مراحل رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (5 الی 8)

مراحل بارداری هفته به هفته (5 الی 8)

هفته پنجم

در هفته پنجم درباره فرآیند رشد جنین خود بیاموزید. بعلاوه در مورد سقط جنین، تغییرات در چهره و غذاهای سالم که اکنون باید بخورید، اطلاعاتی بدست آورید.

 

اندازه جنین

اندازه جنین

آن سلول توپی اکنون شبیه یک جنین قورباغه و به بزرگی یک نخود است. در حال حاضر ایجاد مغز، نخاع، قلب و رگ های خونی در حال انجام است.

طول جنین: 0.1 سانتی متر

وزن جنین: 1.1 گرم

رشد جنین

این هفته صدای تیک جنین شما برای اولین بار شروع به نواختن می کند (نه شما و نه پزشک شما هنوز قادر به شنیدن آن نیستید، اما امکان مشاهده حرکت در سونوگرافی وجود دارد.) و جنین شما سخت مشغول رشد بوده است، جنین در حال حاضر دارای سه لایه مجزا است: اکتودرم یا لایه خارجی، که سیستم عصبی، گوش ها،چشم ها، گوش داخلی و بسیاری از بافت های همبند را تشکیل می دهد. اندودرم یا لایه داخلی که اندام های داخلی مانند ریه ها، روده ها و مثانه در آن رشد می کند. و مزودرم یا لایه میانی، که در نهایت راه را برای سیستم قلب و گردش خون فراهم می کند. در هفته های آتی ، مزودرم شروع به ساخت استخوانها، ماهیچه ها، کلیه ها و اندام های تولید مثل می کند.

سونوگرافی هفته پنجم

سونوگرافی جنین

ناحیه تاریک قابل مشاهده در سونوگرام مایعی است که کیسه حاملگی را پر می کند. سرانجام، این مایعات با یک کیسه حاوی آمنیوتیک که نوزاد شما چند ماه آینده را در آن سپری خواهد کرد، جایگزین می شود. دایره سفید درون مایع کیسه زرده نامیده می شود. قبل از تشکیل جفت کامل، کیسه زرده در تأمین تمام مواد مغذی مورد نیاز جنین برای رشد نقش دارد. علائم کوچک در مجاورت کیسه زرده، جنین زودرس را نشان می دهد. سونوگراف طول جنین (طول تاج شکاف یا CRL) برای تأیید یا تجدید نظر در موعد زایمان، یا ارزیابی رشد جنین انجام می شود.

هفته پنجم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

یک دقیقه از حاملگی تان لذت می برید و در دقیقه بعدی استرس را به همان اندازه احساس می کنید؟ همه اینها بخشی از نوسانات خلقی طبیعی بارداری است. ممکن است احساس پریشانی، افسردگی، عصبانیت، احساساتی بودن، قدرتمند بودن و ناامن بودن گاهی نیز همه در همان لحظه را داشته باشید. هورمونهای شما در حال شعله ور شدن است، بنابراین برای حواس شما این اتفاقی طبیعی است، به خصوص هنگامی که یک تغییر عمده زندگی در راه است. نوسانات خلقی اغلب در طی ماه آینده شدیدترین حالت را نشان می دهند و بعضی اوقات دوباره در انتهای بارداری پدید می آیند. همچنین ممکن است تعجب کنید که حدود 10 تا 12 درصد از زنان در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند  تقریباً به اندازه کسانی که پس از زایمان این اتفاق برایشان می افتد. اگر در هر مقطع بارداری بیش از دو هفته احساس افسردگی کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات هفتگی

بی تفاوت به اینکه چه احساساتی دارید، همیشه به یاد داشته باشید که خواب کافی یک تقویت کننده روح و روان است. حدود هشت ساعت بستن چشم هایتان می تواند یک دنیا تغییر ایجاد کند. و در حال حاضر ممکن احساس خواب آلودگی در تمام مدت زمان در محل کار، جلوی تلویزیون، در وسط جملات خودتان به لطف افزایش سطح پروژسترون، کاهش قند خون، کاهش فشار خون و افزایش حجم خون، داشته باشید.

لیست کارهای این هفته

  • یک کتاب بارداری انتخاب کنید.
  • برای کمک به برنامه ریزی شما در 8 ماه آینده حاملگی، یک برنامه بارداری تهیه کنید.
  • یک ژورنال یا کتاب خاطره بخرید تا نقاط عطف، علائم و سوالات خود برای 9 ماه آینده را ثبت کنید.
  • در یک یک انجمن موعد زایمان ثبت نام کنید یا به یک گروه پشتیبانی حاملگی حضوری بپیوندید.
  • حتما آب زیادی بنوشید.
  • با شرکت بیمه خود صحبت کنید تا دریابید، که پزشکان و بیمارستانهای محلی تحت پوشش برنامه آنها کدامیک هستند.

سوالات متداول این هفته

چه موقع باید به دیگران بگویم که باردار هستم؟

چه داروهای با نسخه ای در دوران بارداری بی خطر هستند؟

 

هفته ششم

 

در هفته ششم درباره فرآیند رشد جنین خود بیاموزید. اکنون زمان تصمیم گیری در مورد محل تولد نوزادتان و اینکه چه کسی در تیم زایمان شما باشد است.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (5 الی 8)

جنین شما اکنون سه برابر شده و توسط مایع آمنیوتیک محافظت می شود. اگرچه او با جهش فوق العاده ای رشد کرده، اما هنوز به اندازه یک دانه انار است.

طول جنین: 0.03 سانتی متر.

وزن جنین: 1.13 گرم.

رشد جنین

تا پایان این هفته جنین شما سه برابر خواهد شد، قلب او اکنون با یک ریتم منظم در حال زدن است. هنوز احتمال فهمیدن آن توسط استتوسکوپ پزشک بسیار ضعیف است، اما اگر در طی چند هفته آینده سونوگرافی داشته باشید، احتمالاً به عنوان یک نقطه کوچک و ضربان دار در وسط بدن کوچک وی قابل تشخیص خواهد بود. واقعیت جالب: از حالا تا زمان تولد، قلب فرزند شما در هر دقیقه حدود 150 بار خواهد زد  دو برابر میانگین بزرگسالان. همچنین در این هفته، نیمکره های مغز جنین شما در حال شکل گیری است و امواج مغزی اکنون قابل ثبت هستند.

بیشتر بدانید  درد و گرفتگی بعد از زایمان، علل و راه های تسکین (بخش اول)

سونوگرافی هفته ششم

جنین ماه ششم

در این تصویر سه بعدی از جنین در حال رشد، می توانید تغییر بزرگی نسبت به هفته قبل ببینید. منحنی های بدن جنین به سمت داخل، با بند ناف در وسط. سر در سمت راست بالای تصویر ظاهر می شود. نقطه های کوچکی را در جایی که در نهایت دستها و پاها رشد می کنند، می توان مشاهده کرد.

هفته ششم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

آیا می توانید باور کنید که چند هفته قبل این سوال را پرسیدید که آیا واقعاً باردار هستید؟ احتمالاً در حال حاضر بدنتان با صدای بلند و واضح شما را از باردار بودن مطلع کرده است(و اگر اکنون نباشد، به زودی). مطمئناً برخی از علائم سه ماهه اول می توانند کمی آزار دهنده باشند. مانند خستگی، حالت تهوع، استفراغ، سینه های فوق العاده ملتهب، سردرد، یبوست، ضعف و نوسانات خلقی، اما سعی کنید با آنها کنار بیایید و نیمه پر لیوان را ببینید. بدن شما درحال انجام کارهای پیچیده ای است و بیشتر علائم طی چند هفته آینده فروکش می کنند. نکته جالب در مورد این مرحله از بارداری این است که احتمالاً هنوز خبر حاملگی خود را به دیگران نگفته اید.

نکات هفتگی

در مصرف ویتامین های دوران بارداری مشکل دارید؟ برخی مواقع بلعیدن قرص های بزرگ سخت است، مخصوصا اگر قبل از آن احساس تهوع داشته باشید. از پزشک خود در مورد مصرف قرص جویدنی بچه ها به جای آن، به همراه یک مکمل اسید فولیک سوال کنید.

لیست کارهای این هفته

  • اگر آماده هستید، شروع به اشتراک این خبر خوب با اعضای خانواده و دوستان نزدیک کنید.
  • با راه حل های درمان تهوع صبحگاهی آشنا شوید.
  • تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید پزشک فعلی تان، تا زمان زایمان همراه شما باشد. اگر اینطور نیست، شروع به جستجوی موردی جدید کنید.

سوالات متداول این هفته

چرا تهوع صبحگاهی ندارم؟

آیا در حال حاضر باید نشانه های بارداری داشته باشم؟

چگونه پزشک مناسب برای بارداری انتخاب کنم؟

افزایش وزن در حاملگی تا چه اندازه می تواند باشد؟

 

هفته هفتم

 

غز جنین شما در هفته هفتم به سرعت در حال رشد است.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته (5 الی 8)

جنین شما اکنون به اندازه یک زغال اخته است. جوانه های بازوی او، که هفته گذشته شکل گرفت، اکنون شبیه دست و پا می شوند.

طول جنین: 0.09 سانتی متر.

وزن جنین: 1.13 گرم.

رشد جنین

جنین شما در حال توسعه ویژگی های شگفت آور و متمایز صورت است. لکه های تیره مناطقی را نشان می دهد که چشم و سوراخ بینی وجود دارد، و دهان و گوش نیز شکل خواهند گرفت. مغز جنین شما نیز پیچیده تر می شود. اگر می توانستید در شکاف جمجمه نگاهی بیندازید، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. در واقع سلولهای عصبی در مغز جنین شما، با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد هستند  100000 سلول در دقیقه، همچنین او شروع به حرکت در مسیرهای کوچک و تند و تیز کرده است، اما تا حدود چهارمین ماه بارداری این حرکات را احساس نخواهید کرد.

 

سونوگرافی هفته هفتم

جنین ماه هفت

در طول این هفته از سه ماهه اول، خواهید دید که جنین در حال رشد در حبابی درون کیسه حاملگی است. حباب اطراف جنین همان کیسه آمنیوتیک پر از مایع آمنیوتیک است. این محیط مایع باعث می شود فضای کافی برای رشد، توسعه و حرکت جنین شما بوجود آید. مایع آمنیوتیک همچنین جنین شما را از هرگونه فشار خارجی بر روی شکم حفظ می کند. قسمت سیاه داخل سر بخشی از لوله عصبی در حال توسعه است.

 هفته هفتم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

اگرچه هنوز شروع به نشان دادن نکرده، اما ممکن است متوجه شوید که چند کیلو اضافه کرده اید و در شلوار خود احساس ناراحتی می کنید. شما در این مرحله به اندازه کافی برای لباس های زایمان وزن اضافه نکرده اید، اما بهتر است خرید برای آینده را شروع کنید. پوست شما نیز در حال انجام تغییراتی است. اگر خوش شانس باشید، درخشش بارداری را تجربه می کنید، اما اگر پوست شما با هجوم هورمون های بارداری واکنش نشان داد، تعجب نکنید.

بیشتر بدانید  علل ریزش مو و درمان گیاهی مناسب در دوران بارداری چیست؟ (بخش اول)

نکات هفتگی

تمرکز بر روی احساسات دیگران در حال حاضر دشوار است با توجه به مشکلات شکم تان اما یک سؤال نسبتاً فداکارانه وجود دارد که باید به آن فکر کنید: شریک زندگی شما چگونه با این وضع کنار آمده؟ برخی از همسران بسیار حامی و پر نشاط هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در اثر تغییر و تحولات احساس سردرگمی داشته باشند. برای شما کاملاً طبیعی است که ناگهان وسواس مالی برای خرج خانواده پیدا کنید یا ایده انتقال به خانه بزرگتر را مطرح کنید. با شوهرتان گپ بزنید تا نگرانی یا دلواپسی های خودش را بیرون بریزد. همسرتان می خواهد که روی او حساب کنید تا همین کار را برای شما انجام دهد.

لیست کارهای این هفته

  • برای اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری، که باید بین هفته 8 تا 12 اتفاق بیفتد، برنامه ریزی کنید.
  • لیستی از سوالات مربوط به اولین ملاقات با پزشک را تهیه کنید.
  • کابینت خانه را از هر نوع کالای شیمیایی، مانند اسپری دفع حشرات خالی کنید.
  • یک باند شکمی بخرید

سوالات متداول این هفته

آیا رفتن به استخر و ماساژ ایمن است؟

چگونه می توانم بین معاینات، از پزشک خود توصیه های لازم را دریافت کنم؟

 

هفته هشتم

 

دریابید که کودک شما در هفته هشتم درچه مرحله ای از رشد است و آیا واقعاً باید برای دو نفر غذا بخورد.

اندازه جنین

اندازه جنین هشتم

کودک شما به اندازه یک تمشک است. دست و پاهای او دارای انگشت، در بافتی تار مانند قراردارد و به زودی این بافت اضافی برای آشکار کردن انگشتان دست و پا مجدداً جذب می شود.

طول جنین: 0.12 سانتی متر.

وزن جنین: 1.13 گرم.

رشد جنین

رشد جنین شما ادامه می یابد، در دو هفته اخیر او چهار برابر شده است. هرچه بزرگتر می شود، ویژگی های ظریف صورت او در حال واضح تر شدن است. گوش، لب فوقانی و نوک بینی کوچک اش به وضوح قابل مشاهده است. همچنین پلک ها در این هفته برای اولین بار شکل می گیرد و قلب او روز به روز قوی تر می شود.

 

سونوگرافی هفته هشتم

جنین ماه هشت

جنین روی پشت خود دراز کشیده است. به شکل c مانند نمایان میشود که سر جنین در طول این سه ماهه اول بزرگتر شده، که نشان از رشد مغز می باشد. مغز وی به سه قسمت اصلی تقسیم می شود: مغز ابتدایی، مغز میانی و مغز انتهایی. مانند هفته قبل، ممکن است قسمت انتهایی مغز به شکل یک منطقه تاریک در قسمت پشت سر جنین دیده شود. 

هفته هشتم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

شاید برای خیار شور و بستنی اشتیاق نداشته باشید، اما هوس بارداری می تواند برنامه غذایی سالم شما را خراب کند. بله، شما برای دو نفر غذا می خورید، اما برای تغذیه جنین خود تنها روزانه 300 کالری اضافی (یا اگر دوقلو حامله اید 600 کالری)نیاز دارید. حتی اگر کیک شکلاتی یا بسته ای از چیپس سیب زمینی نام شما را صدا کند، سعی کنید جای آن به دنبال تغذیه سالم تری باشید مثلاً یک اسموتی انبه، یک فنجان چای با کلوچه یا یک لیوان بزرگ شیر .

نکات هفتگی

این هفته کاری را برای خود انجام دهید. این روزها همه تمرکز را روی جنین خود گذاشته اید و دوستان و خانواده نیز احتمالاً همین کار را انجام می دهند. قبل از رسیدن نوزاد مقداری زمان برای خودتان اختصاص دهید یک پدیکور انجام دهید، خود را در یک کتاب خوب غوطه ور کنید یا سگ خود را برای پیاده روی طولانی ببرید. این را بخشی از شغلتان به عنوان یک مادر بدانید. (هر چیزی که عامل تسکین استرس شود برای شما و جنین خوب خواهد بود) در مورد این تفریح های گاه و بیگاه، احساس گناه نکنید. اگر به شما احساس خوبی می دهند، پس کاملاً ارزش آن را دارند.

لیست کارهای این هفته

  • یک سینه بند جدید بخرید. خواه یک سینه بند حاملگی، یا یک سینه بند بزرگتر و نرم تر باشد.
  • تمرینات کیگل را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید.
  • آنتی اسیدها را برای سوزش معده در حاملگی، به همراه سایر داروهای موردنیاز، تهیه کنید.
  • قرار ملاقاتی با دندانپزشک بگذارید.
  • در مورد آزمایشهای توصیه شده در دوران بارداری، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا استفاده از مایکروویو در دوران حاملگی، خطری ندارد؟

در اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری، چه سؤالاتی باید بپرسم؟

 

برای مشاهده  ادامه این مطلب بر روی اینجا کلیک کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×