کنجکاویهای کودکان

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

کنجکاوی کودک خردسال

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد.

کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک سوال… تمایل به دقیق نگاه کردن… تکرار یک عمل بارها و بارها برای دیدن اینکه چه اتفاقی می افتد… همه اینها روش هایی است که ما با استفاده از کنجکاوی خود، می فهمیم جهان چگونه کار می کند.

کنجکاوی باعث یادگیری کودکان می شود. در حقیقت، تحقیقات جدید نشان می دهد که کودکان هرچه بیشتر کنجکاو باشند، پس از ورود به مدرسه، از نظر آکادمیک در خواندن و ریاضیات بهتر عمل می کنند. اگرچه ممکن است تصور کنید که کنجکاوی یک استعداد است که در شما دارید یا ندارید، اما حقیقت این است که همه کودکان کنجکاو هستند. و والدین می توانند کارهای زیادی را برای پرورش میل طبیعی کودک به کشف و یادگیری انجام دهند.

 

در ادامه چند ایده برای کمک به کودکان در دستیابی به لذت کشف آورده شده است برای تقویت کنجکاوی کودک خردسال:

 

  • تکنیک 5 سوالی را تمرین کنید. به دنبال فرصتهایی برای مدل سازی پرسیدن سوالات و تحقیق با هم باشید: چه کسی، چه چیزی، کی، کجا، چرا.
  • به تغییرات اشاره کنید. مشاهده تغییرات و الگوهای موجود در جهان پیرامون، باعث ایجاد اشتیاق کودک برای “کشف” نحوه کار آنها می شود. آیا می بینید که نان تست چگونه با نان معمولی تفاوت دارد؟ چه چیز متفاوتی می بینید؟
  • به کودکان نوپا اجازه دهید تا تلاش کنند و شکست بخورند. به جای اینکه هر بار با جواب وارد شوید. از کودک نوپای خود بپرسید: برج لگویی ما مدام در حال سقوط است. فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد؟ برای بلندتر شدن آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ البته، شما می دانید که قرار دادن بلوک مستطیلی غول پیکر در بالای برج به معنی خراب شدن آن است. اما کودک نوپای شما این را نمی داند. اجازه دادن به کودک برای درک و آزمایش، مهارتهای حل مسئله وی را پرورش می دهد. حس کنجکاوی او را افزایش داده و به او کمک می کند تا “دانشمند درونی” خود را تغذیه کند.
  • از کودکان بپرسید چه چیزی می خواهند بدانند. بعد از تماشای بالا رفتن و پایین آمدن یک گربه در پارک، از کودک خردسال خود بپرسید: فکر می کنید آن گربه کوچک کجا می رود؟ یعنی او چه می کند؟ دوست دارید در مورد گربه ها بیشتر بدانید؟ در حالی که کودکان نوپای جوان ممکن است سوالات زیادی برای پرسیدن نداشته باشند، اما کودکان رشد می کنند و این یک روش عالی برای استفاده از کنجکاوی آنها است. شما ابتدا با الگو سازی از کنجکاوی خودتان، به هدایت این رشد در کودکان خود نیز کمک می کنید!
  • در هنگام کشف موضوعات یا اشیاع و یا … موارد به دست آمده را مطابقت بدهید و مجموعه هایی ایجاد کنید. توجه به یکسان یا متفاوت بودن اشیا، مهارت مهمی در ریاضیات و علوم است. با کودک خود چنگال و قاشق، برگهای بزرگ و برگهای کوچک، یا سنگهای کوچک و سنگهای بزرگ را مرتب کنید. از کودک خود بپرسید، اینها چگونه یکسان هستند؟ آنها چجوری متفاوت هستن؟ کدام یک به یک شکل است؟ چه چیزهای دیگری مانند این است؟ (گرد، صاف، نرم، سخت. کودکان را تشویق کنید تا با توجه به خصوصیات مشابه ، موارد را مطابقت دهند).
  • کودک خردسال خود را دنبال کنید. هر کودک متفاوت است و مواردی که باعث ایجاد کنجکاوی در یک کودک خردسال می شود، برای فرزند دیگر متفاوت است. ببینید چه چیزی علاقه کودک شما را جلب می کند و پیشنهاد دهید، بیایید با هم در این مورد بیاموزیم! راه های ارتباطی با “دانشمند درونی” کودک خود را بیابید. بذرها را با فرزندتان بکارید تا کشف کنید از کجا گلها بوجود می آیند. برگهای پاییز را جمع آوری کنید تا دریابید که درختان در طول پاییز چگونه تغییر می کنند. لیوان ها را با مقادیر مختلف آب پر کنید و با کودک خود آزمایش کنید که چرا وقتی به لیوان ها ضربه می زنید، صدای آنها متفاوت است.
  • با کودک خردسال خود در مورد مسائل مختلف صحبت کنید. کتاب بخوانید. آواز بخوانید. به فعالیت هایی بپردازید که مکالمه رفت و برگشتی بین شما و کودک دلبندتان باشد. این کار باعث میشود تا زبان آموز کوچک شما را تقویت می کند. با استفاده از سوالات روشهای کشش مبادلات مکالمه را پیدا کنید. برای مثال : بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟ چرا فکر کردی این اتفاق افتاده؟ چگونه او این کار را انجام خواهد داد؟ او کجا رفت؟ با درگیر کردن کودک خود در مکالمه رفت و برگشتی، آنچه فرزندتان درباره آن مشتاق است بداند، را به او می دهید.
  • بیرون بروید. منابع موجود در جامعه مانند ساعات داستان کتابخانه، رویدادهای محلی کودکان، مراکز طبیعت و موزه های کودکان را بررسی کنید. این تجربیات باعث غنی سازی و گسترش دید کودکان نسبت به جهان می شود. آنها همچنین می توانند حس کنجکاوی خود کودک در مورد حیوانات، فضای باز، کتابها و موارد دیگر را القا کنند و آنها را در مسیر یادگیری مادام العمر قرار دهند.
بیشتر بدانید  چه زمان کودک راه رفتن را یاد می گیرد؟

شما مهمترین شخص برای کودک خوردسال خود هستید. بهترین کاری که والدین می توانند برای پرورش حس کنجکاوی و عشق به یادگیری در فرزندشان انجام دهند، الگو سازی خودشان است. به کودک خود نشان دهید که چگونه فرآیند کاوش، کشف و یادگیری را انجام می دهید. یادگیری را با هم به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک

چگونه کنجکاوی کودک در بدست آوردن مهارت خواندن، ریاضیات و غیره اثر می گذارد؟-آکام

آیا کنجکاوی کودک در خواندن، ریاضیات و مهارتهای دیگر به اندازه خود کنترلی مفید است؟ مطالعات می گویند بله   یکی از عامل موثر بر کنجکاوی کودک   از زمانی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×