مراقبتهای جسمانی

سلامت پیش از بارداری برای مردان تا چه اندازه بر روی جنین تاثیر دارد؟

سلامت پیش از بارداری برای مردان تا چه اندازه بر روی جنین تاثیر دارد؟

سن و وضعیت سلامت فردی که میخواهد پدر شود، میتواند بر شانس بارداری زوج و سلامت نوزاد تاثیر بگذارد. قبل از اینکه بچه دار شوید گذراندن چند مرحله ی ساده میتواند به شما اطمینان دهد که به اندازه ی کافی سالم هستید تا بتوانید پدر شوید.

خنک نگه داشتن بیضه ها بهترین راه برای داشتن اسپرم سالم است. از قرار دادن لپتاپ خود بر روی ران پا خودداری کنید.

 

اگر می خواهید پدر شوید، مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید شامل:

  • قبل از 40 سالگی تلاش برای بچه دار شدن را آغاز کنید.
  • وزن خود را مناسب نگه دارید.
  • استعمال دخانیات را ترک کنید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • از در معرض قرار گرفتن مواد شیمیایی، خودداری کنید.

 

  • درباره ی سن شما

مردان میتوانند تا دهه ی 70 سالگی عمرشان و فراتر از آن اسپرم تولید کنند. اما هر چقدر که پیرتر می شوند کیفیت اسپرم آن ها نیز کاهش می یابد. اگر شما 45 ساله یا پیرتر هستید، ممکن است همسر شما مدت زمان بیشتری طول بکشد تا باردار شود و خطر سقط جنین بیشتر است. خطر داشتن فرزند با بیماری اوتیسم یا بیماری های ذهنی مانند اسکیزوفرنی در مردان مسن تر در مقایسه با مردان جوان تر اندکی بیشتر است.

البته شما نمیتوانید سن خود را کنترل کنید! اما اگر شما از سن مطلوب پیرتر هستید و به بچه دار شدن فکر می کنید، هر چه سریع تر تلاش کردن را آغاز کنید.

  • برای پدر شدن سلامتی شما اهمیت دارد

دلیل حدود نیمی از موارد ناباروری وجود مشکل در مردان است. پس بهتر است قبل از تلاش برای بچه دار شدن، یک معاینه ی کلی پزشکی انجام شود. درباره ی هر آزمایشی که ممکن است نیاز داشته باشید و هر دارویی که باید مصرف آن را قطع کنید، با دکتر خود صحبت کنید.

اگر شما اسپرم سالم داشته باشید شانس شما برای بچه دار شدن بیشتر است. بهترین راه برای اطمینان از داشتن اسپرم سالم  این است که بیضه های خود را خنک نگه دارید، گرما بر روی توانایی تولید اسپرم بیضه ها تاثیر میگذارد. چند ماه قبل از آن که میخواهید برای بچه دار شدن اقدام کنید، میتوانید با دوری کردن از حمام آب داغ، قرار ندادن لپتاب بر روی پا و پوشیدن لباس زیر راحت به خنک نگه داشتن بیضه ها کمک کنید.

بیشتر بدانید  چرا باید صدای تلویزیون را در حضور کودکان کم کرد ؟

اگر برای بچه دار شدن برنامه ریزی میکنید چک کنید که دچار بیماری جنسی مقاربتی نباشید که میتواند باعث ناباروری شود. تست دادن قبل از لقاح باعث کاهش خطر انتقال بیماری به زوج یا بچه میشود.

اگر میخواهید در آینده بچه دار شوید و دارای بیماری خاص مانند سرطان هستید با دکتر خود صحبت کنید. راه هایی برای حفظ باروری وجود دارد مانند استخراج و منجمد کردن اسپرم یا قسمت کوچکی از بیضه های شما. دکتر شما باید قبل از آغاز درمان سرطان از خواسته های شما باخبر باشد.

  • درمان های مکمل و سنتی

درمان های مکمل و سنتی مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی و ماساژ، ممکن است سلامت کلی شما را بهبود ببخشند، اما هیچ مدرکی مبنی بر تقویت باروری برای این درمان ها وجود ندارد.همیشه بهتر است قبل از شروع هر یک از این درمان ها با دکتر خود صحبت کنید.

  • دوران قبل بارداری و سبک زندگی شما

داشتن وزن مناسب  شانس داشتن فرزند سالم را بیشتر میکند. اضافه وزن داشتن بر روی کیفیت اسپرم شما تاثیر میگذارد، میل جنسی شما را کاهش میدهد و نعوظ را سخت تر میکند. کمبود وزن داشتن هم میتواند بچه دار شدن را برای شما سخت تر کند.

بهترین راه برای دست یافتن به وزن سالم، داشتن رژیم غذایی مغذی و ورزش کردن به صورت مرتب است. اگر شما اضافه وزن یا بیماری چاقی دارید حتی کم کردن چند کیلو وزن کمک کننده است. شما و زوج خود باید یکدیگر را برای دست یافتن به سبک زندگی سالم تشویق کنید. راهنمایی های غذایی سالم را دنبال کنید ومصرف روزانه تنوعی از غذاهای سالم  و مصرف هر چه کمتر غذاهای حاوی ، چربی ، شکر و نمک  اضافه را هدف خود قرار دهید.

  • مواردی که باید از آن خودداری کنید

دخانیات:

هیچ حد بی خطری برای دخانیات وجود ندارد. اگر در حال تلاش کردن برای بچه دار شدن هستید، مهم است که حداقل 3 ماه قبل از آغاز تلاش برای بچه دار شدن دخانیات را ترک کنید. دخانیات میتواند بر روی نعوظ شما تاثیر بگذارد، این کار به DNA درون اسپرم آسیب میرساند و کشیدن بیش از یک پاکت سیگار در روز خطر مبتلا شدن نوزاد به سرطان خون را افزایش میدهد

بیشتر بدانید  چگونه به نوزادتان شیر بدهید

نوشیدن الکل:

نوشیدن الکل های سنگین  بر روی میل جنسی شما تاثیر میگذارد  و نعوظ را برای شما سخت میکند، و بر روی کیفیت اسپرم شما تاثیر میگذارد. نیازی نیست شما الکل را ترک کنید. فقط آن را کاهش دهید و مصرف خود را در حد مجاز نگه دارید. مدرکی مبنی بر تاثیر مصرف کافئین بر روی شانس بچه دار شدن مردان وجود ندارد.

داروها:

دکتر شما را مطلع میکند که که اگر اشکالی ندارد به خوردن داروهایتان یا هر ویتامین و مکملی ادامه دهید. داروهایی که به باروری شما ضربه میزنند شامل مسکن هایی که دارای اپیویید هستند و همچنین داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب به کار میروند، میشود. درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز میتوانند بر روی باروری تاثیر بگذارند.

استرووئید ها:

مصرف کردن استروئید های آنابولیک میتواند باعث توقف تولید اسپرم شما شود. آن ها میتوانند باعث کوچک شدن بیضه های شما شوند و همزمان بر میل جنسی و نعوظ تاثیر بگذارند. داشتن دوباره اسپرم سالم ممکن است تا 2 سال پس از توقف مصرف استروئید های آنابولیک طول بکشد.

مواد مخدر:

از مصرف تمامی مواد مخدر تفریحی مانند کوکائین، هروئین، اکستازی و ماریجوانا  خودداری کنید. که میتواند باعث مشکلات باروری دائمی بشود.

مواد شیمیایی:

هر دوی سموم و آلاینده ها در کار و به صورت روزانه میتواند بر اسپرم شما تاثیر بگذارد. این ها شامل آفت کش ها، فلزات سنگین، بعضی مواد شیمیایی و پلاستیک ها و تشعشعات میشود. تلاش کنید تا در معرض قرار گرفتن به این ها را محدود کنید و اگر میخواهید برای بچه دار شدن تلاش کنید لباس های محافظت کننده بپوشید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×