از شیر گرفتن و تغذیه

چه کودکانی در زمان خوردن غذای جامد رفلاکس حلقی دارند؟

10 نکته ای که باید درباره ی نوزادان بدانید

فرزند شما نسبت به همه چیز به جز غذای کودک رفلاکس حلقی نشان می دهد. کودک ترجیح می دهد غذای خود را بنوشد و هر غذایی که قطعه قطعه باشد موجب بروز رفلاکس حلقی در او می شود. او حتی گاهی استفراغ می کند.

آیا کودک شما بد غذاست ؟ آیا او از یک مشکل پزشکی پنهان رنج می برد ؟

بعضی از کودکان فعالیت های فیزیکی مربوط به خوردن غذای جامد را دیر تر از دیگر کودکان یاد میگیرند. این کودکان با خورد غذای جامد دچار رفلاکس حلقی میشوند.

از سوی دیگر، دهان، زبان، یا گلوی کودک ممکن است تفاوت هایی با افراد دیگر داشته باشد که مانع بلع درست غذا در آنها شود. فرزند شما ممکن است. در تنظیم ماهیچه های مربوط به بلعِ بدون خفگی و رفلاکس مشکل داشته باشد.

قدم اول : متخصص اطفال

کودکی که برای مصرف غذای جامد آماده است.  می تواند سرش را بالا بگیرد.  با دیدن قاشق دهانش را باز می کند و قادر است غذا را از جلوی دهان به سوی انتهای آن هدایت کند.

سن کسب این مهارت ها در کودکان مختلف متفاوت است. به همین خاطر متخصصان اطفال از والدین می خواهند در معرفی غذای جامد به کودک عجله نکنند. اگر کودک نشانه های آمادگی را از خود بروز داد ( آیا او برای گرفتن غذا تلاش می کند ؟ آیا او می تواند صاف بنشیند ؟ )، آنگاه می توانید برای معرفی غذای جامد به کودک برنامه ریزی کنید.

با این حال ، اگر در این زمینه نگرانی دارید ، یا اگر کودک در زمان امتحان کردن غذای جامد دچار رفلاکس حلقی می شود، بهتر است در قدم اول پزشک خود را ملاقات کنید. پزشک می تواند مشخص کند که آیا واقعا جای نگرانی وجود دارد یا خیر.

بیشتر بدانید  10 نکته برای گرفتن پستانک از فرزندتان

دلایل احتمالی بروز رفلاکس حلقی در زمان خوردن غذای جامد

بلع فرآیندی به نسبت پیچیده است. و بروز رفلاکس در زمان بلع می تواند نشان دهنده ی وجود مشکل در این فرآیند یا اختلال در رشد کلی باشد. بعضی از علل احتمالی بروز رفلاکس در زمان بلع غذای جامد عبارتند از :

  • لوزه های متورم یا آدنوئید، قورت دادن غذا در کودکانی که لوزه ی متورم دارند. دردناک و دشوار است.
  • بیماری رفلاکس گستروازوفاژیال (GERD)، بعضی از کودکان دارای GERD ، با قورت دادن غذا متوجه می شوند. که غذا بلافاصله به دهان باز می گردد. برخی دیگر از کودکان به علت این رفلاکس لوزه های متورم و گلوی ملتهب دارند.
  • اختلال پردازش حسی رفلاکس حلقی می تواند نشان دهنده ی پس زدن غذا باشد. بعضی از کودکان مبتلا به این اختلال، در زمان بلع غذاهایی که بافت آن را دوست ندارند دچار رفلاکس حلقی می شوند.
  • تونوس ماهیچه ای پایین ـ عضلات کودکانی که دچار تونوس ماهیچه ی پایین هستند.(یکی از علائم برخی از اختلالات رشدی) ممکن است قدرت کافی برای قورت دادن غذا و بلع درست آن را نداشته باشد.

اگر مشکلی وجود داشته باشد ؟

اگر پزشک شما تشخیص داد مشکلی در فرآیند بلع وجود دارد، گام های زیادی برای حل مسئله وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید. کودکان مبتلا به GERD برای رفع التهاب گلو و کاهش رفلاکس حلقی به دارو نیاز دارند.

اگر مسئله تونوس ماهیچه ای پایین یا مشکل در پردازش حسی باشد، پزشک می تواند شما را به یک درمانگر فیزیکی ارجاع دهد. این درمانگران می توانند در تقویت ماهیچه های دهان و کسب مهارت های غذا خوردن به کودک شما کمک کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×