آموزش خوابیدن به نوزاد

آموزش خوابیدن به نوزاد

7 نکته برای موفقیت

به دنبال آموزش خوابیدن به نوزاد خود هستید؟ این نکات تأیید شده از طرف متخصصین، می تواند به نوزاد کوچک شما کمک کند تا خواب شب را به تعویق نیندازد.

مغز انسان به وسیله خوابیدن کار می کند. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که نوزادان در سن 4 تا 12 ماهگی بین 12 تا 16 ساعت خواب در طول هر 24 ساعت داشته باشند تا از بیشترین مزایای خواب، بهره مند شوند. کودکان در سنین 1 تا 2 سال به 11 تا 14 ساعت خواب، و در سنین 3 تا 5 سال به 10 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند.

نداشتن خواب کافی می تواند عواقب بی شماری برای نوزادان و والدین داشته باشد. در حقیقت، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بیداری های مکرر شبانه را به افسردگی پس از زایمان در مادران، چاقی کودک در آینده، مشکلات رفتاری و موارد دیگر مرتبط کرده است. دکتر مارک ویشبلاک، نویسنده کتاب عادت های سالم خواب و کودک فرخنده می افزایند: “نوزادانی که به اندازه کافی خواب سنگین (REM) نداشته باشند، چرخه تمرکز کوتاه تری دارند، بنابراین به سختی چیزی یاد می گیرند. همچنین مقدار بیشتری از هورمون استرس کورتیزول را آزاد می کنند که آنها را برای بیدار شدن مکرر از خواب شب آماده می کند.

راه مبارزه با این پیامدهای منفی چیست؟ شروع یک روش آموزش خواب که برای فرزند شما مؤثر است. در صورت لزوم، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید تا هرگونه بیماری اساسی پزشکی (مانند آپنه خواب یا حساسیت) را که ممکن است باعث بیدار شدن فرزند شما در شب شود را بررسی کند. سپس مطمئن شوید که شما و شریک زندگی تان در این باره هم نظر هستید و نکات آموزشی را دنبال می کنید.

1.گزارش خواب را ثبت کنید

ثبت گزارش می تواند به شما در مشاهده الگوهای موجود در برنامه خواب نوزاد کمک کند. با ثبت روزها و شبها به مدت یک هفته شروع کنید. سپس از داده ها برای فهمیدن زمان خواب ایده آل آنها استفاده کنید. شما ممکن است به این نتیجه برسید که، “اوه ، او همیشه ساعت 7 بعد از ظهر بدخلق است. این احتمالاً وقتی است که باید او را بخوابانم.” همچنین ممکن است یک گزارش به شما اطلاع بدهد که نوزادتان آنقدر هم که فکر می کردید گریه نمی کند. 5 دقیقه سر و صدا در ساعت 2 صبح می تواند مانند 50 دقیقه به نظر برسد.

بیشتر بدانید  11 ترفند برای متوقف کردن گریه کودک

2.یک روال معمول برای خواب ایجاد کنید

هر شب، مراسمی برای خواب برگزار کنید که ذهن کودک شما را آرامش می بخشد و بدن آنها را برای خواب آماده می کند. این مراسم می تواند شامل تکنیک های تسکین دهنده مانند حمام کردن، کتاب خواندن یا آواز لالایی باشد. هر چیز تحریک کننده مانند قلقلک دادن، تماشای تلویزیون یا بازی با اسباب بازی های الکترونیکی را از معادله خارج کنید. دنبال کردن یک روال مداوم، به نوزاد شما اجازه می دهد زمان خوابیدن را بداند. همچنین، باعث تنظیم ساعت داخلی بدن آنها می شود.

3.تاریخ شروع موثری را انتخاب کنید

هیچ زمان بی عیب و نقصی برای شروع آموزش خواب وجود ندارد، اما از شروع آن در اتفاقات مهم زندگی کودک خودداری کنید (مسافرت خارج از مرز، پرستار بچه جدید، دندان در آوردن، تغییر اتاق خواب و …). بیشتر والدین از چهارشنبه شروع می کنند تا از آخر هفته استفاده کنند. بعضی از آنها از روزهای تعطیل استفاده می کنند تا دیگر نیازی به نگرانی در مورد کمبود خواب در محل کار نباشد. همچنین به یاد داشته باشید: اگر کودک شما به خوبی خوابیده باشد، شما نیز روز موفق تری خواهید داشت.

4.محیط خواب را به درستی مهیا کنید

وقتی نوبت به آموزش خواب نوزاد می رسد، محیط بسیار مهم است. اتاق را خنک و راحت نگه دارید. ترجیحاً بین 18 تا 22 درجه. اگر اتاق کودک نور گیر زیادی دارد. او با چرت زدن و زود بیدار شدن از خواب مشکل دارد نصب پارچه های تاریک کننده اتاق را در نظر بگیرید.

5.یک روش آموزش خواب را انتخاب کنید

تاکتیک های آموزش موثر خواب در هر خانواده و کودک متفاوت است. در ادامه چند گزینه محبوب برای انتخاب ذکر شده است.

روش محو شدن:

والدین در این روش با تکنیک های تسکین دهنده (تغذیه ، تکان دادن ، صحبت کردن و غیره) به خواب نوزاد کمک می کنند. و کودک به مرور زمان به آسایش و مراقبت کمتری نیاز خواهد داشت. بنابراین می توانید به تدریج از روال خواب آنها، خود را خارج (محو) کنید.

روش فربر(FERBER):

والدین با افزایش تدریجی فواصل زمانی که در آن گریه کودک خود را بررسی می کنند، باعث آرامش خود و خواب مستقل نوزاد می شوند.

بیشتر بدانید  5 راز ایجاد تعادل بین فرزند پروری، کار و زندگی

روش بلند کردن/زمین گذاشتن:

والدین کودک هنگام گریه یا بد خلقی، او را بلند می کنند و بعد از آرام شدن آنها را زمین می گذارند. تا زمان خوابیدن این چرخه تکرار می شود.

روش گریه کردن:

پس از انجام روال خواب، نوزادان باید تا زمانی که خودشان بخوابند، گریه کنند.

روش صندلی:

مادر یا پدر در کنار گهواره روی صندلی می نشینند تا زمانی که کودک بخوابد و سعی می کنند اگر  کودک بد خلقی کرد، او را آرام کنند. آنها به تدریج هر شب صندلی را از گهواره دور تر می کنند، تا اینکه در نهایت از اتاق و دید خارج شوند.

6.عادت های خواب را کنار بگزارید

کیم وست، نویسنده کتاب خوب بخواب، شب بخیر می گوید: “جدا از اینکه کدام روش تمرینی در خواب را انتخاب می کنید. مهم است که عادت های موقع خواب (مانند تکان دادن، آواز خواندن یا بغل کردن تا خوابیدن) کودک را بعد از 4 ماهگی متوقف کنید. وست می گوید: “این رفتارها منفی یا بد نیستند. اما وقتی آنقدر در ذهن کودک با خوابیدن در ارتباط هستند. در ادامه برای خواب نوزاد مشکل ایجاد خواهند کرد.” ادامه عادت های خواب به معنای این است که هر بار بیدار شدن کودک شما برابر با نیاز به آواز خواندن، تکان دادن و بغل کردن دوباره است. اما هدف شما این است که به آنها بیاموزید خودشان آرام شوند و دوباره بخوابند.

7.ثابت قدم باشید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند جدا از روش آموزش خواب ناهماهنگی است. در بعضی مواقع ، کودک شما در وسط شب گریه می كند حتی اگر فکر می كنید كه همه این كارها را در طول خواب انجام داده اید. آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است. فقط مطمئن باشید که در هنگام این بررسی، عادت های خواب قدیمی را مجدداً بوجود نیاورید. پس از آن اگر می توانید آنها را از بیرون اتاق آرام کنید. اگر به دلیل بیماری و یا مسافرت متوقف شده اید. در اسرع وقت دوباره شروع به انجام دادن این رفتار ها کنید. در غیر این صورت، هفته ها کار سخت را که قبلاً انجام داده اید، از بین می رود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×