رشد و مراقبت از نوزاد در هفته ششم بعد از تولد چگونه است؟(بخش اول)

رشد و مراقبت از نوزاد در هفته ششم بعد از تولد چگونه است؟(بخش اول)

پیشرفت کودک شما در 6 هفتگی

در این 6 هفته شاید احساس کنید که کودک شما همین الان متولد شده است. یا شاید هم این احساس که یک عمر است که او را می‌شناسید. شما و نوزادتان طی چند هفته گذشته تغییرات رشد زیادی را تجربه کرده اید. و این هفته هم تحولات مهیج و جدیدی را برای هر دوی شما به ارمغان می‌آورد. از بازگشت به کار گرفته تا جهش رشد. در اینجا رشد و تحولاتی وجود دارد که می‌توانید از کودک 6 هفته ای خود انتظار داشته باشید.

آنچه که باید بدانید:

  • برای سازگار شدن به خودتان وقت بدهید
  • خود مراقبتی را تمرین کنید
  • برای افسردگی پس از زایمان برنامه داشته باشید
  • تحقیقات خود را روی واکسیناسیون کودک انجام دهید
  • از اولین لبخند کودک خود لذت ببرید

اگر این هفته قصد برگشتن به کار خود را دارید. شاید مدتی طول بکشد تا با شرایط سازگار شوید. جدایی از کودک به احتمال زیاد برای شما دشوارتر است تا جدایی شما برای کودک. بنابراین حتماً خود را با حمایت دیگران محاصره کنید.

به یاد داشته باشید که به مراقبت از خود و بدن خود ادامه دهید. در 6 هفته ممکن است برای از سر گرفتن فعالیت های قبلی خود علائم رفع خطر را دریافت کرده باشید. اما همچنان مهم است که مراقبت از خود را انجام دهید. ویتامین های قبل از زایمان خود را مصرف کنید. آب به اندازه لازم بنوشید و استراحت کافی داشته باشید.

علائم افسردگی پس از زایمان می‌تواند از زمانی بین هفته  5 تا 6 زندگی کودک شما شروع شود و تا اولین تولد کودکتان افزایش یابد. علائم و نشانه ها را یاد بگیرید تا سریع بشناسید. با همسرتان یا یکی از اعضای خانواده یا دوست خود برنامه ریزی کنید تا در صورت بروز علائم چه کاری انجام دهد.

به زودی کودک شما یک ماه تحت معاینه کامل کودک قرار می‌گیرد. که شامل اولین دور واکسیناسیون وی از جمله برخی واکسن های ترکیبی است. آماده باشید تا با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید تا در تصمیم گیری برای فرزند خود برای واکسیناسیون اطمینان پیدا کنید.

این هفته و هفته های پیش رو یک اتفاق بسیار مهیج را همراه دارد و آن اولین لبخند کودک شماست! آن را از دست ندهید.

رشد کودک شما ذر هفته 6

در هفته 6 ، کودک شما هر ماه در حدود 680 گرم تا 900 گرم وزن اضافه می‌کند. بنابراین در پایان دو ماه، کودک شما می‌تواند از زمان تولد 1 کیلو و 800 گرم وزن اضافه کند. با توجه به اینکه کودک شما احتمالاً برای شروع فقط 3 کیلو و 200 گرم وزن داشت، این یک تغییر چشمگیر است!

بیشتر بدانید  7 نکته در مورد شیردادن برای تازه مادر ها

کودک کوچکتان همچنین به قد کشیدن ادامه خواهد داد. به طور میانگین، کمی بیشتر از سه چهارم اینچ در هر ماه. در بعضی موارد، نوزادان به صورت جهشی رشد می‌کنند و قد آنها به یکباره زیاد می‌شود و سپس دوره های رشد آهسته تری دارند.

نکته آخر و البته نه کم اهمیت اینکه اندازه دور سر نوزاد شما در سال اول، در حدود 2 سانتی متر در هر ماه به رشد خود ادامه می‌دهد. اگرچه شاید برای پیگیری و رسیدگی به آن آماری نسبتاً عجیب و غریب به نظر برسد، اما رشد دور سر کودک شما شاخص مهمی در رشد و نمو مغز وی است.

نقاط عطف رشد در هفته 6

در هفته 6 ، رشد زیادی اتفاق می‌افتد. اما شاید کودک شما در آخر هفته ششم، هم هنوز به تمام این نقاط عطف نرسیده باشد. این ها مهارت ها و نقاط عطف رشد است که آنها برای رسیدن به آن در تلاشند. و باید به زودی به آنها تسلط یابند.

بدن

  • وقتی کودکان چهار دست و پا یا روی شکم هستند. یا زمانی که شما آن ها را روی سینه تان قرار داده اید سرشان را بالا نگه می‌دارند.
  • صاف تر چهار دست و پا حرکت می‌کنند

مغز

  • اولین لبخند! تا این مرحله احتمالاً بیشتر مربوط به گاز و دفع آن است. بنابراین این یک لحظه بسیار هیجان انگیز است که کوچولوی شما شروع به لبخند زدن به شما و دیگران در اطراف خود می‌کند.
  • نوزاد شما شروع به یادگیری روش های مهمی برای آرامش، مانند مکیدن مشت (دست) هنگام ناراحتی می‌کند.
  • سعی می‌کند والدین را در دید خود نگه دارد. نوزادان در این سن بیش از هر چیز عاشق نگاه کردن به چهره انسان هستند. بنابراین در این هفته، شما ستاره نمایش هستید.
  • سرش را به سمت صدا ها می‌چرخاند.
  • در تلاش برای حرف زدن با شما، آهسته و با زمزمه صداهایی مانند غرغره و یا بغبغو در می‌آورد.
  • حوصله اش سر می‌رود و خسته می‌شود. شما ناله های “من حوصله ام سر رفته” را فعلاً نخواهید شنید. اما حتی در این سن کم، کودک شما بدون انگیزش و فعالیت جدید می‌تواند کلافه یا کج خلق شود. داد و بیداد کند و حتی امکان دارد هنگام احساس خستگی گریه کند.
  • چیز هایی مانند جغجغه یا انگشت را می‌تواند در فضای اتاق یا هنگام حرکت با چشمانش دنبال کند.

چه موقع نگران شوید؟

همه نوزادان به یک سرعت رشد نمی‌کنند و همیشه باید ملاحظه توانایی های منحصر به فرد و نیازهای خاص کودک خود را کرد. به یاد داشته باشید. طیف گسترده ای از پیشرفت ها وجود دارد که می‌تواند حتی در بازه زمانی یک هفته اتفاق بیفتد. با این حال، در پایان ماه دوم،

بیشتر بدانید  10 نکته ای که باید درباره ی نوزادان بدانید

اگر متوجه موارد زیر در کودک کوچک خود شدید. به احتمال زیاد مایل باشید با پزشک کودک خود صحبت کنید:

  • به صدا های بلند پاسخ نمی‌دهد
  • افراد و یا اشیاء متحرک را هنگام حرکت تماشا نمی‌کند
  • لبخند نمی‌زند
  • نمی‌تواند دست هایش را به دهانش برساند
  • وقتی روی شکم دراز کشیده، نمی‌تواند سرش را بالا نگه دارد

یک روز از زندگی کودک

حالا که کودک شما می‌تواند حوصله اش سر برود یا لبخند بزند. احتمالاً بر این که چگونه روزتان را با هم سپری می‌کنید هم تاثیر بگذارد. این دو پیشرفت مهم به این معنیست که شما ممکن است مجبور شوید این هفته کمی تغییرات در امور نیاز داشته باشید تا بتوانید ارتباطتان را با کودک حفظ کنید.

همچنان که دارید فعالیت های جدید، اسباب بازی ها یا حتی ادا درآوردن های احمقانه را امتحان می‌کنید تا اولین لبخندها را در کوچولوی خود مشاهده کنید. در اینجا چند پیشنهاد دیگر وجود دارد که هر دوتان را مشغول و شاد نگه می‌دارد.

قدم بزنید

بیشتر نوزادان عاشق پیاده روی، گرفتن هوای تازه و دیدن مناظر و صداهای بیرون هستند. در سن 6 هفتگی کودک شما هنوز به کالسکه ای با صندلی متصل نیاز دارد.

از تاب کودک استفاده کنید

تاب دادن کودک یک روش عالی برای سرگرم کردن کودک و قوی کردن بازوهای خود در خانه است. تابی را انتخاب کنید که برای سرگرمی بیشتر، یک آویزه با اشکال جالب هم داشته باشد. توصیه همیشگی: کودک را در یک تاب کودک در حالت خوابیده و بدون مراقبت رها نکنید.

وسایل خود را جمع کنید و بروید

اگر این هفته قصد بیرون رفتن از خانه را دارید و می‌خواهید یک روال کار جدید را با یک مراقب شروع کنید (اگر می‌خواهید به کار خود برگردید)، خرید یک روروئک سبک وزن یا سفری برای شما مفید خواهد بود. کودک با آن می‌تواند راحت عقب و جلو برود یا شما هم می‌توانید او را با یک مراقب تنها بگذارید.

اسباب بازی های جدید معرفی کنید

اسباب بازی هایی که برای کودکان 2 ماهه است. همه با هدف تشویق مهارت های حرکتی و مهارت های کنش و واکنش است که کودک کوچک شما تازه شروع به پیشرفت در آن ها می‌کند. همانطور که کودک شما به دست هایش و نحوه نگه داشتن وسایل با آن ها پی می‌برد. اسباب بازی های پر زرق و برق، با رنگ روشن یا اسباب بازی هایی با دسترسی آسان برای این سن مناسب هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×