بازی و یادگیری

انواع بازی های مربوط به کودکان سنین 3 الی 6 ساله

انواع بازی

بسیاری از بازی هایی که می شناسیم می توانند در این بازه سنی انجام شوند. این بازی ها در چهار حیطه رشدی جسمانی-حرکتی، عاطفی-اجتماعی، زبانی-کلامی و ذهنی -شناختی، موثر است.

از آنجا که بیشتر بازی ها کودک را ملزم به حرکت درشت و ظریف می کند، حیطه جسمانی-حرکتی تقویت می شود. هماهنگی عصب و عضله می تواند در این بازی ها تقویت شود.ر. وقتی کودک در حین بازی مجبور است از توانمندی های ذهنی اش استفاده کند این مهارتها ارتقا پیدا می کند. مهارت تفکر خلاق، تفکر نقاد، تصمیم گیری، حل مساله، تمرکز، دقت و بسیاری از توانمندی های شناختی دیگر در بازی ها تقویت می شود. وقتی کودک در حین بازی وارد تعامل با دیگران می شود و به هر شکل وادار می شود تا عواطف و هیجانات طرف مقابلش را بشناسد، مهارتهای اجتماعی اش ارتقا پیدا می کند و به علاوه آنکه مجبور می شود مهارتهای زبانی-کلامی اش را هم تقویت کند.

 

در اینجا به 13 نوع بازی که میتواند برای کودکان سه تا شش ساله مناسب باشد میپردازیم

 

1.انگشت منو دنبال کن

در این بازی از کودک می خواهیم با چشمهایش مسیر حرکت ما را دنبال کند. دقت و تمرکز کودک در این بازی بالا می روود. شکل دیگر بازی به این صورت است که انگشتمان را روی بینی کودک قرار می دهیم و به او می گوییم بعد از حرکت انگشت تلاشت را بکن تا طوری حرکت کنی که انگشت من از سر بینی تو جدا نشود.

2. بازی های قانونمند

کودکان در این سن می توان قوانین بازی ها را درک کنند. بازی هایی نظیر منچ و مار و پله علاوه بر اینکه تبعیت از قانون را به کودک می آموزد، نوعی بازی ریاضی هم به حساب می آیند. فقط باید به خاطر داشت در این سن ممکن است کودکان با شکست خوردن در رقابت دچار مشکل باشند و لازم است اگر با این چالش روبه رو شدید راهکار مناسب را بشناسید.

3. ساخت و ساز

کاردستی، ساخت لگو، و حتی ساختن خانه با تشکچه های مبل می تواند از جذاب ترین بازی ها در این سن برای کودکان باشد.بسیاری از مهارتهای شناختی مثل حل مساله و تصمیم گیری در این شکل از بازی ارتقا پیدا می کند. کودکان در این بازی بسیاری از قوانین مرتبط با حفظ تعادل را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بدانید  چرا بچه ها را مهد کودک بفرستیم؟ یادگیری چه مهارتهایی در مهد کودک مهم است

4. نشانه گیری

این بازی نیاز به تمرکز زیادی دارد. پرتان حلقه و یا حلقه هایی که خودمان با بشقابهای یک بار مصرف ساخته ایم به درون میله و یا پرتاب توپ یا هر جسم مناسبی داخل سبد می تواند از این بازی ها باشد.

5. هنرهای خلاق

هر ابزاری می تواند برای خلق یک اثر هنری به کار آید. مواد بازیافتی مثل تکه های پارچه یا بطری یا جعبه های خالی برای خلاقیتهای هنری عالی هستند. انواع مداد شمعی، مداد رنگی یا رنگ انگشتی، خمیربازی، گل مجسمه سازی و بسیاری از وسایل دیگر می تواند در این مسیر به کار اید. بهتر است کودک تا حد ممکن ازاد باشد.

6. بازی با کلمات

با کلمات می توان بازی های زیادی ساخت. مثلا می توانیم به نوبت با حرف اخر کلمه قبلی کلمه جدیدی بسازیم. به علاوه می توانیم از یک کلمه بگوییم و از نفر بعد بخواهیم به کلمه قبلی یک کلمه اضافه کند تا به این ترتیب کم کم به یک داستان برسیم. این کار حافظه و قدرت تخیل و داستان پردازی کودک را تقویت می کند.

7. جعبه حیوانات

در این بازی به نوبت ویژگی های یک حیوان را می گوییم و از کودک می خواهیم نام او را بگوید. این کار را با اشیا مختلف و حتی فصلها هم می توان انجام داد. یادمان باشد این بازی نوبتی است.

8. اکتشافات علمی

محیط آشپزخانه یکی از بهترین فضاها برای تحقیقات علمی است. بسیاری از واقعیتهای غلمی مثل حل شدن شکر در چای در اشپزخانه اتفاق می افتد. جوش آمدن آب و بسیاری قوانین دیگر. از این محیط جالب برای خلق بازی های جدید کمک بگیرید. اکتشافات علمی می تواند برای کودکان پیش از دبستان بسیار لذت بخش باشد.

بیشتر بدانید  برای کاهش اضطراب کودکان در دوران کرونا چه می توان کرد؟

9. طراحی بازی

لازم نیست همیشه ما برای کودک بازی طراحی کنیم. بسیاری از بازی ها از خلاقیت خود بچه ها منتج می شود. می توانیم به کودک این فرصت را بدهیم که یک بازی با توجه به یک داستان و با هدف مشخص بسازد و با آن بازی کند. این اقدام هم ساخت و ساز، هم هدف گذاری و هم چیدن یک استراتژی را به کودک آموزش می دهد.

10. گنج را پیدا کن

می توانیم یک شی ارزشمند را در جایی از خانه پنهان کنیم و یک نقشه بر اساس پلان خانه برای پیدا کردن این گنج ارزشمند بکشیم. در این حالت کودک می تواند با توجه به نقشه محل گنج را پیدا کند. بهتر است فرصت طراحی نقشه را از کودک نگیریم.

11. بازی های ایستگاهی

در این بازی چند مرحله در نظر گرفته می شود و گذر از هر مرحله مستلزم حل معمای آن مرحله و یا انجام فعالیت خاص است. بسیاری از بازی های مختلف می تواند در ایستگاهها گنجانده شود. از این بازی می توان برای اموزش کودک هم استفاده کرد.

12. جورچین ها و پازل ها

در این بازه سنی می توان انتظار داشت کودک پازلهای کمی پیچیده تر را حل کند. البته ممکن است اگر کودک پیش از این پازل نچیده باشد، باز از پازلهای ساده تر شروع کنیم و کم کم سطح پیچیدگی ان را بالا ببریم.

13. مشارکت در فعالیتهای روزمره خانه

شاید این کار از نظر ما بازی محسوب نشود اما اگر به شیوه ای درست مطرح شود می تواند یک بازی مناسب باشد. ما می توانیم در بسیاری از کارهای خانه از کودکان کمک بگیریم. مثلا جدا کردن لباسهای سفید از لباسهای رنگی برای شستن و یا شستن ظرفها همراه با کف بازی. این کار باعث می شود تا کم کم کودکان هم مسیولیتهایی در خانه بپذیرند و در عین حال از انجام دادن انها لذت ببرند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مفهوم پول

7 توصیه ساده برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم پول

بچه‌ها تا قبل از از 5 سالگی درکی از مفهوم پول و گرانی، ارزانی یا ارزش مادی یک کالا ندارند. برای آن‌ها ارزش هر چیز بر اساس علاقه‌ای است که …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن چه باید کرد؟

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن لازم نیست منتظر مدرسه رفتن آنها یا باسواد شدنشان بمانید. بچه‌ها به چیزی علاقمند می‌شوند که برایشان جذاب است و از روز اول …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×