کنجکاویهای کودکان

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

کنجکاوی در کودکان نوپا

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. میل کودک به اکتشاف قدرتمند است. همانطور که دست اش را به سمت دهانش می برد، یاد می گیرد انگشتان اش را برای راحتی خود بمکد. در ماه های اول زندگی، او موفق می شود انگشتان خود را بارها و بارها به سمت دهان خود بیاورد، آرامش پیدا می کند و یاد می گیرد که خود را تسکین دهد.

در دوران نوپایی کودک در حل کشف جهان است. البته ممکن است کنجکاوی در کودکان نوپا کمی باعث درمانگی و کلافه گی برای والدین نیز بشود. اما باید بدانید که کاوش های کودکان در این سن اهمیت بسیاری دارد. اگرچه ممکن است این کاووش ها برای پدر و مادر دلهره آور شود. کودکان در این سنین با کشیدن، سینه خیز رفتن، دیدن، لمس کردن، مکیدن و… به کشف جهان اطراف خود میپردازند.

در 3 ماهگی،  دخترم تسا کنترل خوبی بر عضلات گردن خود داشت. او که روی دامان مادرش نشسته است. سر خود را به آرامی از این طرف به آن طرف می چرخاند تا به ظروف و فنجان های براق روی میز روبرو نگاه کند. دختر دیگرم که بیست ماهه باست رای دیدن، کرم خاکی که در حال خزیدن است از پیاده رو رد می شود. با تماشای شگفتی، خم می شود تا به آرامی کرم را لمس کند.

 

کنجکاوی درباره اعضای بدن میان کودکان نوپا

 

در 4 ماهگی، کنجکاوی طبیعی کودک، او را وادار می کند که دست خود را جلو و عقب حرکت دهد. انگار متحیر است و از نزدیک دست را تماشا می کند: چرا سمت عقب از سمت جلو متفاوت به نظر می رسد؟ اگر دست خود را چنان محکم تکان دهد که به صورت او برخورد کند، ممکن است کنجکاوی کودک در مورد دستانش موجب ناله های خشمگینانه شود. قبل از اینکه کودک متوجه شود که می تواند حرکات بازو و دست خود را کنترل کند، این آزمایش بیشتر و بیشتر انجام می شود.

بیشتر بدانید  8 نشانه آمادگی کودک برای شروع از پوشک گرفتن و آموزش دستشویی رفتن به کودک

کنجکاوی در کودکان نوپا منجر به کاوش در سایر اعضای بدن او نیز می شود. کودک هنگام قرار گرفتن در گهواره با نمایی از پایین بر پاهای خود رو به رو میشود. کودک متوجه پا و انگشتان خود می شود. کنجکاوی جرقه زده است! کودک سعی می کند انگشتان پای خود را بگیرد. نوزاد کوچک که به پشت خوابیده است موفق می شود پایی را بلند کند و انگشتان پای خود را در دهان خود بگیرد تا طعم و بافت آنها را کشف کند.

هنگام دراز کشیدن روی زمین در مقابل آینه، کودکان نوپا اغلب بدن خود را چرخانده و می پیچانند. آنها کنجکاو هستند که چگونه از هر زاویه و موقعیتی به نظر می آیند.

 

کنجکاوی در کودکان نوپا فراتر از خود

 

کنجکاوی در کودکان نوپا 1

 

با رشد کودک در اوایل دوران کودکی، کنجکاوی آنها نیز رشد می کند. نوزادان در حدود 10 ماهگی می دانند که چگونه از انگشت اشاره را برای فشار دادن، اشاره و تحریک استفاده کنند. همچنین ممکن است هنگام حمل، عینک یا موی بزرگسالان را فشار داده و آنها را بکشند. می توانید به آرامی عینک را از دستان کودک برداشته و با آرامش بگویید: “من به عینک خود روی چشمانم نیاز دارم، عزیزم.”

 

نوزادان در مورد سایر نوزادان نیز کاملاً کنجکاو هستند. ممکن است نوزادی موهای نوزاد دیگر را بگیرد و از شنیدن صدای جیغ عصبانیت وی واقعاً متعجب به نظر برسد. کودکان نوپا نیز مجذوب ناف شکم می شوند. و وقتی می بینند سایر نوزادان را پوشک می کنند یا حمام می کنند شیفته آنها می شوند.

 

 

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

 

 

 

بیشتر بدانید  دلایلی که باعث می شود کودک شما غذا نخورد

 

 

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه کار می کند؟

 

کودکان کنجکاو همه چیز موجود در یک اتاق را جالب می دانند. آنها تعجب می کنند: چه اتفاقی خواهد افتاد اگر من به سمت آن ممنوعیت جالب روی دیوار مایل شوم؟ اگر روی آن میز پایین بالا بروم چه اتفاقی می افتد؟  نوزادان با کنجکاوی و تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان به تجربیات حسی پاسخ می دهند.

 

اگر یک معلم تعدادی پرنده اسباب بازی را از طریق یک نخ آویزان کرده و شروع به چرخش آنها کند، کودک جلب می شود. با این حال، وقتی پرندگان متوقف می شوند، کودک نمی فهمد که یک عامل بیرونی باعث حرکت پرندگان می شود.

ممکن است کودکی را مشاهده کنید که بدن خود را با حرکتی متغیر به عقب و جلو تکان می دهد، گویی پرندگان را دوباره در حالت “پرواز” قرار می دهد! یک کودک نوپا پر از کنجکاوی در مورد نحوه کار اسباب بازی ها است. با تکه های لگو بازی می کند. آنها را جدا می کند و با لذت آنها را پراکنده می کند. مدتها قبل از اینکه کنجکاوی او را مجبور کند که بفهمد چگونه دوباره قطعات را کنار هم بچیند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک

چگونه کنجکاوی کودک در بدست آوردن مهارت خواندن، ریاضیات و غیره اثر می گذارد؟-آکام

آیا کنجکاوی کودک در خواندن، ریاضیات و مهارتهای دیگر به اندازه خود کنترلی مفید است؟ مطالعات می گویند بله   یکی از عامل موثر بر کنجکاوی کودک   از زمانی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×