بایدها و نبایدهای فرزندپروری

نحوه آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نوپا – آکام

مسئولیت پذیری کودکان نوپا

 

چه سن مناسبی برای شروع آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نوپا وجود دارد، و چگونه می توانم شروع کنم؟

 

کدام مادری آرزو ندارد که کودکی مسئولیت پذیر را پرورش دهد، که با خوشرویی به کارهای خود ادامه داده و به یاد داشته باشد که آنها را بدون نق زدن انجام دهد. آیا فرزند شما مطابق این دیدگاه زندگی می کند؟ احتمالاً نه (حداقل شما مجبور خواهید شد هرازگاهی نق بزنید!). اما این بدان معنا نیست که اکنون نمی توانید به کودک نوپای خود برخی از کارهای خانه را بدهید تا از پس آن برآید.

حتی اگر کودک 2 ساله شما هنوز خیلی کوچک باشد و نتواند با یک برنامه مشخص از کارها پیش برود، می توانید از علاقه او برای تقلید از شما (و پدرش) استفاده کرده، و به او چند کار بدهید. تا در طول روز انجام دهد. او هنگام تحقق تلاش و تقسیم سهم خود، احساس موفقیت واقعی را بدست خواهد آورد و این به نوبه خود، احساس مسئولیت او را تغذیه خواهد کرد. به ویژه هنگامی که “کمک” او را با در آغوش گرفتن و بوسه های زیاد پاداش دهید. (“آفرین عزیزم!”) سرانجام، این کارهای کوچک در دوران دبستان (و بیشتر از آن)، می توانند به کارهای منظم تبدیل شوند. حتی اگر این کارها ساده باشد. مانند لباس پوشیدن به تنهایی و قرار دادن لباس های کثیف در لباس شویی.

 

برای شروع، این نکات را امتحان کنید:

زود شروع کنید. در 18 ماهگی، بچه ها می توانند دستورات ساده یک مرحله ای را درک کنند. (برای مثال: لطفاً فنجان آب خود را برای من بیاور!). آنها همچنین از مهارت و دقت دستی برای کارهای کوچک برخوردار هستند. مانند کنار گذاشتن یکی از کتابهایشان در پایان داستان یا آبیاری گیاهان (به شرطی که خیش شده کف و میز برای شما اهمیتی نداشته باشد).

بیشتر بدانید  چگونه از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد SIDS جلوگیری کنیم؟

برخی از کارهای دیگر که در کودکان 2 ساله برای یادگیری مسئولیت پذیری مناسب است: کمک به شما در برداشتن اسباب بازی ها، مرتب کردن جوراب های تمیز وی یا انداختن کاغذها به سطل بازیافت. (اطمینان حاصل کنید که ابتدا کاغذ ها را به او تحویل دهید. نمی خواهید که درون سطل بازیافت در حال جستجو برای یافتن قبض گمشده باشید!).

یک کودک 3 ساله می تواند در تنظیم میز (فقط وسایل نشکن!) و کمک به شما در کشیدن علف های هرز تلاش کند. ترفند این است که کار را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. (بیایید ابتدا عروسک ها را کنار بگذاریم. سپس می توانیم به حیاط بریم و عاف ها را هرس کنیم)، و به کودک خود نشان دهیم دقیقاً چه کاری می خواهید انجام دهید. انتظارات را نیز پایین بیاورید. اگر فقط یک جفت جوراب مرتب می کند یا دو عروسک را کنار جمع می کند، این برای شروع به اندازه کافی خوب است.

کارهای خانه را سرگرم کننده انجام دهید. همانطور که در صورت پخش موسیقی جارو کردن برای شما راحت تر است. هر چیزی که میتواند باعث ایجاد تنوع و سرگرمی شود تا کودک نوپای شما را علاقه مند کند به انجام این قبیل کارها استفاده کنید. آهنگ های کودکانه ای دانلود کنید که وقتی اسباب بازی ها را می گیرید یا هنگامب که میز غذا را می چینید، می توانید علاقه آنها را جلب کند.

برای آموزش مسئولیت پذیری کودکان نوپا میتوانید سعی کنید انجام  کارهای خانه برای بچه ها را به بازی تبدیل کنید.

به عنوان مثال، خوب است کودک خود را به چالش بکشید. تا لباس خود را قبل از اینکه تا زدن حوله ها و ملحفه ها را تمام کنید، جمع کند. هنگامی که او به 3 سالگی نزدیک شد. در نظر داشته باشید که در اتاق خود یک جدول کارهای عادی تنظیم کنید. که وقتی یکی از کارهای خود را تمام کرد. ( مثلا بشقاب و فنجان خود را به سینک ظرفشویی ببرید. یا جوراب های تان را مرتب کنید.)، بتواند آن را با انتخاب برچسب های اش پر کند.

بیشتر بدانید  استفاده از موبایل و تبلت بر سلامتی و بدن کودکان چه تاثیری میگذارد؟- آکام

فشار را در سطح پایینی نگه دارید. هر چقدر نیت شما خوب باشد. انتقاد از کار کودک نوپای خود یا “اصلاح” کارهایی که او انجام داده است، باعث می شود احساس کند کار اشتباهی انجام داده است و تمایل خود را برای ورود به بازی کاهش می دهد. شما می توانید هنگام انجام کار او را راهنمایی کنید (وای! این گوجه واقعاً تمیز است! بیایید آن خیار را نیز بشوییم)، ممکن است لازم باشد برخی از کارهای کودک نوپای خود را دوباره انجام دهید. (مانند گردگیری دوباره مبلمان یا دستمال کشیدن دوباره پنجره)، اما اجازه ندهید که او فکر کند شما این کار را انجام داده اید.

اگر واقعاً می خواهید مسئولیت پذیری به کودکان نوپا را آموزش دهید. او باید احساس کند این وظیفه او است نه شما و در عوض، برای هر موردی او در آن موفق شده، ستایش و تشویق فراوان لحاظ کنید. فقط به یاد داشته باشید که هنگام کار یادآوری های ملایمانه به او را ادامه دهید. حتی اگر همان کارهای روزمره صبح را انجام دهد. کودکان نوپا حافظه کوتاهی دارند. به همین دلیل در لحظه زندگی می کنند (و فکر می کنند کارهای خانه یک دردسر بزرگ است).

به ایده های بیشتری برای پرورش مسئولیت پذیری کودکان نوپا نیاز دارید؟ کارهای خانه برای کودکان را بررسی کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×