بررسی ویژگی های نوزادان کامل و نوزادانی که نارس متولد می شوند

بررسی ویژگی های نوزادان کامل و نوزادانی که نارس متولد می شوند

 

نوزادان کامل (در هفته ی 39 تا 40 بارداری) به دنیا می آیند. در مقابل نوزادان نارس (که سه هفته زودتر متولد شده اند):

حتی اگر درباره ی زمان حاملگی هم مطمئن هستید. باز هم طول دوره ی بارداری می تواند بین 5 هفته متغیر باشد. به این معنا که زمان تولد و زایمان پیش بینی شدنی نیستند. مادران باردار اکثرا این دقدقه را دارند که کودکشان چه زمان به دنیا میآید. “چه تفاوتی است اگر نوزادشان بسیار زود، به موقع و یا بسیار دیر متولد شود؟”

پاسخ رشد مغز است.

رشد مغز درون رحم با گذشت زمان افزایش می یابد

مطالعات جدید، دریافته است کودکانی که کامل به دنیا  می آیند. رشد عقلی بیشتری را نسبت به کودکان نارسی که قبل از 37 هفتگی به دنیا می آیند، تجربه می کنند.

کاترین لیمپروپولوس، نویسنده ی بالا مرتبه ی تحقیق رشد مغز در مرکز سلامت ملی در واشنگتن در یک اعلامیه  گفت :”آنچه که این مطالعه نشان می دهد آن است که هر روز و هر هفته داخل رحم برای رشد حیاتی است.”

به طور معمول در سومین دوره ی سه ماهه، مغز جنین به صورت نمایی رشد می کند. و بدن انرژی را به مغز می فرستد تا برای افزایش ناگهانی عصبی فضا خالی شود. به این ترتیب، همان طور که اندازه ی مغز چهار برابر رشد می کند. ارتباط و ساختار حیاتی ای به وجود می آورد که در زندگی به آن تکیه می شود. نوزادان نارس را با نوزادانی که به طور کامل متولد شده اند مقایسه می شود. میبینیم که رشد نوزادان نارس دچار اختلال شده است. اما هم چنان نا مشخص مانده است که رشد عقلی نارس ها چطور شروع به حرکت و جهت گیری می کند. و چگونه آن اختلال به مرور زمان درست می شود.

در پروسه ی تلاش برای کشف این مرحله ی رشد حیاتی مغز. کاترین و همکارانش 75 نوزاد نارس را که قبل از 32 هفتگی بارداری کمتر از 1.5 کیلو گرم در زمان تولد وزن داشتند مورد بررسی قرار دادند. این نارس ها با 130 نوزاد که به طور کامل در هفته ی 39 بارداری با وزن 3.5 کیلو گرم متولد شده بودند مطابقت داشتند. آزمایشگاه تحقیق از تصویر برداری سه بعدی با تشدید مغناطیسی استفاده کرد. تا رشد هفته به هفته طبیعی مغز جنین در رحم و هم چنین ویژگی های هفته به هفته از مناطق خاصی از مغز جنین را ثبت کند.

بیشتر بدانید  چگونه هوش اخلاقی را در کودک تقویت کنیم؟

نوزادان به طور کامل متولد شده رشد مغزی بهتری را نسبت به نارس ها در رحم تجربه می کنند.

در مقایسه ی حجم مغز سومین دوره ی سه ماهه، نارس ها حجم کمتری در مخ (بزرگترین قسمت مغز که صحبت، افکار، احساسات، یادگیری ها و حرکت ماهیچه ها را کنترل می کند) داشتند. مخچه (به یادگیری و عملکرد های رفتار های اجتماعی و مهارت های حرکتی پیچیده کمک می کند). تعادل را برای ایستادن و راه رفتن کنترل می کند. و ساقه ی مغز (مانند یک برقرار کننده ارتباط عمل می کند. ارتباط بین مغز، مخ و ستون فقرات را آسان می کند).

او میگوید : “در صورت امکان باید جنین ها را در رحم نگه داریم تا از آن ها در برابر خطراتی که می توانند در بارداری خارج از رحم رخ دهند. محافظت کنیم.”

بررسی های علمی نوزادان کامل و نوزادان نارس

هم چنین پیشنهاد می دهیم که نگه داشتن نوزاد به طور کامل در رحم می تواند به نوزادان باهوش تری منجر شود. محقق ها گواهی تولد 1.4 میلیون کودک را که بین هفته های 37 تا 41 بارداری متولد شده بودند. با سوابق تحصیلی آن ها مقایسه کردند. این اطلاعات، با اطلاعات نوزادان دیر رس و کودکانی که به طور کامل متولد شدند. با سه مشخصه شناختی مبتنی بر مدرسه و دو شرایط جسمی غیر عادی نوزاد و معلولیت های جسمی که در گزارش های مدرسه ثبت شده بود مقایسه شد.

نوزادان دیر رس فعالیت شناختی بهتری را از طریق نمره های بالاتر در آزمون های مدرسه نشان دادند. و 2.8 درصد احتمال با استعداد بودن. و 3.1 درصد احتمال ضعف در نتیجه های شناختی را نسبت به آن ها که به طور کامل متولد شده بودند نشان دادند. با این وجود، نوزادان دیر رس زمانی که عملکرد فیزیکی مطرح بود. به خوبی نوزادان متولد شده به طور کامل عمل نکردند. با نرخ بالا تر شرایط غیر طبیعی در زمان تولد، مشکل تنفسی و 2 درصد احتمال بیشتر معلولیت جسمی در سن پنج تا شش سالگی.

بیشتر بدانید  کشمکش های غیر منتظره در تربیت فرزند دوم چیست؟آکام

نوزادان به طور کامل متولد شده ممکن است با نتایج فیزیکی، بهتر باشند و نوزادان دیر رس با نتایج شناختی بهتر باشند.

اگرچه که نارس ها در کل زندگی شان می توانند مشکلاتی را تجربه کنند. برای مثال، اثر تولد پیش از موعد بر روی مغز، این است که مغز کودک را با افزایش احتمال ناتوانی های ذهنی و ناتوانی های رشد برای کودک ها روبرو می کند.

” آنچه که از نتیجه ی این مطالعه ها منحصر به فرد است. آن است که برای اولین بار این امکان را داریم که در زمان بستری بودن شان در بیمارستان راه های مراقبت از نارس ها و توجه به راه هایی که رشد مغز را بهینه می کند. رابررسی کنیم تا بهتر متوجه شویم و تمرکز بیشتری روی آن فعالیت ها قرار دهیم.”

مادران آینده باید درباره ی به عمد زودتر از موعد به دنیا آوردن نوزادشان تجدید نظر کنند. (اگر شرایط بارداری به آن ها امکان انتخاب را می دهد.) چرا که ممکن است هم بر سلامت جسمی و هم روانی کودک آن ها تاثیر بگذارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×