مراحل رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (1 الی4)

مراحل بارداری هفته به هفته (1 الی4)

بگذارید تقویم بارداری ما به صورت هفته به هفته، شما را در مراحل مختلف حاملگی تا تولد راهنمایی کند. ما از زمان هیجان انگیز اولین باری که متوجه می شوید باردار هستید، تا طی مراحل ناراحت کننده تهوع صبحگاهی با شما هستیم. ما به شما کمک می کنیم تا یک نام انتخاب کنید، اتاق نوزاد را تزئین کنید، کیسه بیمارستان خود را بسته بندی کنید و حتی شما را برای لحظه اوج  تولد نوزاد جدید خود آماده می کنیم. هفته بارداری خود را پیدا کنید یا با هفته اول شروع کنید.

هفته بارداری خود را انتخاب کنید.

هفته اول

 

در مورد علائم بارداری در هفته اول، نحوه شناسایی علائم اولیه و اینکه چرا تاریخ زایمان شما از این مرحله به بعد محاسبه می شود، اطلاعات کسب کنید.

اندازه جنین

هفته اول

تاریخ زایمان شما از روز اول آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می شود. آبستن شدن حدود دو هفته بعد از این روز رخ می دهد و این زمانی است که شما واقعاً باردار به حساب می آیید. فقط در 40 هفته کوتاه، کودک شما از اندازه یک بذر ریز به اندازه یک هندوانه رشد می کند.

طول جنین: 0.00in.

وزن جنین: 0.00oz.

رشد جنین

بچه؟ چه بچه ای؟ این مفهوم در ابتدا ممکن است کمی بیگانه باشد. اگرچه در هفته اول بارداری به سر می برید، اما از نظر فنی هنوز حامله نیستید. دلیل این مسئله در ادامه آمده: از آنجا که به طور کلی شناخت دقیق زمان حامل شدن غیرممکن است، بیشتر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی برای محاسبه تاریخ زایمان، شروع به شمارش 40 هفته بعد از اولین روز آخرین دوره قاعدگی (LMP) شما می کنند. طبق این روش، آنها تقریباً دو هفته قبل از نفوذ اسپرم به تخمک، شروع “حاملگی” را تعیین می کنند جایی که هم اکنون در آن هستید. قبلاً آن خط صورتی را در آزمایش بارداری خانگی مشاهده کرده اید؟ شما جلوتر از آنچه فکر می کنید هستید، بنابراین به هفته چهارم بروید.

سونوگرافی هفته اول

تصویری از سونوگرافی نوزاد شما در هفته های اول و دوم وجود ندارد. در حالی که ارائه دهنده خدمات درمانی شما این دو هفته را به تاریخ زایمان اضافه می کند، شما واقعاً باردار نیستید. کمی گیج شدید؟ تاریخ موعد بارداری شما با استفاده از روز اول آخرین دوره قاعدگی (LMP) محاسبه می شود. بدیهی است که شما در آن زمان باردار نبودید، اما این بهترین مرجع ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای تخمین روز ورود جنین است (تا زمانی که سونوگرافی دریافت کنید، که ممکن است تاریخ معقول دقیق تری را ارائه دهد).

اسپرم با تخمک روبرو می شود: هفته های 1 تا 3 بارداری

بدن مادر در حال تغییر

اگر در حال تلاش برای حامله شدن هستید (یا فکر می کنید ممکن است در حال باردار شدن باشید)، برای ایجاد اطمینان از اینکه بدن در بهترین شکل برای حمل و پرورش کودک شما است، تغییراتی در روند سلامتی خود ایجاد کنید. موارد مهم: قطع الکل، سیگار و هر نوع مواد مخدر غیرقانونی یا تفریحی. همچنین ممکن است نیاز به تغییر یا متوقف کردن مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای دم دستی باشید. بنابراین به پزشک خود بگویید که شما در حال تلاش برای حامله شدن هستید، و اطمینان حاصل کنید که هر دارویی که استفاده می کنید بی خطر است.

نکات هفتگی

در مورد افزودن یک مولتی ویتامین قبل از تولد به روال صبحگاهی خود، با پزشک صحبت کنید. روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک می تواند به جلوگیری از نقایص خاص هنگام تولد که بر مغز، قلب و نخاع کودک شما تأثیر می گذارد، کمک کند. به خصوص اگر قبل از حامل شدن و در هفته های اولیه بارداری، آن را مصرف کنید. توجه داشته باشید که مکمل های شما حاوی مواد افزودنی دیگری مانند کلسیم، آهن و ویتامین B12 نیز باشند.

لیست کارهای این هفته

  • مصرف ویتامین های قبل از تولد را شروع كنید.
  • تاریخ آخرین دوره قاعدگی خود را یادداشت کنید.
  • با همسرتان سابقه سلامتی خانوادگی، از جمله هرگونه اختلال ژنتیکی یا کروموزومی را بررسی کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید و هر عادت بد دیگر را قطع کنید.

سوالات متداول این هفته

چه زمانی می توانم تست بارداری خانگی را انجام دهم؟ و چه زمانی می توانم تشخیص دهم که باردار هستم؟

 

هفته دوم

 

در مورد چگونگی شروع سفر کودک شما در هفته دوم، از جمله تخمک گذاری و لقاح بخوانید.

اندازه جنین

تاریخ زایمان شما از روز اول آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می شود. حامل شدن حدود دو هفته بعد از این روز رخ می دهد، و این زمانی است که شما واقعاً باردار به حساب می آیید. فقط در 40 هفته کوتاه ، کودک شما از اندازه یک بذر ریز به اندازه یک هندوانه رشد می کند.

طول جنین: 0.00 ساتنی متر.

وزن جنین: 0.00 گرم.

رشد جنین

تاکنون جنین شما وجود ندارد، اما این هفته ای است که شما تخمک گذاری می کنید. تخمدان تخمک رسیده را به لوله فالوپ شما منتقل می کند، جایی که با صبر و حوصله در انتظار اسپرم هایی که از ترشحات18  تا 20 سانتی دهانه رحم شما جان سالم به در برده اند می ماند. در حالی که 75 تا 900 میلیون اسپرم وارد این سفر می شوند، تنها کمتر از هزار اسپرم از دهانه رحم شما عبور می کنند و تنها یک شناگر خوش شانس افتخار نفوذ به تخمک را در لحظه برداشت پیدا می کند.

بیشتر بدانید  نوزادانی که دیرتر به دنیا می­ آیند ( بیش رسیدگی یا پست ماچور )

سونوگرافی هفته دوم

تصویری از سونوگرافی نوزاد شما در هفته های اول و  دوم وجود ندارد. در حالی که ارائه دهنده خدمات درمانی شما این دو هفته را به تاریخ زایمان اضافه می کند، شما واقعاً باردار نیستید. کمی گیج شدید؟ تاریخ موعد بارداری شما با استفاده از روز اول آخرین دوره قاعدگی (LMP) محاسبه می شود. بدیهی است که شما در آن زمان باردار نبودید، اما این بهترین مرجع ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای تخمین روز ورود جنین است (تا زمانی که سونوگرافی دریافت کنید، که ممکن است تاریخ معقول دقیق تری را ارائه دهد).

اسپرم با تخمک روبرو می شود: هفته های 1 تا 3 بارداری

بدن در حال تغییر مادر

آیا حاملگی من رسمی شده است؟ نه کاملاً  اما مطمئن باشید که بدن شما این مکانیزم های جنین سازی را به خوبی طی کرده است. پس از لقاح، تخمدانهای شما شروع به تقویت پروژسترون می کنند، هورمونی که رحم شما را برای میزبانی از تخم تازه بارور شده یا زایگوت، که تا 38 هفته دیگر در آنجا زندگی خواهند کرد، آماده می کند،.

نکات هفتگی

در حال حاضر ، شما بی صبرانه به دنبال جواب این سوال هستید: آیا من باردار هستم یا نه؟ متأسفانه، باید کمی طولانی تر صبر کنید. حدود چهار روز پس از لقاح، تخمک شما شروع به تولید هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) می کند که آزمایش های بارداری می توانند حدود یک هفته دیگر آن را تشخیص دهند ابتدا در خون شما (از طریق آزمایش در مطب پزشک) و سپس در ادرار (که یک تست  خانگی است).

لیست کارهای این هفته

  • میزان مصرف کافئین را کاهش دهید
  • در مورد داروهای بی خطر در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید
  • رژیم سالم و متعادل داشته باشید.
  • بیش از حد ورزش نکنید.

سوالات متداول این هفته

برای افزایش شانس بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

 

هفته سوم

 

دریابید که جنین شما در هفته سوم، در چه مرحله ای از رشد قرار دارد، و علائم اولیه بارداری به همراه اهمیت انتخاب پزشک مناسب را بیاموزید.

اندازه جنین

هفته دوم

تاریخ زایمان شما از روز اول آخرین دوره قاعدگی شما محاسبه می شود. حامل شدن حدود دو هفته بعد از این روز رخ می دهد، و این زمانی است که شما واقعاً باردار به حساب می آیید. فقط در 40 هفته کوتاه ، کودک شما از اندازه یک بذر ریز به اندازه یک هندوانه رشد می کند.

طول جنین: 0.00 سانتی متر.

وزن جنین: 0.00 گرم.

رشد جنین

شگفت آور است که جنسیت جنین شما و تمام خصوصیات ژنتیکی ارثی او از جمله رنگ چشم، رنگ مو، پوست و نوع بدن  از لحظه حامل شدن، تنظیم شده است. کودک در حال توسعه شما که اکنون زگوت(تخمک لقاح یافته) نامیده می شود دارای 46 کروموزوم است 23 تا از شما و 23 تا از همسرتان. این کروموزوم ها به تعیین جنسیت و ویژگی های کودک مانند رنگ چشم، مو و تا حدودی شخصیت و هوش کمک می کنند.

بعد از لقاح، سلول های توپی، که اکنون جنین هستند، سفر خود را از طریق لوله فالوپ شروع کرده و خود را برای تغذیه به دیواره رحم شما می رسانند فرآیندی که به عنوان کاشت شناخته می شود. اگر شما در انتظار دوقلو هستید، این عمل قبلاً انجام شده است. دوقلوهای نا همسان  هنگامی اتفاق می افتند که دو تخم جداگانه توسط دو اسپرم مختلف بارور می شوند، و هر جنین جفت و کیسه آمنیوتیک خود را دارد. اگر یک تخمک بارور شده شکسته شود و به دو جنین رشد کند، نتیجه دوقلوهای یکسان است. آنها ممکن است یک جفت را به اشتراک بگذارند، اما هر کودک معمولاً یک کیسه آمنیوتیک جداگانه دارد.

سونوگرافی هفته سوم

این هفته زمانی است که بارداری شما واقعاً شروع می شود. در این زمان، اسپرم به تخمک می پیوندد و در تخمدان از طریق لوله فالوپی وارد رحم می شود. باروری در داخل لوله فالوپی اتفاق می افتد. سلولها به سرعت تقسیم می شوند، به طوری که هفته بعد یک سونوگراف می تواند در هنگام معاینه ابتدای تولد جنین را مشاهده کند.

اسپرم با تخمک روبرو می شود: هفته های 1 تا 3 بارداری

بدن در حال تغییر مادر

ممکن است هنگام کاشت تخمک خونریزی داخل رحمی سبک را تجربه کنید، که بسیاری از خانمها آن را با قاعدگی اشتباه می گیرند. در واقع، خونی که از جریان قاعدگی معمول شما کمتر است، یکی از علائم اولیه بارداری است. اگر خونریزی نسبتاً سنگین بود یا شما احساس ورود چیزی تیز در لگن یا حتی گرفتگی خفیف فقط در یک طرف باسن داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه غیر معمول است ، این علائم می تواند حاملگی خارج رحمی یا لوله ای باشد. این اتفاق می افتد هنگامی که تخم بارور شده به جای دیگری غیر از دیواره رحم می چسبد معمولاً در لوله فالوپ. شایع ترین دلایل حاملگی خارج رحمی التهاب لوله های فالوپ و عفونت در رحم یا تخمدان ها است.

بیشتر بدانید  نحوه کنترل یبوست در دوران بارداری

نکات هفتگی

یک پزشک خوب داشته باشید. داشتن یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که  به آن اعتماد دارید بسیار مهم است. از این گذشته، او شخصی است که شما را در تمام دوران بارداری، حاملگی و زایمان به همراه میلیون ها سؤال، آزمایش و فراز و نشیب های عاطفی در طول مسیر راهنمایی می کند. اگر در حال حاضر پزشکی ندارید از دوستان ، خانواده و همکاران به دنبال توصیه پزشکی خوب باشید، یا با تحقیق کردن کارهای لازمه را ادامه دهید تا زمانی که کسی را پیدا کنید، که با ایشان احساس راحتی کنید. همچنین انتخاب های شما محدود به متخصصان نیست، ممکن است بخواهید انواع مراقبت های جایگزین یا اضافی از جمله ماماها یا پزشکان خانواده را بررسی کنید.

لیست کارهای این هفته

  • به دنبال علائم اولیه بارداری باشید.
  • یک تست حاملگی در منزل بخرید.
  • در مورد غذاهایی که باید در دوران بارداری از آنها پرهیز کنید بیاموزید.

سوالات متداول این هفته

تست های حاملگی خانگی تا چه اندازه دقیق هستند؟

 

هفته چهارم

 

از آخرین تحولات جنین در هفته چهارم از بارداری، تا نکاتی در مورد به اشتراک گذاشتن این خبر هیجان انگیز با دوستان و خانواده خود

اندازه جنین

تخم بارور شده شما، که به عنوان زیگوت(گیاه زیتون) مشهور است، یک توپ دارای 32 سلول است که به اندازه یک دانه گندم است. در این مرحله سلول ها به سه لایه مجزا که از طریق آن اندامهای داخلی و پوست کودک شما ایجاد می شود، جدا می شوند.

طول جنین: 0.02 سانتی متر

وزن جنین: 1.1 گرم

رشد جنین

این هفته در رحم شما چه می گذرد؟ جنین شما ممکن است کوچک باشد اما به ما اعتماد کنید، تحولات فوق العاده مهمی در حال انجام است. این هفته جنین به دو قسمت تقسیم می شود. نیمی از آن تبدیل به جفت، یک بافت مخصوص که در تمام دوران بارداری باید مواد مغذی و اکسیژن لازم را به کودک شما منتقل کند، می شود. نیمه دیگر جنین به رشد خود ادامه می دهد، و یک صفحه سلولی شروع به ایجاد لوله عصبی، جایی که در نهایت مغز، نخاع و ستون فقرات نوزاد شما شکل می گیرد،کرده است.

سونوگرافی هفته چهارم

دایره کوچک در مرکز سونوگرام ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما آن کیسه کوچک نوعی پیله جنین است که به آن کیسه حاملگی گفته می شود. سلولهایی که این کیسه را تشکیل می دهند، شروع به تخصصی شدن می کنند. بعضی از سلولها به بخشی از جفت تبدیل می شوند. بعضی از آنها کیسه آمنیوتیک را تشکیل می دهند، که با مایعات پر می شود تا جنین در حال رشد شما را در بر گیرد. سلولهای دیگر برای ایجاد همه چیز از مژه ها گرفته تا ماهیچه ها و پوست قرار دارند. اما هنوز زمان زیادی مانده است.

بدن در حال تغییر مادر

شما دوره پریود خود را از دست داده اید و تست مثبت برگشته است، شما حامله هستید! نمی توانید تا صبح سینه بند خود را ببندید؟ برای اکثر زنان، حساسیت پستان اولین علامت جسمی حاملگی است. حتی قبل از اعتصاب تهوع صبحگاهی. (اگر سینه های شما در حال حاضر درد نمی کند، احتمالا ظرف چند روز یا چند هفته آینده شروع می شود ) همچنین ممکن است احساسات شدیدتری از طعم و بو داشته باشید. به عبارت دیگر، آن گلدان گل رز هرگز بوی بهتری نداشته است، و ساندویچ تن همکار شما که 7 متر از شما فاصله دارد– ممکن است حالتان را به هم بزند.

نکات هفتگی

از اینکه پزشک شما تا هفته 8 تا 12 قرار ملاقاتی برای شما نمی گذارد، تعجب نکنید. بسیاری از مراکز مراقبت های بهداشتی در ابتدای کار، با گرفتن آزمایش خون از مادران احتمالی بارداری را تأیید، و پس از گذشتن چند هفته تاریخ زایمان را از طریق آزمایش سونوگرافی تخمین می زنند.

لیست کارهای این هفته

اگر دوره پریود خود را از دست داده اید، آزمایش بارداری انجام دهید.

  • خبر را به شریک زندگی خود بگویید.
  • برای تأیید بارداری با پزشک خود ملاقات کنید.
  • گزینه جایگزین یک پرستار-ماما دارای گواهی را در نظر بگیرید.

سوالات متداول این هفته

علائم اولیه بارداری چیست؟ و به چه میزان اسیدفولیک نیاز دارم؟

برای مشاهده  ادامه مراحل بارداری هفته به هفته بر روی اینجا کلیک کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×