سلامت جسمانی

آموزش روش استراحت و تمرین ورزشی در دوران بارداری

استراحت هنگام ورزش

ورزش در دوران بارداری به نوعی ادامه دادن ورزش و تمریناتی است که قبل از بارداری در حالت عادی انجام داده اید. پیشنهاد ما برای خانم هایی که قصد باردار شدن را دارند این است که بدن خود را به ورزش کردن قبل از شروع بارداری عادت دهند. و با یادگیری و توانایی انجام حرکات ورزشی و بدست آوردن توانایی و تجربه کافی به حفظ همان روش و سبک ورزشی در دوران بارداری بپردازند.

زیرا زمان بارداری فرصت مناسبی برای یادگیری و انجام ورزش های جدید نیست و بهتر است که شما قبل از بارداری ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا و تمرینات فیتنس را زیر نظر مربیان متخصص یاد بگیرید و تمرین کنید. که در دوران بارداری ادامه همان روش تمرینی که آموزش دیده اید و به انجام آن عادت دارید. با اصلاحات ساده سازی شده برای بارداری ادامه دهید.

 

تمرین های مختلف ورزشی در دوران  بارداری قابل انجام است

 

تمرین های مختلف ورزشی در دوران  بارداری قابل انجام است. اما نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که ریکاوری و استراحت مناسب در بین حرکات ورزشی درست رعایت شود.  همچنین شدتی که تمرین انجام می شود متناسب با نیاز ها و شرایط بارداری باشد.

توصیه هایی که در این مقاله ارائه می گردد جنبه عمومی دارد. و بطور کلی برای شرایط بارداری مناسب است. اما در این بین خانم های بارداری هستند که دارای توانایی بیشتر و یا شاید هم کمتر ازین سطحی باشد که ما اشاره می کنیم. که این افراد باید با مربی ورزشی خود استراحت و شدت تمرینشان را هماهنگ کنند.

بیشتر بدانید  تا چه اندازه مرسوم است که هیچ علائم بارداری نداشته باشیم؟

نیاز به استراحت کردن به دلیل ضعف و خستگی کلی در طول دوره بارداری برای خانم ها بیشتر از حالت عادی است که در زمان ورزش کردن نیاز به استراحت بیشتر نیز می باشد.حرکاتی برای مدت نسبتا طولانی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری انجام می شود. به دلیل اینکه حرکت نباید قطع شود فرد بهتر است که تمرین را با ضربان کنترل شده انجام دهد. که بدن فرصت اکسیژن رسانی مداوم و مناسب را به عضلات داشته باشد. اما اگر تمرینات به صورت ست بندی و تعدادی انجام می شود زمان استراحت بصورت کلی برای تمرینات سبک به اندازه زمان تمرین و برای تمرینات سنگین مثل وزنه زدن دوبرابر زمان انجام حرکت یا شاید هم بیشتر می باشد.

استراحت به گونه ای انجام می شود که فرد فرصت کند عرق خود را خشک کرده، آب بنوشد و یک ریکاوری و استراحت لازم برای شروع حرکت بعدی را به عضلات بدهد.

تمرینات ایزومتریک که در پیلاتس یا یوگا به کار گرفته می شوند. نیازمند حبس نفس در طول انجام حرکت می باشند. که این حالت فشار قفسه سینه ونیز ضربان را بالا می برد. پیشنهاد می شود که حرکات ایزومتریک را باشدت کم و استراحت بیشتر انجام دهید که از فشار های احتمالی به سیستم قلبی عروقی جلوگیری شود.

در حالت های غیر ورزشی و زندگی روزمره نیز هرگاه احساس خستگی، سرگیجه یا تاری دید کردید. همانجا بدون حرکت بنشینید. و بعد از استراحت و نوشیدن یک لیوان محلول الکترولیت ( آب، قند، نمک) به فعالیت خود ادامه دهید.

شدت فعالیت در تمرینات مختلف متفاوت است. اما در کل اگر از وزنه استفاده می کنید. ست اول را با تکرارهای بیشتر و وزنه سبک تر انجام دهید. که به بدن و عضلات فرصت هماهنگ شدن با حرکت را بدهید.

بیشتر بدانید  مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

اگر برای انجام هر حرکت و ست تکرارهای مشخصی را در نظر گرفته اید بطور مثال اگر تکرار حرکت باید 15 باشد و شما در تکرار9 احساس خستگی و ناتوانی می کنید. دیگر بیشتر از 10 تکرار انجام ندهید. به زبان بدن گوش کنید. که بتوانید بدون آسیب و با ریکاوری مناسب ورزشتان را ادامه دهید.

هماهنگ کردن تنفس در طول تمرینات شدید بسیار کمک کننده و مفید است. هر حرکت بر اساس تکنیکی که باید اجرا شود مدل تنفسی خود را دارد که حتما قبل از اجرا از مربی سوال کنید.

زمان کلی تمرین بهتراست 45 دقیقه باشد و به صورت 3تا 4 جلسه در هفته انجام شود. تمرینات وزشی را نیز در زمانی از روز انتخاب کنید که فرصت و انرژی کافی برای تمرین را داشته باشید. وعده های غذایی قبل تمرین نیز کم حجم و حد اقل یک تا دو ساعت قبل از ورزش باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

هر انسانی تعداد مشخصی ژن دارد. ژن ها رنگ چشم، رنگ مو، و سایر صفات را تعیین می کنند. که در 46 کروموزوم درون سلولهای ما قرار دارند. اکثر سلولهای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×