تغییر خانه و خانواده

حمایت های مردان در دوران بارداری چه تاثیری بر همسرانشان دارد؟-آکام

مردان در دوران بارداری

بچه‌دار شدن یک تصمیم دو نفره است که تا پایان هم باید دو نفره پیش برود. اما عرف و کلیشه‌های فرهنگی بخش بزرگی از مسئولیت‌ها را چه در دوره بارداری و چه بعد از تولد فرزند به عهده مادر می‌گذارد. به عنوان یک پدر بهتر است از قبل با چالش‌های دوره بارداری و تولد فرزند و همین طور مسئولیت‌های خود آشنا شوید تا بتوانید حضور حمایتگرانه‌تری در کنار همسرتان داشته باشید.

 

اگر می‌خواهید همسر و پدر نمونه‌ای باشید و در دوران حساس بارداری و بعد از آن نقش خود را به درستی ایفا کنید این توصیه‌ها را بخوانید:

 

مسئولیت بیشتری به عهده بگیرید

در هفته‌های اول بارداری همسر شما احساس خستگی و کسالت دارد. ممکن است از همان ماه‌های اول ویار داشته باشد و با کوچک‌ترین بو یا طعمی حالت تهوع بگیرد. خلق و خوی همسرتان ممکن است تغییر کند و حساس‌تر، عاطفی‌تر یا عصبی‌تر شود. در این دوره باید صبور باشید و در امور جاری خانه مثل آشپزی، نظافت، خرید و… بیشتر به همسرتان کمک کنید. اگر همسرتان ویار دارد سعی کنید برای مدتی مسئولیت آشپزی را خودتان به عهده بگیرید. بعد از گذشته 3 یا 4 ماه از بارداری کم‌کم انرژی همسرتان به شکل قبل بر می‌گردد و ممکن است نیاز کمتری به استراحت داشته باشد.

اما این وضع هم موقت است و بعد از چند ماه دوباره همسرتان نیاز به سطح بالایی از حمایت دارد. در اواخر ماه ششم همسرتان دوباره احساس خستگی، کم انرژی بودن، تحریک پذیری و کلافگی می‌کند. این بار اضافه وزن و شکم بزرگ هم به مشکلات همسرتان اضافه شده و گذران روزها را برای او سخت‌تر خواهد کرد.

 

صبورتر و مهربان‌تر باشید

همسرتان در آخرین ماه‌های بارداری خلق بسیار حساس و آسیب پذیری دارد و اضطراب زیادی تحمل می‌کند. در این دوره باید بسیار صبور، مهربان و از نظر عاطفی حمایتگر باشید. اگر همسرتان دچار افسردگی بارداری شده سعی کنید با بیشتر وقت گذاشتن برای او و ترتیب دادن تفریحات ساده اما شاد او را چند ساعتی در روز از دغدغه‌ها دور کنید.

در یک ماه آخر بارداری انجام ساده‌ترین کارها برای همسرتان دشوار می‌شود. نمی‌تواند شب‌ها خوب بخوابد، نمی‌تواند لباس هایش را خودش بپوشد یا بند کفش‌هایش را ببندد و در بسیاری از کارها به حضور شما نیاز خواهد داشت. حضور و همراهی‌تان را از همسرتان دریغ نکنید و در کارهای منزل بیشتر به او کمک کنید.

 

سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید

لازم است در این 9 ماه برخی عادت‌های خود را هم تغییر دهید. مثلا از غذاهای ناسالم دوری کنید، سیگار را کنار بگذرارید و زودتر به خانه بیایید. با همسرتان در خانه یا فضای آزاد ورزش کنید و پدر و مادری باشید که خانه را برای کودک‌شان تبدیل به محیطی امن و سالم و شاد می‌کنند.

بیشتر بدانید  صداهای عادی هنگام نفس کشیدن نوزاد چگونه است؟

 

رابطه جنسی را قطع نکنید

در این مدت رابطه جنسی‌تان را قطع نکنید. برخی مردان به خاطر ترس از آسیب دیدن کودک در تمام مدت بارداری دور رابطه جنسی را خط می‌کشند. گاهی اضطراب شرایط جدید باعث می‌شود سراغ رابطه نروند و حتی گاهی به خاطر احساس پدرانه‌ای که در آنها شکل گرفته تا مدتی نمی‌توانند نسبت به همسرشان احساسات جنسی داشته باشند. یادتان باشد رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی نیاز هر دو شماست و می‌تواند باعث از بین رفتن استرس هایتان شود. البته در این بین با همسرتان مدارای بیشتری داشته باشید چون تغییرات بدن او و وضعیت هورمون‌هایش ممکن است تمایلات یا عملکرد جنسی او را دستخوش تغییر کند.

تغییرات بدنی زنان در دوران بارداری باعث می‌شود گاهی از خودشان متنفر شوند یا تمایل نداشته باشند در جمع حاضر شوند. با رویکردی مثبت با این تغییرات مواجه شوید. همسرتان را تائید کرده و با تمجید و تحسین، به او اعتماد به نفس بدهید.

 

درباره تغییرات جدید مطالعه کنید

برخی پدرها فکر می‌کنند مادرها به طور غریزی یا ذاتی همه چیز را درباره فرزندآوری و مراقبت از بچه‌ها می‌دانند. این تصور کاملا اشتباه است. همسر شما هم مثل شما کاملا بی‌تجربه است و هر چه یاد گرفته از مطالعه یا دانش بزرگترها بوده که سینه به سینه به او منتقل شده است. بنابراین بخشی از روز را همراه با همسرتان به مطالعه و کسب اطلاعات درباره بارداری و تولد بچه و تربیت او اختصاص دهید. با هم درباره این اطلاعات صحبت کنید تا همسرتان حمایت و همراهی بیشتری از جانب شما احساس کند.

 

در دسترس همسرتان باشید

در آخرین روزهای بارداری همیشه در دسترس باشید. در طول روز چند بار با همسرتان صحبت کنید، تلفن و پیام‌های همسرتان را به سرعت جواب دهید و به او نشان دهید همه جوره حواستان به او هست. خودتان را هر لحظه برای بیمارستان رفتن و زایمان آماده نگه دارید چون روزهای آخر واقعا حساس و غیرقابل پیش بینی هستند.

 

از بحث و جدل دوری کنید

حساسیت عاطفی همسرتان در آخرین روزهای بارداری به اوج می‌رسد. ممکن است فکر کنید همسرتان غیرمنطقی، متوقع یا عصبی شده است. شاید فکر کنید اصلا و ابدا این شخصیت را نمی‌شناسید و با همسرتان احساس بیگانگی کنید. نگران نباشید این وضعیت موقتی است و بعد از تولد فرزند هورمون‌های متلاطم همسرتان آرام می‌گیرند و رابطه‌تان دوباره مثل قبل می‌شود. فقط در این مدت صبور و باشید و نگذارید بحثی میانتان شکل بگیرد. حرف‌های همسرتان را بشنوید و به دل نگیرید، در عوض به او آرامش و اطمینان خاطر ببخشید.

 

تا آخرین لحظه کنار همسرتان بمانید

در روز زایمان سعی کنید تا حد ممکن همراه همسرتان باشید. با پزشک او صحبت کنید و اگر امکان دارد در اتاق عمل هم همسرتان را همراهی کنید. حضور و همراهی همه جانبه شما باعث می‌شود همسرتان اضطراب کمتری را تجربه کرده و فرایند زایمان را راحت تر طی کند. ضمن این که مشاهده فرایند زایمان و لحظه اول ورود فرزندتان به دنیا پیوند عاطفی عمیق تری میان شما، همسرتان و کودک تازه متولد شده ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بدانید  چه زمانی باید نگران بد غذا شدن کودک بود؟

 

شلوغی‌ها را مدیریت کنید

بعد از زایمان دور همسرتان را خلوت نگه دارید و آمد و شد مهمانان را مدیریت کنید. در یک هفته تا 10 روز اول همسرتان وضعیت جسمی آشفته‌ای دارد. خواب ناکافی، دردهای جسمی و اضطراب بچه داری باعث می‌شود تحمل مهمان برای همسرتان دشوار باشد. سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که مهمانان بعد از این مدت به دیدن نو رسیده بیایند.

 

به همسرتان «زمان» هدیه دهید

تا دو سه ماه اول لازم است در کارهای اصلی خانه مشارکت بیشتری داشته باشید. در شیر دادن به کودک، تعویض پوشک و خواباندن بچه همسرتان را همراهی کنید و سعی کنید ارتباط عمیق تری با بچه برقرار کنید. این ارتباط هم به کیفیت رابطه شما و همسرتان کمک خواهد کرد و هم در آینده تعامل شما و بچه را محکم‌تر خواهد ساخت.

در ساعاتی از روز مسئولیت نگهداری از بچه را به عهده بگیرید تا همسرتان بتواند استراحت کند یا به خودش برسد. مطمئن باشید همین چند ساعت تجدید قوا باعث می‌شود همسرتان با روحیه و انرژی بیشتری در بقیه روز برای کودک و شما وقت بگذارد.

 

برای رابطه جنسی صبور باشید

برای برقراری رابطه جنسی عجله نکنید. جراحت‌های زایمان ممکن است همسرتان را به رابطه بی‌میل کرده باشد. البته این وضعیت کاملا موقتی است. همچنین ممکن است همسرتان به خاطر اضافه وزن، کم خوابی، اضطراب بالا یا افسردگی پس از زایمان چند هفته تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد تا در رابطه جنسی مثل همیشه عمل کند. به او زمان بدهید تا به این آمادگی برسد.

 

انتظارات خود را از همسرتان تعدیل کنید

تا قبل از تولد فرزند شما مهم ترین شخص زندگی همسرتان بوده‌اید. اما بعد از تولد بچه ممکن است تا مدتی در مرکز توجه همسرتان نباشید. نوزاد در همه لحظه‌ها نیاز به توجه و مراقبت پدر و مادر دارد و این وضعیت جدید می‌تواند بین شما و همسرتان کمی فاصله ایجاد کند. انتظارات خود را مطابق با وضعیت جدید تغییر دهید و از گله و شکایت اجتناب کنید. مطمئن باشید این دوران موقتی است و بعد از چندی همه چیز دوباره به حالت اول برمی‌گردد. البته به شرطی که خودتان هم تلاش کنید و رابطه‌تان را با طراوت و پر از عشق نگه دارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان با 6 نکته طلایی

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان بسیار مهم است که میبایست آن را از کودکی آغاز کنیم. والدین دائماً در مورد مدیریت مالی به فرزندان خود می آموزند، خواه از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×