رقابت بین خواهر و برادر چرا اتفاق می افتد؟ و در مورد آن چه باید کرد؟

رقابت بین خواهر و برادر چرا اتفاق می افتد؟ و در مورد آن چه باید کرد؟

چه چیزی باعث رقابت خواهر و برادر می شود؟

رقابت بین خواهر و برادر: برای کودک نوپا (کودک 1 تا 3 سال) پذیرفتن یک نوزاد جدید در قلمرو خود دشوار است. هرچه خواهر و برادر بزرگتر می شوند. ممکن است حسادت خود را با مشاجره، صدا زدن، طعنه زدن، فشار آوردن، گاه و بیگاه نشان دهند.

کاملا طبیعی است که این اتفاق بیفتد. خیالتان راحت باشد کودکانی که در سال های ابتدایی خود بیشترین دعوا را انجام می دهند. با بزرگتر شدن اغلب به نزدیک ترین افراد یکدیگر تبدیل می شوند. رقابت بین خواهر و برادرها شاید آمادگی خوبی برای ورود آنها به دنیای وسیع باشد.

اما کودک نوپای شما احساس حسادت خود را درک نخواهد کرد. یا اینکه نمی داند در مورد آن نوزاد آزار دهنده چه کند. او فقط توجه شما را می خواهد و ممکن است با رفتارهای نادرست یا حتی عقب نشینی واکنش نشان دهد.

او ممکن است:

  • یک شیشه شیر بخواهد. حتی اگر مدتی است از آن استفاده نکرده است
  • از راه رفتن امتناع کند
  • استفاده از صندلی کمکی خود را متوقف کند
  • سعی کند در جای خواهرش بنشینید
  • هنگام شیردهی به سمت مبل بپرید
  • او حتی ممکن است خواهر یا برادر جدیدش را اذیت و تحریک کند. این یک روش مطمئن برای سرقت توجه شما از کودک است. زیرا حتی بدخلقی شما بهتر از نادیده گرفته شدن است.

کودک نوپا  شما در این سن نمی فهمد که نیشگون گرفتن درد می کند. تا چند سال دیگر نمی تواند خودش را جای دیگری بگذارد. تنها چیزی که او می داند این است که ضربه زدن باعث گریه کودک می شود. و توجه او را جلب می کند.

داوری در رقابت خواهر و برادر کار سختی است. اما سعی کنید احساس کودک نوپای خود را در نظر بگیرید. او در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان تنها کاندیدای کوچک توجه و عشق شما از نظر خودش است.

قبل از ورود کودکم چه کاری می توانم انجام دهم؟

مراحلی وجود دارد که می توانید برای آماده سازی کودک نوپای خود برای ورود عضو جدید خانواده، انجام دهید.

  • درمورد رسیدن یک عضو جدید، با کودک نوپای خود حرف بزنید

سعی کنید برای کودک نوپای خود توضیح دهید که یک خواهر و برادر در راه است. با گفتن جملاتی مانند: “کودکی به اندازه یک دانه در شکم من بوجود آمده است. مانند شما. با این حال، او هنوز هم ممکن است با این ایده دست و پنجه نرم کند، و به سادگی آن را انکار کند.

  • در همان زمان که به دوستان و خانواده خود می گویید باردار هستید، به کودک نوپای خود نیز بگویید.

می توانید در مورد ورود یک نوزاد جدید برای کودک نوپایتان داستان بخوانید.

وقتی کودک نوپای شما شکم درحال رشد یا تختخواب جدیدتان را دید. ممکن است بارداری شما برای او کمی منطقی تر باشد. بگذارید لگد زدن جنین را حس کند یا او را تشویق کنید تا با شکم تان صحبت کند.

  • توضیح دهید که پس از رسیدن کودک چه اتفاقی می افتد

این کار را ساده انجام دهید، مانند گفتن: “وقتی کودک می آید. بابا شما را به جای پیش مامانی، برای مدتی به مهد کودک می برد.” مرتباً به او اطمینان دهید که چقدر دوستش دارید. و او بهترین بچه در کل جهان است. و بعد از ورود کودک خود مرتباً این حرف ها را تکرار کنید.

داشتن یک نوزاد جدید احساس شما را نسبت به او تغییر نمی دهد. اما درک او برای او آسان نخواهد بود. سعی کنید برای کودک توضیح دهید که او فارغ از هر چیزی برای شما خاص است.

  • بگذارید کودک نوپای شما درگیر آماده سازی شود

از او دعوت کنید تا در تصمیم گیری های ساده به شما کمک کند. مثلاً اگر کودک رنگ زرد یا آبی را در یک ست لباس ترجیح می دهد. و اطمینان حاصل کنید که از هر یک از گزینه ها راضی خواهید بود!

  • ممکن است شما به زودی برنامه کودک نوپای خود را تغییر دهید.

ممکن است شما او را به اتاق خواب دیگری منتقل کنید. این تغییر را چند هفته قبل از ورود کودک انجام دهید. کودکان نوپا با آنچه متعلق به آنها است درک می کنند که چه کسی هستند. بنابراین وقت کافی بگذارید تا آن تخت “تخت او” باشد و روی تخت خواب دیگر احساس مالکیت نداشته باشد.

  • توضیح دهید پس از زایمان چه اتفاقی می افتد

چند هفته قبل از موعد مقرر، به روشنی و ساده توضیح دهید که به بیمارستان می روید یا کودک خود را در خانه به دنیا می آورید.

بیشتر بدانید  چه کفش هایی مناسب کودک است و چه زمان آن را تهیه کنیم؟

با اینکه برای زایمان در بیمارستان فقط یک یا دو روز دور از خانه دور خواهید بود. ممکن است کودک نوپای شما از نبود تان ناراحت باشد. اگر یکی از اقوام، دوست یا سرپرست کودک قصد دارد نزد وی بماند، یک یا دو هفته قبل از رویداد بزرگ یک روز تمرینی را ترتیب دهید.

شما می توانید قرار ملاقاتی با کودک نو پای خود در بیمارستان تنظیم کنید. سپس او احساس می کند که از همان ابتدا عضوی اساسی از خانواده بزرگ شماست. از او با خواهر و برادرش عکس بگیرید. بنابراین او می داند که زمان ویژه ای برای او به عنوان برادر بزرگ تازه انتصاب شده است. می توانید یک هدیه کوچک از طرف نوزاد، به خواهر یا برادر بزرگتر خود بدهید.

برای جلوگیری از رقابت خواهر و برادر پس از بازگشت کودک به خانه چه باید بکنم؟

  • کودک نوپای خود را در مراقبت از نوزاد درگیر کنید:

بسیاری از کارهای کوچک وجود دارد که کودک نوپا شما می تواند در آن به شما کمک کند. و او ممکن است شما را با اشتیاق شگفت زده کند. او می تواند به شما در نگه داشتن حوله در زمان حمام کمک کند. یا می تواند پوشک بیاورد.

  • وقتی کودک شما گریه می کند. کودک نوپای شما می تواند:

برای او آواز بخواند یا به آرامی با او صحبت کند. اگر کودک نوپای شما در خواست می کند خواهر و برادر جدید خود را نگه دارد. او را در صندلی راحتی بنشینید و در هر دو طرف بالش قرار دهید. سپس کودک خود را در آغوش او قرار دهید و در همان نزدیکی بمانید.

  • کودک نوپای شما احتمالاً فکر خواهد کرد که نوزاد بین شما و او می آید.

این را تصدیق کنید: “او خیلی زیاد گریه می کند، نه؟” و بعضی اوقات او را در صف اول قرار دهید: “کوچولو، باید لحظه ای صبر کنی تا من کفش برادرت را ببندم. ” این ممکن است برای مدتی به آرامش در آموزش دستشویی رفتن یا جنگ بر سر غذا کمک کند. کودکان نوپا ممکن است با رسیدن یک خواهر یا برادر جدید در این مناطق به عقب حرکت کنند. غذایی را که می دانید دوست دارد به او بدهید و آنچه را که نمی خورد بدون اظهار نظر حذف کنید.

  • از کودک نوپای خود کمک و مشاوره بخواهید

می توانید از کودک نوپای خود بپرسید که آیا فکر می کند خواهر کودکش دوست دارد کلاه قرمز یا کلاه سفید خود را بپوشد. یا می توانید برای چگونگی روحیه دادن یا سرگرمی او پیشنهاداتی را بپرسید. نوزاد شما احتمالاً هنگامی که کودک نوپای شما آواز می خواند. می رقصد یا اَدا در میاورد، شیفته او خواهد شد. و کودک نوپای شما نیز عاشق آوردن لبخند به صورت خواهر و برادر کوچکتر خود خواهد بود. به این نکته اشاره کنید که نوزاد شما چقدر او را دوست دارد: “ببین چگونه او برای برادر بزرگش لبخند می زند!”

کودک نوپای شما ممکن است مایل به کمک نباشد. او ممکن است فقط بخواهد دستانش را روی گوشهایش بگذارد و وجود کودک شما را انکار کند. اگر این کار را انجام داد، او را مجبور نکنید. او به موقع کمک خواهد کرد. اما شما می توانید با اصرار بر اینکه قبل از آماده شدن درگیر شود، کینه بیشتری ایجاد کنید.

  •  با کودک نوپای خود وقت بگذرانید

طبیعی است که کودک بزرگتر شما حسادت کند. از این گذشته، او ناگهان مجبور شده است شما را شریک شود.

به جای اینکه او را سرزنش کنید. احساسات او را با بیان آنها تصدیق کنید. می توانید بگویید: “خواهر کوچک شما زیاد گریه می کند و وقت زیادی از مادر را می گیرد. مگه نه؟ شرط می بندم آرزو می کنی کاش او می توانست خودش شام بخورد!” این ممکن است به او کمک کند تا درک کند که از دیدگاه او آگاهی دارید.

سعی کنید هر روز برای انجام کاری فقط با او وقت بگذارید. در حالی که نوزاد شما می خوابد. کارهایی را با هم انجام دهید. خواه این کار نقاشی باشد یا پیاده روی اطراف خانه تان با او. همسر یا بستگان شما می توانند برای مدتی از کودک گریان مراقبت کنند. اگر گاهی کودک نوپای خود را در اولویت قرار دهید. حسادت او کمتر می شود.

اگر نوزاد زودتر از کودک نوپای شما به خواب می رود. از زمان مطالعه و بازی با هم استفاده کنید. تصاویر کودک نوپای خود را از کودکی به او نشان دهید و به او بگویید که او هم در اوایل تولد خود به مراقبت های ویژه زیادی احتیاج داشت.

بیشتر بدانید  بررسی ترس از تاریکی در کودکان

به امتیازات برادر بزرگ بودن اشاره کنید. به او یادآوری کنید چه کارهایی را خودش می تواند انجام دهد و همه بازی هایی که اجازه دارد با خواهر کوچک خود انجام دهد.

برای نمایش پرخاشگری آماده باشید

همه کودکان در بعضی مواقع نسبت به دیگران حسادت می کنند. و کودکان نوپا به سختی می توانند احساسات خود را کنترل کنند. اگر کودک نوپای شما به خواهر یا برادر جدیدش ضربه زد یا چیزی سمت او پرتاب کرد، تعجب نکنید. او ممکن است سعی کند آن را مانند یک تصادف جلوه دهد.

اتفاق خوبی نیست. اما طبیعی است. پیشگیری اولین خط دفاعی شما است. آسیب رساندن کودک نوپای خود به نوزاد را تا حد ممکن دشوار کنید. اگر او را زد یا او را فشار داد. توجه خود را به نوزاد جلب کنید و او را نادیده بگیرید. بدین ترتیب او آنچه را که می خواست از دست می دهد، یعنی توجه شما.

اگر می بینید که او پرخاشگر است. سریعاً وارد عمل شوید. هنگامی که کودک شما دوباره آرام گرفت، به او بگویید ضربه زدن و نیشگون گرفتن کار ناشایستی است.

کودک نوپای خود را تشویق کنید تا در مورد احساس خود صحبت کند و احساسات خود را به زبان بیاورید. بدون اینکه به او بگویید که بچه بدی است: ” گاهی اوقات نوزادان گریان باعث جلب توجه ما می شوند”. برای او روشن کنید که ضربه زدن به دلیل این احساسات قابل قبول نیست.”اما ضربه زدن به نوزادان همیشه زشت است.” این ممکن است به شما کمک کند تا کودک خود را آرام کنید.

سعی کنید کودک نوپای خود را با نوزاد تنها نگذارید. اما نگویید زیرا به او اعتماد ندارید. حتی اگر کودک بزرگتر شما به طور کلی مهربان است. اجسام تیز را به خوبی از دسترس دور کنید. هرگز کودک نوپای خود را مسئول نگه داری بچه در کالسکه نگذارید. زیرا ممکن است ناگهان متوجه شوید که نوزاد در حال سر خوردن است.

  • برای جلو گیری از رقابت خواهر و برادر، فرزندان خود را مقایسه نکنید

جمله “چرا نمی توانی بیشتر شبیه خواهرت باشی؟” به مسائل کمک نخواهد کرد. در عوض بر نقاط قوت منحصر به فرد هر کودک تأکید کنید.

می توانید بگویید، “پسرم، تو در دویدن خیلی خوب هستی! و خواهر ات در خزیدن مهارت دارد. فکر نمی کنی؟” سپس برای رفتار هر کودک چیز خاصی اضافه کنید: “پسرم، تو امروز با خواهرت بسیار مهربان بوده ای”، و ” دخترم، امروز یک خواهر کوچک خاص بوده ای”. سپس هر دو کودک را با هم ستایش کنید. می توانید بگویید: “آفرین که امروز خیلی خوب کنار هم بازی کردید.”

  • از چوغولی کردن دلسرد شوید

وقتی کودک نوپا به شما گفت که خواهر کوچکش کتابها را از روی میز انداخته است. بگویید علاقه ای ندارید که درباره خواهرش از او بشنوید. از طرف دیگر، اگر او می خواهد به شما بگوید چه کاری انجام می دهد، به او گوش دهید.

به صراحت بگویید که شما در کنار فرزندانی نخواهید ایستاد که می خواهند یکدیگر را به دردسر بیندازند. یا چوغولی یکدیگر را بکنند. اما اطمینان حاصل کنید که او می داند در صورت لزوم می تواند درخواست کمک کند.

به خاطر داشته باشید که در بزرگسالی، جمله “مادر، خواهرم با خرس من بازی می کند” وضعیت بسیار متفاوتی با “مادر، خواهرم درب ورودی را باز می کند و به بیرون می رود” خواهد داشت. بعید است کودک نوپای شما بتواند این تفاوت را تشخیص دهد.

  • به کودک نوپای خود بیاموزید که اختلافات را خودش حل کند

فرزندان شما هنگام رشد باید تشویق شوند تا حد امکان اختلافات خود را حل و فصل کنند. گرچه واقعاً نمی توانید این انتظار را از یک کودک نوپای جوان داشته باشید. اما می توانید با تشویق وی برای یافتن راه حل زمینه را فراهم کنید.

اگر کودک نوپای شما در زمان بازی نوزاد شما دخالت می کند یا برعکس، به او پیشنهاد کنید که دور از محل بازی روی میز بازی کند. و به این نکته اشاره کنید که او می تواند کارهایی را انجام دهد که نوزاد شما نمی تواند.

مطمئناً همیشه رقابت هایی وجود دارد. خصوصاً بین دو کودک همجنس. اما با گذشت زمان، اوضاع معمولاً حل و فصل می شود. آنها همچنان درگیر خواهند شد. اما در نهایت علائمی از پیوند بین آنها مشاهده خواهید کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×