مراحل رشد جنین

مراحل ز (17 الی 20)

مراحل ز (17 الی 20)

هفته هفدهم

 

جنین شما در هفته هفدهم  واقعاً شروع به حرکت می کند.  در ادامه نکاتی درباره تصمیم گیری در مورد مراقبت های روزانه، مقابله با سرگیجه و موارد دیگر توضیح میدهیم.

اندازه جنین

مراحل ز (17 الی 20)

جنین شما اکنون اندازه یک گلابی است. او قبلاً سکسکه کرده، اما این اولین بار است که می توانید آن را احساس کنید.

طول جنین: 13 سانتی متر.

وزن جنین: 140 گرم.

رشد جنین

جنین هفته هفده

سرانجام بازوها، پاها و تنه کودک شما به اندازه سر رشد کرده اند. کودک از این هفته شروع به چاق شدن می کند، زیرا چربی بدن در زیر پوست قرار گرفته و غدد عرق ایجاد می شود. همچنین شایان به ذکر است که مشیمه(پوستی که جنین در آن قرار دارد) تقریباً به اندازه جنین شما بزرگ شده است. این قسمت رحم ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، چربی ها و اکسیژن به همراه دفع زباله و فیلتر دی اکسید کربن را برای جنین فراهم می کند.

سونوگرافی هفته هفدهم

سنوگرافی جنین هفدهم

این نمای نزدیک، دست راست کوچک کودک آینده شما را نشان می دهد. شما می توانید هر استخوان را در انگشتان ظریف او ببینید. اگرچه ممکن است اکنون او برای استفاده از انگشتانش (به غیر از تکان دادن) توانایی کافی نداشته باشد، اما تا زمان تولد تا حدی بالغ می شود که انگشتان او مهارت کافی را دارند حتی می تواند انگشت شما را با دستش بگیرد!

هفته هفدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

شکم شما چند هفته ای می شود که در حال گرد شدن است، اما خیلی زود شروع به بیشتر نمایان شدن می کند (بنابراین همه قادر به تشخیص بارداری شما می شوند). حال که جهان به طور کلی می تواند حاملگی شما را ببیند، برای بسیاری از لبخند های آگاهانه آماده شوید، از اینجا به بعد، رحم شما در حال آمادگی برای بزرگ شدن است. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تا زمان زایمان، رحم شما تا 1000 برابر اندازه طبیعی خود رسیده است.(تصور کنید که یک گلابی در حال تبدیل شدن به یک توپ بسکتبال است.) اکنون که ما در حال بحث در مورد بزرگ شدن هستیم، شما ممکن است تقریباً نیم کیلو در هفته وزن اضافه کنید.

نکات هفتگی

در مورد خوردن ماهی مطمئن نیستید؟ کودک آینده شما می تواند از ماهی های غنی شده با امگا 3 مانند سالمون که به تقویت مغز کمک می کنند، بهره مند شود. اما به دلیل مقادیر بالای جیوه، آلاینده ای که می تواند بر روی مغز و سیستم عصبی در حال رشد کودک تأثیر بگذارد، باید از برخی نژاد ماهی ها جلوگیری شود. به همین دلیل، سازمان غذا و دارو (FDA) و آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) به زنان باردار توصیه می کنند که از شمشیر ماهی، کوسه ماهی، شاه ماهی خال خالی و کاشی ماهی استفاده نکنند. در حقیقت اکثر انواع ماهی ها حاوی مقداری جیوه هستند.

بنابراین بهتر است مصرف هفتگی انواع ماهی های ایمن تر را نیز محدود کنید. طبق جدیدترین دستورالعمل های FDA، شما می توانید در هفته حداکثر 340 گرم (تقریباً دو وعده غذایی متوسط) ماهی با جیوه کم مانند قزل آلا، گربه ماهی، پولاک، میگو و کنسرو تن سبک میل کنید. از این 340 گرم، فقط 170 گرم باید از کنسرو ماهی سفید تکه ای و استیک ماهی باشد که مقدار بیشتری جیوه نسبت به ماهی تن دارد. اگر در حال خوردن ماهی های صید شده در آب های محلی هستید، به طور آنلاین با مشاورین بخش بهداشت در ایالت خود مشورت کنید.

انتخاب نام بچه

برای هفته هفدهم، ما به سوال بزرگ نام کودک می پردازیم: چگونه یکی را انتخاب کنیم که به نظر پرمدعا نباشد، با نام خانوادگی بیاید، باعث نشود بله، انتخاب نام بچه دشوارتر از آن است که به نظر می رسد.

لیست کارهای این هفته

  • با نوشتن یادداشت و یادآوری ها، با “مغز بارداری” فراموشکار خود مبارزه کنید.
  • به جلسات ماساژ قبل از زایمان بروید.
  • در کلاس آموزشی زایمان ثبت نام کنید.
  • با افتتاح حساب یا پس انداز ویژه، یک صندوق کالج برای کودک آینده راه اندازی کنید.
  • برای کاهش احتقان ناشی از بارداری، یک اسپری نمک یا رطوبت ساز تهیه کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا باید به خانه ای بزرگتر منتقل شوم تا فضای بیشتری برای خانواده در حال رشد خود فراهم کنم؟

هفته هجدهم

 

جنین شما در این هفته به طرز قابل توجهی رشد می کند. بیاموزید که چه اتفاقاتی برای جنین رخ می دهد، چگونه انرژی خود را تقویت کنید و همچنین در دوران بارداری با خیال راحت سفر کنید.

اندازه جنین

مراحل ز (17 الی 20)

جنین شما اکنون به اندازه یک سیب زمینی است و انگشتان کوچک او اکنون دارای اثر انگشت منحصر به فرد شده اند.

طول جنین: 14.1 سانتی متر.

وزن جنین: 190 گرم.

رشد جنین

جنین هفته هجده

آیا شما و همسرتان با کودک خود صحبت می کنید؟ در حالی که استخوان ها و اعصاب گوش اکنون به اندازه کافی رشد کرده است تا بتواند فعالیت کند، او می تواند انواع مختلف صداها را بشنود از جمله جریان خون از طریق بند ناف، صدای غر غر شکم و ضربان قلب شما. در حقیقت، صداهای ناگهانی یا بلند ممکن است او را وحشت زده کند. اکنون برای کودک خود آواز بخوانید، داستان بگویید یا موسیقی پخش کنید. با اینکه جنین شما توانایی درک این صدا ها را ندارد، اما در نهایت او صدای شما را بهتر از دیگران تشخیص خواهد داد.

بیشتر بدانید  چگونه بهترین همراه زمان زایمان همسرتان باشید

سونوگرافی هفته هجدهم

مراحل ز (17 الی 20)

در نیمه راه بارداری (هفته 18تا20) ارائه دهنده مراقبت های پزشکی شما ممکن است درخواست سونوگرافی برای ارزیابی اندازه و آناتومی جنین شما را بدهد. این تصویر نمای مقطعی سر کودک را نشان می دهد. سونوگرافر دور سر یا قطر دو شفتی (BPD) نوزاد را اندازه گیری می کند.

هفته هجدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

ممکن است اکنون لگد های شدیدی از طرف نوزاد احساس کنید. این ضربات بزرگتر و شدید تر از آن حرکت پروانه ها است که قبلاً احساس می کردید. بعضی از مادران ضربات اول را تاییدی بر وجود نوزاد درحال رشد می دانند. از آنجا که بسیاری از حرکات نوزاد شما آنقدر قوی نیست که بتوانید آن را احساس کنید، ممکن است یک روز را بدون توجه به لگد زدن سپری کرده و روز بعد چندین حرکت را احساس کنید.

نکات هفتگی

متأسفانه بواسیر یک اتفاق معمول در دوران بارداری است. رگهای واریسی در راست روده می توانند متورم شده و باعث ناراحتی شوند. اگر دچار این مشکل شدید با پزشک خود در مورد کرم های بواسیر بدون نسخه که ممکن است تسکین بخش باشند، صحبت کنید. همچنین برای جلوگیری از این مشکل حتماً مایعات زیادی بنوشید، غذاهای فیبر دار مصرف و هنگام رفتن به دستشویی از زور زدن خودداری کنید.

برنامه ریزی جشن تعیین جنسیت: پسر؟ دختر؟ چه کسی اهمیت می دهد؟

اکثر والدین حین سونوگرافی در اواسط بارداری، معمولاً در حدود هفته های 18 ام تا 20 ام، جنسیت کودک خود را متوجه می شوند (اگر تصمیم بگیرند این موضوع را بدانند) این در صورتی است که تکنسین شما نیز بتواند این موضوع را تشخیص دهد (گاهی اوقات هنوز هم به این آسانی نیست). اکنون زمان مناسبی برای شروع برنامه ریزی جشن تعیین جنسیت فراهم شده است اگر به چنین چیزی اعتقاد دارید. اگر نمی دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم، در ادامه متن توضیحی مختصر در این باره داده شده است. جشن تعیین جنسیت یک ترند نسبتاً جدید است که اخیراً در حال افزایش است. همانطور که بارداری به طریق متفاوتی آشکار می شود، روشهای زیادی نیز برای اعلام کردن آن است.

لیست کارهای این هفته

  • ثبت نام در کلاس های CPR نوزاد ، شیردهی قبل از تولد یا مراقبت از نوزاد را در نظر بگیرید.
  • صندلی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا یک صندلی حمایت کننده یا یک پایی می تواند به کمردرد شما کمک کند.
  • پسر است یا دختر؟ در صورت تمایل در سونوگرافی اواسط بارداری خود اطلاع پیدا کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا طبیعی است که هنوز حرکت جنین را احساس نمی کنم؟

 

هفته نوزدهم

 

دریابید که جنین شما در هفته نوزدهم در چه مرحله ای از رشد است، و چه علائم دردسر سازی ممکن است در این وهله زمانی نمایان شوند.

اندازه جنین

مراحل ز (17 الی 20)

کودک شما اکنون به اندازه یک انبه است. پاهایش اکنون از بازوان بلندتر شده و در فواصل معین شروع به زدن ضربات متوالی می کند که ممکن است در بارداری دوم یا سوم یک مادر این احساس لمس شود. مادران تازه بارور شده ممکن است تا چند هفته دیگر چیزی را احساس نکنند.

طول جنین: 15.2 سانتی متر.

وزن جنین: 240 گرم.

رشد جنین

جنین هفته نوزده

ورنیکس کازئوزا شروع به پوشاندن پوست می کند. ورنیکس کازئوزا پوشش سفید چرب و پنیر مانند است که به تنظیم دمای بدن کمک کرده و از پوست جنین شما در حالی که در مایع آمنیوتیک غوطه ور است محافظت می کند. تا زمان تولد جنین، بیشتر ونیکس از بین خواهد رفت. ضربان قلب جنین اکنون قویتر شده و تقریباً دو برابر سریعتر از ضربان قلب شما است.

سونوگرافی هفته نوزدهم

مراحل ز (17 الی 20)

پاها و بازوهای جنین شما در حال رشد و افزایش عضله هستند. شاید بتوانید حرکات کودک خود را همین حالا یا طی یکی دو هفته آینده احساس کنید.

هفته نوزدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

مانند گذشته برازنده نیستید؟ نگران نباشید اگر این روزها کمی گیج و منگ شده اید. شکم در حال رشد مرکز ثقل شما را جابجا کرده است، که می تواند شما را مستعد لغزش و افتادن کند. اما سرانجام بدن خود را با شرایط وقف می دهد، به طور ناخودآگاه خود را اصلاح کرده و برای جبران آن شکم در حال رشد قدم بر می دارد. اما این تغییرات (و جبران خسارت برای آنها) می تواند تراز بندی ستون فقرات شما را از حالت معمول خارج کند و باعث کمر درد شود. برای جلوگیری از درد، هنگام راه رفتن صاف بایستید تا باسن و شانه ها به صورت مرتب باقی بمانند. نشستن با کمی زاویه دادن به پاها و خوابیدن به پهلو (درست مثل جنین) می تواند کمک کند.

نکات هفتگی

وقتی ادرار می کنید به آن توجه کنید، زیرا مادران آینده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری (UTI) قرار دارند. این موارد زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها در مثانه شما جمع می شوند، که اکنون به دلیل تغییرات هورمونی به احتمال بیشتری اتفاق می افتد. اگر می بینید که بیشتر از حد معمول ادرار می کنید یا هنگام ادرار احساس سوزش دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. یک دوز آنتی بیوتیک باید علائم موجود را از بین ببرد. می دانید که مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید؟ شروع به نوشیدن روزی یک لیوان آب زغال اخته خالص شیرین نشده کنید. این ماده حاوی ترکیبات ضد باکتری است که ممکن است به رفع عفونت کمک کند.

بیشتر بدانید  با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

به نظرت من جذاب هستم؟ این قسمت ظواهر بدن باردار.

همه دوست دارند درباره درخشش بارداری صحبت کنند و این معمولاً یکی از سوالاتی است که در مهمانی ها از شما پرسیده می شود: چه احساسی داری، هنوز می درخشی؟ در هفته نوزدهم، شما ممکن است بیش از شکوفایی، احساس چاق بودن داشته باشید و یا با سهم خود از آکنه های بارداری و ترک های پوستی گاه به گاه، مبارزه کنید. بنابراین احساس یک مادر جذاب بودن در حال حاضر دور از دسترس است به نظر می رسد. اما این شرایط می تواند تغییر کند یا ممکن است اصلاً اعمال نشود زنان زیادی هستند که در دوران بارداری احساس جذاب بودن می کنند: برای برخی این اولین بار در زندگی آنها است که واقعاً احساس رهایی می کنند و بدن خود را در آغوش می گیرند که می تواند بسیار حیرت آور باشد.

لیست کارهای این هفته

  • سونوگرافی خود را اسکن کرده و از طریق ایمیل و فیس بوک، با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • قرار عاشقانه داشته باشید.
  • در مورد مبلمان کودک تحقیق کنید.
  • زایمان در خانه؟ درباره جوانب مثبت و منفی آن تحقیق کنید.

سوالات متداول این هفته

چرا نوک پستان های من در حال حاضر نشت می کنند؟

آیا اکنون که باردار شده ام، هنوز می توانم فرزند دیگرم را بلند کنم؟

 

هفته بیستم

 

دریابید که جنین شما در هفته بیستم در چه مرحله ای از رشد است، بعلاوه نکاتی درمورد مقابله با همه چیز، از استرس گرفته تا بستگان فضول دریافت کنید.

اندازه جنین

مراحل ز (17 الی 20)

کودک شما اکنون به اندازه یک موز است. ابروهای نازکی دارد و مقداری از موهای سرش جوانه زده است.

طول جنین: 16.4 سانتی متر.

وزن جنین: 300 گرم.

رشد جنین

جنین هفته بیست

کودک شما مانند صدفی در رحم شما خوشحال است، زیرا اندام های رشد یافته او همچنان با حلقه زدن، خم شدن و لگد زدن به کاوش ادامه می دهند. همچنین با جوانه زدن موها، ناخن ها و ابروها جنین شما هر روز شباهت بیشتری به پدر و مادرش پیدا می کند.

سونوگرافی هفته بیستم

مراحل ز (17 الی 20)

 

در اینجا کودک آینده شما در حالی که پایش را قفل کرده و با دست هایش صورتش را می پوشاند، خم شده و رویش را برگردانده است. او اکنون ممکن است بی ریخت به نظر برسد، اما از نظر رشد درست در مسیر درستی قرار دارد. استخوان های او که در این تصویر سه بعدی قابل مشاهده است، در حال سخت شدن و تکامل هستند.

هفته بیستم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

این هفته دلیلی برای جشن گرفتن است شما به نیمه راه بارداری رسیده اید این روزها اگر به پهلو برگردید، دیگران واقعاً متوجه تغییرات شما می شوند شما به طور قطع اکنون باردار به نظر می رسید. اگر هنوز درد رباط گرد را احساس نکرده اید، ممکن است به زودی به سراغتان آید. این دردهای شدید در مفصل ران، شکم یا کشاله ران شما کاملا طبیعی است. با رشد رحم، رباط های گرد که به دیواره لگن و هر طرف رحم فوقانی شما متصل هستند، کشیده می شوند.

نکات هفتگی

خواب های پرت، ترسناک، زنده و ناراحت کننده همه در دوران بارداری کاملاً طبیعی هستند. این رویاها ممکن است با اضطراب هایی که در مورد مادر شدن یا زایمان دارید، همراه با بی خوابی یا مشکل در خوابیدن تحریک شوند. می توانید به این کابوس ها اجازه دهید تخیل تان را بهم بریزند … یا وقتی بیدار می شوید نفس عمیقی بکشید و درباره خواب تان با شریک زندگی یا دوستان خود صحبت کنید. اگر این ترس ها که در حال ظهور در ضمیر ناخودآگاه شما هستند منطقی بدانید، می توانید برخی از نگرانی های خود را کنار بگذارید.

چه وسایلی باید برای نوزاد تهیه کنم؟

در این قسمت تمام مواردی  که باید در مورد هفته 20ام بارداری بدانید را پوشش خواهیم داد. ما آن را “لیست ویژه” یا ” شروع به تفکر جدی درباره موارد مورد نیاز” نامیده ایم. این هفته ای است که سونوگرافی گسترده ای در اواسط بارداری انجام می دهید که به تعیین سلامت کلی جنین شما کمک می کند. این می تواند کاملاً استرس زا باشد، اما پس از اتمام کار شما ممکن است احساس آمادگی بیشتری برای شروع جدی فکر کردن در مورد آنچه که این کودک هنگام تولد نیاز دارد، داشته باشید.

لیست کارهای این هفته

  • با همسر خود در مورد نحوه اداره زندگی پس از کودک صحبت کنید.
  • مطمئن شوید که کفش تخت یا معقول بدون پاشنه 7 سانتی برای زندگی در چهار ماه آینده دارید.
  • علائم و خطرات پره اکلامپسی را بشناسید.

سوالات متداول این هفته

چه زمانی حرکت جنین را احساس می کنم؟

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×