سلامت جسمانی

چند نکته برای مقابله با تهوع های صبحگاهی

چند نکته برای مقابله با تهوع های صبحگاهی

بارداری یک اتفاق شگفت انگیز است اما حالت تهوع های صبحگاهی که با آن همراه است خیلی هم باحال نیست.

به گفته دکتر گرینفیلد، نویسنده کتاب بارداری زن شاغل، تقریباً 70 درصد از زنان در اوایل بارداری حالت تهوع را تجربه می‌کنند و حدود 50 درصد از آنها استفراغ را تجربه می‌کنند. گرینفیلد می‌گوید: این بسیار بسیار رایج است، اما همچنین بسیار متنوع است. بسیاری از افراد در تمام روز حالت تهوع دارند، برخی بیشتر عصر غایب هستند و برخی دیگر اگر خواب کافی نداشته باشند بیمار هستند. به گفته گرینفیلد: حالت تهوع در صبح ها می‌تواند از اوایل شش هفته از بارداری شروع شود. و تقریباً در هفته های هشتم و نهم به اوج خود می‌رسد.

پس چگونه می‌توان مقابله کرد؟ نکات زیر را دنبال کنید. (خودتان را باور کنید: بسیاری از زنان خودشان حالت تهوع های صبحگاهی را کاهش می‌دهند. یا اصلا پس از 12 الی 14 هفته به طور کلی از بین می‌رود.)

یکی از آن صبح‌ها که دارید فکر می‌کنید تا خود را از رختخواب برای کار بیرون بکشید تهوع را تشدید می‌کند؟ پس این کار را نکنید! یک روز را با مرخصی بیماری سپری کنید و به خودتان استراحت دهید. بدن شما دارد برای رشد آن کودک اضافه کاری می‌کند. شما قطعاً سزاوار این خواهید بود.

پیشنهاد می‌کند که یک “تعطیلات” را در هفته هفتم یا هشتم خود تنظیم کنید. یعنی زمانی که حالت تهوع صبحگاهی به اوج خود می‌رسد. در هر صورت، مجبور نخواهید بود که خبر بارداری خود را قبل از آماده بودنتان به همکاران خود بگویید و وقت خالی از نظر جسمی و روحی به شما کمک می‌کند تا خودتان را بازیابی کنید.

14 راه برای ساده کردن مقابله با حالت تهوع های صبحگاهی

1.رایحه‌ی تازه ای را ببویید

خواه بوی نه چندان دلپذیر کامیون زباله باشد. یا بوی عطر همکار شما در یک آسانسور شلوغ. برخی از رایحه‌ها شکم شما را منقلب می‌کنند. میریام اریک، متخصص ارشد رژیم درمانی و تغذیه در بیمارستان زنان در بوستون و نویسنده کتاب مدیریت تهوع صبحگاهی  می‌گوید: تهوع صبحگاهی اغلب با بو مرتبط است. استروژن هورمونی است که مسئول حس بویایی است. و اگر فردی با هورمون استروژن بالا هستید مانند وقتی که باردار هستید بینی حساس، مانند رادار دارید. بوی نامطلوب، بوهایی که نمی‌توانید ازش دور شوید، و بوهای غلیظ باعث حالت تهوع شما می‌شوند.

2.بلند صحبت کنید

ممکن است همه شما در مورد خودکفایی و تأمین انرژی در دوران بارداری خود چیزهایی بدانید. اما ابراز احساسات به اطرافیان می‌تواند به رفع تهوع صبح کمک کند. همسر شما احتمالاً نمی‌داند که رایحه صابونش به شما حالت تهوع می‌دهد. یا اینکه بوسه ای که به شما می‌دهد در حالی که قبلش پیتزا خورده باشد بدون اینکه دندان هایش را مسواک بزند، می‌تواند حال شما را بد کند. بنابراین به او بگویید و بگذارید بداند که چه تغییرات کوچکی می‌تواند ایجاد کند. تا به شما کمک کند. تا احساس بهتری داشته باشید. (وقتی خلق و خوی شما بهتر شد، او نیز احساس بهتری خواهد داشت.)

3.عوامل محرک حالت تهوع های خود را پیدا کنید

اگر هر روز عصر متوجه می‌شوید که در همان ساعت حالت تهوع پیدا می‌کنید. ممکن است از بوی پخت و پز همسایگان باشد. تهوع در ساعت 3 بعد از ظهر هر روز؟ عادت به بودادن ذرت در مایکروویو در بعد از ظهر توسط یک همکار می‌تواند مقصر باشد. هنگامی که عوامل محرک حالت تهوع خود را شناسایی کردید، می‌توانید اقدامات مناسب را انجام دهید. تا در صورت امکان از آنها جلوگیری کنید.

4.آب زیاد بنوشید

به نظر می‌رسد عاقلانه نیست. اما دریافت هشت لیوان در روز در حالی که معده شما چیزی را دفع نمی‌کند، می‌تواند تاثیر بی نظیری بگذارد. با وجود این، دریافت مایعات ضروری است زیرا به گفته گرینفیلد، هرچه میزان کمبود آب در بدن شما بیشتر شود، حالت تهوع بیشتری پیدا می‌کند. برای هیدراته ماندن بدن، روش های مختلف فریب دادن بدن برای پذیرش مایعات بیشتر را امتحان کنید: اریک دریافته است که برای برخی از خانم ها، میان وعده های شور مانند چیپس سیب زمینی و میان وعده هایی با پنیر، شکم آنها را آرام می‌کند و تشنگی آنها را تحریک می‌کند. دیگران به این باورند که با خوردن یخ خرد شده یا نوشیدن آب سرد و یا نوشیدن نوشیدنی های گرم، این اتفاق می‌افتد. اریک می‌گوید: دما تفاوت ایجاد می‌کند. اگر یک نوشیدنی درجه حرارت متوسط ​​باشد، گاهی اوقات مردم را به استفراغ وا می‌دارد.

بیشتر بدانید  نوزادانی که دیرتر به دنیا می­ آیند ( بیش رسیدگی یا پست ماچور )

5.غذاهایی را پیدا کنید که برای شما مناسب هستند

حتی اگر غذا خوردن آخرین کاری است که می‌خواهید انجام دهید، اما بالاخره باید این کار را بکنید. فقط باید فهمید که چه غذایی مناسب‌تر است. هیدی مورکوف، یکی از نویسندگان کتاب “انتظار چه چیزی را داشته باشید وقتی باردارید” می‌گوید: برای هر مادری و هر شکم که حساس به تهوع است غذای مناسب، متفاوت است. آنچه باعث تسکین شما می‌شود ممکن است استفراغ شخص دیگری را همراه بیاورد. اگرچه هیچ قانون کاملا درست و سریعی در مورد اینکه کدام غذاها برای مادران با حالت تهوع های صبحگاهی بهتر کار می‌کنند وجود ندارد، بسیاری از خانم‌ها می‌دانند که نگه داشتن بعضی از انواع مواد غذایی در معده شان آسان‌تر است. میان وعده های ملایم و غنی از کربوهیدرات مانند کلوچه کوچک، غلات خشک و چوب شور تاثیر خوبی روی حالت تهوع های صبحگاهی داشته. همچنین برخی هم غذاهای دیگری را موثر یافته اند. مانند غذاهایی با مزاج سرد و یخی مثل هندوانه و بستنی یخی. غذاهای چرب و پرادویه ممکن است باعث ناراحتی معده شود. اما اگر فهمیدید که برای شما مفید است. حتماً دنبالشان بروید و آنها را بخورید.

دکتر مهمت اوز، پیشنهاد می‌کند: اگر نگران دریافت مواد مغذی کافی هستید، سوپ مرغ را امتحان کنید که به شما کمک می‌کند تا به بدنتان مایعات و همچنین مقداری کالری برساند. غذاهای سرد نیز بیشتر بخورید  غذاهای گرم ممکن است حالت تهوع ایجاد کنند زیرا بیشتر از غذاهای سرد رایحه دارند.

6.کم و مستمر غذا بخورید

وقتی نوبت به غذا خوردن می‌رسد. بسیاری از خانم‌ها متوجه می‌شوند که خوردن در تمام روز معده آنها را اذیت می‌کند. مورکوف می‌گوید: من آن را راه حل با شش وعده غذایی می‌نامم. هنگامی که شکم شما خالی است، اسیدهای معده چیزی به وجود نمی‌آورند که علاوه بر پوشش معده شما، تهوع را ایجاد کند. از طرف دیگر، خوردن زیاد غذا می‌تواند سیستم گوارشی را بیش از حد اذیت کند. همچنین منجر به گرگرفتگی می‌شود. شکم خود را در کل طول روز و شب کمی پر نگه دارید که بهترین دفاع در برابر حالت تهوع صبح است.

مورکوف پیشنهاد می‌کند که همیشه یک انبار میان وعده (کلوچه، چوب شور، میوه خشک و آجیل یا هر چیزی که می‌توانید در طول روز نگهش دارید) در همین نزدیکی نگه دارید. تغذیه کم و مستمر قبل از اینکه صبح از تختخواب بیرون بروید می‌تواند حالت تهوع را برطرف کند و یک میان وعده سبک قبل از خواب قند خون شما را در طول شب تثبیت می‌کند. خوردن میان وعده های کوچک در طول روز همچنین می‌تواند شما را قادر نگه دارد که همیشه مقداری غذا را در معده خود نگه دارید.

7.برای مقابله با تهوع های روزانه میتوانید با زنجبیل آرام شوید

مدت هاست که از زنجبیل به عنوان مسکن معده نام برده می‌شود و مطالعات نشان داده است که ممکن است به رفع تهوع‌ها کمک کند. سعی کنید یک برش نازک از زنجبیل به آب داغ یا چای اضافه کنید. اشتها آور به نظر نمی‌رسد؟ یک مشت آب نبات زنجبیل متبلور شده میل کنید. یک عدد شیرینی زنجبیلی درست کنید. یا روش خوشمزه خود را برای تهیه ریشه پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم مربای زنجبیل را در مایکروویو گرم کرده و روی بستنی وانیلی بریزید. خوشمزه است!

8.رایانه خود را تنظیم کنید

ممکن است فکر کنید که وبگردی (و بررسی جدیدترین عکس های روز) شما را از حالت تهوع صبحگاهی منحرف می‌کند. اما صفحه نمایش روشن رایانه و اثر غیرقابل شناسایی آن ممکن است حالت تهوع بیشتری به شما بدهد. برای مقابله با آن، پیشنهاد می‌دهیم صفحه نمایش خود را برای کاهش خستگی چشم تنظیم کنید. اندازه قلم را پررنگ و بزرگتر کرده و پس زمینه را به صورتی ملایم یا برنز تغییر دهید. توصیه می‌کنیم در میان کار با کامپیوتر با برخاستن برای انجام کار دیگری یا به سادگی بستن چشم‌ها کمی استراحت کنید.

9.برای مقابله با تهوع های روزانه حواس خود را پرت کنید

نادیده گرفتن تهوع کار آسانی نیست. اما یافتن چیزی هر چیزی که ذهن شما را از آن دور کند، ممکن است به شما کمک کند برای مدتی آن را فراموش کنید. یک کتاب بخوانید، یک جدول یا سودوکو حل کنید، یا کمی پیاده روی کنید. برخی از مادران حتی ادعا می‌کنند که ورزش حالت تهوع آنها را تسکین می‌دهد. اما قبل از رفتن در آن مسیر با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید. البته، به بدن خود هم گوش فرا دهید.  اگر احساس خستگی یا سستی بیشتر می‌کنید، وقت آن است که متوقفش کنید.

بیشتر بدانید  علائم بارداری شما در سه ماهه دوم چگونه است؟

10.یک بسته از ضروریات همراه داشته باشید

مهم نیست که چند بار اتفاق بیفتد. استفراغ کردن در جمع چیزی نیست که شما هرگز به آن عادت کنید. اما برای اینکه این وضعیت دشوار قابل تحمل باشد، بدون اینکه کیف خود را با چند مورد ضروریات در مورد تهوع صبحگاهی پر کنید، از خانه خارج نشوید. قرص یا آدامس های نعنا نیز حرکتی هوشمندانه است. همچنین تهیه یک کیسه پلاستیکی برای استفراغ برای افرادی که نمی‌توانند آن لحظه خود را به حمام یا دستشویی برسانند یا ذخیره کردن یک میان وعده مثل چوب شور یا کلوچه که می‌توانید هنگامی که شکمتان خالیست یا احساس ناراحتی می‌کند از آن استفاده کنید، ایده خوبی است.

11.ملاحظات دارویی را انجام دهید

اگر در برطرف کردن حالت تهوع خود مشکل دارید، وقت آن است که به پزشکی مراجعه کنید که بتواند تشخیص دهد شما باید چیزی را مصرف کنید یا خیر. طبق گفته دکتر رابرت اطلس، رئیس بخش زنان و زایمان در مرکز پزشکی مارسی، ثابت شده است که ترکیبی از ویتامین ب6 و داروی کمکی Unisom علائم حالت تهوع صبحگاهی را برای برخی کاهش می‌دهد. در صورت عدم موفقیت، ترکیبی از داروهای تجویز شده قوی تر، مانند مسدود کننده ریفلاکس اسید، مانند پروتونیکس، و یک محرک روده، مانند Reglan، نیز ممکن است آرام بخش باشد. (البته، قبل از مصرف هر نوع دارویی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.)

پس از بهبودی، نگران نباشید که داروها به کودکتان آسیب برسانند. تسکینی که ممکن است برای شما ایجاد کنند هم برای شما و هم برای کودک مفید خواهد بود. گرینفیلد می‌گوید: مهم است که اجازه ندهید که حالت تهوع های صبحگاهی بخاطر پرهیز از مصرف دارو بیش از حد اذیتتان کند، زیرا کم آبی بدن، کمبود کالری و گرسنگی برای کودک واقعا ناسالم است.

12.از غیرعادی بودن نترسید

گاهی اوقات عجیب ترین درمان‌ها موثر هستند، بنابراین از توجه به بدن خود و از روش های تسکین دهنده حالت تهوع صبح که واقعا باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید. هر چند که عجیب به نظر برسند نترسید. به نظر بعضی مادران خمیردندان هایی با طعم آدامس بادکنکی برای حالت تهوع صبحگاهی بسیار موثر است.

13.رویکرد جامع داشته باشید

آن مچ بندهای تزیینی را که در سفر ها می‌بندند، را دیده اید؟ آنها را پیدا کنید و ببندید. مچ بندهای طب فشاری با اعمال فشار کم به نقطه ای واقع در داخل مچ دست کار می‌کند و احتمالا مربوط به حالت تهوع و استفراغ است. شاید با آن کمی احساس بهتری داشته باشید.

درمورد طب فشاری، حتی اگر در واقعیت هم تاثیری نداشته باشد امید شما به این که حالتان بهتر شود هم میتواند تسکین دهنده باشد یا حداقل می‌تواند حواس شما را از حالت تهوع پرت کند. بعضی افراد بر اعتقاد اند كه گروه های طب فشاری به شما كمك می‌كنند تا تهوع روزانه را تسكین دهد، بعضی بر این اعتقادند، طب فشاری و طب سوزنی خطری برای کودک شما ایجاد نمی‌کند، بنابراین فشار دهید و ذهنتان را دور کنید.

14.برای مقابله با تهوع های روزانه بیشتر دراز بکشید

بعضی اوقات بهترین راه حل ساده ترین راه حل است. دراز بکشید. چشمانتان را ببندید. چند نفس عمیق بکشید و فقط کمی استراحت کنید. بسیاری از پزشکان و مادران گفته اند که خواب راهی عالی برای فرار از حالت تهوع صبح است و بدن شما هم به آن نیاز دارد. اگر در حال حاضر یک یا دو کودک جوان دارید. یک پرستار کودک (حتی فقط برای چند ساعت در روز) استخدام کنید تا بتوانید خواب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. سخت خوابتان می‌برد؟ برای جلوگیری از تابش نور، ماسک خواب را امتحان کنید.

 

تمام مطالب، از جمله نظر پزشکی و سایر اطلاعات مربوط به سلامتی، فقط برای اهداف آگاهی بخشی است و نباید به عنوان یک تشخیص یا برنامه درمانی خاص برای هر شرایط فردی در نظر گرفته شود. استفاده از این سایت و اطلاعات موجود در این مقاله رابطه ای مثل پزشک و بیمار ایجاد نمی‌کند. همیشه در رابطه با هرگونه سوال یا مسئله ای که ممکن است در مورد سلامتی خود یا دیگران داشته باشید، از مشاوره مستقیم پزشک خود استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×