از شیر گرفتن و تغذیه

10 نکته برای گرفتن پستانک از فرزندتان

10 نکته برای گرفتن پستانک از فرزندتان

پستانک ساعت ها آرامش و مکیدن آرام را فراهم کرده است اما هنگام ترک آن نکاتی وجود دارد. چه زمانی بهتر است فرزندتان پستانک را کنار بگذارد؟ و برای انجام این کار بهترین راه کدام است؟

1- زمان بندی مناسب

پستانک می تواند از سندروم مرگ نابهنگام کودک (SIDS) جلوگیری کند بنابراین بسیار مهم است که اگر فرزندتان آن را دوست دارد، به فرزندتان تا سن 6 ماهگی اجازه استفاده از آن را بدهید درست زمانی که احتمال سندروم SIDS به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. همچنین سعی نکنید که در طول زمان های خاص فرزندتان را از پستانک بگیرید. زمان هایی مثل شروع مهد کودک یا اسباب کشی. سعی کنید زمان هایی که فرزندتان آرامش بیشتری دارد این کار را انجام دهید.

2- این کار باید در دو سالگی انجام شود

تا قبل از 2 سالگی دندان فرزند شما دچار هیچ آسیب بلند مدتی نخواهد شد. هر مشکلی که تا قبل از آن زمان پیش بیاید احتمالا خود به خود حل می شود نظیر عادت ضربه زدن به پستانک تا 6 ماه. بعد از 2 سالگی مشکلاتی از قبیل کج شدن ممکن است شروع به رخ دادن بکند. در ضمن پستانک تا قبل از 4 سالگی استفاده می شود وقتی که دندان های بزرگسالی فرم گرفت ممکن است از آن به بعد مشکلات بلند مدت برای دندان رخ دهد.

3- بعضی از متخصصان معتقدند 12 ماهگی کودک را از پستانک بگیرید

بر اساس گفته برخی از متخصصان، استفاده مداوم از پستانک بعد از 12 ماهگی ممکن است در تقویت مهارت های زبانی کودک مداخله ایجاد کند. علت این اتفاق 2 چیز است: زمانی که پستانک در دهان کودک است. کودک ممکن است کمتر تمرین کند تا صدا ایجاد کند یا کلمه ای بیان کند. بعلاوه خود عمل مکیدن قسمت نرم پستانک ممکن است باعث ایجاد رشد غیر طبیعی در عضلات دهان شود. استفاده مدید از پستانک ممکن است سبب افزایش نوک زبانی صحبت کردن در کودک شود.

4- ترک پستانک به طور ناگهانی و کامل ممکن است بهترین کار باشد

این کار ممکن است باعث بوجود آمدن روز های سختی شود. اما بعد از آن وابستگی از بین می رود. خوشبختانه راه های مهربانانه و موقری وجود دارد که یک بار و برای همیشه فرزند را از پستانک گرفت. پستانک برای فرزند شما بسیار ارزشمند است. لذا کاملا مطمئن باشید که دوست خوبی برای کسی که باید به امر شما از انس گرفته خود خداحافظی کند باشید. برای فهمیدن اینکه چطور می توان از راه های شیرینی برای ترک آن کمک گرفت باز هم مطالعه کنید.

بیشتر بدانید  نحوه آموزش دستشویی رفتن به کودک

5- به همه یادآوری کنید که شما اعضای یک تیم هستید

برنامه از بین بردن فرزندتان از پستانک را به همه کسانی که به فرزندتان اهمیت می دهند اعلام کنید. شما می خواهید که پیغام و تجربه توجه کردن به پستانک مانند یک مشاور در خانه، مهد کودک و خانه مادربزرگ استفاده شود. در غیر این صورت فرزند خود را گیج می کنید. بنابراین مثلا اگر می خواهید فقط در زمان خواب یا چرت فرزند از آن استفاده کنید. همه بزرگسالانی که لازم است را مطلع کنید.

6- راه های آرامش بخش دیگری را فراهم کنید

وقتی که برای اولین بار پستانک را از فرزندتان می گیرید، بهتر است برای آرامش او از راه آرام بخش دیگری کمک بگیرید. طبق گفته کلینیک مایو، تکان دادن، تاب دادن آرام، آواز خواندن و ماساژ آرام از راه هایی هستند که به شما کمک می کنند تا ناآرامی کودک را از بین ببرید و او را بدون کمک گرفتن از پستانک به آرامش برسانید. برای بچه های بزرگتر، استفاده از پتو های با لبه نرم یا عروسک های حیوانات بامزه که با پنبه پر شده اند می توانند آرامشی را که فرزند شما به آن نیاز دارد، فراهم کند.

7- فرزندتان را به آرامی از پستانک ترک دهید

اگر مایل نیستید ناگهانی فرزندتان را از پستانک بگیرید، ترک کردن تدریجی را امتحان کنید. می توانید با پستانک دادن به او فقط در زمان های خواب یا چرت او شروع کنید. بعد از گذشت چند هفته، می توانید در هنگام چرت زدن هم از آن استفاده نکنید. اگر فرزندتان سر و صدا کرد. بجای پستانک به او اسباب بازی راحت بدهید. یا اینکه او را با تکان دادن یا راه های آرامش بخش دیگر آرام کنید. به محض اینکه فرزندتان بدون داشتن پستانک در دهان به چرت رفت. وقت آن است که روی زمان های خواب او کار کنید. ابتدا پستانک او را زمانی که به خواب رفته و بعد از اینکه او را در تخت خود خواباندید بردارید. و پس از آن، پستانک او را قبل از اینکه فرزندتان را در تخت بگذارید بردارید.

8- آن ها را دورکنید

بعضی از مادران با ارائه دلیل به فرزند تازه به راه افتاده شان موفق می شوند. می توانید به فرزندتان این را بگویید که او دیگر دختر بزرگی شده و در بیرون از خانه کودکی وجود دارد که برای اینکه دیگر گریه نکند به پستانک او احتیاج دارد. کودک کوچک خود را با تزئین یک جعبه برای او سرگرم کنید و سپس همه پستانک های او را جمع کنید و آنها را داخل جعبه بگذارید. اگر دوستی دارید که او هم فرزند کوچکی دارد، با او توافق کنید که این جعبه را بخاطر فرزندش به او بدهید یا اینکه جعبه را به دکتر دندان پزشک کودکان بدهید تا پستانک ها را بین کودکان دیگر پخش کند. حتما مطمئن باشید که فرزند تازه به راه افتاده تان را با دادن کادو های کوچیک تحسین کنید بخاطر اینکه او بعنوان یک “پسر بزرگ” بسیار با محبت و سخاوتمند بوده است.

بیشتر بدانید  نقش حرکات ورزشی اصلاحی برای کودکان

9- کاری کنید که از آن تنفر داشته باشد

اگر فرزند دلبندتان به پستانک خود بسیار وابسته است، ممکن است غیر جذاب نشان دادن قسمت مکنده کمک کند تا این عادت را ترک کند. یک راه برای انجام دادن این کار این است که قسمت مکنده را در لیمو یا سرکه قرار دهید. مزه بسیار بد آن باعث می شود که دیگر سراغش نرود. یک راه دیگر که خیلی از مادران آن را به کار می برند. این است که قسمت مکنده را می برند که با این کار قدرت مکندگی آن از بین می رود. البته باید این را بدانیدکه تغییر دادن پستانک اگر به تکه تکه شدن آن بی انجامد ممکن است باعث گیر کردن تکه های آن در گلو شود.

10- فرشته پستانک را معرفی کنید

این یکی از جالب ترین راه هایی است برای آنان که پستانک مزاحمشان است. مرحله بازدید از فرشته جمع آوری پستانک. به فرزند تازه به راه افتاده خود بگویید ُبه محض اینکه او آماده شود تا پستانکش را کنار بگذارد. فرشته جمع آوری پستانک به سراغ او می آید. به فرزند خود کمک کنید تا همه پستانکهای خود را جمع آوری کند. و آنها را در یک جعبه روی پله های جلوی خانه قرار دهد. و یا اینکه آن ها را در یک سبد زیبا و لطیف که می توان آنرا از درخت آویزان کرد. و از بیرون قابل مشاهده است قرار دهد. می توانید یک تشریفات به هر اندازه که لازم است بزرگ باشد. برای کمک به ترک آن  برگزار کنید. پس از آن فرشته جمع آوری  سر می زند و آن جعبه یا سبد را بر می دارد. و به جای آن یک اسباب بازی در آن محل می گذارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×