از پوشک گرفتن

8 نشانه آمادگی کودک برای شروع از پوشک گرفتن و آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی

آموزش دستشویی رفتن هم مانند یادگیری نشستن، چهار دست و پا و راه رفتن و … مهارتی است که کودک شما باید بیاموزد. بیشتر کودکان بین 18 ماه تا 3 سالگی آماده شروع آموزش هستند. مهارت ها و توانایی های دیگری نیز وجود دارد که کودک باید قبل از شروع آموزش به آنها تسلط یابد. آموزش دستشویی رفتن وقتی به خوبی انجام می شود، که رشد جسمی و عاطفی کودک شما به یک مرحله مشخصی رسیده باشد.

آمادگی عاطفی کودک میل به استقلال، کنترل، تسلط بر خود و همچنین آگاهی اجتماعی وی نکات کلیدی در آموزش دستشویی رفتن است.

شروع تمرینات قبل از آمادگی کودک می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به ناامیدی والدین و کودک شود. دقت داشته باشید که هر کودکی متفاوت است، اما اینها نشانه های متداول آمادگی بچه های کوچک برای شروع آموزش و گرفتن از پوشک است.

علاقه نشان دادن از سمت فرزند شما

شاید از همه چیز مهمتر، نشان دادن علاقه و تمایل به یادگیری استفاده از صندلی کمکی از سمت کودک باشد. این علاقه را می توانید با خواندن کتاب های کودکان و تماشای فیلم های مربوط به استفاده از صندلی کمکی، و صحبت کردن در مورد زندگی روزمره فرزند پروری، تحریک کنید.

اگر کودک شما علاقه مند به خشک یا تمیز ماندن پوشک است. کنجکاو است که هنگام دستشویی رفتن چه کاری انجام می دهید و می خواهد لباس زیر “بچه های بزرگ” بپوشد، احتمالاً آماده شروع آموزش است.

پوشک کودک خشک می ماند

وقتی پوشک کودک شما دو ساعت یا بیشتر خشک بماند. نشان می دهد که ظرفیت مثانه وی در حال افزایش است. که برای آموزش دستشویی رفتن مهم است.

بیشتر بدانید  والدینی که قانون تعیین می کنند، فرزندان مسئولتری دارند

می داند که دستشویی دارد

اگر کودک شما در پشت مبلمان یا پرده ها پنهان شده است. یا به اتاق دیگری می رود تا ادرار یا مدفوع کند. این نشانه کاملاً واضحی است که کودک شما دستشویی داشتن را تشخیص می دهد.

اگر قبل از این زمان سعی کنید آموزش دستشویی رفتن بدید، احتمالاً به مشکل بر می خورید. زیرا کودک شما واقعاً از کاری که انجام می دهد آگاه نیست و بنابراین نمی تواند چیزی که درک نمیکند، کنترل کند.

او استقلال خود را نشان می دهد

هنگامی که کودک نوپای شما شروع به گفتن جملاتی مانند “من خودم می توانم این کار را انجام دهم” بکند، احتمالاً آماده آموزش خواهد بود. ممکن است بخواهد تا زمانی که کودک شما احساس امنیت بیشتری کند، پروسه را متوقف کنید.

کودک شما می تواند لباس خود را در بیاورد

برای دستشویی کردن، کودک شما باید بتواند به راحتی شلوار خود را بالا و پایین بکشد. شاید در گذشته دلیلی برای این کار نداشته باشد، اما یادگیری این مهارت آسان است. ممکن است بخواهید از پوشیدن لباس هایی که در آوردن یا به تن کردن شان سخت است، مانند جوراب شلواری، کفش بندی، لباس زیر سرهمی، شلوار کمربند دار، کراوات یا زیپ خودداری کنید.

او می تواند دستورالعمل ها را دنبال کند

برای بزرگسالان، دستشویی رفتن ساده است. اما برخی از کودکان می توانند با مراحل مختلفی روبرو شوند، یافتن سرویس بهداشتی، روشن کردن چراغ، پایین کشیدن شلوار و لباس زیر، نشستن روی صندلی، پاک کردن، شستن توالت و سپس شستن دست ها.

توانایی پیروی از دستورالعمل های ساده مهارت بسیار مهمی برای آمادگی است.

بیشتر بدانید  سرگرمی و بازی چگونه به رشد کودکان کمک می کنند (بخش دوم)

کودک شما می تواند بی حرکت بنشیند

استفاده از توالت به خصوص برای مدفوع، کمی صبر و حوصله لازم دارد. کودک شما باید بتواند برای مدت چند دقیقه بنشیند و مشغول یک فعالیت شود، بدون اینکه حواس او پرت شده و تحریک شود.

او می تواند خوب راه برود و بدود

از آنجا که اشتیاق به استفاده از دستشویی غالباً در کودکان نوپا ناگهانی است و همیشه یک صندلی کمکی در چند قدمی آن ها قرار ندارد، مهم این است که کودک شما بتواند قبل از وقوع حادثه خود را به توالت برساند.

اگر کودک هنوز در تلاش برای راه رفتن و دویدن است. آمادگی کافی را ندارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×