بایدها و نبایدهای فرزندپروری

چگونگی فرزند پروری ما و رشد کودک

چگونگی فرزند پروری ما و رشد کودک

گرچه عوامل زیادی روی رفتار، سرنوشت و رشد کودک ما موثر است اما یکی از عوامل بسیار مهم شیوه فرزند پروری ماست. در واقع به رغم وجود بسیاری از عوامل دیگر، اما والدین مهمترین عامل تاثیرگذار روی زندگی فرزندانشان هستند. البته این تاثیر بعد از ورود به مدرسه و تعامل بیشتر با محیط اطراف ممکن است کمی کم رنگ شود.

 

همه والدین تلاش می کنند برای فرزندان خود بهترین باشند. شما که حالا این مطلب را می خوانید نیز به دنبال همین مقصود هستید. اما باید همچنین در نظر داشت که کودکان با خلقیات و ویژگی های شخصیتی و اولویتها و اهداف خودشان و نه ما وارد جامعه می شوند. و این در حالی است که متاسفانه بسیاری از والدین مرتب به فرزندانشان فشار می آوردند که آنها را در همان مسیری قرار دهند که مطلوب خودشان است. این کار ممکن است فشار زیادی به فرزندان و حتی خودشان وارد کند.

 

متخصصین حیطه تربیتی معتقدند به جای اینکه فرزندانمان را وادار به حرکت در مسیر خاص و مطلوب خودمان بکنیم بهتر است. آنها را آماده مواجهه با دنیای واقعی کنیم. بهتر است آنها را به عنوان افرادی کاملا مستقل بزرگ کنیم. که قادر هستند راه و مسیری را که برای زندگی شان انتخاب کرده اند پی بگیرند.

 

در دنیای پر از تغییر و چالشی که ما در آن زندگی می کنیم، فرزندپروری و سبکهای آن ممکن است به فراخور زمان دستخوش تغییراتی شود. اما آنچه که از منظر علمی اصول ثابت برای رشد سالم کودک تلقی می شود عبارتند از: امنیت، حمایت، نظام مندی و عشق.

 

بیشتر بدانید  انواع هوش چندگانه در انسان کدام است و چگونه هوش چندگانه منجربه یادگیری می شود؟

به سوی فرزند پروری مطلوب

تبدیل شدن به والدینی موثر تنها به معنای نجات فرزندانمان از خطرات، بی توجهی و یا توجه بیش از حد نیست. منابع علمی ۴ مسیولیت اساسی برای والدین را به این شکل تعریف می کنند. حفظ سلامت و امنیت کودک، ارتقا حال خوب عاطفی آنها، اموزش مهارتهای اجتماعی و کمک به رشد ذهنی و شناختی کودک.

 

مطالعات زیادی بر این مطلب تاکید دارند. که سازگارترین کودکان کسانی هستند که والدین آنها توانسته اند در شیوه های تربیتی و تعاملی شان با کودک محبت و حساسیت را با انتظارات رفتاری خاص تلفیق کنند. لذا معتقدند این ۴ امر باید در تعامل با کودکان رعایت شود:

  • محبت (ابراز احترام و عاطفه)
  • هماهنگی(حفظ ثبات در محیط)
  • انتخاب (دادن فرصت به کودک برای رشد خود مختاری و استقلال)
  • پیامدها (دادن فرصت به کودک برای مواجهه با پیامدهای مثبت یا منفی کارهایشان)

 

سبکهای فرزند پروری آسیب زننده

سبک فرزند پروری درگیر با حمایت افراطی اصلا مطلوب نیست و سبب می شود کودکان در بزرگسالی به نوعی فلج باشند. و نتوانند با مشکلات دنیای واقعی روبه رو شوند و از پس آنها بربیایند.

 

یکی از شیوه های حمایت گری افراطی به شیوه تربیتی و تعاملی والدین هلی کوپتری؛ اطلاق می شود. در این شیوه والدین بیش از حد امور مربوط به فرزندشان را زیر نظر دارند و تلاش می کنند. آنها را از اسیب حفظ کنند. والدین برف روب گروه دوم هستند که تلاش می کنند همه موانع را از سر راه فرزندانشان بردارند. این دو گروه از والدین تاثیر مخربی روی استقلال، سلامت روان و عزت نفس فرزندان خود می گذارند.

بیشتر بدانید  کنترل پرخاشگری در کودکان

 

سخت گیری و سهل گیری بیش از حد نیز می تواند تاثیرات منفی زیادی روی سلامت فرزندانشان داشته باشد. والدینی که خود را درگیر والدگری نمی کنند. افرادی را بزرگ می کنند. که برون داد های رفتاری ضعیفی دارند. و در نوجوانی بیشتر تمایل دارند متکی به فرهنگ و خواسته گروه هم سالان شوند. این ویژگی در کودکانی که والدین سخت گیر دارند نیز هم مشاهده می شود.

 

خلاصه آنکه والدین باید هم مهربان و هم قاطع باشند. همچنین باید فضای کافی برای رشد علاقه مندی های کودک ، کسب استقلال و تجربه شکست را در اختیار آنها قرار دهند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×