیدنی ها پس از باردار شدن می تواند به بدن شما شوک وارد کند. از نظر روانشناختی، اگر احساس می کنید که حاملگی باعث شده است از چیزهایی که دوست داشتید دست بکشید. از لحاظ ذهنی احساس ضعف خواهید کرد. ترک سیگار یا عادت های بد نوشیدن موفقیت کوچکی نیست. پس بهتر است چیزی باشد که به آن افتخار می کنید. نه اینکه به آن مجبور شده باشید. با آغوش باز و با افتخار مصرف این مواد را ترک کنید و مطمئن باشید با این اقدام نقش مهمی در حفظ سلامت فرزندتان داشته اید.

4.مصرف کافئین

مصرف بیش از حد کافئین باعث سقط جنین می شود.

پزشکها درباره مقدار بی خطر کافئین در دوره حاملگی، نظرات متفاوتی دارند. برخی یک فنجان در روز حدود 100 میلی گرم را بی خطر می دانند، و برخی معتقدند باید به کلی مصرف را قطع کنید. مخصوصا در 3 ماهه اول بارداری. حذف منابع معمول دیگر کافئین مانند نوشابه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و حتی داروهای ضد درد را فراموش نکنید. همیشه برای فهمیدن مقدار کافئین در رژیم روزانه تان، برچسب مواد غذایی را چک کنید.

5.مقیاس وزنی

اگر قصد کاهش وزن دارید، حالا بهترین زمان است. دکتر گرین می گوید: نه تنها کاهش 5 تا 7 کیلو از وزن باعث می شود که زنان دارای اضافه وزن راحت تر باردار شوند، بلکه به شما کمک می کند تا بارداری و زایمان، با خطرات و عوارض کمتری را تجربه کنید. اگر اکنون یک تمرین ورزشی به روال روزانه خود اضافه کنید، چند بار در هفته پیاده روی یا حرکات کلاس ورزشی انجام دهید. احتمال اینکه این روند در دوران بارداری و بعد از آن تبدیل به یک عادت شود بیشتر می شود. و به شما کمک می کند. تا راحت تر به وضعیت فیزیکی پیش از بارداری و زایمان بازگردید. اگر لاغر اندام هستید حتما با دکترتان درباره اضافه کردن وزن، مشورت کنید. بیش از اندازه لاغر بودن یک عامل مزاحم شناخته شده در باروری است. شاخص توده بدنی(bmi) مطلوب برای حاملگی، چیزی بین 19 تا 24 است.

6.فیلم و سینما

تا می توانید به سینما بروید یا در خانه فیلم ببینید. زمانی که حامله می شوید. یکجا نشستن برای چندین ساعت به همراه نیاز به ادرار مکرر می تواند ناراحت کننده باشد. و اگر خستگی ناشی از حاملگی هنگام فیلم دیدن به سراغتان آمد. بهتر است با آغوش باز آن را قبول کنید. راهکارهای زیادی برای کنار آمدن با این مساله وجود دارد.

7.قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرید تا میتوانید پس انداز کنید

شما می دانید که در نهایت مجبور خواهید بود برای بیمارستان، پوشک و تمام وسایل بچه پول جمع کنید. و زمانی که باردار شدید مطمئناً باید این کار را انجام دهید. دکتر کاتینا جونز، نویسنده کتاب همه چیز آماده برای کودک می گوید: ” بارداری به خودی خود می تواند پر هزینه تر از آنچه پیش بینی می کنید باشد. با آن همه هزینه دکتر، لباس، داروها و غیره. حتی مقدار کمی پس انداز، قبل از اقدام برای بارداری، می تواند به شما آرامش خاطر بدهد.

بیشتر بدانید  تاثیر کشیدن سیگار پدر و مادر در دوران بارداری

8.مکمل های قبل از زایمان

دکتر وایدر می گوید:” هر زنی که در سه تا شش ماه آینده به باردار شدن فکر می کند باید مصرف روزانه مولتی ویتامین و اسید فولیک را شروع کند.” دریافت مقدار کافی از ویتامین B، قبل و در اوایل بارداری می تواند تا 70 درصد خطر آسیب به مغز و ستون فقرات هنگام تولد را کاهش دهد.

خود مولتی ویتامین سرشار از مواد مغذی دیگری است که برای یک بارداری سالم مهم هستند. مانند آهن برای جلوگیری از کم خونی و کلسیم برای استخوان های قوی. صبح ها بعد از مسواک زدن قرص ها را مصرف کنید. اگر با قورت دادن قرص مشکل دارید. میتواند از نوع جویدنی آنها استفاده کنید. عادت به مصرف قرص ها کار را برای زمانی که حامله هستید راحت تر خواهد کرد. به هیچ وجه خود سر داروها و مکملها را مصرف نکنید. درباره نوع، میزان مصرف و زمان خوردن آنها حتما با پزشک زنانتان مشورت کنید.

9.قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرید تا میتوانید بخوابید

جکی رز ، نویسنده راهنمای دختران در دوران بارداری، توصیه می کند:” هر چقدر که دلتان می خواهد بخوابید و هر جا می توانید چرت بزنید.” اکثر ما پیش از آمدن نوزاد، شبهای بی خوابی را پیش بینی می کنیم، اما بسیاری از خانمها نمی دانند که یک خواب راحت در دوران بارداری چقدر دشوار است هنگامی که مواردی مانند سوزش سر دل، از خواب بیدار شدن به خاطر نیاز به رفتن به دستشویی و تنظیم موقعیت فیزیکی در هنگام خواب، می تواند برخی مادران را در بیهوشی موقتی قرار دهد. خواب کافی حتی ممکن است کمک کند تا زودتر حامله شوید. مطالعات نشان داده زنانی که خواب کمی دارند، معمولاً در تخمک گذاری منظم دچار مشکلات بیشتری نسبت به بقیه می شوند.

10.درمانی قطعی استرس

برخی تحقیقات نشان می دهد که داشتن استرس زیاد (باعث ایجاد اختلال در تخمک گذاری و یا تداخل در توانایی کاشت جنین در رحم نیز مشود) می تواند توانایی شما برای بارداری را به تاخیر بیندازد. ممکن است سطح استرس شما زمانی که در حال آماده کردن خانه و نحوه زندگیتان، برای آمدن بچه هستید بسیار بالا رود. دکتر وایدر در این زمینه می گوید: همین حالا میزان اختلالات گوارشی تان را به خاطر استرس بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که برای این مرحله زندگی خود آرام و آماده هستید.

بفهمید که چه چیزی به شما در آرامش بیشتر کمک می کند. شاید نوشیدن چای و تماشای قسمت های قدیمی از سریال مورد علاقه تان، بیرون رفتن برای چند دقیقه، راه رفتن یا صرفاً دردو دل کردن با بهترین دوست تان راه حل باشد. هرچه هست، در هنگام بارداری یا تبدیل شدن به یک مادر جدید، به شما کمک می کند.

11.عکس و فیلم بگیرید

اگر آخرین باری که از دوربین استفاده کردید ماه عسل بوده. حالا وقت آن است که عکس های بیشتری بگیرید. نه تنها از خودتان و علایق تان، بلکه از خانه، مکانی که با همسرتان ملاقات کرده اید و هر چیز دیگری که دوران قبل از بارداری و قبل از تولد را یادآوری کند. دکتر جونز در این باره می گوید: این زمان بسیار جادویی در زندگی شما است. زمانی که فقط شما دو نفر هستید و نه کسی که باید از آن مراقبت کنید. و یک روز از داشتن این عکس ها خوشحال خواهید بود. به علاوه کودکتان نیز دوست دارد تا بداند دنیای قبل از او چه شکلی بوده است.

12.لیست رستوران ها

به احتمال زیاد، شما و همسرتان چند رستوران و کافی شاپ در نظر گرفته اید و دوست دارید در آنها غذا بخورید. پس شروع به نوشتن یک لیست کنید و در روزهای تعطیل به آنجا بروید. قطعا بعد از حاملگی هم میتوانید بیرون بروید. اما غذاها ممکن است کمی محدود شوند. ممکن است بعضی از غذاهای مورد علاقه تان را در لیست ممنوعه پیدا کنید. برای مثال سالاد سزار(به دلیل داشتن تخم مرغ خام)، لبنیات پاستوریزه نشده و غیره. همچنین مشکلات بارداری مانند حالت تهوع، سوزش معده یا حتی هوس های عجیب و غریب می تواند میل شما را به هم بریزد. پس برای چند وعده درست و درمان برنامه ریزی کنید و هر چه میخواهید سفارش دهید.

13.محل زندگی

آیا برای داشتن فضای بیشتر، زندگی در محله بهتر یا هر دلیل دیگری نیاز به جابجایی دارید؟ توصیه ما: این کار را به زودی انجام دهید. ساکن شدن در حالت ایده آل، جایی که می خواهید حداقل برای چندین سال باشید و احساس خوب در مورد محل زندگی تان، می تواند به شما کمک کند تا احساس آمادگی بیشتری برای حاملگی داشته باشید. بهتر است در زمان بارداری با جابجایی، نوسازی، مشاورین املاک مواجه نشوید. این مساله راحتی خاطر بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

از طرفی دیگر اگر از محل زندگی تان راضی هستید، فکر نکنید حالا که قصد فرزندآوری دارید باید جابجا شوید برای بزرگ کردن یک نوزاد شما به یک خانه بزرگ چند خوابه در بهترین محله شهر نیاز ندارید. همچنین فراموش نکنید که بسیاری از نوزادان در چند ماه اول، در یک گهواره در اتاق پدر و مادرشان می خوابند. و نوزاد شما خوشحال تر نخواهد شد اگر اتاق اختصاصی خود را داشته باشد. شما در آینده کلی فرصت دارید تا به جایی بزرگ تر نقل مکان کنید.

14.با شغل خود کنار بیایید

اگرچه قانونی وجود ندارد که بگوید شما نمی توانید در حالی که باردار هستید به سر کار بروید. (و در حقیقت ، استخدام نکردن کسی فقط بر اساس این واقعیت، غیرقانونی است)، اما الان بهترین زمان برای تغییر شغلتان در صورت نارضایتی است. کتی استال، نویسنده کتاب دوقلوها، در این زمینه می گوید: باید شغلتان را ارزیابی کنید و این سوالات را از خود بپرسید: آیا ساعات کاری تان مناسب است؟ آیا بعد از آمدن کودک انعطاف پذیری کافی در ساعات کاری برای مراقبت از کودک وجود دارد؟ آیا می توانید رفت و آمد را تحمل کنید؟ آیا با همکارتان در محل کار به خوبی کنار می آیید؟ اگر متوجه شدید که  پاسخ هر یک از این سوالات منفی است، ممکن است نیاز به یک شغل جدید داشته باشید، یا ببینید آیا رئیس شما مایل به همکاری و منعطف کردن ساعات کاری تان خواهد بود.

بیشتر بدانید  5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

15.از مادرتان در مورد بارداری اش سؤال کنید

و خواهران، عمه ها و مادربزرگ ها، در صورت امکان. آیا مدت زمان طولانی برای بارور شدن داشتند؟ آیا عوارضی مانند زایمان زودرس یا زایمان بریچ ( هنگامی است که جنین با پا یا باسن از رحم به دنیا میآید)وجود داشته است؟ برخی از این مشکلات در خانواده ها به صورت ارثی وجود دارد، و عاقلانه است که از تاریخچه خانواده تان اطلاع داشته باشید و هرگونه اطلاعات مربوطه را با پزشکتان در میان بگذارید. اما زیاد نگران نباشید. این که خواهر شما یک سال طول کشید تا باردار شود، به این معنی نیست که شما هم لزوماً این شرایط را سپری می کنید. بسیاری از مشکلات باروری، مانند ضعف تخمک، لوله های فالوپی مسدود شده یا آسیب دیده، ارثی نیستند. اما برخی دیگر، مانند فیبروم یا کیست تخمدان می تواند ارثی باشد. دکتر شما با توجه به وجود مشکلات بارداری در خانواده، به اطلاعتان خواهد رساند که کدامیک می تواند مشکل ساز باشد، تا برای آن آماده باشید.

16.به پزشک خود مراجعه کنید

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند حداقل سه ماه قبل از برنامه ریزی برای حاملگی، معاینه قبل از بارداری را در مراکز بهداشتی و درمانی انجام دهید. مخصوصا اگر معمولا به دکتر مراجعه نمی کنید. باید مطمئن شوید که همه واکسنهای پیش از بارداری را تزریق کرده اید. ابتلا به بیماری های مقاربتی را بررسی کنید. مطمئن شوید مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول ندارید. و احتمال دچار بودن به هرگونه بیماری مزمن مانند دیابت، آسم یا مشکلات تیروئید بررسی شده است.

عاقلانه است که شوهر خود را نیز برای چک آپ نزد متخصص بفرستید. بیشتر مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشک مراجعه می کنند. یک آزمایش ساده می تواند وجود یک مشکل مزمن را نشان دهد.ملاقات با پزشک می تواند همسرتان را از مصرف داروهایی که ممکن است روی تعداد اسپرم ها تأثیر بگذارد. یا باعث سایر مشکلات باروری شود منع کند.

دکتر شما با توجه به پیشینه خانوادگی شما، ممکن است تست ژنتیک را هم توصیه کند.

ملاقات با پزشک فرصتی مناسب است. تا اطمینان حاصل کنید که داروهایی که مصرف می کنید. در حین اقدام به بارداری بی خطر است. از پزشک خود هر چیزی را که درمورد باردار شدن یا بارداری نمی دانید بپرسید. و بالاخره اینکه رابطه تان را با پزشکتان بسنجید و مطمئن شوید این فرد همان کسی است که می خواهید. در طول بارداری و بعد از آن به مطبش بروید. به یاد داشته باشید. زمانی که حامله هستید، زمان زیادی را با ایشان سپری خواهید کرد. باید بتوانید در یکی از مهمترین دوران زندگی خود، به توصیه های وی اعتماد کنید. مطمئن شوید با این فرد احساس راحتی می کنید.

17.قبل از بچه دار شدن دندانپزشک را فراموش نکنید

ممکن است به نظر کاملاً بی ارتباط با باروری باشد. اما چک کردن دندانها و لثه های شما قبل از بارداری یک اقدام هوشمندانه دیگر است. تحقیقات زیادی سلامت دهان و دندان را به یک بارداری سلامت مرتبط می کند. زنانی که بیماری های لثه دارند و از آن اگاه نیستند. بیشتر در معرض سقط جنین، زایمان زودهنگام و اختلالات فشار خون هستند. در حقیقت، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دیدن مرتب دندانپزشک می تواند خطر سقط جنین را تا 70 درصد کاهش دهد. معاینه هر چه زودتر دندان شما این امکان را می دهد تا لثه (التهاب لثه) تحت کنترل باشد و در صورت نیاز عکس رادیولوژی بگیرید (که در دوران حاملگی قدغن است). اگر سلامت دهان و دندان شما پایین تر از حد معمول باشد. ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند هر چند ماه یکبار برای جرمگیری مراجعه کنید.

18.به فکر سفر باشید

مسافرت، مسافرت، مسافرت

ما این توصیه را تقریباً از همه متخصصان و مادران شنیده ایم. نه فقط با همسرتان در تعطیلات رویایی، بلکه با دوستانتان مخصوصا آنهایی که اخیرا زیاد آنها را ندیده اید یا خیلی در مسیر ازدواج و بچه دار شدن باهم همراه نبودید. دکتر جونز می گوید: “فراموش نکنید. که در دوران بارداری به اندازه همسرتان، به حمایت دوستانتان احتیاج دارید.” داشتن یک سفر سرشار آرامش خاطر، راهی عالی برای جشن گرفتن این روابط و ایجاد خاطراتی است که برای همیشه از آن یاد می کنید.”

19.بازگشت به ریشه ها

اگر رنگ موی واقعی خود را زیر طیفی از بلوند مخفی کرده اید. اکنون زمان آن است که درباره رنگ موهای خود تجدید نظر کنید. دکتر وایدر می گوید: “شما قرار نیست هر چند هفته در حالی که باردار هستید. به سالن های آرایش بروید” اگرچه هیچ قطعیتی وجود ندارد که رنگ کردن مو در دوران بارداری خطرآفرین است. اما اکثر متخصصان توصیه می کنند سعی کنید تا حد ممکن در معرض مواد شیمیایی، به ویژه در سه ماهه اول که زمان رشد ارگان های حیاتی نوزاد است، نباشید.

20.خرید لباس را متوقف کنید 

شما در دوران بارداری، آن لباس ها و شلوارهای جین نازک را در کمد لباس ها خواهید گذاشت. بنابراین هر چیزی که اکنون می خرید. فقط برای مدت کوتاهی به دردتان می خورد چند وقت دیگر نمی توانید دکمه و زیپ آنها را ببندید. باید صبر کنید تا بعد از زایمان بدنتان به حالت قبلی اش برگردد. بعلاوه، شما باید در سه ماهه دوم خود خریدن لباس های بارداری و زایمان را شروع کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

هر انسانی تعداد مشخصی ژن دارد. ژن ها رنگ چشم، رنگ مو، و سایر صفات را تعیین می کنند. که در 46 کروموزوم درون سلولهای ما قرار دارند. اکثر سلولهای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
استرس ناباروری

با استرس ناشی از ناباروری چه کنیم؟

آیا با استرس و مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم میکنید؟  تلاش بسیار باردار شدن می تواند به راحتی این احساس را به شما بدهد که کل زندگیتان را تحت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی پدر

چگونه آمادگی های لازم برای پدر شدن را به دست بیاورید؟-آکام

آیا شما وارد دوران جدیدی از زندگی خود شده اید؟ آیا از چالش های دوران تازه پدر بودن می ترسید؟ ما در آکام برای کمک به شما همراهتان هستیم  در …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×