تغییر خانه و خانواده

بچه دار شدن چطور رابطه همسران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟-آکام

بچه دار شدن

بچه دار شدن همانقدر که شیرین و دلپذیر است، می‌تواند حساس و چالش برانگیز هم باشد. به خصوص برای رابطه پدر و مادر که با ورود یک نوزاد، دیگر هیچ چیزش شبیه به قبل نیست و باید از نو آن را تعریف کرد.

تولد نوزاد فقط به معنی ورود یک عضو جدید به خانواده نیست. به معنی طوفانی است که می‌تواند همه چیز را به هم بریزد. از ساعت خوابتان گرفته تا شکل عشق ورزیدن شما به همسرتان. اینجاست که بچه دار شدن روی سخت و چالش برانگیزش را به شما نشان می‌دهد.

 

اما چرا یک نوزاد کوچولو تا این حد زندگی شما را زیر و رو می‌کند؟

بچه دار شدن چطور رابطه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

یک دنیای کاملا متفاوت

هر قدر هم که بچه کوچک دور و برتان دیده باشید، هر قدر از قبل برنامه ریزی کرده باشید یا درباره آمدن فرزندتان رویا بافته باشید باز واقعیت چیز دیگری است. نوزاد شما برای هر کاری نیاز به کمک و مراقبت دارد و این بی‌شباهت به اختراع دوباره چرخ نیست! انگار هر کاری را که سال‌ها به سادگی و راحتی انجام داده بودید مجبورید دوباره با فرزندتان یاد بگیرید. این کار انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و شما و همسرتان را خسته و کلافه و بی‌حوصله می‌کند.

 

بی‌خواب‌تر و خسته‌تر از همیشه

نوزاد شما نیاز به مراقبت 24 ساعته دارد. ساعت خواب و بیداری‌اش تنظیم نیست. مرتب باید شیر بخورد. پوشک شود و البته گاهی هم دردسر دل درد و بیماری و… را دارید. این یعنی در تمام لحظات 24 ساعت یک ثانیه هم آرامش ندارید. اگر در این مدت همه بار را خودتان به دوش بگیرید بعد از چند روز اوضاع از کنترل خارج خواهد شد. بنابراین کمک گرفتن از بزرگترها، دوستان و افراد با تجربه می‌تواند کمی از فشار جسمی و روانی شما بکاهد. توصیه ما این است که صبر نکنید تا اوضاع به هم ریخته شود بعد درخواست کمک کنید. از همان آغاز به اطرافیان بگویید که به کمک‌شان نیاز خواهید داشت و دست رد به کمک‌های سخاوتمندانه پدربزرگ و مادربزرگ نزنید.

بیشتر بدانید  چرا باید نوزادان و کودکان را ماساژ بدهیم؟

 

از اضطراب زیاد تا بحث و دعوا

وقتی فرزند اولتان به دنیا می‌آید وضع دشوارتر است. چون شما و همسرتان هر دو بی‌تجربه هستید و با مشاهده موقعیت‌های جدید ممکن است سردرگم، مضطرب و عصبی شوید. ممکن است با روش مادری/ پدری کردن همسرتان موافق نباشید و تا رسیدن به نقطه مشترک دچار چالش شوید یا کارتان به جر و بحث بکشد. بهتر است قبل از به دنیا آمدن کودک درباره اصول تربیتی خود و توقعی که از یکدیگر در پرورش کودک دارید صحبت کنید. تقسیم وظایف را قبل از به دنیا آمدن بچه انجام دهید تا سر بزنگاه به مشکل نخورید. یادتان باشد هر اتفاقی که بیفتد شما و همسرتان باید در یک جبهه قرار بگیرید. اگر بخواهید مدام از هم ایراد گرفته و رو به روی هم بایستید دیر یا زود رابطه‌تان وارد فاز بحرانی خواهد شد.

 

محدود شدن روابط اجتماعی

با ورود فرزند تا چند سال برخی از روابط اجتماعی شما محدود خواهد شد. دیگر نمی‌توانید به بعضی از مهمانی‌ها بروید. باید دور سینما و تئاتر و مکان‌های عمومی این چنینی را خط بکشید. سفر رفتن برایتان دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و حتی شاید برخی دوستان و اقوام هم از شما فاصله بگیرند. همین محدود شدن روابط اجتماعی به شدت بر زندگی شما و روحیاتتان تاثیرگذار خواهد بود. چاره این است که دنبال محیط‌های اجتماعی و تفریح‌های جدیدی بگردید که با شرایط فعلی شما همخوانی دارند. همچنین از بزرگترها یا دوستان و اقوام و یا حتی پرستار کودک کمک بگیرید تا در برخی موقعیت‌های خاص برای چند ساعتی فرزندتان را نگه دارند تا شما بتوانید با فراغ بال بیشتری به تفریح و مهمانی بروید.

 

سایه مشکلات مالی روی روابط همسران

تولد بچه با هزینه‌های جدید همراه است که گاهی سرسام آور می‌شوند. از سوی دیگر با مرخصی زایمان عملا حقوق مادر برای چند ماه قطع می‌شود و این یعنی پدر زیر فشار مالی بسیار بیشتری قرار خواهد گرفت. افسرده و عصبی خواهد شد. و وقت کمتری برای خانواده خواهد داشت. در چنین شرایطی چاره‌ای جز برنامه ریزی دقیق مالی نمی‌ماند. در این برنامه ریزی هم پدر و هم مادر دخیل هستند و باید با تغییر سبک زندگی هزینه‌ها را مدیریت کنند. از سوی دیگر باید با گفتگو و تقویت رابطه دو نفره‌تان سعی کنید اثر نگرانی‌های مالی را کمرنگ‌تر کنید تا این مشکلات باعث سردی و فاصله گرفتن‌تان از یکدیگر نشوند.

بیشتر بدانید  چگونه از درد نوک سینه در مادران شیر ده جلوگیری کنیم(بخش اول)

 

صمیمیت فیزیکی و کلامی کمتر

با ورود فرزند به زندگی‌تان معمولا بین زن و شوهر فاصله می‌افتد و صمیمیت فیزیکی به حداقل می‌رسد. شرایط جسمی مادر و دردهایی که بعد از زایمان تحمل می‌کند یک طرف، وضعیت هورمون‌ها هم از سوی دیگر رابطه با همسر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

از دیدگاه تکاملی، تغییرات هورمونی در بدن مادران طوری برنامه ریزی شده که بیشترین عشق و حمایت را نثار نوزاد تازه متولد شده کنند. تا او را از مرگ و آسیب‌ها در امان دارند. در این بین ممکن است عشق ورزی به همسر در اولویت دوم مادر قرار بگیرد. از طرف دیگر بی‌خوابی، افسردگی بعد از زایمان، اضافه وزن و نارضایتی از بدن و حتی حضور نوزاد در تخت یا اتاق خواب والدین باعث می‌شود صمیمیت فیزیکی و جنسی زن و مرد به حداقل برسد.

چاره چیست؟ سعی کنید هر طور شده جایی برای روابط دو نفره‌تان باز کنید، از ساعات خواب نوزاد استفاده کنید و با هم خلوت کنید، حتی به اندازه نوشیدن چای، کمی گپ زدن یا تماشای یک فیلم.

اگر لازم است از یک روانشناس کمک بگیرید و درمان‌های مربوط به افسردگی بعد از زایمان یا اضطراب ناشی از تولد فرزند را دریافت کنید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان با 6 نکته طلایی

آموزش مدیریت مسائل مالی به کودکان بسیار مهم است که میبایست آن را از کودکی آغاز کنیم. والدین دائماً در مورد مدیریت مالی به فرزندان خود می آموزند، خواه از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×