فقط مادر بخواند

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

حالت خواب در دوران بارداری

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟

هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته متأسفانه داشتن آن دشوارتر است. یافتن حالت خوابیدن مناسب  نیز آسان نیست. زیرا دو حالت خوابیدن مرسوم  حالت به جلو و پشت، بهترین انتخاب در دوران بارداری نیستند.

 

در ادامه مواردی آمده است که باید درباره وضعیت و حالت خواب راحت و درست در دوران بارداری بدانید تا راحت و ایمن بمانید.

موقعیت های خواب و حالت خواب در دوران بارداری

 

  • خوابیدن به پشت

اگر موقعیت مورد علاقه شما خوابیدن روی شکم است، مشکلی نیست تا زمانی که کودک شما آن را ناراحت کننده یا غیرممکن کند. در آن زمان باید موقعیتان را تغییر دهید.

  • خوابیدن به جلو

متخصصان توصیه می کنند زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم از حالت خوابیدن به سمت جلو خودداری کنند. چرا؟ وضعیت خواب جلو، تمام وزن رحم و کودک در حال رشد را بر روی کمر، روده ها و ورید اجوف (رگ اصلی که خون را از قسمت پایین بدن به قلب برمی گرداند) شما قرار می دهد.

فشار وارده توسط این حالت خوابیدن می تواند باعث تشدید کمردرد و بواسیردر هنگام بارداری شود و همچنین هضم را از کارآیی کمتری برخوردار سازد. در گردش خون تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث افت فشار خون (فشار خون پایین) شود که باعث سرگیجه شما نیز می شود. گردش خون کمتر از حد مطلوب نیز می تواند باعث کاهش جریان خون در جنین شود و به کودک شما اکسیژن و مواد مغذی کمتری بدهد.

بیشتر بدانید  7 توصیه برای هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزند

اما اگر بیدار شدید و متوجه شدید به جلو خود غلت زده اید نگران نباشید. فقط از خوابیدن در مدت طولانی به این حالت در دوران بارداری، خودداری کنید.

  • خوابیدن به پهلوی چپ یا راست

حالت خواب در سه ماهه دوم و سوم، در هر دو طرف در صورت امکان ترجیحاً سمت چپ برای شما و کودک آینده شما ایده آل است. این موقعیت باعث می شود حداکثر جریان خون و مواد مغذی به جفت (که به معنای فشار کمتری بر ورید اجوف است) رسیده و باعث افزایش عملکرد کلیه می شود. این به معنای از بین بردن بهتر مواد زائد و تورم کمتر در پاها، مچ پا و دستان شما است.

 

بهترین موقعیت و حالت خوابیدن در بارداری چیست؟

 

مطمئن ترین موقعیت برای زنان باردار در سه ماهه اول خوابیدن به پهلوی چپ است. وضعیتی که گردش خون مطلوب را پشتیبانی می کند.

 

نکاتی درباره حالت خواب راحت در دوران بارداری

به موقعیت به پهلو خوابیدن عادت ندارید؟ یا به نظر نمی رسد اکنون که حامله هستید نمی توانید استراحت کنید؟ در ادامه چند نکته برای حل مشکلات خواب بارداری و راحت خوابیدن در وضعیت پهلو آورده شده است:

  1. از بالش های زیاد استفاده کنید. سعی کنید یک پای خود را روی پای دیگر قرار دهید و یک بالش بین آنها و یک بالش دیگر پشت خود قرار دهید. یا هر ترکیب دیگری که به خواب شما کمک می کند.
  2. یک بالش مخصوص تهیه کنید. برای حمایت بیشتر سعی کنید از بالش گوه ای شکل یا بالش بارداری تمام بدن 150 سانتی استفاده کنید.
  3. خود را حمایت کنید. اگر بالش کمکی نکرد، سعی کنید به جای حالت صاف در تخت به حالت نیمه قائم در بهار خواب (اگر دارید) بخوابید.
بیشتر بدانید  چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

به خاطر داشته باشید، احساس ناخوشایند برای چند شب یا حتی چند هفته طبیعی است. بدن شما به احتمال زیاد با توجه به زمان مناسب با وضعیت جدید سازگار می شود.

 

اگر بیدار شدید و خود را در موقعیت خوابیدن به پشت دیدید، چه می کنید؟

 

با وجود بهترین اهداف و تشریفات شبانه، تعداد بسیار کمی از افراد در طول شب در یک موقعیت باقی می مانند. اگر در دوران بارداری به روی شکم یا به پشت خوابیده اید، نگران نباشید (تکرار می کنم: نگران نباشید). هیچ آسیبی به جنینتان وارد نشده است.

این واقعیت که شما در وهله اول از خواب بیدار شده اید احتمالاً روشی است که بدن باردار به شما می گوید تغییر موقعیت دهید (و شاید دوباره به دستشویی بروید. یکی دیگر از مشکلات شایع بارداری بارداری). پس کافی است پشت به پشت برگردانید و به چیز دیگری فکر نکنید!

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان با 6 نکته طلایی

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان بسیار مهم است که میبایست آن را از کودکی آغاز کنیم. والدین دائماً در مورد مدیریت مالی به فرزندان خود می آموزند، خواه از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×