سلامت جسمانی

علل ریزش مو و درمان گیاهی مناسب در دوران بارداری چیست؟ (بخش اول)

علل ریزش مو و درمان گیاهی مناسب در دوران بارداری چیست؟ (بخش اول)

آیا میدانید رشد مو به صورت چرخه ای اتفاق می افتد؟ در هر زمان مشخص 90 درصد از تارهای مو رشد می کنند. و 10 درصد باقیمانده فاز استراحت ( تلوژن) را پشت سر می گذارند. پس از گذشت دو یا سه ماه از استراحت، تار های مو میریزند و موهای جدید جای آنها را پر می کنند.

در دوران بارداری، چرخه ی رشد مو در مرحله ی استراحت متوقف می شود. در این زمان تار های مو بسیار ضخیم تر و قوی تر از پیش به نظر می آیند. اما همیشه نمی توانید انتظار داشته باشید که موهایتان در دوران بارداری ضخیم شود. چرا که برخی زنان در دوران بارداری به علل مختلف ریزش مو را تجربه می کنند.

در اینجا تلاش می کنیم علل طبیعی ریزش مو در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دهیم. و راهکار هایی برای جلو گیری از آن پیشنهاد کنیم.

آیا ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است؟

ریزش دسته های کوچک مو در دوران بارداری امری کاملا طبیعی است. تحقیقات نشان می دهد 40 تا 50 درصد از زنان باردار از ریزش مو رنج می برند. اما خبر خوب این است که این ریزش تنها یک پدیده ی موقتی است.

مقادیر بالای هورمون پروژسترون در دوران بارداری می تواند سبب خشکی مو شود. همین امر باعث می شود تار های مو از نزدیک ریشه بشکنند (خصوصا در اواخر دوران بارداری).

ریزش مو در دوران بارداری مسئله ای طبیعی است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. اما اگر ریزش موی شما به نظر غیر طبیعی می آید، با پزشک خود مشورت کنید تا از علت دقیق آن مطلع شوید.

چه چیز سبب ریزش مو در دوران بارداری می شود؟

اگر ریزش موی شما در دوران بارداری بیشتر از حالت طبیعی است. هیچ جای نگرانی وجود ندارد. تغییرات فیزیکی و هورمونی علت احتمالی این ریزش است. این پدیده معمولا موقتی است و تنها تا زمان به دنیا آمدن کودک ادامه پیدا می کند.

علل دیگر ریزش مو در دوران بارداری عبارتند از:

  1. تغذیه ی نامناسب

بدن شما در دوران بارداری به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. نیاز به آهن در این دوران افزایش می یابد و کمبود آن می تواند سبب ریزش مو شود. همچنین کمبود پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی (از قبیل روی) دیگر عوامل دخیل در ریزش مو محسوب می شوند. تهوع و استفراغ در سه ماهه ی اول می تواند سبب کاهش دریافت مواد مغذی شود. علاوه بر این، مصرف بیش از ویتامین هایی از قبیل فرم رتینول ویتامین آ نیز می تواند سبب ریزش مو شود.

  1. بیماری

برخی از بیماری ها مانند دیابت بارداری و کرم حلقوی (یک عفونت قارچی) می توانند سبب ریزش مو شوند. همچنین، داروهایی خاص که برای درمان فشار خون، افسردگی و اضطراب تجیز می شوند نیز می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند. اگر در زمان مصرف دارو متوجه افزایش ریزش مو شدید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  1. تغییرات هورمونی طبیعی

تغییر در الگوی رشد مو می تواند نتیجه ی تغییرات طبیعی هورمون ها در دوران بارداری باشد. نوسان های هورمونی چرخه ی معمول رشد مو را مختل می کنند و همین مسئله منجر به ریزش بیش از حد مو یا تلوژن افلوویوم می شود. این عارضه پس از گذشت چند ماه برطرف می شود.

  1. ایفای نقش ژنتیک

ریزش مو می تواند علل ژنتیکی نیز داشته باشد. بدین معنا که اگر والدین شما ریزش مو را تجربه کرده اند. شما نیز احتمالا با آن مواجه خواهید شد. داروها و روش های درمان مخصوص می تواند از ریزش مو با عقبه ی ژنتیکی جلوگیری کند.

  1. کمبود هورمون تیروئید
بیشتر بدانید  5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

هیپوتیروئیدیسم بر اثر کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن ایجاد می شود و امروزه در میان زنان بسیار شایع است. هورمون تیروئید مسئول حفظ میزان متابولیسم پایه، سیستم گوارشی، سلامت روان و حتی حفظ مو و ناخن است. کمبود این هورمون می تواند سبب ریزش مو شود.

  1. سندروم تخمدان پلی کیستیک

PCOS نوعی عدم تعادل هورمونی است که سبب می شود تخمدان ها مقادیر زیادی هورمون های مردانه تولید کنند. در حالی که بیشتر زنان مبتلا به این شرایط افزایش رشد موها را تجربه می کنند. ممکن است ریزش مو در اطراف ناحیه پوست سر مشاهده شود.

  1. بیماری های پوستی مربوط به ناحیه ی سر

آلرژی های پوستی و بیماری های مربوط به پوست سر نیز می توانند در نازک شدن تارهای مو و ریزش آن دخیل باشند.

  1. علل تولید مثلی

توقف مصرف داروهای ضد بارداری و دیگر روش های مربوط به پیشگیری از بارداری، می تواند سبب ریزش مو شود. همچنین تجربه ی بارداری ناموفق، سقط جنین و تولد نوزاد مرده نیز می تواند ریزش مو را افزایش دهد.

ریزش مو یک عارضه ی اورژانسی نیست. اما علل مسبب آن، مانند کمبود مواد مغذی یا بیماری، می تواند بسیار مشکل ساز باشد. اگر در دوران بارداری بیش از حد ریزش مو دارید. با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اما اگر میزان ریزش چندان هشدار دهنده نیست، تغییراتی کوچک در زندگی روزمره ی خود ایجاد کنید. و منتظر مشاهده ی نتایج آن باشید.

چگونه می توان ریزش مو در دوران بارداری را کنترل کرد؟

راهکارهایی به منظور کاهش ریزش مو و تضمین سلامت مو در دوران بارداری وجود دارد که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم.

  1. موهای خود را بیش از حد شانه نکنید. اینکار تخریب تاهای مو را افزایش می دهد
  2. از مدل های سفت و پر فشار (دم اسبی، بافت آفریقایی، پیچ مو و..) برای بستن مو استفاده نکنید. فشار وارده سبب شکستن تارهای مو می شود
  3. از مواد شیمایی برای صاف کردن یا رنگ کردن موها استفاده نکنید. این مواد تارهای مو را خشک و شکننده می کند
  4. از شامپوها و حالت دهنده های ملایم تر استفاده کنید
  5. از برس های نرم برای شانه کردن موهای خیس استفاده کنید
  6. پوست سر را ماساژ دهید تا چرخش خون در پوست سر افزایش یابد
  7. از رنگ موی شیمیایی استفاده نکنید. چرا که ریزش مو را به طرز چشمگیری افزایش می دهد
  8. مقادیر زیاد میوه و سبزیجات حاوی فلانوئیدها و آنتی اکسیدان مصرف کنید. این مواد به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب و افزایش رشد مو کمک می کنند
  9. برای حالت دادن با موها از حرارت بیش از اندازه استفاده نکنید
بیشتر بدانید  برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

این نکات می توانند تا حدی به کاهش ریزش مو کمک کنند. می توانید این پیشنهادات را به همراه درمان های خانگی به اجرا در آورید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×