مشکلات خاص در کودکان

علل و درمان اختلال وسواس فکری کودک چیست؟

وسواس فکری کودک

 

بیاموزید که چگونه از بروز اختلال وسواس فکری (OCD) در کودک خود جلوگیری کنید و از محدودیت ها، ثبات و تعریف و تمجید برای بهبود علائم در طول زمان استفاده کنید.

 

نکات کلیدی که در ابتدا باید بدانید

  • اطمینان حاصل کنید که شما والدین و سرپرستان یک رویکرد ثابت در کمک به کودک در مدیریت این اختلال دارید.
  • توجه بیش از اندازه به وسواس کودک این اختلال را تقویت می کند، تا اینکه آن را ضعیف کند.
  • جوایز و تعریف و تمجیدهای کوچک، انگیزه های مهمی را برای مبارزه با این اختلال در کودکان فراهم می کند.
  • رفتارهای وسواس فکری در کودک خود را تشویق نکنید.
  • اگر شما نیز علائم وسواس فکری دارید، به دنبال درمان خود باشید و در این مورد با کودک خود صادق باشید.

 

 

چگونه والدین میتوانند از تقویت وسواس فکری کودک جلوگیری کنند؟

 

والدین معمولاً برای کمک به کودک خود در کنار آمدن با احساس پریشانی درگیر تشریفات می شوند. متأسفانه، والدین می توانند ناخواسته علائم اختلال وسواس فکری (OCD) کودک را با استفاده از موارد زیر تقویت کنند:

  • انجام یک روال خاص مورد درخواست فرزندشان
  • تغییر رفتار آنها برای مطابقت با آیین فرزندشان
  • اطمینان بیش از حد

در حالی که روان درمانی و داروها نقش مهمی در درمان وسواس فکری دارند، رفتار روزمره شما در خانه در حمایت از کودک در هنگام کنار آمدن با این اختلال و در نهایت بهبودی، بسیار مهم است.

 

چگونه والدین میتوانند در خانه وسواس فکری کودک را مدیریت کنند

 

  1. محدودیت هایی را تعیین کنید

اگرچه سخت است که کودک خود را در پریشانی مشاهده کنید، اما اگر محدودیتی تعیین نکنید بهبودی او از بیماری OCD دشوارتر است. به عنوان مثال، اگر کودک تان به شما بگوید که نمی توانید وارد اتاق او شوید مگر اینکه لباس خود را عوض کنید، پاسخ خوب این است: “من می دانم که این کار برای شما دشوار است، اما این درخواست مربوط به OCD شما است، و من قبل از ورود به اتاق شما نمی خواهم لباس ام را عوض کنم ”

کودک شما هنگامی که شروع به تنظیم مداوم محدودیت ها می کنید، احتمالاً “یک فروپاشی” یا طغیان را تجربه خواهد کرد، اما آنها همچنین به قوام شما عادت می کنند. با گذشت زمان، قرار دادن مرزها در واقع به کودک شما کمک می کند اضطراب کمتری داشته باشد.

 

  1. محکم باش

شما باید با فرزند خود روشن باشید که چرا اجازه نمی دهید OCD به او حکمرانی کند، و آنچه را که به می گویید باید دنبال کند. به فرزند خود یادآوری کنید که این کار آسیب زدن یا مجازات کردن او نیست، بلکه اجازه ندادن به OCD برای کنترل زندگی او یا خانواده اش است.

محکم بودن به این معنی است که آنچه را که با کودک خود برقرار می کنید، دنبال خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر به آنها بگویید آب حمام پس از 10 دقیقه خاموش است، پس از پایان زمان آب را خاموش کنید. بسیار مهم است که شفاف باشید و سپس پیگیری کنید.

 

  1. اطمینان حاصل کنید که سایر مراقبان کودک شما نیز همین روش را دارند

برای کودک مبتلا به OCD بسیار مهم است که پیام های مداوم از همه مراقبان خود، چه در داخل و چه در خارج از خانواده نزدیک شما، دریافت کند. ناسازگاری می تواند کودک مبتلا به OCD را مضطرب، گیج و ناامن کند.

بیشتر بدانید  خشونت پنهان رایج در رابطه والدین با بچه ها

بهتر است قبلاً در مورد نحوه پاسخگویی شما و سایر مراقبان فرزندتان به شرایط وسواس کودک توافق کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما کاهش رفتارهای تکراری کودک است، ممکن است تصمیم بگیرید که به کودک اجازه دهید سه بار چیزی را تکرار کند. همه مراقبان باید این تصمیم را دنبال کنند و در صورت عدم رعایت قانون از نظر کودک، در مورد عواقب آن توافق کنند. اگر یک مراقب از دیگران نرم تر باشد، می تواند کودک را گیج کرده و باعث بی اعتمادی او به روند کار شود. این ناسازگاری می تواند باعث خراب شدن سیستم و افزایش وسواس در کودک شود تا کاهش آن.

 

  1. وسواس را جایگزین یا همسان سازی نکنید

همسان سازی وسواس به این معنی است که شما در آیین های کودک شرکت می کنید یا رفتار خود را تغییر می دهید تا اجازه دهید آنها اتفاق بیفتند. در همسان سازی، انگیزه اصلی این است که کودک خود را ناراحت نکنید و نه اینکه از آئینی که فکر می کنید ضروری است، پیروی کنید.

همسان سازی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لباسهای خود را عوض کنید زیرا فرزندتان به شما می گوید اگر این کار را نکنید ناراحت می شود
  • به جای فقط یک بوسه، 10 بوسه به کودک خود بدهید
  • به کودک خود اجازه دهید کارد و چنگال خود را از کشو بر دارد
  • دوباره شستن ظرف های کودک و استفاده از یک حوله جداگانه برای خشک کردن آنها
  • قبل از نشستن کودک، مبلمان را پاک کردن
  • اجازه دادن به فرزندتان برای استفاده از صابون های مختلف یا منع سایر اعضای خانواده از رفتن به دستشویی، بنابراین کودک مبتلا تنها کسی باشد که از آن دستشویی استفاده می کند
  • دادن اطمینان بیش از حد

 

  1. تغییر برنامه های خود به دلیل وسواس فکری

هنگامی که علائم منزوی گری در اثر اختلال وسواس فکری را تجربه می کنید، در واقع شروع به فعال سازی این اختلال می کنید. با منزوی گری فقط به تقویت یا طولانی شدن اختلال کمک می کند تا تضعیف آن. برای مثال، وقتی یک نوع وسواس را فعال می کنید، اساساً یک فکر غیر منطقی را تقویت می کنید و به آن ارزش می دهید. تا اینکه آن را به چالش بکشید و بدنام کنید.

سازگاری و همسان سازی با وسواس فکریی به فرزند شما این پیام را می دهد که رفتار او قابل قبول است. فقط با امتناع از پذیرش این اختلال می توانید به کودک انگیزه ای برای تلاش و مبارزه با آن بدهید.

 

  1. تلاش های فرزندتان برای مدیریت وسواس، را تحسین کنید و به او پاداش دهید

مقابله با وسواس فکری موضوع بسیار چالش برانگیزی است. به ویژه هنگامی که شدیدتر باشد. کودک شما باید به خاطر تلاش و زحمتش مورد ستایش قرار گیرد. ستایش نوعی پاداش است که می تواند به عنوان انگیزه ای برای کودکان در جهت ازبین بردن و به چالش کشیدن وسواس آنها عمل می کند.

بیشتر بدانید  5 اشتباه رایج در تربیت کودک

یک روش خوب برای ارائه ستایش در قالب یک جمله ساده، روشن و مختصر: “من به تلاش شما بسیار افتخار می کنم. شما در مقابله با وسواس تان کار بزرگی انجام دادید”. اما این نوع عبارات لازم است که فقط یک بار گفته شوند. مراقب باشید که ستایش را اشباع نکنید. زیرا به راحتی می تواند به اطمینان بیش از حد تبدیل شود.

تقویت یا پاداش همچنین می تواند انگیزه ای برای کودکان شود تا برخی از رفتارهای وسواس گونه ی خود را به چالش بکشند. به عنوان مثال می توانید تصمیم بگیرید که فرزندتان می تواند برای رسیدن به یک هدف که باهم توافق کرده اید، پاداش کسب کند. مثلاً فقط یک بار شستن دست ها.

برخی از جوایز در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • به سمت یک بازی مورد علاقه آنها اشاره کنید
  • زمان بازی الکترونیکی است
  • انتخاب فرزندتان برای فیلم شب خانواده
  • خرید یک فیلم مناسب آنها
  • انتخاب فعالیتهای خاص خانوادگی فرزندتان

 

  1. از رفتارهای وسواس گونه خود آگاه باشید

اگر وسواس فکری دارید یا علائم خفیفی را تجربه می کنید، شما از قبل می دانید چقدر چالش برانگیز است. در نتیجه مهم است که کودک خود را در رفتارهای وسواس گونه تان مدلسازی، تشویق یا مشارکت ندهید.

کودکان اغلب قادر به تشخیص وسواس والدین هستند و اغلب برای حفظ آرامش و جلوگیری از ناراحتی والدین و “تحریک” ، آن را در خود جای می دهند. در نتیجه، بسیار مهم است که از نحوه رفتارهای شما بر فرزندتان آگاهی داشته باشید و مراقب باشید که کودکان را در هیچ یک از وسواس های خود درگیر نکنید. به عنوان مثال، درخواست از کودک برای اطمینان از اینکه “دستان خود را خیلی خوب” بشوید. می تواند رفتارهای وسواس گانه را تشویق کند و کودک را درگیر وسواس های شما کند.

اگر وسواس دارید، به دنبال کمک باشید و در این مورد با کودک صادق و صریح باشید. خانواده درمانی می تواند به کودک کمک کند تا درک کند که او می تواند از شرکت در وسواس های شما امتناع ورزد، و همچنان احساس امنیت و دوست داشته شدن کند.

 

  1. در درمان وسواس فکری کودک خود نقش داشته باشید

به عنوان یک پدر و مادر، بسیار مهم است که شما در معالجه فرزند خود برای وسواس شرکت کنید. نیازی نیست که با فرزند خود در یک جلسه درمانی بنشینید، اما باید درک کنید که کودک شما چه می آموزد و چگونه شرایط را بین جلسات مدیریت کند.

شما همچنین باید یاد بگیرید که کدام روش های را می توانید با کودک خود در خانه انجام دهید، تا به کودک کمک کنید از درمان بهره مند شود و هرگونه رفتارهای خود را تصحیح سازد.

 

ما در آکام نیز از طریق مشاورانمان با شما در این مسیر پر چالش همراه هستیم. همچنین شما میتوانید از طریق شماره تلفن ها و WhatsApp که در قسمت پایین همین صفحه قرار دارد و صفحه اینستاگرام آکام با  مشاوران و ما در ارتباط باشید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×