بازی و یادگیری

اهمیت کارها در خانه بر رشد و نمو کودکان چه تاثیری دارد؟آکام

کارها در خانه

کمک گرفتن و انجام کارها در خانه برای بچه ها بسیار مهم است. بسیاری از والدین می دانند که این وظیفه آنها است که به فرزندان خود یاد دهند چگونه تبدیل به بزرگسالانی مسئولیت پذیر شوند. با این حال ، ممکن است چالش برانگیز باشد که به بچه های خود یاد بدهیم چگونه استقلال بیشتری پیدا کنند، در حالی که آنها را هنوز کودک می دانیم.

 

بیاموزید که چرا تقسیم مسئولیت ها و کارها در خانه مهم است و اینکه تعیین کارها چگونه می تواند برای فرزندان شما مفید باشد

 

چرا تقسیم مسئولیت ها در خانه مهم است؟

یکی از دلایلی که والدین تمایلی به دادن مسئولیت به فرزندان ندارند، این است که فکر می کنند بچه هایشان خیلی کوچک هستند. با این حال ، این ممکن است چالش بیشتری برای شما ایجاد کند زمانی که می خواهید به کودکتان یاد دهید چگونه کارهای بزرگتر را انجام دهد، زیرا آنها از ابتدا یاد نگرفته اند.

با توجه به اینکه مهد کودک یا مدرسه می روند، والدین ممکن است در افزودن بیشتر به حجم کار فرزندشان مردد باشند. همچنین، والدین ممکن است نگران باشند که کارها ممکن است در زمان بازی بچه های آنها اختلال ایجاد کند. خوشبختانه، شما می توانید تعادل درست وظایف و مشق شب بچه ها را فراهم کنید. تا بیش از حد کارهای آنها را سنگین نکنید.

بعضی از والدین ممکن است تصور کنند که انجام کارهای منزل توسط فرزندان خودخواهانه است. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که چرا تقسیم مسئولیت ها در خانه مهم است.

 

در ادامه چند نمونه از چگونگی بهره مندی فرزندتان از انجام کارها ، آورده شده است

 

  • انجام کارها در خانه باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود

یکی از مزایای اصلی انجام کارهای خانه برای کودک، این است که می تواند اعتماد به نفس او را به میزان قابل توجهی تقویت کند. بسیاری از کودکان خردسال هنگام انجام وظایف احساس افتخار می کنند. خصوصاً اگر انجام این کار برای آنها تحسین یا پاداش به ارمغان آورد. به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما وقتی اولین بار یاد می گیرد چگونه بندهای کفش خود را ببندد، بسیار خوشحال شود.

وقتی کودک می تواند کارهای بزرگسالان را بدون کمکی انجام دهد، احساس مسئولیت و بزرگی می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی به آنها دلگرمی دهید.

بیشتر بدانید  چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

با این حال ، خوب است به یاد داشته باشید که نباید زیاد از فرزندان خود تعریف کنید. در حالی که هر زمان ممکن تعریف کردن از آنها باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود. ممکن است یاد بگیرند که هر وقت کاری را انجام می دهند انتظار ستایش شدن را داشته باشند.

 

  • با انجام کارها در خانه کودکان یاد می گیرند که استقلال بیشتری پیدا کنند

در مورد کودکان بزرگتر، آنها اغلب به دنبال راه هایی برای استقلال بیشتر هستند. یک روش عالی برای تشویق آنها، این است که به کودک مسئولیت هایی بدهید که از عهده انجام آنها برآید.

وقتی مسئولیت کارهای خانه را به کودک می دهید، خوب است که کارهای مناسب سن او را فراهم کنید. شاید لازم باشد در انجام برخی کارها به آنها کمک کنید. اگر برای اولین بار کار سختی انجام می دهند، بر آنها نظارت کنید. اما در نهایت، آنها به تنهایی قادر به انجام این کار خواهند بود.

کودکانی که 2 تا 3 سال دارند، می توانند کارهای ساده ای مانند قرار دادن آب در ظرف حیوان خانگی (با نظارت شما) و قرار دادن لباس های شسته شده در سبد لباسشویی انجام دهند. آنها همچنین می توانند مکان هایی را که به آنها دسترسی دارند، غبار روبی کنند. برای بچه های بزرگتر، آنها می توانند نحوه تنظیم و تمیز کردن میز را بدون کمترین نظارت یاد بگیرند. آنها همچنین می توانند رنگ ها را در لباس های شسته شده مرتب کنند. همچنین یاد بگیرند که چگونه با قرار دادن وسایل شان در اتاق، آن ها را مرتب نگه دارند.

حتی می توانید بهداشت شخصی مانند مسواک زدن، شانه کشیدن، دوش گرفتن و … را وظیفه ای کنید که هر روز باید انجام دهند. اگر می خواهید استقلال بیشتری به آنها بدهید، به آنها اجازه دهید آنچه را که آن روز می خواهند بپوشند، را خود انتخاب کنند.

 

  • به آنها کمک می کند تا درمورد مسئولیت اجتماعی و اهمیت آن یاد بگیرند

اگر بچه ها متوجه اهمیت کارها نباشند، غالباً ممکن است از انجام شان شکایت کنند. به بچه های خود بگویید که انجام کارها، خانه را به خوبی حفظ می کند و سایر اعضای خانواده همه باید وظیفه خود را انجام دهند. وقتی آنها این را می بینند، ممکن است بیش از پیش مایل باشند به خانواده کمک کنند.

بیشتر بدانید  چه زمان کودک راه رفتن را یاد می گیرد؟

با آموزش اهمیت مشارکت،  آنها علاقمند میشوند تا در فعالیتهای گروهی بیشتری شرکت کنند و می خواهند کمک کنند. آنها ممکن است نیازهای افراد دیگر را متوجه شوند و ممکن است بخواهند یاد بگیرند که چگونه می توانند به آنها کمک کنند.

آموزش به آنها در مورد “با هم بودن” و مسئولیت اجتماعی، متکی به ثبات است. خوب است که به کودکتان یک روال عادی بدهید که بتواند آن را دنبال کند. کمی عادت خواهد کرد. اما به محض اینکه وارد روند کار شوند، کارهای شما را انجام می دهند بدون اینکه شما مجبور شوید به آنها یادآوری کنید. برای پرورش عادت ها و رفتارهای خوب، روش های مختلفی را امتحان کنید.

 

  • با انجام کارها در خانه به آنها می آموزد که کارها را اولویت بندی کنند

ممکن است دشوار باشد که به کودک یاد دهید از انجام کارها لذت ببرد. بدون شک فعالیت های لذت بخش تری وجود دارد که ترجیح می دهند انجام دهند. با این حال ، آموزش اولویت بندی کارها و انجام آنها می تواند به شما کمک کند.

به عنوان مثال ، ممکن است کودک شما بخواهد بیرون برود و با دوستانش بازی کند. اما هنوز تکالیف زیادی برای اتمام دارند. می توانید با آنها صحبت کنید و توضیح دهید که ابتدا باید این کار را انجام دهند. بعد از این ، آنها می توانند پاداش خود مانند انجام بازی های ویدیویی را کسب کنند. به این ترتیب ، آنها انگیزه بیشتری پیدا می کنند.

با این حال ، اگر نتوانند کارهای روزمره را به طور کامل یا صحیح انجام دهند، بهتر است باعث شرمندگی آنها نشویم. در عوض ، به بچه های خود بیاموزید که چگونه می توانند در آینده از چنین وضعیتی جلوگیری کنند.

نتیجه گیری

فرزند شما هنگامی که در سنین جوانی در مورد مسئولیت ها و کارهای خانه اطلاعاتی کسب کرد. می تواند به عنوان یک فرد، رشد زیادی کند. با درک اینکه چرا تقسیم مسئولیت ها در خانه مهم است، آنها می توانند بزرگسالانی مسئولیت پذیر و مجهز به مهارت های زندگی واقعی باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×