زایمان

درد و گرفتگی بعد از زایمان، علل و راه های تسکین (بخش دوم)

درد و گرفتگی بعد از زایمان، علل و راه های تسکین (بخش دوم)

علت های درد و گرفتگی پس از زایمان:

با اینکه فشار و کشیدگی بدن در حین زایمان علت اصلی این درد هاست. علل دیگری نیز برای توضیح این گرفتگی ها وجود دارد.

  • در زمان بارداری، اندازه ی رحم 25 برابر حالت طبیعی بوده و به بزرگی یک توپ بسکتبال است. پس از زایمان رحم به اندازه ی یک هلوی کوچک در می آید. این کوچک شدن منجر به تجربه ی درد و گرفتگی پس از زایمان می شود.
  • شیردهی یکی دیگر از علل تجربه ی درد پس از زایمان است. مکیدن شیر به وسیله ی کودک سبب ترشح هورمون اکسی توسین می شود. که که این هورمون نوبه ی خود می تواند مسبب انقباض و احساس درد باشد.
  • اگر عمل سزارین انجام داده اید. احساس درد و کشیدگی در ناحیه ی شکم را تجربه خواهید کرد که ممکن است تا چند ماه باقی بماند.

درد پس از زایمان تا چه زمانی طول می کشد؟ (بر اساس هفته)

رحم برای بازگشت به اندازه ی طبیعی خود حدود 6 تا 8 هفته زمان نیاز دارد. احساس درد شدید تنها یک یا دو روز پس از زایمان ادامه پیدا می کند. اگر درد بیش از این زمان باقی ماند. با پزشک خود مشورت کنید.

درد و استرس، خصوصا در زمان شیردهی، می تواند بر فرآیند تولید شیر تاثیر منفی داشته باشد.

درد پس از زایمان چه احساسی دارد؟

شدت دردهای پس از زایمان به اندازه ی گرفتگی ها در زمان عادت ماهانه و انقباضات زمان زایمان است. این درد ها در مادران تازه خفیف تر، و در زنانی که زایمان های بیشتری را تجربه کرده اند شدید تر است. چرا که ماهیچه های رحم مادران تازه، نسبت به زنانی که زایمان های بیشتری داشته اند. قدرت بیشتری دارد.

درمان های خانگی برای تسکین دردهای پس از زایمان:

با اجازه ی پزشک می توانید این درمان های خانگی را امتحان کرده و دردهای پس از زایمان را تسکین دهید.

1. کمپرس آب گرم

آب گرم با منبسط کردن رحم منقبض و افزایش گردش خون، یکی از بهترین راه ها برای تسکین درد ناخوشایند بخش پایینی شکم محسوب می شود.

2. آب برنج

برنج را با آب بیشتری بپزید و دو مرتبه در روز آب باقی مانده را بنوشید. این آب سبب تسکین درد ناحیه ی شکم. تسهیل گوارش و جلوگیری از یبوست می شود.

بیشتر بدانید  علائم بارداری که می توانید قبل از یک دوره ی قاعدگی از دست رفته داشته باشید

3. چای زنجبیل

زنجبیل ماده ای ضدالتهاب و ضدعفونی کننده ای عالی است. که مانع درد و گرفتگی پس از زایمان می شود.

برای تهیه ی چای زنجبیل، مقداری زنجبیل را رنده کنید. آن را درون آب در حال جوش بریزید. همچنین می توانید ده عدد برگ جعفری به آب اضافه کنید و اجازه دهید مواد مدتی با هم بجوشند. کمی عسل به منظور مزه دار کردن به مخلوط اضافه کنید و روزی دو بار آن را بنوشید.

4. چای رازیانه

دانه های رازیانه نیز سرشار از مواد ضدالتهاب و تسکین دهنده است. می تواند برای بهبود درد پس از زایمان به شما کمک کند.

برای تهیه ی چای رازیانه دو قاشق چای خوری تخم رازیانه را به دو فنجان آب اضافه کنید. مخلوط را به مدت ده دقیقه بجوشانید و سپس اجازه دهید خنک شود. برای مزه دار کردن مخلوط کمی عسل به آن اضافه کنید. این مخلوط را روزانه دو مرتبه مصرف کنید.

5. حمام آب گرم

دوش آب گرم می تواند درد رحم و لگن را تسکین دهد. می توانید در حدود 30 دقیقه درون وان آب گرم بمانید. اما آب نباید بیش از اندازه داغ باشد. می توانید جهت تسکین درد روزانه دو بار این کار را انجام دهید.

6. چای لیمو

اغلب درد های پس از زایمان ناشی از تضعیف سیستم ایمنی است. به منظور تقویت سیستم ایمنی، لازم است ویتامین ث بیشتری مصرف کنید. لیمو و انگور منابع سرشار ویتامین ث هستند.

یک فنجان آب را بجوشانید. اجازه دهید کمی خنک شود و سپس دو عدد لیمو را درون آن بچکانید. استفاده ی روزانه دو مرتبه از این معجون، سیستم ایمنی را تقویت کرده و گرفتگی شکم را تسکین می دهد.

7. نعناع تازه

نعناع حاوی مواد تسکین دهنده است. که می تواند در بهبود درد شکم و سردرد به شما کمک کند.

برگ های نعناع را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد. برگ ها را خارج کنید. اجازه دهید معجون کمی خنک شود. پیش از نوشیدن کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. روزانه دو مرتبه از این معجون استفاده کنید تا درد و گرفتگی شکم تسکین یابد.

بیشتر بدانید  مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

8. چای بابونه

بابونه در تسکین درد های ناشی از کوچک شدن رحم به شما کمک می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف بابونه پس از بارداری را بی خطر می داند.

شکوفه های خشک بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط ده دقیقه بجوشد. سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید. برای افزایش عطر و طعم می توانید از عسل و لیمو اضافه کنید. آن معجون را دو بار در روز بنوشید تا پس از انقباضات رحم پس از زایمان خلاص شوید.

9. ماساژ با روغن

می توانید از همسر خود بخواهید شکم شما را با مخلوط روغنی ماساژ دهد. برای تهیه مخلوط روغن، پنج قطره روغن اسطوخودوس، ده قطره روغن سرو، 15 قطره روغن نعناع فلفلی و یک اونس روغن حامل (روغن جوجوبا ، زیتون ، بادام شیرین یا روغن نارگیل) را با یکدیگر ترکیب کنید. برای ماساژ، دستها را روی ناف قرار داده و با حرکات دورانی پیش روی کنید. حرکت دورانی باعث تحریک انقباضات و استحکام رحم می شود.

راهکار های دیگر برای تسکین درد و گرفتگی های پس از زایمان

علاوه برا درمان های خانگی، نکات دیگری وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید درد ها و گرفتگی های پس از زایمان را تسکین دهید.

  • زیاد ادرار کنید: حتی اگر عجله ای برای استفاده از توالت ندارید. بهتر است مرتبا مثانه ی خود را تخلیه کنید. مثانه ی پر باعث ناراحتی، جابه جایی رحم و افزایش گرفتگی می شود.
  • تنفس عمیق: تمرین تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند در کاهش انقباضات رحم و درد پس از زایمان به شما کمک کند.
  • به شکم بخوابید: خوابیدن روی شکم (در حالی که یک بالش زیر شکم قرار داشته باشد) می تواند درد رحم را تسکین دهد.

اگر هیچ کدام از راهکار های بالا موثر واقع نشد. می توانید برای دریافت بهترین راهکار با پزشک خود تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که خود مراقبتی بخش مهمی از فرزند پروری است. برای مراقبت هر چه بهتر از کودک لازم است برای سلامت خود اهمیت قائل شوید. اگر درد داشته باشید. نمی توانید به نیاز های کودک توجه کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×