والدین بهتر

چند نکته مهم برای مادران شاغل تا بتوانند بین کار و کودکان خود تعادل بر قرار کنند

مادران شاغل

هر روزه بیشتر زنان از نقش های سنتی عروس/ همسر/ مادر خود خارج شده و به نیروی کار می پیوندند. مهمترین مشکلات مادران شاغل از زمانی شروع می شود که مجبور به بازگشت به محل کار هستند، و کودک خود را ترک می کنند. اینطور نیست؟

حتی اگر یک پرستار ، مادربزرگ یا حتی شوهر خودش که پدر کودک است نیز از کودک مراقبت کند ، قلب مادر به یک تنگنا می رسد و او هزاران بار می یابد که همان سوال را از خود می پرسد: آیا با پشت سر گذاشتن فرزندم به خاطر حرفه ام ، کار درستی می کنم؟

 

مشکلات مادران شاغل را کاوش کنید:

 

یک مادر شاغل از دو جبهه با چالش روبرو می شود. یکی در محل کار و دیگری در خانه

در خانه:

  • او باید زودتر از افراد خانواده بیدار شود، تا قبل از بلند شدن کودک کارهای روزمره خود را انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک آماده رفتن به مدرسه است.
  • اگر حال کودک مساعد نیست، مادر باید او را به کلینیک ببرد، به سرپرست مربوطه دستورالعمل لازم بدهد یا اگر شرایط خوب نیست مرخصی یا کار در خانه بگیرد.
  • او باید نیازهای روزمره کودک را بررسی کرده، و اطمینان حاصل کند که به درستی از آنها مراقبت می شود. مادر شاغل باید تمام وقایع روز کودک خود را بشنود و در عین حال به او کمک کند تا با مسائلی که در خانه یا مدرسه با آنها روبرو است ، مقابله کند.

در برخی شرایط ، اگر به اندازه کافی خوش شانس باشد، ممکن است از حمایت همسر و سایر اعضای خانواده برخوردار شود. در غیر این صورت ، او مجبور است به تنهایی با این چالش ها روبرو شود.

 

در محل کار:

ممکن است درک شود که جامعه خواهان دستیابی به کمال در هر دو جبهه خانه و کار است، که کاری بس دشوار است.

همکاران و رئیس مربوطه ممکن است هرگز به مسئولیت های خانه اهمیت ندهند، و از او انتظار داشته باشند که کار کند و نتیجه بگیرد.

در حالی که مهلت تعیین شده برای انجام وظایف در محل کار می رسد، گاهی مراقبت از کودک ممکن است به اولویت دوم تبدیل شود.

این ممکن است در بیشتر مواقع اتفاق بیفتد، و بسیار معمول است که فرد با مراجعه زودهنگام به دفتر، کار خود را در ساعت های اضافی انجام دهد. اما وقتی می خواهد زودتر آنجا را ترک کند، مجبور است با اظهار نظرهای طعنه آمیز همکارانش روبرو شود.

رئیس مربوطه هرگز متوجه نمی شود که وقتی شما مرخصی می خواهید ، برای مواردی اضطراری مربوط به فرزندتان است.

بیشتر بدانید  راهکارهایی برای خواب کودک و بررسی رفتارهای غلط خواباندن

 

اثرات منفی مادر شاغل بودن بر روی کودک:

وقتی کودک متوجه تفاوت مادر کارمند و مادر خانه دار دوستش می شود،  احساس حسادت می کند یا به سرگرمی و نشاط دوستش غبطه می خورد.

آنچه کودک را بیشتر آزار می دهد، نبود مادر در زمانی که بیشتر به او نیاز دارد است. در موارد برجسته مانند جلسه والدین و معلمان، سفرهای میدانی، مناسبت ها، ورزش و غیره عمیقا احساس غیبت می شود.

کودک باید منتظر مادرش باشد که از محل کار برگردد، تا هیجان انگیز ترین اخبار یا دستاوردهای زندگی خود در آن روز را به او منتقل کند. در این بین اشتیاق کمتر می شود. کودک ممکن است تمام راحتی هایی که پول می تواند بخرد را داشته باشد.  اما او آرزوی یک راحتی بزرگ را دارد که فقط یک مادر می تواند فراهم کند.

 

  • احساس گناه مادران شاغل:

ممکن است هر مادر شاغل مدتی با این احساس گناه زندگی کند که بخاطر شغل از فرزند خود غافل شده است. او ممکن است نقش یک فوق مادر را به عهده بگیرد، از تک تک فرزندانش مراقبت کند و در عین حال تلاش های بیشتری را در حرفه خود انجام دهد. اما یک شکست یا یک فاجعه در انجام وظیفه والدین، باعث بروز دوباره احساس گناه او می شود.

او فراموش می کند که چنین شکست ها یا اشتباهاتی ممکن است برای هر مادر خانه دار یا  شاغل اتفاق بیفتد. به نوعی مادر باید از این گناه خارج شود و مسائل را همانطور که هست ببیند. اگر کودک آسیب دیده، بیمار است. یا با دوستانش مشکلی دارد یا در مدرسه وضعیت خوبی ندارد. مادر نباید خودش را سرزنش کند. او باید به یاد داشته باشد که بچه هایی که مادران تمام وقت دارند نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستند.

 

  • اثرات مثبت مادر شاغل بر کودک:

کودک هرچه بزرگ می شود. درک و فهم تلاش و دستاوردهای مادر شاغل خود را بیشتر متوجه می شود. و احساس همدلی پیدا می کند. بسیاری از اوقات کودک به مادر شاغل خود افتخار می کند. و مسئولیت پذیر، مستقل و در عین حال مفید واقع می شود.

وقتی از پسر بزرگم پرسیدم ، احساس او در کودکی وقتی پدر و مادرش هر دو کار می کردند چگونه بود، این پاسخ را شنیدم: در کودکی که با مادری شاغل بزرگ شدم ، مزایای زیر را داشتم. همچنین او میگوید: من از آزادی که، وقتی پدر و مادرم در آنجا نبودند، برخوردار شدم. من جنبه تخیل خود را کشف کرده و خلاقیت ام را ارتقا می دادم. در آن زمان هیچ تلفن همراهی نبود و کانال های محدودی در تلویزیون وجود داشت.

بیشتر بدانید  آمادگی جسمانی لازم برای پدرشدن

بنابراین وقتم را با اسباب بازی ها ، مجلات کودکان و طراحی های خود می گذراندم. من همچنین برای یادگیری تنیس تلاش می کردم که تا زمانی که مادرم به خانه می گشت ، مرا مشغول نگه می داشت. این به من کمک کرد تا نظم داشته باشم و از نظر جسمی فعال باشم.

از آنجا که مادرم معلم بود ، هر چند وقت یک بار که مدرسه تعطیل می شد فرصتی پیدا می کردم که در کلاس او بنشینم. من دوستانی جدید پیدا کرده و تفاوتهای یادگیری و آموخته ها را مشاهده می کردم.

سرانجام ، من بزرگ شدم تا فردی مستقل و با اعتماد به نفس باشم. من افکار خود را به اشتراک می گذارم و فقط در صورت نیاز از مادرم مشاوره می گیرم.

طبق مطالعه ای در دانشکده تجارت هاروارد، نسل بعدی بچه هایی که مادران شاغل دارند در کار خود موفق تر خواهند بود. درآمد بیشتری کسب می کنند و شکاف جنسیتی موجود در جامعه را یک بار برای همیشه کاهش می دهند.

دختران مادران شاغل بهتر از همسالان خود در محل کار عمل خواهند کرد.

مردانی که توسط مادران شاغل پرورش می یابند بیشتر در کارهای خانه کمک می کنند.

 

نکات زیر می تواند تنش و تصمیمات لحظه آخری این مادران را کاهش دهد

  • کار خود را از قبل در خانه برنامه ریزی و سازماندهی کنید. تا به موقع به دفتر کار خود برسید.
  • لیستی از کارهایی را که می توانید پس از بازگشت از دفتر انجام دهید ، تهیه کنید.
  • لیستی از شماره تلفن افرادی که می توانید در مواقع اضطراری با آنها تماس بگیرید. و فکر می کنید می توانند از کودک شما در هنگام کار مراقبت کنند. تهیه کنید.
  • داشتن یک رابطه خوب با همسر، والدین، خواهر/ برادر و بستگان وقتی که گزینه دیگری وجود ندارد و شما باید فرزند خود را کنار آنها بگذارید. واقعاً به شما کمک می کند.
  • همکاران و رئیس خود را آگاه کنید که فرزند شما به اندازه کارتان مهم است. وقتی می خواهید یک روز را تعطیل کنید یا درخواست مرخصی کنید، این موضوع کمک می کند.

جمع بندی نهایی :

هر زنی هنگام تحصیل در دانشگاه خود آرزوی داشتن استقلال شغلی و مالی را دارد. سالها تلاش و برنامه ریزی با ازدواج و آمدن نوزاد به نظر کمرنگ می شود . قلب مادر بین عشق به فرزند و حرفه اش درگیر می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان با 6 نکته طلایی

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان بسیار مهم است که میبایست آن را از کودکی آغاز کنیم. والدین دائماً در مورد مدیریت مالی به فرزندان خود می آموزند، خواه از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×