عواطف و هیجانات کودک

افراد قلدر چگونه اند؟

افراد قلدر چگونه اند؟

افراد قلدر، شخصیت، هدف، تیپ و رفتار های متفاوتی دارند. انگیزه و شیوه ی قلدری همه ی آنها با هم متفاوت است. نمیتوان تمام افراد قلدر را به طور دقیق در یک دسته بندی خاص جای داد. بعضی از افراد قلدر را می توان در دسته بندی های مختلف تعریف کرد و برای طبقه بندی برخی از آنها باید دسته ای مخصوص به خود آنها ایجاد کرد .

  قلدر قربانی

قلدرـ قربانی ها معمولا بعد از مواجهه با قلدری به وجود می آیند. این افراد ، اشخاص ضعیف تر از خود را مورد قلدری قرار می دهند چرا که خود آنها قبلا قربانی این مسئله بوده اند. هدف این افراد معمولا بازپس گیری احساس قدرت و کنترل در زندگی است.

این نوع قلدری بسیار معمول است. در واقع ، تعداد زیادی از کسانی که به قلدری دست می زنند قبلا قربانی قلدری همسالان خود بوده اند. قلدری آنها راهی برای سرپوش گذاشتن بر دردشان است. در بعضی موارد نیز قلدر ـ قربانی ها از خانواده های پرخشونت بر می خیزند و یا افرادی هستند که توسط خواهر یا برادر خود مورد سواستفاده قرار گرفته اند. در این موارد ، این افراد قلدری را در محیط زندگی خود آموخته اند.

بیشتر قلدر قربانی ها افرادی تنها هستند و در مدرسه پایین ترین جایگاه اجتماعی را در اختیار دارند. این مسئله میزان خشم و احساس ضعیف بودن آنها را افزایش می دهد. در نتیجه ، آنها معمولا پرخاشگر هستند که همین موضوع سبب عدم محبوبیت آنها می شود. علت تداوم چرخه ی قلدر قربانی نیز همین مسئله است.

قلدر های محبوب

این قلدر ها بسیار خودپسند هستند. آنها اعتماد به نفس بالایی دارند. و نگاهی تحقیر آمیز به دیگران دارند. قلدر های محبوب معمولا تعدادی دنبال کننده دارند و احساس می کنند بر مدرسه حکمرانی می کنند. این قلدر ها احساس محق بودن دارند که می توان ریشه­ی آن را در محبوبیت، اندازه، پرورش یا وضعیت اقتصادی اجتماعی آنها جستجو کرد. قدرت فیزیکی و احساس کنترل گری، آنها را تقویت می کند. و باعث می شود آنها به قلدری خود افتخار کنند.

پسر های محبوب معمولا با استفاده از اعمال فیزیکی مانند هل دادن، گرفتن کتاب ها یا چسباندن فرد به کمد قلدری خود را بروز می دهند. دختران محبوب معمولا از خشونت ارتباطی استفاده می کنند. آنها شایعه پراکنی می کنند، از افراد سواستفاده می کنند و موجب طرد افراد می شوند.

بیشتر بدانید  چطور کودکی حرف شنو داشته باشیم؟

قلدر های محبوب گاهی به عنوان ستاره­ی ورزشی یا رهبر فرضی مدرسه شناخته می شوند. آنها با توجه و قدرتی که از قلدری به دست می آورند، بیش از پیش رشد می کنند. همسالان آنها معمولا این نوع از قلدری را تحمل می کنند. چرا که پذیرفته شدن را به هدف قلدری قرار گرفتن ترجیح می دهند.

قلدر های ارتباطی

قلدر های ارتباطی معمولا دانش آموزانی به نسبت محبوب اند که دوست دارند تصمیم بگیرند چه کسی در مدرسه مورد پذیرش است و چه کسی باید طرد شود. تنها گذاشتن، بیرون کردن و طرد کردن دیگران معمول ترین سلاح های مورد استفاده ی این نوع از افراد قلدر است. در اغلب موارد، قلدر های ارتباطی برای حفظ کنترل خود تنها از کلمات و قلدری عاطفی استفاده می کنند. در بیشتر موارد دختر های بدجنس همان قلدر های ارتباطی هستند.

قلدر های ارتباطی برای حفظ قدرت خود از غیبت، شایعه، برچسب زدن و اسم گذاشتن روی دیگران نیز استفاده می کنند. آنها معمولا قربانی های خود را از سر حسادت و یا احساس عدم مقبولیت اجتماعی آنها انتخاب می کنند. حفظ محبوبیت انگیزه ی اصلی خشونت ارتباطی است. قلدر ارتباطی برای « تو جمع بودن » هر کاری انجام می دهد.

قلدرهای زنجیره ای

قلدر زنجیره ای گونه ای دیگر از قلدر هاست که معمولا در جمع های محبوب یافت می شود. این قلدر ها سیستمی، حساب شده و کنترل شده عمل می کنند. والدین ، مربیان و معلمان ممکن است هیچ اطلاعی درباره ی توانایی های یک قلدر زنجیره ای نداشته باشند.

این افراد در حضور مسئولان مدرسه شیرین، دلربا و کاریزماتیک به نظر می رسند. اما آنها می توانند بسیار سرد و حساب شده عمل کنند و موجب درد عاطفی قربانی خود در یک بازه ی زمانی طولانی شوند. قلدر های زنجیره ای گاهی از قلدری فیزیکی استفاده می کنند. اما این تنها در شرایطی است که بتوانند مطمئن باشند برای این موضوع گرفتار نمی شوند.

قلدرهای زنجیره­ای سواستفاده گران و دروغگویانی قهار هستند. معمولا تظاهر به دوستی می کنند. جلوه ی شیرین و دوست داشتنی آنها راهی دیگر برای کنترل شرایط به شکل دلخواهشان است.

بیشتر بدانید  چگونه به کودکان درمورد ابراز احساسات آموزش دهیم؟

آنها می توانند حقایق و شرایط را به گونه ای جلوه دهند که بی گناهی شان ثابت شود. تا در زمان مواجهه بتوانند از به دردسر افتادن جان سالم به در ببرند. در واقع، قلدر های زنجیره ای معمولا چنان حرفه ای عمل می کنند که قربانی های آنها اغلب از صحبت کردن درباره ی آنها هراس دارند و اعتقاد دارند کسی حرف آنها را باور نخواهد کرد.

قلدر های گروهی

این گونه قلدر ها به عنوان یک گروه عمل می کنند و وقتی در کنار یکدیگر هستند ذهنیتی گروهی دارند. آنها در قالب گروه به قلدری می پردازند اما هر کدام از آنها به تنهایی بسیار متفاوت رفتار می کنند ( حتی اگر با قربانی تنها باشند). قلدر های گروهی معمولا دسته هایی هستند که از رهبر گروه خود تقلید کرده و فقط دنباله روی او هستند.

از آنجایی که کودکان در گروه احساس امنیت بیشتری دارند، احساس می کنند می توانند کارها یا رفتار هایی را از خود نشان دهند که در خارج از گروه آنها را بروز نمی دهند. همچنین آنها در گروه احساس مسئولیت کمتری دارند چرا که «همه دارن همین کارو میکنن ». این نوع از قلدری بسیار خطرناک است. چرا که ممکن است امور به سرعت از کنترل خارج شود.

قلدر های بی تفاوت

قلدر های بی تفاوت معمولا نمی توانند با دیگران همدردی کنند. در نتیجه آنها معمولا سرد، بی احساس و دور به نظر می رسند و کوچکترین پشیمانی ای به خاطر کاری که می کنند، ندارند. با اینکه این گونه از قلدری کمتر از دیگر انواع آن رایج است، اما می توان گفت خطرناک ترین آنها محسوب می شود.

قلدر های بی تفاوت تنها به خاطر لذت بردن از رنج دیگران دست به قلدری می زنند. اعمال قدرت از سوی مسئولین بازدارنده ی آنها نخواهد بود. علاوه بر این، قلدر های بی تفاوت معمولا شرورانه رفتار می کنند و از مشکلات روانی عمیق رنج می برند که این موضوع باید توسط یک متخصص بررسی شود. مداخله در قلدری آنها معمولا تغییری در رفتارشان ایجاد نخواهد کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×