مراحل رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

هفته سیزدهم

 

این هفته وارد سه ماهه دوم خود می شوید. بیاموزید که با ادامه رشد جنین چه اتفاقاتی می افتد، و چگونه می توانید برچسب مواد غذایی را برای انتخاب های هوشمندانه، بررسی کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

جنین زیبای شما در این هفته به اندازه یک لیمو کوچک است و تارهای صوتی او شروع به توسعه می کنند.

طول جنین: 7.39 سانتی متر.

وزن جنین: 23 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

 

جنین شما دائما بزرگتر و بامزه تر می شود، همچنین صورت او هر روز بیشتر شبیه انسان خواهد شد. گوش های او از روی گردن به سمت بالا حرکت کرده، و در جای خود قرار می گیرد. همچنین چشمانش از دو طرف سر به جلوی صورت منتقل می شود. تاکنون سر بیشتر  از بدن رشد کرده، اما از این به بعد بدن رشد سریعتر و بیشتری خواهد داشت. پاها نیاز به رشد طولانی تری دارند، اما این هفته طول بازوها بیشتر می شود تا متناسب بدن جنین باشند. همچنین تا این هفته، تمام ارگان ها و سیستم های اساسی کودک شما شکل گرفته است.

سونوگرافی هفته سیزدهم

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

در این عکس  متوجه میشوید که کف پای جنین در سمت چپ تصویر و سرش در سمت راست قرار دارد (ممکن است سونوگرافی در این مرحله، نتواند جنسیت جنین را مشخص کند). پاهای او به وضوح قابل رویت و زانوها خم شده است. خط وسط نمای سونوگرافی، طول تاجی نوزاد (CRL) است. با اندازه گیری این قسمت، سونوگراف قادر است سن کودک شما را تعیین کند.

هفته سیزدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

از لیز خوردن تا شکاندن ظرف ها، این روزها ممکن است احساس دست و پا چلوفتی بودن کنید. Relaxin  هورمون دیگری است که در دوران بارداری با شما ارتباط برقرار می کند، و رباط ها و مفاصل شما را برای زایمان آماده سازی می کند. اگرچه  به این هدیه احتیاج دارید، این هورمون در تمام بدن شما کار می کند. این بدان معنی است که دست و پا نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

نکات هفتگی

در مراجعه منظم به دندانپزشک خود کوتاهی نکنید. براساس مقاله ای از کلینیک مایو، حدود 80 درصد مادران حامله، از نرم شدن یا خونریزی لثه رنج می برند.

چه کسی گفته من نباید اندازه دو نفر غذا بخوریم؟

این هفته سیزدهم است و برای بسیاری از شما طوفان سه ماهه اول، سرانجام در حال فروکش شدن است: منهای تهوع مداوم، احتمالاً دوباره احساس می کنید که مثل گذشته خود هستید. با شروع سه ماهه دوم اغلب حس گرسنگی شدید می شود. به نظر می رسد جنین شما در عوض هرچه تا سه ماه اول از دست داده، می خواهد تمام مواد غذایی که در مسیر خود میبیند بخورد. چیز خوبی است که شما برای دو نفر غذا می خورید … اما شما واقعاً دو نفر هستید؟

لیست کارهای این هفته

در مورد نام کودک فکر کنید.

به پهلو خوابیدن را شروع کنید.

به دنبال یک پزشک متخصص اطفال باشید.

برای جلوگیری از سوزش معده، وعده های غذایی کوچک تری بخورید.

تهیه یا قرض گرفتن البسه زایمان گذشته دوستان یا اعضای خانواده را در نظر بگیرید.

 

هفته چهاردهم

 

همانطور که جنین شما در هفته چهاردهم رشد می کند، شکم شما نیز شروع به رشد بیشتر خواهد کرد. نکاتی درباره برنامه ریزی مرخصی زایمان و موارد دیگر دریافت کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

 

در حالی که وارد سه ماهه دوم خود می شوید، جنین شما اندازه یک هلو است. تمام اندامهای داخلی او در سه ماهه اول شکل گرفته، و از این به بعد (تا زمان تولد) به رشد خود ادامه می دهند.

طول جنین: 8.68 سانتی متر.

وزن جنین: 43 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

سقف دهان کوچک جنین شما اکنون کاملاً شکل گرفته است و رفلکسهای مکیدن ثابت او به ایجاد گونه های کامل و گیلاسی کمک می کند. اگر جنین پسر دارید، پروستات در حال شکل گیری است و اگر جنین دختر دارید، تخمدان های او در لگن پایین می روند.

سونوگرافی هفته چهاردهم

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

سونوگرافری تصویر را بزرگنمایی کرده تا مشخصات کودک را نشان دهد. سر او در سمت راست تصویر و دستش روی سینه قرار دارد.

 

هفته چهاردهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

شما به سه ماهه دوم رسیده اید. حال می توانید کمی آسوده خاطر باشید، زیرا در پایان این هفته خطر سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش می یابد  75 درصد سقط جنین ها در سه ماهه اول رخ می دهد. اگر دوباره احساس سرزندگی می کنید، باید از هورمونهای خود تشکر کنید. با کاهش سطح HCG ، و افزایش دوباره استروژن و پروژسترون، شما وارد سه ماهه “سرزندگی” می شوید که معمولاً با افزایش سطح انرژی و اشتها مشخص می شود. هنوز کاملاً میل به غذا ندارید؟ متأسفانه برخی از خانمها این احساس کرختی را، تا پایان دوران بارداری تجربه می کنند. اما اگر تهوع صبحگاهی شما رو به زوال باشد، احتمالاً متوجه شده اید که اشتهای شما در حال رشد است.

بیشتر بدانید  چگونه ذهن آگاهی به اضطراب و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک می کند

نکات هفتگی

اکنون که سطح انرژی تان افزایش یافته، از فرصت برای شروع دوباره ورزش استفاده کنید. ورزش سبک رو به متوسط با تایید پزشک، می تواند به جنین در حال رشد شما کمک کند (گردش خون را افزایش می دهد، بنابراین او سریعتر اکسیژن دریافت می کند). و حتی می تواند بسیاری از آن عوارض جانبی آزار دهنده بارداری مانند واریس، ورم پا و سردرد را کاهش دهد. کالج زنان و زایمان آمریکا برای بانوان سالم و فعال، 30 دقیقه ورزش متوسط (به معنای پیاده روی) در بیشتر روزها را توصیه می کند.

قسمت TMI

در هفته چهاردهم شما وارد سه ماهه دوم شده اید و در پی آن تغییراتی در بدن ایجاد می شود که احتمالاً از بالا به پایین متوجه آن خواهید شد. ما فقط در مورد شکم شما صحبت نمی کنیم، حاملگی بسیار بیشتر از یک شکم برآمده است، حتی برای کسانی که به نظر شکم برآمده “بی نقص” و بدنی ” بی نقص ” دارند. تنها چند سانت از بدن شما وجود دارد که در طول این 9 ماه دست نخورده می ماند. در قسمت امروز، ما به عناصر TMI بدن یک زن باردار در حال تغییر توجه خواهیم کرد،  تا به طور قطع بدانید که تنها نیستید.

لیست کارهای این هفته

  • اگر قبلاً اینکار را نکرده اید، خبر خوب را به خانواده و دوستان خود بگویید.
  • اخبار مربوطه را به رئیس خود نیز بگویید.
  • با انجام دادن لیست کارهای حاملگی در خانه و محل کار، از سطح بالای انرژی خود استفاده کنید.
  • شروع به گرفتن عکس های هفتگی، از شکم زیبای خود کنید.

سوالات متداول این هفته

چه زمانی احتمال سقط جنین کاهش می یابد؟

 

هفته پانزدهم

 

دریابید که کودک شما در هفته پانزدهم چگونه رشد می کند، همچنین با پزشکتان درباره آزمایشاتی مانند غربالگری مارکر ، آمنیوسنتز و آزمایش خون Rh که باید در این دوره انجام دهید، گفت و گو کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

جنین شما اکنون به اندازه یک سیب است. اکنون مغز تمام عضلات بدن را کنترل می کند و جنین قادر به حرکت است. بله، او حتی به دور خود می چرخد! اما اگر این اولین کودک شما باشد، احتمالاً تا چند هفته آینده حرکات وی را احساس نمی کنید.

طول جنین: 10سانتی متر.

وزن جنین: 70 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

اولین موهای زائد و ریز جنین شما که لانگو نامیده می شود، اکنون پشت، شانه ها، گوش ها و پیشانی را پوشانده است. این موی به او کمک می کند تا گرمای بدن را حفظ کند، و به محض به بوجود آمدن چربی کافی برای انجام کار، این مو از بین می رود احتمالاً قبل از تولد. حالت چهره جدیدترین ترفند کودک شما است می تواند اخم کند، بخندد،  پلک بزند و غیره. نگران نباشید، او فقط عضلات صورت خود را خم و صاف می کند و این ربطی به روحیه اش ندارد.

سونوگرافی هفته پانزدهم

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

در این تصویر 3 بعدی، جنین قرار دارد که به خود پیچیده است، و دست ها صورت اش را می پوشانند. استخوانهای بزرگی که جمجمه او را تشکیل می دهند در حال شکل گیری و سفت شدن هستند. با سخت شدن، استخوان ها در تصویر سفیدتر و روشن تر ظاهر می شوند. اما تکه های جمجمه تا زمان تولد به هم وصل نمی شوند.

هفته پانزدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

اگر نگاهی به آینه بیندازید، ممکن است متوجه مجموعه دیگری از علائم عجیب بارداری شوید: تیره شدن پوست معمولاً در اطراف نوک سینه ها، آئرولا، ناف، زیر بغل و ران داخلی بیش از 90 درصد مادران را تحت تأثیر قرار می دهد. و اگر موهای تیره و پوستی روشن دارید، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری به نام کلواسما (معروف به ماسک بارداری)، که همراه با تیرگی دور چشم، بینی و گونه ها است هستید. این تیرگی معمولاً چند ماه پس از زایمان از بین می رود (با این حال، طبق گفته ACOG بعید است که به طور کامل از بین برود)، و کارهای زیادی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. راهی برای درمان؟

از وقت گذراندن در معرض آفتاب خودداری کنید و اگر بیرون می روید، کلاهی با لبه گشاد بپوشید. همچنین ممکن است متوجه رشد کمی  پوست یا برچسب پوستی در دوران بارداری شوید.

نکات هفتگی

در کنار عنوان “احساس خوب”، سه ماهه دوم با نام “جنسی ترین” دوره نیز شناخته می شود. برخی از خانم ها به دلیل تغییر هورمونی افزایش میل جنسی را تجربه می کنند، و افزایش جریان خون نیز می تواند باعث برانگیختگی و بهبود ارگاسم شود. رابطه جنسی برای جنین کاملاً بی خطر است، مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را توصیه کرده باشد.

بیشتر بدانید  سزارین در مقابل زایمان طبیعی تفاوت در چیست؟

من چاق نیستم، باردار هستم

در این قسمت، تمام آنچه شما باید درباره هفته پانزدهم بارداری بدانید را پوشش خواهیم داد. ما آن را دوره “من چاق نیستم،  باردار هستم” می نامیم. زمانی که به غیر از شلوار استرچ های قدیمی و تاپ های کشویی چیزی مناسب شما نیست، و به نظر می رسد یک توپ تنیس زیر لباس تان پنهان کرده اید.

لیست کارهای این هفته

  • در کلاس یوگا قبل از تولد ثبت نام کنید.
  • عضلات شکم خود را با تمرینات شیب لگن تقویت کنید.
  • در مورد پیدا کردن جنسیت کودک با شریک زندگی خود صحبت کنید.
  • اگر بیش از 35 سال سن دارید؟ آمنیوسنتز توصیه می شود، در برنامه خود آن را قرار دهید.
  • از پزشک خود در مورد صفحه چهار نشانگر سؤال کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا باید نگران ترشحات واژن باشم؟

 

هفته شانزدهم

 

شما به پایان ماه چهارم خود رسیده اید! اطلاعاتی در مورد نحوه رشد جنین در هفته شانزدهم، همچنین درباره ترک پوست، تغییر در پاها و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

چنین شما اکنون اندازه یک آووکادو است، می تواند دستانش را مشت کند و حتی انگشت شست اش را نیز مک بزند.

طول جنین: 11.6 سانتی متر.

وزن جنین: 100 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

 

اسکلت ظریف جنین شما از غضروف لاستیکی به استخوان سخت تبدیل می شود. با این وجود استخوانهای وی برای سفر آسانتر از طریق کانال تولد، تا حدودی قابل انعطاف خواهند بود. بند ناف به طور کامل با یک رگ و دو شریان که توسط ژل وارتون (ماده ای غلیظ که باعث می شود بند ناف لغزنده باشد، تا آزادانه در اطراف جنین حرکت کند) محافظت می شوند، تکامل یافته است. اگر جنین شما دختر است، این هفته صدها هزار تخم در تخمدان های او شکل می گیرد، نوه های آینده شما.

سونوگرافی هفته شانزدهم

مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

 

در این نمای نزدیک از پروفایل چنین، می توانید ببینید که چگونه ویژگی های صورت وی برجسته تر شده است. توجه کنید که سونوگرافر طول استخوان بینی (LN) را اندازه گیری کرده است. این اندازه گیری تخصصی ممکن است در غربالگری برخی ناهنجاری های ژنتیکی مفید باشد.

هفته شانزدهم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

حرکاتی در شکم خود احساس می کنید؟ می تواند لگد های کودک شما باشد، اکثر مادران این روزهای مهم را در هفته های شانزدهم و بیستم تجربه می کنند، اما فعلا انتظار حرکات شدید را نداشته باشید. اولین ضربات به قدری ظریف هستند که اغلب با گرفتگی معده یا سوء هاضمه اشتباه گرفته می شوند و بسیاری از تازه مادران ممکن است در تشخیص آنها کار سختی داشته باشند.

نکات هفتگی

اگر در سه ماهه اول دچار یبوست نشدید ممکن اکنون آن را تجربه کنید، زیرا هورمون پروژسترون باعث تسکین بافت عضلات صاف از جمله دستگاه گوارش شما که هضم را کند می کند و همچنین منجر به گاز، نفخ و برآمدگی در بدن می شود. در حقیقت یبوست تقریبا در نیمی از زنان باردار دیده می شود. قرص های مسهل یا روغنهای معدنی ایده خوبی در دوران بارداری نیستند، اما مایعات زیاد و فیبر به شما کمک می کنند. برای رفع معضلات معده، ایده خوبی است که از مصرف غذاهایی که گاز و نفخ را بدتر می کنند مانند لوبیا، کلم و لبنیات دوری کنید.

خانه، بیمارستان یا مرکز زایمان؟ شما تصمیم بگیرید.

تصمیمات، تصمیمات، تصمیمات: در هفته شانزدهم به اعتقاد برخی شما در بهترین قسمت از دوران بارداری خود هستید. اگر روحیه ای سرشار از انرژی و آمادگی برای سازماندهی دارید، ممکن است اکنون زمان بسیار خوبی برای در نظر گرفتن گزینه های تولد شما باشد. اگرچه برخی از گزینه های شما ممکن است به نوع ارائه دهنده بیمه شما بستگی داشته باشد، اما هرگز برای تغییر نظر یا کسب اطلاعات بیشتر برای انتخاب محل زایمان دیر نیست.

لیست کارهای این هفته

  • مطمئن شوید که اکنون مقدار زیادی کلسیم، غذاهای لبنی کم چرب و مکمل دریافت می کنید.
  • به مراکز تولد محلی سر بزنید.
  • کارهای ثبت کودک خود را شروع کنید.
  • از مادر یا مادر بزرگتان در مورد تجربیات زایمان آنها سؤال کنید.

سوالات متداول این هفته

اگر در سه ماهه دوم بارداری تب کنم چه اتفاقی می افتد ؟

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×