مراحل رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

هفته نهم

 

با آغاز ماه سوم، جنین شروع به حرکت می کند. بهتر است بدانید که جنین شما در هفته نهم بارداری در چه مرحله ای از رشد است و از آنچه باید در اولین آزمایش لگن انتظارش را داشته باشید، اطلاع کسب کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

کودک شما از رویان به جنین تبدیل شده و اکنون اندازه یک گیلاس است. دستگاه گوارش و ارگانهای تولید مثل تشکیل شده اند، اما برای یک تکنسین ماهر نیز خیلی زود است که تشخیص دهد کودک شما دختر یا پسر است.

طول جنین: 0.22 سانتی متر.

وزن جنین: 1.9 گرم.

رشد جنین

اگرچه شما هنوز باید هشت هفته دیگر صبر کنید. تا بدانید که آیا عضو جدید خانواده شما پسر یا دختر خواهد بود، اما در این هفته جنین شما اعضایی را که با آن می تواند یک روزی کودک خود را بسازد است. بدست می آورد. کاملا درست است اندامهای تولید مثل اکنون به همراه برخی از ارگانهای مهم دیگر، مانند لوزالمعده و کیسه صفرا شروع به شکل گیری می کنند. در این مرحله جنین شما از نظر اندازه دو برابر شده و سر که تقریباً نیمی از طول کل بدن او است، به سمت قفسه سینه خم شده است. انگشتان کوچک او رشد طولانی تری را سپری کرده. و انتهای آنها کمی بزرگ شده است در اینجاست که آن اثر انگشت های منحصر به فرد شکل می گیرند.

 سونوگرافی هفته نهم

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

جنین در انتهای تصویر با سر خود در سمت چپ ظاهر می شود. بازوان و پاها از این زاویه دیده نمی شوند. اما بند ناف که از شکم نوزاد تا جفت امتداد دارد دیده می شود. این سونوگرافی طول تاج جنین (CRL) را مشخص می کند، که به تأیید یا تجدید نظر درباره موعد زایمان تخمین زده شده از طریق LMP ،کمک می کند. مایع آمنیوتیک (منطقه تاریک) جنین در حال توسعه را احاطه کرده است.

هفته نهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

با افزایش حجم خون، ممکن است اثرات ناشی از آن را با سرگیجه و ادرار مکرر حس کرده، همچنین با ورم کردن رگهای روی دست و پاها یا با خون دماغ شدن این اثرات دیده می شوند. اما این خون اضافی به دلایل خوبی وجود دارد در هنگام ایستادن یا دراز کشیدن از جنین شما مراقبت کرده، و از شما در برابر خونریزی در حین زایمان و تولد محافظت می کند. حال که صحبت از خون شد باید بدانید که، خونریزی واژینال ممکن است در سه ماهه اول رخ دهد و لزوماً دلیلی برای هشدار نیست. اما می تواند نشانه بارداری خارج رحمی یا سقط جنین باشد. بنابراین همیشه در صورت خونریزی، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات هفتگی

فکر کنید اگر پزشک شما هر نوع آزمایش ژنتیکی مانند CVS یا آمنیو را پیشنهاد کند، چه کاری می کنید. این اتفاق می تواند چندین سوال برای شما ایجاد کنند. در ابتدا اینکه آیا مزایای انجام آزمایش از خطرات احتمالی برای سلامتی بیشتر است. ممکن است برای تصمیم گیری با پزشک یا مشاور ژنتیک صحبت کنید و درگیری های ذهنی زیادی داشته باشید.

موارد دیگری که شما و شریک زندگی خود باید در نظر بگیرید: اگر متوجه شدید نوزاد شما در هنگام تولد نقص جدی خواهد داشت. به بارداری خود پایان می دهید؟ و اگر نه، آیا به شما کمک می کند  این اطلاعات را از قبل تهیه کنید تا بتوانید برای کودک دارای نیازهای ویژه آماده شوید؟ احتمالا شما هرگز نیازی به پاسخ این سؤالات نداشته باشید. (90 تا 95 درصد از بارداری ها منجر به تولد نوزادان سالم می شود)، اما ممکن است تصمیم بگیرید که بهتر است برای چنین شرایطی آماده باشید.

من باردار هستم

در این قسمت تمام آنچه راجع به هفته نهم بارداری باید بدانید را پوشش خواهیم داد. ما آن را دوره “صبر کنید، من باردار هستم؟” نامیده ایم. این هفته ای است که چون دوره خود را از دست داده اید. ( اولین نشانه) متوجه بارداری شده اید. یا اینکه در همین چند روزه متوجه شده و هنوز در شوک هستید. حاملگی اکنون به طرز شدیدی حس می شود.

لیست کارهای این هفته

  • بودجه ای برای نوزاد تعیین کنید.
  • یک لیست از کارهایی که قبل از آمدن نوزاد می خواهید انجام دهید، تهیه کنید.
  • به مواد پاک کننده خانه خود نگاهی بیندازید. و مواد سازگار با محیط زیست را با هرگونه مواد سمی تعویض کنید.
  • میوه و سبزیجات زیادی بخورید.
  • به پیاده روی رفته یا 30 دقیقه ورزش سبک انجام دهید، و آن را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید.

سوالات متداول این هفته

آیا می توانم دورن سونا یا وان آب داغ بروم؟

چرا دهان من مقدار زیادی بزاق ترشح می کند؟

هفته دهم

 

بهتر است بدانید که جنین شما در هفته دهم، در چه مرحله ای از رشد است. و  در اولین سونوگرافی چه چیز را باید انتظارش داشته باشید.و از اینکه چرا ممکن است درخشش بارداری را تجربه کنید،  اطلاعات کسب کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

جنین شما به اندازه یک پورنج (Kumquat) است و می تواند ستون فقرات خود را حرکت دهد. چشم و پلکهای او بیشتر توسعه یافته و ابروها شروع به رشد می کنند.

طول جنین: 3 سانتی متر.
وزن جنین: 4 گرم.

رشد جنین

تاکنون کودک شما به عنوان نویان طبقه بندی شده بود، اما تا پایان این هفته به عنوان جنین نامبرده خواهد شد، و تغییرات زیادی در راه است. آن کیسه های دست و پا مانند، اکنون به انگشتان دست و پا تبدیل می شوند، استخوان ها شروع به سفت شدن می کنند و کلیه های او اکنون تولید ادرار می کنند. تاثیرگذار ترین اتفاق، در این مرحله مغز جنین شما با سرعت حیرت انگیزی در حال پیشرفت است تقریباً 250،000 نورون در هر دقیقه تشکیل می شود. پایان مرحله نویان نقطه عطفی برای تمام شدن خطرات رشد محسوب می شود زیرا جنین شما اکنون حساسیت کمتری نسبت به آنها دارد.

بیشتر بدانید  مراحل بارداری هفته به هفته (1 الی4)

سونوگرافی هفته دهم

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

در این تصویر متوجه خواهید شد که جنین شما بیشتر و بیشتر شبیه یک نوزاد شده است. بازو و پاهای او مشاهده می شود، و نمایه ای قابل تشخیص از جنین را می توان دید. نواحی سفید روشن در تصویر، استخوانهای صورت است.

 

هفته دهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

این درخشش بارداری جدید را دوست دارید؟ باید از هورمون های HCG ، پروژسترون (آنها تعداد غدد روغنی را در صورت شما افزایش می دهند، که باعث می شود چهره شما براق و نرم تر شود) و حجم خون تقویت شده شما که باعث می شود پوست شما سرخ و فربه شود، تشکر کنید. و اگر این روزها دوستان شما از شکاف سینه تان تعریف می کنند، به این دلیل است که استروژن و پروژسترون در حال ساخت غده های تولید کننده شیر، که در آنجا رشد می کنند هستند!

نکات هفتگی

بالاخره در این هفته به نوزاد خود نگاهی می اندازید، این ویزیت شامل اولین سونوگرافی شما خواهد بود. پزشک می تواند انگشتان دست و پا را نشان دهد، و ضربان قلب جنین شنیده خواهد شد. همچنین در این زمان ممکن است شما به یک آزمایش نیاز داشته باشید، که می تواند خطرات سندرم داون، سایر ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات قلبی مادرزادی را بررسی کند.

هفته دهم – آماده شدن برای رونمایی بزرگ

در هفته دهم، سرانجام با بارداری خود کنار آمده اید. اکنون وقت آن رسیده است که در مورد گفتن این خبر به دوستان و خانواده خود فکر کنید البته اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید. اکثر مردم این اخبار جدید را حدود هفته دوازدهم به اشتراک می گذارند، اما با وجود شبکه های اجتمایی، مردم زودتر از قبل شروع به رونمایی از رازهای خود می کنند. چه حالا و چه بعداً این خبر را افشا کنید، به نظر می رسد رونمایی از حاملگی نسبت به گذشته بزرگ، جسورانه و خلاقانه تر شده است.

لیست کارهای این هفته

  • برای جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا، مرتباً دستان خود را بشویید.
  • برای سوء هاضمه، داروهای طبیعی را امتحان کنید.
  • به خرید لباس زایمان بروید.
  • سیاست های مرخصی زایمان شرکت خود را بررسی کنید.
  • اگر به V-BAC (تولد واژینال بعد از سزارین در گذشته) امیدوار هستید اما پزشکتان با شما هم نظر نیست، متخصص دیگری را در نظر بگیرید.

سوالات متداول این هفته

آیا همسرم باید با من در ملاقاتهای پزشکی شرکت کند؟

 

هفته یازدهم

 

در هفته یازدهم درباره فرآیند رشد جنین خود بیاموزید و اینکه چرا ممکن است دچار میگرن، درد لگن و گریز از غذاهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، شوید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

کودک شما اکنون به اندازه یک انجیر است. از حالا تا هفته بیستم بارداری، او 30 برابر  در وزن و سه برابر در طول، رشد خواهد کرد.

طول جنین: 4.08 سانتی متر.

وزن جنین: 7.08 گرم.

رشد جنین

آیا می دانستید جنین شما می تواند زیر آب نفس بکشد؟ در حال حاضر همین کارو میکنه. در هفته های دهم و یازدهم جنین شروع به دم و بازدم مقادیر کمی از مایع آمنیوتیک می کند، که به رشد و نمو ریه های جنین کمک خواهد کرد. همچنین در این هفته، گوش های جنین شما در حال حرکت به سمت دو طرف سر است. مطمئناً سر جنین شما در مقایسه با بقیه بدنش هنوز به طور نا متناسبی بزرگ است، اما این نسبت حتی با ادامه رشد و پیشرفت در رحم نیز به چشم خواهد آمد.

سونوگرافی هفته یازدهم

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

جنین در سمت چپ تصویر روی کمر خود دراز کشیده و پاهایش به سمت بالا است. در این تصویر می بینید که گردن در حال رشد است و سر بزرگ او را از بقیه بدنش جدا می کند. سر بیش از 50 درصد از اندازه بدن او را تشکیل می دهد، که طبیعی است. استخوانهای صورت مجدداً به عنوان نواحی سفید روشن در تصویر دیده می شوند.

هفته یازدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

آیا شکمتان هنوز شروع به نمایش حاملگی نکرده است؟ اگر این اولین بارداری شما باشد، ممکن است احساسی مانند نفخ، بعد از یک وعده غذایی بزرگ داشته باشید. اما بعضی از خانم ها در پایان سه ماهه اول، یک شکم کوچک خواهند داشت. از این گذشته، رحم شما اکنون اندازه یک گریپ فروت است. در معاینه بعدی، پزشک شما می تواند قسمت بالایی آن را احساس کند.

نکات هفتگی

با تحریک هورمون های پروژسترون و استروژن، ممکن است سینه های شما (و غدد تولید کننده شیر در داخل آنها)، به زودی دکمه های بلوزی که پوشیده اید را از جا بکند. در حقیقت، به زودی زمان خرید سینه بندهای جدید خواهد بود. اگر قصد شیردهی دارید، پیشنهاد می کنیم مستقیم به بخش پرستاری بروید. بعد از رسیدن نوزاد به دسترسی آسان نیاز خواهید داشت، بنابراین با وجود سینه بند های زایمان، بیشتر از سینه بندهای پرستاری استفاده خواهید کرد.

رابطه زناشویی در دوران بارداری؟

در هفته یازدهم، شما و شریک زندگی تان، هنوز هم نسبت به این اتفاق جدید (حاملگی) نسبتاً بی تجربه هستید، و می تواند برخی تغییرات را انجام دهد. (تنها شما نیستید که در این چند ماه آینده، با تغییر و تحولات خلقی روبرو خواهد شد.) اگر در یک رابطه هستید، ممکن است تعجب کنید که چگونه ورود نوزاد، بر رابطه شما تأثیر خواهد گذاشت: آیا باعث قوی تر شدن آن می شود؟ آیا این یک آزمون برای سنجش تعهد شما خواهد بود؟ احتمالاً هر دوی اینها،  مسئله این است که با ورود عضو جدید، یک رابطه قوی و سالم از هر زمان دیگری مهمتر است، اما مطمئناً همیشه آسان نخواهد بود. بنابراین اکنون زمان آن رسیده است، که به عنوان یک زوج درباره احساسات و نگرانی ها فکر کنید، و سعی کنید با وجود تمام هورمون ها و احساسات رابطه خود را در یک شرایط مثبت نگه دارید

بیشتر بدانید  با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

لیست کارهای این هفته

برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست در هنگام کشش آن، شکم، باسن و ران خود را روزانه مرطوب کنید.

  • از وان داغ، سونا خشک، سونا بخار ، ورزش در هوای گرم، حمام فوق العاده گرم یا هر چیز دیگری که می تواند دمای بدن شما را بالاتر از 39 درجه ببرد، خودداری کنید.
  • برای کمک به پزشک خود در تصمیم اینکه چه آزمایشاتی ممکن است برای شما ضرورت داشته باشد، یک آزمایش غربالگری در سه ماهه اول انجام دهید.
  • اگر توسط پزشک توصیه شده است، از طریق شفافیت نوکلال (NT) و نمونه گیری ویلای کوریونی (CVS)، برای ناهنجاری های کروموزومی آزمایش دهید.
  • در صورت امکان به ضربان قلب جنین به کمک داپلر گوش دهید.

سوالات متداول این هفته

غربالگری شفافیت نوچال چیست؟

لگن من درد می کند، چه اتفاقی افتاده است؟

هفته دوازدهم

 

در هفته دوازدهم درباره فرآیند رشد جنین، نحوه برخورد با مشکلات خواب، خونریزی بینی و غیره، بیاموزید .

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

جنین شما در حال حاضر تقریباً شش سانتی متر است، به اندازه یک آلو سیاه! ناخن های دست و پا، همچنین استخوان ها در حال شکل گیری هستند، و یک لایه ضخیم از مو بیشتر بدن جنین را پوشانده است.

طول جنین: 5.41 سانتی متر.

وزن جنین: 13.8 گرم.

رشد جنین

وقتی در این مرحله عضلات جنین شما شروع به حجیم شدن می کنند، او مشغول کشش و لگد زدن است. هنگامی که دست روی شکم خود می گذارید، جنین شما به احتمال زیاد در جواب تکان میخورد، زیرا واکنش های او شروع به توسعه کرده است اگرچه برای احساس این حرکات  خیلی زود است. او همچنین شروع به باز و بسته کردن انگشتان دست، پیچ دادن انگشتان پا و لگد زدن به بازو و پاهای خود خواهد کرد.

سونوگرافی هفته دوازدهم

مراحل بارداری هفته به هفته (9 الی 12)

با داشتن جنین در تصویر و سر در سمت راست، می توانید مشاهده کنید که مشخصات صورت بیشتر شبیه آنچه از یک نوزاد تازه متولد شده انتظار دارید، شده است. جنین در حال توسعه دستانش را در مقابل صورت گرفته، گویی از چشم های خود در برابر نور محافظت می کند.

هفته دوازدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

تاکنون رحم به خوبی در لگن شما جا گرفته است. اما از آنجا که این هفته حرکت به سمت شمال شروع می شود. فشار روی مثانه شما نیز شروع می شود تا اندکی جا باز شود. این اتفاق همچنین بدین معنی است که شکم شما شروع به تورم و گرد شدن می کند، و فیزیک “بله ، من باردار هستم” در شما جلوه گر خواهد شد.

اگر دنیا برای شما کمی تار تر از حد معمول است، نگران نباشید. مایعات اضافی که بدن شما در دوران بارداری حفظ می کند، ممکن است لنز و قرنیه شما (ضعیف ترین لایه چشم) را ضخیم کند و  فشار مایعات درون چشم نیز تغییر کند. بدین ترتیب این تغییرات، می توانند باعث تاری دید شوند. این مشکل شما باید در طی دو ماه بعد از تولد نوزاد خود به خود اصلاح شود. اما به پزشک اطلاع دهید تا از علائم چشم شما مطلع شود، زیرا این علائم می توانند فشار خون بالا یا دیابت را نشان دهند.

نکات هفتگی

بسیاری از زوجین تصمیم می گیرند که اخبار جدید را تا پایان سه ماهه اول پخش کنند. اگر هنوز آماده پخش این خبر نیستید، در مورد چگونگی مطرح کردن آن فکر کنید و آماده شوید تا به رئیس خود بگویید که باردار هستید. آن را مانند هر بحث مهم دیگر اداره کنید: یک قرار ملاقات ترتیب دهید و آماده شوید. از قبل در مورد سیاست مرخصی زایمان شرکت خود بدانید، به او اطمینان دهید که تا زمان ترک در صدر امور هستید و در صورت امکان به شخصی که مسئولیت های شما را بر عهده می گیرد آموزش می دهید، و قبل از آنکه حتی متوجه شود، به میز خود باز خواهید گشت. هر کاری که می کنید، برای وقت مرخصی که شایسته شماست عذرخواهی نکنید و احساس گناه نداشته باشید.

سلام رئیس من باردارم

این هفته دوازدهم است و شما به آخرین هفته از سه ماهه اول خود رسیده اید. تبریک می گویم، این یک نقطه عطف برای شماست، زیرا به این معنی است که خطر سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، علائم دردناک سه ماهه اول شروع به فروکش کردن می کند و حال شما می توانید راحت تر نفس بکشید، باید به رئیس خود بگویید قسمت این هفته تمام چیزهایی را که باید در مورد باردار شدن در محل کار بدانید، شامل می شود.

لیست کارهای این هفته

  • برای یک سفر دو نفره برنامه ریزی کنید.
  • یک بالش بدن برای خواب بخرید.
  • حتما قبل از شروع ورزش گرم کنید، زیرا رباط ها و مفاصل شما در حال حاضر شل هستند.
  • تا زمان تولد از هرگونه تمریناتی که شما را مجبور به دراز کشیدن بر روی پشت می کند (یوگا، پیلاتس و غیره)، خودداری کنید.
  • اگر شما چند قلو حامله باشید پزشک شما در سونوگرافی بعدی، قادر خواهد بود نوزادان اضافی را تشخیص دهد.

سوالات متداول این هفته

آیا باید نگران افتادن یا آسیب های دیگر باشم؟

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×