عواطف و هیجانات کودک

انواع مختلف قلدری که والدین باید نسبت به آنها آگاه باشند

انواع مختلف قلدری که والدین باید نسبت به آنها آگاه باشند

انواع مختلف قلدری :محققان متوجه شده اند که انواع مختلف قلدری بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. برای مثال، مردم در گذشته تصور می کردند که قلدری تنها شامل خشونت فیزیکی و مسخره کردن است. اما در واقع شش نوع قلدری متفاوت وجود دارد که شامل طرد کردن ، غیبت کردن ، مسخره کردن افراد به خاطر نژاد یا دین و … است.

همه ی افراد قلدر یکسان نیستند. هر کدام از آنها شیوه و تاکتیک متفاوتی برای ترساندن قربانی خود دارند. برای مثال ، بعضی از بچه های قلدر برای حمله به هدف خود راه هایی بسیار زیرکانه دارند. در صورتی که برخی دیگر از آنها به طور واضح بدجنس اند. با کسب آگاهی از انواع راه های قلدری و خصوصیات افراد قلدری که فرزندتان ممکن است با آنها مواجه شود. می توانید برای کمک کردن به کودک خود در هر شرایط آماده باشید.

یکی از انواع مختلف قلدری :قلدری فیزیکی

قلدری فیزیکی واضح ترین راه قلدری است. در قلدری فیزیکی، کودک برای کسب قدرت و کنترل هدف خود، از اقدامات فیزیکی استفاده می کند. قلدر های فیزیکی معمولا قوی تر، بزرگ تر، و پرخاشگر تر از همسالان خود هستند. مثال های قلدری فیزیکی عبارت است از : لگد زدن، ضربه زدن، مشت زدن، سیلی زدن، هل دادن و دیگر حملات فیزیکی.

شناسایی قلدری فیزیکی، برخلاف دیگر اشکال آن، بسیار آسان است. در نتیجه افراد وقتی به قلدری فکر می کنند. اولین چیزی که متصور می شوند این نوع قلدری است. علاوه بر این، تاریخچه ی برخورد مدرسه با قلدری فیزیکی بیشتر از انواع نامحسوس تر آن است.

بیشتر بدانید  101 فعالیت رایگان برای شما و کودک دلبندتان

دیگر انواع مختلف قلدری : قلدری کلامی است

مهاجمان کلامی برای کسب قدرت و کنترل هدف از واژه ها، جملات و القاب نامناسب استفاده می کنند. به طور معمول قلدر های کلامی از توهین های بی وقفه برای تحقیر و آزار افراد دیگر استفاده می کنند. این قلدر ها اهداف خود را بر اساس ظاهر، رفتار و منش آنها انتخاب می کند. همچنین مورد هدف قرار گرفتن کودکان با نیاز های ویژه امری شایع است.

شناسایی قلدری کلامی معمولا بسیار دشوار است. چرا که حملات معمولا در زمان عدم حضور بزرگسالان اتفاق می افتد. در نتیجه ملاک حقیقت حرف یک نفر در برابر سخنان نفر دیگر است. علاوه بر این بسیاری از بزرگسالان گمان می کنند چیز هایی که بچه ها می گویند تاثیر زیادی بر دیگران ندارد. در نتیجه معمولا به فرد قربانی قلدری کلامی می گویند « بهش محل نذار ». اما بدانید که باید قلدری کلامی را جدی گرفت.

تحقیقات نشان می دهد قلدری کلامی واستفاده از  القاب توهین آمیز عواقبی جدی در بر دارد و می تواند زخم های عاطفی عمیق بر جای بگذارد.

خشونت ارتباطی

خشونت ارتباطی نوعی قلدری پنهانی است که معمولا از چشم معلمان و والدین دور می ماند. خشونت ارتباطی که گاهی به عنوان قلدری عاطفی شناخته می شود. نوعی از سواستفاده ی اجتماعی است که نوجوانان در آن تلاش می کنند به همسالان خود آسیب زده و موقعیت اجتماعی آنها را زیر سوال ببرند.

قلدر های ارتباطی معمولا افراد را از گروه ها طرد می کنند. به پخش شایعه می پردازند. موقعیت ها را دستکاری می کنند. و اعتماد به نفس افراد را زیر سوال می برند. هدف یک قلدر ارتباطی بالا بردن جایگاه اجتماعی خود با استفاده از کنترل افراد دیگر است.

بیشتر بدانید  چگونگی از نوزاد تازه متولد شده در دوران شیوع بیماری جهانی کرونا مراقبت کنیم؟ آکام

به طور کلی، دختر ها بیشتر از خشونت ارتباطی استفاده می کنند. این نوع خشونت بیشتر در مقاطع پنجم تا هشتم به چشم می خورد. این دختر ها معمولا با لقب دختر های بدجنس شناخته می شوند. قربانی این نوع خشونت ها مورد توهین، تمسخر، بی توجهی و تهدید قرار می گیرد.

با وجود فراوانی خشونت ارتباطی در مقطع راهنمایی، باید دانست که این خشونت تنها به همین مقطع محدود نمی شود. در واقع، رئیس های زورگو و دیگر قلدرهای محل کار نیز از خشونت ارتباطی استفاده می کنند.

قلدری پیش داورانه

قلدری پیش داورانه بر پایه ی پیش داوری هایی شکل میگیرد که افراد به طور کلی درباره ی نژاد، مذهب یا گرایش جنسی خاص دارند. این نوع قلدری می تواند تمام انواع قلدری را در خود جای دهد. در زمان قلدری پیش داورانه ، کودک قلدر افراد متفاوت با دیگران را مورد هدف قرار داده و موجب تنها ماندن آنها می شود.

در اغلب اوقات، این نوع از قلدری بسیار شدید است و می تواند راه را برای ارتکاب جرم فرد مورد هدف هموار کند. هر زمان که کودکی به خاطر گرایش جنسی ، نژاد یا مذهب خود مورد تمسخر و قلدری قرار گیرد، باید به سرعت این مسئله را گزارش داد

در مقالات بعدی بیشتر به موضوع انواع مختلف قلدری میپردازیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×