مراقبتهای روانشناختی

با استرس ناشی از ناباروری چه کنیم؟

استرس ناباروری

آیا با استرس و مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم میکنید؟  تلاش بسیار باردار شدن می تواند به راحتی این احساس را به شما بدهد که کل زندگیتان را تحت تاثی قرار داده است. به ویژه هنگامی که بیش از آنچه انتظار داشتید طول می کشد. ناباروری با تجربه های عاطفی برای زوج هایی همراه است که می توانند ناراحتی یا حتی وسواس زیادی در مورد مشکلات باروری داشته باشند. همچنین غیر معمول نیست که افرادی که اقدام به بارداری می کنند و هنگامی که این اتفاق صورت نمی گیرد افسرده می شوند.

ما همیشه نمی توانیم شرایط خود را تغییر دهیم. با این وجود آنچه می توانیم کنترل کنیم این است که چگونه با چالش هایی که روبرو هستیم کنار بیاییم. با چیزی به اندازه دلهره آور بودن تلاش برای باردار شدن، کنار آمدن همیشه آسان نیست. این مطلب ممکن است به شما کمک کند تا راه های سالم برای ابراز ناراحتی و ناامیدی خود را پیدا کنید.

 

 

در ادامه 12 نکته وجود دارد که میتوانید برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری رعایت کنید

 

 

  1. اجازه ندهید نگرانی دو هفته ای باقی بماند

نگرانی دو هفته ای زمانی است که شما در هنگام باردار شدن، دچار استرس شدید هستید. هر یک روز بین تخمک گذاری و قاعدگی بعدی شما می تواند مانند گذر یک سال احساس شود. در این مدت ممکن است دائماً مضطرب شوید. این می تواند به تمرکز روی چیزهای دیگر و افراد کمک کند. در ادامه چند نکته وجود دارد که می تواند ذهن شما را از این نگرانی خارج کند.

  • با شریک زندگی خود وقت بیشتری بگذارید
  • فیلمی را ببینید که همیشه می خواستید ببینید. کتابی را که دلتان میخواست بخوانید را بخوانید یا مواد اولیه دستورالعمل غذایی را که می خواستید امتحان کنید، تهیه کنید. و آن را بپزید.
  • وقت تان را با دوستان خود سپری کنید (اگر حضوری ممکن نبود، گپ گروهی یا تماس تصویری داشته باشید)
  • یک پروژه خانگی یا کاردستی را شروع کنید

حتی با شرکت در این فعالیت ها و گردش ها ممکن است نگرانی دو هفته ای بازگشته و در ذهن شما باقی بماند، اما این شرایط بهتر از اجازه دادن به آنها برای جولان دادن در ذهن تان است.

 

  1. آزمایشات بارداری را بیش از حد انجام ندهید

هنگامی که قصد بارداری دارید، یکی از تمرکز های اصلی شما احتمالاً انجام آزمایش های بارداری است. حال میخواهد انبوهی از تست های بارداری ارزان قیمت مانند بیبی چک باشد.یا آزمایش های خون زمان بر و تخصصی.

گرچه ممکن است در حین تلاش برای باردار شدن در انجام آزمایشات تردید داشته باشید. اما این آزمایشات به راحتی می تواند به وسواس تبدیل شوند. و باعث شوند بیشتر از اینکه آرامش خاطر داشته باشید. سطح استرس تان بالا برود.

سعی کنید در برابر تمایل به انجام آزمایش بارداری برای اینکه زمان قاعدگی شما یک روز دیر شده، مقاومت کنید. اگر برای مقاومت در برابر وسوسه مشکل دارید،دستگاه های آزمایش بارداری خود را بیرون بریزید یا آنها را برای نگهداری به یکی از دوستان خود بدهید.

 

  1. اجازه ندهید که دوره قاعدگی شما را ناامید کند

بسیاری از افرادی که قاعدگی را تجربه می کنند، لزوماً وقتی زمان آن می رسد هیجان زده نمی شوند. وقتی می خواهید باردار شوید، به مراتب از وقوع آن بیشتر ناراحت خواهید شد. قاعدگی نشانه این است که شما هنوز باردار نشده اید.

اگر سقط جنین را تجربه کرده اید، قاعدگی شما نه تنها می تواند حاصل سیکل ناموفق دیگری باشد بلکه اتفاقات ناموفق قبلی را نیز به شما یادآوری می کند. برای برخی از افراد که سقط جنین کرده اند یا نوزاد مرده به دنیا آورده اند. پریود می تواند یادآور آنها در عدم توانایی شان نه تنها در باروری بلکه در بارداری باشد.

سعی کنید نگذارید قاعدگی روزها یا هفته ها شما را ناامید کند. اگر در هفته اول چرخه خود افسرده و ناراحت  هستید. در طی دو هفته گذشته حس دوگانگی در مورد تخمک گذاری ( یا وسواس زیادی نسبت به آن ) دارید، نقشی را که ممکن است قاعدگی شما بازی کند، محرک این احساسات بدانید.

 

  1. برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری کارهایی را که قبلاً دوست داشتید انجام دهید

استرس ناشی از ناباروری می تواند ذهن ما را در حاملگی چنان درگیر کند، که فراموش کنیم چه کارهایی برای سرگرمی انجام می دادیم. لیستی از تمام کارهایی که از انجام آنها لذت می برید (یا قبلاً از آنها لذت می بردید) تهیه کنید. اگر ایده ای نیافتید، به آنچه در کودکی باعث خوشحالی شما شده است فکر کنید.

زمانی که یادتان نمی آید که چه چیز میتواند بر خوشحالی و آرامش شما بیشتر اثر بگذارد با یکی از دوستان خود تماس بگیرید یا از شریک زندگی خود کمک بگیرید. مستقیماً از آنها بپرسید چه چیزی را به یاد می آورند که همراه شما انجام داده اند و باعث لبخند شما شده است.

لیست خود را در جایی قرار دهید که هر روز آن را مشاهده کنید. وقتی حال تان مساعد، لیست خود را بررسی کنید و از آن کمک بگیرید.

همچنین روش های دیگری وجود دارد که می توانید خود را از فکر ناباروری دور کنید.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که با همسر، خانواده و دوستان خود در مورد موارد دیگری غیر از باروری صحبت می کنید. همچنین تمرکز روی برنامه ریزی های طولانی مدت که مربوط به کودک نیستند، و همچنین اختصاص دادن زمان برای جشن موفقیت های شخصی و شغلی، می توانند مفید واقع شوند.

بیشتر بدانید  آمادگی جسمانی لازم برای پدرشدن

 

  1. با شریک زندگی خود ارتباط  صمیمی تری برقرار کنید

تلاش برای باروری به دلیل تبدیل رابطه جنسی به کاری روزمره، بدنام شده است. در بعضی موارد باعث ناامیدی و شرم وخجالت و حتی شاید باعث ایجاد کاهش میل جنسی نیز بشود. تلاش برای باردار شدن می تواند زندگی جنسی شما را تغییر دهد.

در این زمان نیز میتواند یک احساس پرشور برای برقراری ارتباط صمیمانه با شریک زندگی خود داشته باشید. حال ممکن است مانند یک وظیفه بنظر بیاید. کاری با هدف ظاهراً غیرقابل تحقق. وقتی رابطه جنسی از بین رود، می تواند جنبه های دیگر رابطه شما را نیز ضعیف کند.

توجه به رابطه ای که با شریک زندگی خود دارید مهم است. وقت بگذارید و درمورد چگونگی تأثیر استرس ناباروری بر روی هر دوی شما با یکدیگر صحبت کنید. و درباره آنچه که هر دو احساس می کنید برای برقراری ارتباط لازم هستید، بحث کنید.

به آن لیستی برای خود تهیه کرده بودید در مود چیزهایی که باعث شادی شما هستند برگردید. احتمالاً حداقل مواردی را خواهید یافت که می توانید با شریک زندگی خود انجام دهید. همچنین می توانید لیستی جدید از مواردی که دوست دارید امتحان کنید، تهیه کنید.

 

  1. برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

مراقبت از خود فقط به معنای درست غذا خوردن و مراجعه به پزشک برای معاینه نیست. این واژه همچنین به معنای اختصاص وقت برای آرامش و یافتن راه های سالم برای کنترل استرس است.

مدیریت استرس مخصوصا استرس ناشی از ناباروری برای همه متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است بعد از یک روز طولانی تجربه یک حمام طولانی و لذت بخش را دوست داشته باشید. در حالی که شریک زندگی شما ترجیح می دهد کمی موسیقی پخش کند و در اتاق نشیمن برقصد.

آرامش ممکن است با مراقبه، یوگا یا یک کلاس هنری برایتان بهتر به دست بیایید. این فعالیت ها شما را “در لحظه” نگه می دارند که می تواند به شما کمک کند گفتگوی درونی خود را درباره ناباروری تغییر دهید.

چندین روش درمانی برای ناباروری ذهن و بدن وجود دارد که می تواند به شما در آرامش کمک کند، و تاثیر برخی از آنها در بهبود میزان بارداری اثبات شده است.

 

  1. برای کنترل استرس ناشی از ناباروری ، احساسات دشوار خود را سرکوب نکنید

تلاش برای مهار ناباروری در زندگی به معنای این نیست که شما باید وانمود کنید که تأثیر زیادی روی شما ندارد. در حقیقت، تعیید همه احساسات شما درباره ناباروری به ویژه احساسات دشوار، عادی است. مکان و زمان مطمئنی را برای ابراز این احساسات پیدا کنید. (که این شرایط برای هر کس میتواند باشد ).

اگر صحبت در مورد احساس خود را چالش برانگیز می دانید، ممکن است نوشتن برای شما مفید باشد. در صورت انتخاب می توانید کلمات خود را خصوصی نگه دارید یا آنها را با شریک زندگی خود، دوستان، خانواده یا حتی در سراسر جهان در میان بگذارید.

اگر می خواهید با دیگران ارتباط برقرار کنید، شاید بخواهید وبلاگی برای باروری خود ایجاد کنید و عضوی از انجمن باروری آنلاین شوید.میتوانید انجامش دهید. چرا که نه؟

 

  1. برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

زوج هایی که ناباروری دارند، اغلب احساس انزوا می کنند. گاهی اوقات به نظر می رسد که همه دوستان و خانواده آنها در حال باردار شدن و تشکیل خانواده هستند. در حالی که آنها هنوز در تلاش برای باردار شدن هستند و احساس می کنند تنها زوج بدون فرزند باقی مانده اند (یا تنها زوجی که نمی توانند فرزندان بیشتری داشته باشند).

اینجاست که یک گروه پشتیبانی می تواند مفید باشد. شما در کنار زوج های دیگری خواهید بود که شما را درک می کنند، و ناامیدی و غم بی نظیر ناباروری را درک می کنند. گاهی اوقات، فقط کافی است که در کنار دیگران باشید تا آنچه را که شما تجربه کرده اید، تجربه کنند. همچنین مشاوران ما در آکام میتوانند شما را در این زمینه همراهی کنند.

اگر در نزدیکی شما گروه های حمایتی وجود ندارد، از کلینیک باروری خود سوال کنید یا به صورت آنلاین بررسی کنید که آیا یک گروه پشتیبانی ناباروری در محل زندگی شما وجود دارد یا خیر.

 

  1. از یک راهنمای حرفه ای کمک بخواهید

گروه های پشتیبانی می توانند مکان مناسبی برای برقراری ارتباط با دیگران باشند. اما ممکن است احساس کنید لازم است کار بیشتری انجام دهید. افرادی که مشکل ناباروری دارند اغلب افسردگی، اضطراب و حملات عصبی را تجربه می کنند. حتی اگر احساس می کنید به اندازه کافی با شرایط کنار آمده اید، یافتن یک درمانگر باروری فواید زیادی دارد. مشاوران ما در آکام میتوانند شما را در این زمینه همراهی کنند.

ناباروری اغلب با احساساتی شدید و در بعضی موارد دشوار همراه است. مشاوره می تواند به شما در پردازش این احساسات و ایجاد روش های سالم برای کنار آمدن با آن کمک کند. بهتر است که به دنبال یک درمانگر باشید که آموزش ویژه یا تجربه کار با زوجین نابارور را داشته باشد. زیرا آنها همچنین می توانند به شما در انتخاب آگاهانه درمان خود کمک کنند.

بیشتر بدانید  توصیه هایی برای قبل از بچه دارشدن

درمان همچنین می تواند برای زوجین مفید باشد. به خصوص اگر ناباروری باعث ایجاد فشار بر روابط شما می شود یا شما و همسرتان برای رسیدن به توافق در مورد اقدامات بعدی تلاش می کنید. غیر معمول نیست که یک شریک زندگی در مورد درمان اکراه داشته باشد. اما زوج هایی که با هم مشاوره می کنند اغلب از داشتن فرصت صحبت صریح درمورد آنچه که گذرانده اند، بسیار سود می برند.

 

  1. اجازه دهید دوستان شما را پشتیبانی کنند

گاهی اوقات آنقدر درگیر تلاش برای محافظت از خود در مقابل دوستان و خانواده می شویم، که این واقعیت را از دست می دهیم که آنها هنوز همان افرادی هستند که چندی پیش بهترین دوستان ما بودند.

دوستان و خانواده غالباً می خواهند از شما حمایت کنند. اما ممکن است ندانند که چه بگویند یا چه کاری انجام دهند. آنها از گفتن حرف اشتباه می ترسند (یا اینکه حرف درست را نزنند). منتظر نمانید تا ذهن شما را بخوانند! اگر فرصتی به آنها نداده باشید، خانواده و دوستان نمی توانند از شما حمایت کنند. شما باید با برقراری ارتباط با آنها این کار را شروع کنید.

به اشتراک گذاشتن جریان ناباروری شما مزایا و معضلاتی دارد. مطمئناً نیازی نیست که به همه بگویید، و لازم نیست بیش از اندازه در مورد آن صحبت کنید. همچنین شما نیازی به سکوت یا تلاش برای ادامه این شرایط به تنهایی، ندارید. چند دوست یا اعضای خانواده را انتخاب کنید که احساس می کنید می توانند بخشی از سیستم پشتیبانی شما باشند.

شما و همسرتان ممکن است بخواهید در مورد این سوال ترسناک بحث کنید. از قبل روی این موضوع فکر کنید و پاسخ خود را آماده کنید: “چه زمانی قصد بچه دار شدن را دارید؟”

 

  1. برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری کمی استراحت کنید

اگر احساس می کنید تلاش برای باردار شدن زندگی شما را مختل کرده و تمام تلاش شما برای بارداری نتیجه نداده، ممکن است زمان استراحت فرا رسیده باشد. شما و همسرتان بهتر است برای چند ماه استراحت کنید. مجدد برای حل مسائل زندگی تان تلاش کنید.

قبل از این که تلاش برای باردار شدن را متوقف کنید، در مورد مدت زمان استراحت با پزشک خود صحبت کنید. شرایط خاص ممکن است تعیین کند که شما چه مدت استراحت می کنید. (به عنوان مثال، اگر می خواهید بعد از 35 سالگی باردار شوید، زمان می تواند عاملی مهم باشد).

 

  1. برای مدیریت استرس ناشی از ناباروری تمرین تغییر فرم کنید

یک روش ساده مدیریت استرس وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با چالش های فعلی باروری خود کنار بیایید و همچنین ابزاری ارزشمند در طول زندگی شما باشد. به آن هنر تغییر فرم می گویند.

تغییر فرم وضعیت شما را تغییر نمی دهد. بلکه شما، نوع نگاه خود را تغییر می دهید (از نو میسازید).

مثالی در اینجا آورده شده است: فردی به تازگی مبتلا به سرطان پستان شده است. در مورد شیمی درمانی با پزشک خود صحبت می کند. به او گفته می شود که احتمالاً موهای خود را از دست خواهد داد. نه فقط روی سر، بلکه در سراسر بدن. در ابتدا، فرد فکر می کند، “من موهایم را دوست دارم و تماشای ریزش آن غیرقابل تحمل خواهد بود.”

سپس، او لحظه ای به فکر فرو می روند که چگونه می توانند شرایط را از نو تنظیم کنند. در عوض، او تمرکز خود را تغییر می دهد: “اگر موهای پاهایم را نیز از دست بدهم، در وقت و انرژی خود صرفه جویی می کنم. زیرا تا چند ماه آینده مجبور به اصلاح نخواهم شد.”

فرم بندی مجدد آن آسان نیست. ممکن است مجبور باشید قبل از اینکه طبیعی به نظر برسد. بسیار تمرین کنید. همانطور که در سفر خود برای باردار شدن با چالش هایی روبرو هستید. همچنان به دنبال فرصت هایی برای تغییر چارچوب خود باشید.

نکته مهم :

روند تلاش برای باردار شدن، می تواند آسیب عاطفی فوق العاده ای به شما و همسرتان وارد کند. در بعضی مواقع ممکن است احساس کنید که تلاش شما برای باردار شدن زندگی تان را تحت تاثیر قرار داده و مختل کرده است. وقتی احساس استرس شدید می کنید، مهم است که شما و شریک زندگی تان آن را تشخیص داده، و به آن واکنش نشان دهید. این ممکن است به معنای کمک گرفتن از دوستان و خانواده، توقف در تلاش یا یادگیری چگونگی تنظیم مجدد تفکر باشد.

همانطور که از خود (و یکدیگر) مراقبت می کنید، اطمینان حاصل کنید که خودتان را مقصر چالش هایی که در سفر باروری با آن روبرو هستید نمی دانید. اگر احساس می کنید برای کنار آمدن به کمک بیشتری نیاز دارید، با پزشک خود یا یک درمانگر صحبت کنید و عضویت در یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید. ما در آکام برای کمک به شما در مورد موضوع استرس ناشی از ناباروری آماده ایم شما میتواند از طریق وب سایت،   WhatsApp و اینستاگرام ما با مشاوران ما در این زمینه همراه شوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

هر انسانی تعداد مشخصی ژن دارد. ژن ها رنگ چشم، رنگ مو، و سایر صفات را تعیین می کنند. که در 46 کروموزوم درون سلولهای ما قرار دارند. اکثر سلولهای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی پدر

چگونه آمادگی های لازم برای پدر شدن را به دست بیاورید؟-آکام

آیا شما وارد دوران جدیدی از زندگی خود شده اید؟ آیا از چالش های دوران تازه پدر بودن می ترسید؟ ما در آکام برای کمک به شما همراهتان هستیم  در …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
قبل از بچه دار شدن

قبل از بچه دار شدن چه آمادگی هایی برای والدین لازم است؟

از لحظه ای که می دانید باردار اید یا در سفر بارداری همسرتان شریک هستید، شما یک والدین هستید. حتی اگر بارداری منجر به سقط جنین، مرگ جنین یا فرآیند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
استراحت هنگام ورزش

آموزش روش استراحت و تمرین ورزشی در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری به نوعی ادامه دادن ورزش و تمریناتی است که قبل از بارداری در حالت عادی انجام داده اید. پیشنهاد ما برای خانم هایی که قصد باردار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×