مراقبتهای روانشناختی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

آمادگی ذهنی

 

داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟

 

مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب قبل از زایمان، خوردن غذاهای مناسب و انجام تمرینات مناسب برای آماده سازی بدن. اما در مورد آمادگی ذهنی برای بارداری چطور؟ قبل از بارداری برای اطمینان از سالم ماندن سلامت روانی در دوران بارداری، چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا استراتژی های آنها برای کمک به حداقل عوارض احتمالی، مانند افسردگی پس از زایمان را می توانید دنبال کنید؟

مطالعات منتشر شده در سال 2012 نشان داده است که سلامت ذهنی و عاطفی در دوران بارداری، می تواند بر نتیجه زایمان و همچنین وضعیت و افت و خیزهای روانی در دوران پس از زایمان تأثیر بگذارد. حتی اگر بارداری دشواری داشته یا تجربه شما کاملاً آن چیزی نیست که انتظار داشتید، برای حفظ سلامت روان خود  میتوانید مراحلی را که در این مقاله ذکر شده انجام دهید.

 

بیایید نگاهی دقیق به روشهای مختلف بیندازیم، که می توانیم از طریق آنها آمادگی ذهنی لازم قبل از  فرزند آوری کسب کنیم

 

  1. عوامل خطر خود را بشناسید

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک مشکل جدی است که تعداد قابل توجهی از مادران تازه وارد را تحت تأثیر قرار می دهد. در میان زنان، افسردگی دلیل اصلی بستری در بیمارستان های غیر زایمانی است. از آنجا که افسردگی پس از زایمان می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت مادران و نوزادان بگذارد، اهمیت دادن و انجام راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این اختلال بسیار ضروری است.

آیا اقداماتی وجود دارد که بتوانید قبل از بارداری انجام دهید تا احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش دهید؟

درک عوامل مخاطره انگیزی که باعث ایجاد افسردگی بعد از زایمان میشود می تواند اولین قدم در این راستا باشد. اگرچه نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اما حداقل آگاهی داشتن از عوامل خطر ممکن است به شما کمک کند تا علائم اولیه را مشاهده کنید.

 

کدام زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به  افسردگی بعد از زایمان قرار میگیرند عبارتند از:

  • کسانی که سابقه افسردگی و اضطراب دارند
  • بروز افسردگی در سالهای گذشته
  • درگیری زناشویی
  • سابقه خانوادگی افسردگی بعد از زایمان
  • تاریخچه اخیر وقایع استرس زای زندگی مانند عوارض بارداری
  • یک سیستم پشتیبانی و حمایتی ضعیف در خانواده

خوشبختانه، به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان داد که زنانی که مداخلات روانشناختی یا روانی دریافت می کنند، پس از زایمان به طور قابل توجهی کمتر دچار افسردگی می شوند.

موثرترین مداخلات شناسایی شده توسط این مطالعه شامل درمان بین فردی، مراجعه به منزل پس از زایمان، پشتیبانی تلفنی پس از زایمان و مراقبت از ماما پس از زایمان بود. برخی شواهد نشان می دهد که رفتار درمانی زودرس، می تواند در جلوگیری از افسردگی پس از زایمان نیز مفید باشد.

آگاهی از عوامل خطر مهم است. اما همچنین باید درک کنید که هر کسی می تواند تحت تأثیر افسردگی پس از زایمان قرار گیرد. حتی اگر تجربه گذشته شما با افسردگی یا اضطراب صفر باشد. باز هم می توانید پس از تولد فرزند خود علائم این بیماری را داشته باشید. به همین دلیل بسیار مهم است که از این علائم و نشانه ها آگاهی داشته باشید. تا اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی بعد از زایمان داشته باشید. بتوانید اقدامات مناسب را انجام دهید.

 

افسردگی پس از تولد کودک از نظر شدت می تواند متفاوت باشد، اما برخی از علائمی که باید مشاهده کنید عبارتند از:

 

  • مشکل در تمرکز
  • احساس عدم کفایت
  • گریه
  • افکار خودکشی
  • بی علاقگی به نوزاد
  • اضطراب
  • افکار سرزده

حتما اگر فکر می کنید علائم افسردگی یا احساسات دیگری دارید که مربوط به شما هستند، حتماً آنها را با مشاور خود در میان بگذارید. پزشک شما ممکن است درمانی را توصیه کند که شامل مراقبت از خود، روان درمانی، دارو، گروه های پشتیبانی یا ترکیبی از درمان ها باشد. ما در آکام میتوانیم به شما از طریق مشاورانمان در این زمینه کمک کنیم پس با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید  تاثیر کشیدن سیگار پدر و مادر در دوران بارداری

آموزش در مورد افسردگی پس از زایمان، دانستن علائم و تشخیص نیاز به مراجعه به پزشک در صورتی که فکر می کنید در هر مرحله از بارداری یا بعد از آن علائم افسردگی یا اضطراب دارید. می تواند باعث شود از نظر ذهنی برای داشتن فرزند آمادگی بیشتری داشته باشید.

 

  1. برای ایجاد آمادگی ذهنی قبل از بچه دار شدن بدانید که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید

آماده بودن و داشتن برنامه خوب است، اما بارداری می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و گاهی اوقات این برنامه ها عملی نباشند. آمادگی ذهنی برای بارداری نیز به معنای درک درست از آنچه می توانید در دوران بارداری پیش بینی کنید، است. بارداری می تواند شامل انتظارات (افزایش وزن، هوس های غذایی عجیب، درد و التهاب) تا موارد غیر منتظره (حالت تهوع شدید، و قرار گرفتن در حالت استراحت) باشد. قبل از باردار شدن، در مورد برخی از علائم رایج مرتبط با بارداری و همچنین برخی از عوارض نادر که ممکن است تجربه کنید بیشتر بدانید.

شاید مهمترین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که شما می توانید تمام کتابها، وب سایتها و… را بخوانید، ولی هنوز هم میتواند اتفاق غیر منتظره رخ دهد. شما به راحتی نمی توانید تجربه بارداری خود را، دقیقاً پیش بینی کنید. بنابراین فقط باید صبر کنید تا به آن درگیر شوید. آموزش خودتان در مورد مسائل ریز و درشت می تواند مفید باشد، اما باید بپذیرید که نمی توانید همه چیز را دانسته، و پیش بینی یا کنترل کنید.

 

  1. به دنبال کسانی که حامی شما در دوران بارداری و بعد از باشند، باشید

حمایت اجتماعی قوی در دوران قبل از تولد بسیار مهم است. خواه این حمایت از طرف همسر، والدین یا دوستان یا سایر اعضای خانواده، باشد. تحقیقات قبلی از سال 1976 نشان داده است که حمایت اجتماعی می تواند در برابر پیامدهای منفی استرس در زندگی تأثیر محافظتی داشته باشد. مطالعه دیگری که در سال 1991 منتشر شد نشان داد که حمایت اجتماعی در زمان منتهی به تولد و بعد از آن، تأثیر مثبت مهمی بر سلامت روان پس از زایمان مادر دارد.

علاوه بر این، تصور می شود حمایت اجتماعی در دوران بارداری با کاهش خطر زایمان زودرس، نتایج تولد را بهبود می بخشد. اما چطور؟ اعتقاد بر این است که حمایت اجتماعی هم اضطراب و استرس را کاهش می دهد و هم مکانیسم های مقابله با استرس را بهبود می بخشد. در حالی که یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان داد که چنین حمایت اجتماعی تأثیر مستقیمی در کاهش زایمان زودرس ندارد. محققان معتقدند که چنین حمایتی می تواند به عنوان نوعی مکانیسم کند کننده بین استرس قبل از زایمان و زایمان زودرس عمل کند.

 

  1. با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید

اگر همسر یا شریکی دارید که بخشی از زندگی شما و فرزندتان خواهد بود. برای اطمینان از استحکام این رابطه وقت و تلاش خود را صرف کنید. در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در صورت نیاز از آنها کمک بخواهید.

به خانواده و دوستان خود تکیه کنید. بارداری می تواند چالش برانگیز باشد، خصوصاً اگر با عوارضی مانند تهوع شدید صبحگاهی یا سایر نگرانی های پزشکی روبرو هستید. از عزیزانتان در صورت نیاز به کمک، بخواهید.

به گروهای مختلف که در انتظار فرزند هستن همچون شما بپیوندید. به اشتراک گذاشتن تجربه خود با افراد دیگری که در حال حاضر همین کار را می کنند. می تواند مفید باشد. پکیج های آموزشی ما در آکام همچون پکیج های: بارداری، زایمان، شیردهی و والدینی می تواند به شما در این زمینه آگاهی های لازم را بدهد همچنین میتوانید از طریق مشاورانمان پشتیبانی اطلاعاتی کامل داشته باشید.

بیشتر بدانید  چگونه بهترین همراه زمان زایمان همسرتان باشید

 

  1. بدانید و درک کنید که سلامت عاطفی شما مهم است

نگرانی های دوران بارداری، اکثراً بر مراقبت از سلامت جسمی تمرکز دارد تا سلامت عاطفی و معمولا از آن چشم پوشی میکنند. بارداری برای اکثر افراد یک تغییر عمده در زندگی است و این نیاز به تامل روانشناختی دارد که می تواند تأثیرات چشمگیری بر سلامت عاطفی زنان داشته باشد.

استرس عاطفی در دوران بارداری نه تنها با نتایج منفی برای مادران، بلکه برای نوزادان نیز ارتباط دارد. کودکان متولد شده از زنانی که استرس و اضطراب قابل توجهی را در دوران بارداری گزارش می کنند. خطر ابتلا به عوارض هنگام تولد از جمله وزن کم هنگام تولد، نارس بودن، وضعیت سلامتی پایین و رشد داخل رحمی ضعیف را دارند.

اگر سابقه افسردگی یا اضطراب دارید، قبل از بارداری در مورد نگرانی های خود با پزشک تان صحبت کنید. این می تواند فرصتی برای رفع هرگونه نگرانی عاطفی باشد که برای بارداری خود در نظر گرفته اید و زمینه را برای سلامت روان بهتر چه قبل و چه بعد از تولد فراهم کند.

 

راهکارهایی برای مراقبت ذهنی از خود:

  • سلامت روانشناختی خود را در اولویت قرار دهید.
  • گفتگوی منفی با خود را منع کنید.
  • برای خودتان وقت بگذارید.
  • در کلاس های زایمان یا والدینی شرکت کنید.( میتوانید از بسته های پیشنهادی ما در آکام استفاده کنید)
  • با همسرتان در مورد چگونگی برنامه ریزی برای والدین بودن صحبت کنید.
  • همچنین در مورد چگونگی برخورد با چالش های احتمالی بحث کنید.
  • برای مقابله با استرس و اضطراب از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید.
  • سایر کودکان خود را از نظر ذهنی آماده کنید

زمینه های ذهنی پیش از  بارداری می تواند حتی دقدقه انگیز شود. هنگامی که شما باید از نظر روانشناسی فرزندان بزرگتر خود را برای ورود یک خواهر یا برادر جدید آماده کنید.

بعضی از بچه ها ممکن است مشتاقانه منتظر یک خواهر یا برادر کوچکتر باشند. اما واکنشهای احساسی مانند ترس، حسادت و اضطراب نیز کاملاً رایج است.

با اختصاص دادن وقت و توجه برای هر یک از فرزندان خود، می توانید به فرزندان تان کمک کنید تا از نظر ذهنی برای بارداری آماده شوند. به کودکان خود این احساس را القا کنید که در بارداری شما نقش مهمی دارند. و هم می توانند به شما کمک کنند تا برای نوزاد جدید آماده شوید. انتخاب وسایل کودک، کمک به شما در تهیه فضایی برای کودک و حتی صحبت در مورد نام های کودک می تواند به احساسات خواهر و برادر بزرگتر کمک کند.

فقط مواظب باشید کودک دیگر خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید و به آنها القا نکنید که پاسخهای عاطفی شان حتی اگر این واکنشها منفی باشد  اشتباه یا بد هستند. پذیرش و توجه مثبت بی قید و شرط، می تواند کمک زیادی به بچه های بزرگتر شما کند که از وجود فرزند دیگری در خانواده احساس هیجان کنند.

نکته: 

آماده شدن برای بارداری و داشتن آمادگی ذهنی پیش از بارداری چیزی فراتر از آماده سازی بدن است. این به معنی آماده سازی ذهن شما نیز هست. اگرچه درک نوع چالش های ذهنی و عاطفی ممکن است برای ایجاد این تغییر بزرگ در زندگی بسیار خوب باشد. اما پیش بینی دقیق چالش هایی که با آنها روبرو هستید نیز غیرممکن است.

قبل از بارداری، وضعیت و نیازهای منحصر به فرد خود را ارزیابی کنید. اکنون وقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که استرس و اضطراب زندگی خود را برطرف می کنید. منابع محکم پشتیبانی را جستجو می کنید و سلامت روان خود را در اولویت قرار می دهید. با تمرکز بر مراقبت از خود، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، می توانید اطمینان حاصل کنید که بارداری سالم و شادی را پشت سر می گذارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

هر انسانی تعداد مشخصی ژن دارد. ژن ها رنگ چشم، رنگ مو، و سایر صفات را تعیین می کنند. که در 46 کروموزوم درون سلولهای ما قرار دارند. اکثر سلولهای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
استرس ناباروری

با استرس ناشی از ناباروری چه کنیم؟

آیا با استرس و مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم میکنید؟  تلاش بسیار باردار شدن می تواند به راحتی این احساس را به شما بدهد که کل زندگیتان را تحت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×