10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

متخصص اطفال کودک

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد تازه متولد شده، نوپا و بزرگ اینجا هستیم.

هر زمان که کودک مریضی را در آغوش داشته باشید، احساس اضطراب اجتناب ناپذیر است. اما این را بخاطر بسپارید: حتی اگر ساعت از نیمه شب گذشته باشد، اگر نگران کوچولوی خود هستید همیشه بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

متخصصان اطفال این انتظار را که تماس های نیمه شب داشته. در حقیقت، پزشکان می گویند بسیاری از والدین برخی از بیمار ها و فوریت های جدی پزشکی را تشخیص نمی دهند.

آیا هنوز مطمئن نیستید وقت آن رسیده که با متخصص اطفال کودک خود تماس بگیرید؟ ما به شما مادر عزیز کمک می کنیم.

 

در ادامه

10 علامت اصلی که در صورت بروز متخصصان اطفال می خواهند بلافاصله با آنها تماس بگیرید، آمده است

 

  1. تب در نوزاد خردسال

اگر نوزاد شما 2 ماه یا کوچکتر است و دمای رکتوم وی 40 درجه سانتی گراد یا بالاتر باشد. او می تواند بیمارتر از آن باشد که به نظر می رسد. (یک استثنا در این قانون این است که اگر کودک 2 ماهه شما واکسن زده باشد و در عرض 36 ساعت تب پایین داشته باشد.)

نوزادان جوان معمولاً علائم زیادی را از خود نشان نمی دهند. اما به سرعت می توانند به یک عفونت جدی باکتریایی مبتلا شوند. به دلیل آنکه سیستم ایمنی بدن آنها هنوز نابالغ است. والدین معمولاً تصور می كنند كه كودكشان فقط سرما خورده است. اما سرماخوردگی معمولاً در این سن تب ایجاد نمی كند. یک پزشک در اولین فرصت نوزاد تب دار را معاینه خواهد کرد، اما اگر نیمه شب باشد، ممکن است پزشک متخصص اطفال شما را به بخش اورژانس بفرستد.

 

  1. سرفه مداوم کودک

وقتی کودکتان آنقدر سرفه می کند که به نفس نفس می افتد و او نمی تواند جلوی آن را بگیرد. احتمالاً دچار حمله آسم شده و برای درمان آن به دارو احتیاج دارد. دکتر مری الن رنا، متخصص اطفال در وودبری نیویورک می گوید: “یک بیماری ویروسی می تواند در هر کودکی علائم آسم ایجاد کند، حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد.”

البته اگر کودک شما قبلاً به آسم مبتلا شده باشد، نیاز دارید یک دستگاه استنشاقی یا یک نبولایزر در خانه داشته باشید. دکتر رنا می گوید: “اما اگر وی از استفاده می کند و سرفه هایش طی 20 تا 30 دقیقه سبک نشده است، باید با پزشک تماس بگیرید.”

اگر کودک شما در طول شب با سرفه ای که به نظر می رسد مانند صدای ریزش ساختمان است از خواب بیدار شود. دچار کروپ است، بیماری که معمولاً می توانید خودتان آن را معالجه کنید. او را به دستشویی ببرید، دوش آب گرم بگیرید و با هم در بخار بنشینید. اگر او هنوز سرفه می کند. هوای خنک می تواند کمک کند. بنابراین او را در یک شب خنک بیرون ببرید. یا حتی جلوی درب باز فریزر خود بایستید. احتمال این وجود دارد که یکی از این مراحل سرفه او را تسکین می دهد. اما اگر به نظر می رسد که برای نفس کشیدن تلاش می کند باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. (دنده هایش با هر نفس کشیدن به داخل و خارج می روند، بینی اش شعله ور می شود یا هنگام تلاش برای نفس کشیدن غرش می کند).

دکتر رنا می گوید: “اینها علائم ناراحتی تنفسی است و پزشک ممکن است به شما بگوید که به بیمارستان بروید.” اگر کودک چنان سرفه می کند که صورت اش کبود شده است. با شماره اورژانس: 115 تماس بگیرید.

بیشتر بدانید  7 نکته در مورد شیردادن برای تازه مادر ها

 

  1. کودک دارای جوش و بثورات یا نقاط قرمز تخت، همراه با تب باشد

اگر کودک شما جوش پوستی یا التهابات مانند نقاط ریز قرمز بر روی پوست نشان دهد و تب نیز داشته باشد، ممکن است به یک عفونت باکتریایی جدی مانند مننژیت مبتلا شده باشد. این نقاط که پتشیا نامیده می شوند، حتی در صورت فشار دادن روی آنها، رنگی باقی می مانند. (بثورات دیگر وقتی روی آنها فشار می آورید برای لحظه ای رنگ پریده می شوند و سپس رنگ به حالت قبل بر می گردد .)

همچنین کودک می تواند پس از سرفه زیاد یا استفراغ، و هنگام مشکل داشتن برای رفتن به دستشویی، دچار پتشیا (بدون تب) شود. در این موارد، بثورات پوستی احتمالاً به دلیل شکستگی مویرگ ها ایجاد می شوند، اما شما باید صبح زود با پزشک تماس بگیرید.

 

  1. استفراغ مداوم کودک

اگر کودک شما به طور مکرر بالا می آورد. حتی زمانی که دیگر چیزی برای بالا آمدن وجود ندارد. ایت اتفاق می تواند ناشی از مسمومیت غذایی گرفته تا روده های پیچ خورده باشد. اگر کودک شما خون بالا آورد یا در حال بالا آوردن به نظر گیج و گمراه می رسد، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما دارای استفراغ به رنگ زرد مایل به سبز باشد، یک وضعیت اضطراری رخ داده است. این می تواند نشانه ای از تنگی پیلور باشد که یک ناهنجاری مادرزادی است و نیاز به جراحی دارد.

 

  1. تب شدید یا عدم توانایی حرکت دادن اندام

اگر کودک شما نتواند روی پاهایش بایستد و تب ناگهانی داشته باشد، ممکن است در داخل مفصل زانو یا ران خود دچار عفونت جدی شده باشد. دکتر لوئیس کراتا ، متخصص اطفال در مرکز پزشکی کاتولیک سنت وینسنت نیویورک می گوید: “او باید سریع ارزیابی شود زیرا اگر در طی 48 ساعت با آنتی بیوتیک مناسب درمان نشود، عفونت می تواند مفصل را از بین ببرد.” “سناریوی معمول این است كه كودك یك روز كمی بیمار شود و روز دیگر تب شدید و درد شدیدی در یك مفصل داشته باشد.”

اگر کودک شما واقعاً نمی تواند مچ دست، پا یا شانه خود را حرکت دهد، ممکن است شکستگی داشته باشد. بلافاصله با پزشک تماس بگیرید تا ببینید آیا می توانید  وی را برای انجام اشعه ایکس به بیمارستان مراجعه ببرید؟ یا خیر. اگر کودک شما زیر 2 سال نباشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.  این شرایط بسیار خطرناک است!

 

  1. ضربه به سر

اگر کودک شما به سرش ضربه وارد شده است و بیهوش شد، بلافاصله با اورژانس : 115 تماس گرفته و سپس با پزشک خود تماس بگیرید. اما وقتی او بعد از زمین خوردن فقط گریه می کند، ممکن است شما ندانید که باید نگران باشید یا نه. دکتر رنا می گوید، اگر بیش از یک بار استفراغ کرد، خواب آلود یا گیج بود، یا مایع شفافی از بینی یا گوش او خارج شد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

همچنین باید سر کودک خود را از نزدیک معاینه کنید. اگرچه یک توده بزرگ روی پیشانی او ترسناک به نظر می رسد، اما اگر ضربه به کناره های سر وارد شود، شرایط جدی تر است. اگر جمجمه او کمی دندانه دار و برجسته به نظر برسد، این می تواند نشانه شکستگی باشد.

 

  1. مدفوع عجیب و غریب

اگر ظاهر مدفوع کودک شما مانند ژله انگور یا توت باشد. ممکن است بیماری جدی به نام انسداد روده داشته باشد که در آن روده کودک دچار انقباض و انسداد می شود. از طرف دیگر، اسهال خونی می تواند مسمومیت غذایی یا ورم معده روده را نشان دهد و پزشک شما نیاز دارد انواع عفونت های باکتریایی و انگلی را برای کودکتان آزمایش کند.

بیشتر بدانید  چرا باید نوزادان و کودکان را ماساژ بدهیم؟

 

  1. تورم و درد پلک، همراه با تب

تورم چشم کودک به دلیل گزیدگی یا پیچک سمی معمول است. اما اگر کودک شما تب نیز دارد. ممکن است دچار سلولیت مداری شود. که این موضوع یک عفونت سینوسی جدی ست که به قسمتی از جمجمه او که چشم در آن قرار دارد مربوط میشود و عفونت در آن قسمت گسترش می یابد.

مشاور والدین دکتر ویرا برون، نویسنده کتاب Baby 411، می گوید: ” ابتدا متوجه می شوید که پلک کودک شما قرمز و متورم است. اما در عرض چند ساعت، کل چشم او برآمده می شود و در جابجایی آن مشکل دارد. وی باید فوراً با آنتی بیوتیک مناسب درمان شود و باید در بیمارستان بستری شود. پس فوراً با متخصص اطفال کودک خود تماس بگیرید.

 

  1. درد شکم بیش از دو ساعت

اگر وقتی کودک شما درد شکم دارد و وقتی به بالا و پایین می پرد یا وقتی در رختخواب حرکت می کند، دردش بیشتر می شود. مشکل می تواند از آپاندیسیت باشد. دکتر رنا می گوید: “هنگامی که در آپاندیس عفونت وجود دارد، بافت شکم کودک ملتهب می شود.” “حرکت یا پریدن باعث می شود شکم او به بافت مالیده شده و درد بیشتری ایجاد کند.”

در آپاندیسیت، درد اغلب از اطراف شکم شروع می شود و سپس در ربع پایین سمت راست قرار می گیرد.

 

  1. درد شدید در آرنج کودک

اگر شما دست کودک خود را گرفته اید و او شما به راه دیگری می کشد. ممکن است با فشاری که ناشی از کشیدگی از دو طرف اتفاق می افتد، آرنج او را جابجا کنید. این اتفاق یک وضعیت دردناک به نام آرنج پرستار است. بازوی او آویزان خواهد شد و از حرکت دادن آن امتناع می ورزد. این مورد بیشتر در کودکان نوپا دیده می شود. اما ممکن است در کودکان تا سن 6 سالگی اتفاق بیفتد. متخصص اطفال می تواند آرنج کودک شما را به حالت قبلی تغییر داده و به وضعیت اصلی آن هدایت کند. اما بسیار مهم است که قبل از تورم آرنج، بلافاصله با متخصص اطفال تماس بگیرید.

 

در این چهار وضعیت،

می توانید با متخصص اطفال خود تماس فوری نگیرید:

 

تب در کودکان 3 ساله یا بیشتر: تب یک بیماری نیست، این یک علامت است و برخلاف آنچه برخی از افراد شنیده اند، باعث آسیب مغزی نمی شود. دکتر سو هوبارد می گوید: “اگر کودک بزرگتر شما دمای 41 درجه سانتی گراد داشته باشد، به این معنی نیست که او بیمارتر از 39 درجه سانتی گراد است. ” فقط در صورتی تماس بگیرید که کودک شما بسیار بی حال است. او به شما لبخند نمی زند یا حتی فیلم مورد علاقه اش را تماشا نمی کند.

وجود کمی خون در مدفوع: اگر کودک شما یبوست داشته باشد، ممکن است یک پارگی کوچک مقعدی داشته باشد که خونریزی کند. دکتر براون می گوید این مورد در نوزادانی که تازه مواد جامد را شروع کرده اند نیز شایع است.

چشمهای کبود: کبودی چشم خصوصاً در هنگام سرماخوردگی کودک شایع است. دکتر براون می گوید برای روز بعد قرار بگذارید. کودکان زیر 2 سال نیز ممکن است هنگام عفونت گوش دچار این عارضه شوند. اما هنوز برای صبر کردن تا صبح برای تماس با پزشک، مشکلی وجود ندارد.

جوش و التهابات خارش دار: ممکن است این عارضه کهیر ماند باشد که به نظر می رسد مانند گزش پشه برجسته با دایره های قرمز صاف اطراف آنها باشد. اگزما (به صورت قرمز و پوسته پوسته) یا تاول های قرمز در یک رگه یا لکه، باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×