رشد و مراقبت از نوزاد در هفته اول تولد چگونه است؟(1)

رشد و مراقبت از نوزاد در هفته اول تولد چگونه است؟(1)

هفته اول زندگی‌ نوزاد شما زمانی‌ ویژه و طاقت فرسا میباشد. ممکن است حس این را داشته باشید که زندگی‌ بدون وی معنی نداشته باشد. و نیز از این نکته شگفت زده باشید که زندگی‌ تان چگونه یک شبه تغییری شگرف نموده است. اگرچه نوزاد شما تنها یک هفته از عمرش می‌گذرد، ولی‌ اتفاقات بسیاری در رشد و نمو وی در این بازه زمانی‌ رخ میدهد.

آنچه باید بدانید

مرحله به مرحله پیش بروید. تمام عمرتان وقت دارید تا برای فرزند خود پدر و مادری کنید. مجبور نیستید تمامی نکات را در طول این چند روز بیاموزید.

به آنچه بیشترین اهمیت را دارد تاکید نمایید. در حال حاضر، مهمترین مساله که هم شما و هم نوزادتان نیاز دارد استراحت و بازیابی است.

به تغذیه خود رسیدگی کنید. چه از راه واژن یا چه به صورت سزارین فرزند خود را به دنیا آورده باشید. بدن شما تحت فشار فیزیکی‌ سنگینی‌ قرار داشته است. زمانی‌ برای استراحت و بازیابی لازم بوده و میبایست مواد غذایی لازم را به آن برسانید.

از آن لذت ببرید

هیچ زمان دیگری در زندگی‌ شما همچون هفته اول تولد فرزند شما وجود ندارد. بنابرین تلاش کنید تا از هر لحظه‌ای از آن و آغوش‌ها لذت ببرید. به استثنای زمانی‌ که میبایست پوشک عوض کنید.

هفته اول تطبیق بزرگی‌ برای والدین جدید می باشد. بنابرین به یاد داشته باشید تا از خود مراقبت نموده و به بدنتان مواد مغذی برسانید. تا جایی‌ که میتوانید استراحت کنید. به شما نمیگوییم تا زمانی‌ که نوزاد خواب است شما هم بخوابید. چرا که توصیه‌ای خسته کننده است. ولی‌ به شما توصیه می‌کنیم تا هر وقت فرصت کردید استراحت کنید.

بیشتر بدانید  چرا باید نوزادان و کودکان را ماساژ بدهیم؟

آب زیاد بنوشید و از چربی‌ ها، کربو هیدرات‌ها و پروتین‌های سالمی که به احیای بدن شما پس از زایمان کمک می‌کند استفاده کنید. اگر از هر راه دیگری فرزندی را به خانه خود آورده باشید. میبایست در طول تمامی شب‌هایی‌ که از خواب محروم هستید به بدن خود تغذیه مناسب برسانید.

نوزاد در حال رشد شما

مطابق آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، اکثریت نوزادان که کامل به دنیا آمده ا‌ند، وزنی بین 2.200 تا 3.600 کیلو گرم خواهند داشت. بنابرین هر وزنی بین این دامنه یک متوسط سالم به شمار میرود. برای یک نوزاد کامل ( که بین هفته ۳۹ و ۴۰ به دنیا آمده)، وزن پایین زمان تولد مقداری کمتر از 2.200 کیلو گرم خواهد بود، در حالی‌ که وزن بالای زمان تولد بالا تر از 3.600 کیلو گرم می باشد. به خاطر داشته باشید که اندازه کودک شما در زمان تولد، میزان قد  وزن در بزرگسالی کودک را تعیین نمیکند.

فرزند شما در خلال چند روز اول پس از تولد وزن از دست میدهد. ( مایع موجود از حاملگی و زایمان). در حقیقت، اغلب نوزادان در زمان ترخیص شما از بیمارستان به شکلی‌ قابل ملاحظه سبکتر خواهند بود. این امر عادی است. بنابر این جایی‌ برای نگرانی‌ وجود ندارد.

اغلب نوزادان حدود ۱۰ درصد از وزن اولیه خود را در خلال سه تا چهار روز زندگی‌ از دست داده و مجددا آن را طی‌ ۷ روز به دست میاورند. این اضافه وزن را می توانید به عنوان آمادگی فرزند برای ادامه زندگی حقیقی تلقی کنید. پس از آن که دوباره به وزن زمان تولد خود برسند. هر هفته بین 10 تا 20 گرم وزن اضافه میکنند.

بیشتر بدانید  آیا روش تغذیه کودک محور خطر خفگی را افزایش می‌دهد؟

متخصص اطفال

نوزاد یک هفته‌ای شما همچنین اولین وقت دکتر خود را معمولا چند روز پس از ترخیص از بیمارستان خواهند داشت. در زمان ملاقات، پزشک قطر سر فرزند شما را اندازه گیری می‌کند. چرا؟ همانطور که مشخص است. این مقدار معیار مهمی‌ است که به پزشک شما کمک می‌کند تا از نحوه رشد نوزاد شما اطلاع کسب نماید.

در ۱ هفتگی، جمجمه فرزند شما همچنان در حال رشد بوده و جوش میخورد. به صورت متوسط، فرزند ۱ هفته‌ای شما (دختر) قطر سرش حدود ۳۵ سانتیمتر خواهد بود. این عدد اندکی‌ برای پسر‌ها بیشتر است. حدود ۱ سانتیمتر.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×