مهد و آمادگی برای مدرسه

آموزش و پرورش از طریق شیوه تربیتی والدورف چیست؟

والدورف

آموزش و پرورش والدورف یک جنبش آموزشی مستقل در سراسر جهان است که تقریباً 100 سال پیش توسط رودلف اشتاینر ، فیلسوف ، اصلاح طلب اجتماعی و آینده نگر اتریشی در اروپا ایجاد شد. امروزه ، آموزش والدورف با بیش از 1000 مدرسه و حدود 2000 برنامه پرورش كودك در بیش از 60 كشور در سراسر جهان نمایندگی دارد. در آموزش والدورف، فرآیند یادگیری اساساً سه برابر است، بدین معنی که مغز، قلب و دستها را درگیر می کند. یا تفکر، احساسات و اعمال را تغییر می دهد. این مبنایی است که معلمان روش والدورف برای پرورش و درگیر کردن هر کودک از طریق یک برنامه درسی و روشی برای تقویت  تفکر علمی، هنری و مهارت های عملی استفاده می کنند.

اگرچه آموزش و پرورش والدورف از سال 1928 با تأسیس مدرسه رودولف اشتاینر در شهر نیویورک در ایالات متحده در دسترس است. حال با افزایش نارضایتی از آزمون های پرمخاطره که در حال حاضر آموزش عمومی نامیده می شود. شناخت رو به رشد مزایای زیادی که کودک از طریق تجربیات با هنر، حرکت و طبیعت در روش والدورف دریافت می کند. باعث افزایش شناخت این طریقه شده است. همچنین نگرانی در مورد اعتماد به فن آوری توسط دانشجویان و اخباری که رهبران صنعت فناوری پیشرفته در حال تبلیغ مزایای مادام العمر مدارس والدورف در آموزش فرزندان خود هستند، باعث شده والدین و مربیان بیشتری در حال بررسی دقیق رویکرد والدورف و آنچه که ارائه می دهد باشند. همچنین امروزه در بعضی از مهد کودک ها ویا مدارس نیز از این روش آموزشی استفاده میکنند.

 

مبانی آموزش و پرورش والدورف

 

آموزش والدورف با این فرض آغاز می شود که کودکی از سه مرحله مشخص تقریباً هفت ساله تشکیل شده است. تولد تا هفت سالگی (اوایل کودکی) ، هفت تا 14 سالگی (کودکی میانه) و 14 تا 21 سالگی (نوجوانی). هر مرحله احساس کودکان نسبت به دنیا و رویکرد آنها را شکل می دهد . از نظر فکری ، عاطفی ، جسمی و معنوی که به نوبه خود، شکل یادگیری آنها را شکل می دهد. مربیان والدورف معتقدند كه برنامه های درسی و روش های تدریس، باید متناسب با این مراحل رشد باشد و هر كدام با رشد كودك در حال پیشرفت هستند.

دوران اوایل کودکی، اندام ها را از طریق عمل رشد دهید

کودکان خردسال از بدو تولد تا هفت سالگی اساساً از طریق حواس خود زندگی می کنند. و با تقلید بهترین چیزها را می آموزند. مربیان والدورف در ابتدای کودکی با تلاش برای تبدیل به چهره هایی شایسته تقلید، شکوفائی هر کودک را پرورش می دهند. محیط های ملایم و در عین حال حسی و فعالیت های مبتنی بر بازی را فراهم می کنند که کودک خردسال را به تحقیق در دنیای طبیعی، کشف روابط اجتماعی و گسترش ظرفیت های تخیل ترغیب می کند. این فعالیت ها پایه های اساسی رشد فکری، عاطفی و جسمی را ایجاد می کند.

دوران کودکی میانه، قلب را از طریق تخیل رشد دهید

بین هفت تا 14 سالگی ، کودکان از طریق درسی که احساسات آنها را لمس می کند و نیروهای خلاق آنها را زنده می کند. بهترین نتیجه را می گیرند. برنامه درسی دوره دبیرستان والدورف با افسانه ها، حماسه های واقعی و زندگینامه های هیجان انگیز شخصیت های تاریخی زنده است. معلمان کلاس های ابتدایی والدورف قصه گویی، نمایش، حرکت موزون، هنرهای تجسمی و موسیقی را در کارهای روزمره خود ادغام می کنند. و یک پارچه از تجربه را می بافند که هر موضوع را در تفکر، احساس و تمایل کودک زنده می کند. معلمان والدورف کلاسهای اول تا هشتم که وظیفه اساسی همراهی دانش آموزان خود را در یک سفر چند ساله بر عهده دارند، نقشی موثر مشابه با والدین دارند. راهنمایی آنها برای یادگیری دروس آکادمیک و همچنین وظیفه بیدار کردن رشد اخلاقی و افزایش آگاهی آنها از جایگاه شان در جهان هستی.

بیشتر بدانید  ۷ مهارت اجتماعی بسیار مهم برای کودکان

نوجوانی، ذهن را از طریق تشخیص جهان رشد دهید

سنین 14 تا 21 سالگی زمان رشد عقل مستقل و در کنار آن، توانایی بررسی جهان به طور انتزاعی و تمرین تشخیص، قضاوت و تفکر انتقادی است. دانش آموزان دبیرستان های والدورف تحت نظارت معلمین متخصص در زمینه های شان، استقلال بیشتری نسبت به تحصیلات خود دارند.

 

مزایای آموزش والدورف

 

بچه ها از دوران کودکی بدون عجله شان، لذت می برند

به یکی از مدارس والدورف بروید و دانش آموزان را در حال بازی تماشا کنید. کودکانی را مشاهده خواهید کرد که از داشتن اجازه زندگی کردن در لحظه لذت می برند.  آنها آزادانه می توانند طبیعت را کشف کنند و به جایی بروند که احساس شگفتی و تخیل چشم باز آنها را به خود جلب می کند. در دنیای دیوانه وار کنونی، که فشار دادن کودکان به “عجله کردن برای عقب نماندن” به یک امر عادی تبدیل شده است. آموزش والدورف این دیدگاه را دارد که دوران کودکی، چیزی است که باید آن را با شادی تجربه کرد. كودكان تحصیل كرده والدورف با داشتن آزادی در رشد مطابق با ریتم طبیعی خود، از دوران كودكی كامل و غنی خود لذت می برند، و تجارب لازم را برای تبدیل شدن به افراد سالم و واقعی به دست می آورند.

یادگیری عملی و متناسب با سن است

شما در مهد و مدرسه والدورف کودکان کم سن و سالی را که در اطراف کامپیوتر می چرخند یا قدم زدن در جنگل یا سفر به مزرعه را از دست می دهند، تا در یک آزمون استاندارد بنشینند، نمی بینید. در آموزش والدورف، یادگیری یک فعالیت تجربی است. این مسئله انجام کار بدون تجربیات خاص نیست. بلکه مسئله آشنایی کودکان با هر تجربه در زمان مناسب رشد آنها است. وقتی زمان آموزش شایستگی ها، کاربرد ها و چگونگی فن آوری است، معلمان مدارس والدورف این کار را به نحوه احسن انجام می دهند.  دانش، خودآگاهی و مهارت های حل مسئله کودکان با سالها تحقیق عملی، برای آنها به عنوان زبان آموز و یک انسان، از آموزش هر چیزی که با حل یک صفحه کاغذ می توانند بدست آورند. ارزش بیشتری دارد.

 روش والدورف افراد توانمندی را پرورش می دهند

مربیان والدورف تلاش می کنند آنچه را که در هر کودک زندگی می کند ارائه دهند. اما مراقب هستند که بیش از حد بر ویژگی یا مهارت بیش از دیگری تأکید نکنند. همه آنها ساز می نوازند و در گروه کر می خوانند. همه آنها کارهای دستی را یاد می گیرند. در کلاس های حرکتی شرکت می کنند و در کلاس اجرا می کنند. هدف در آموزش والدورف این است که کودکان را در معرض طیف وسیعی از تجربیات قرار داده و بسیاری از علایق و توانایی ها را در آنها پرورش دهد. این به نوبه خود، منجر به ایجاد جوانان متعادل با اعتماد به نفس بالا در توانایی خود برای استفاده از مهارت های توسعه یافته در یک حوزه به حوزه دیگر و این دانش که آنها می توانند بر هر چیزی تسلط داشته باشند.

بیشتر بدانید  10 نکته مهم درباره انتخاب مهد کودک مناسب

افراد تحصیل کرده روش والدورف در آینده علاقه مادام العمر به یادگیری دارند

در یک مدرسه والدورف ، تحصیلات با رقابت و نمره آزمون سنجیده نمی شود ، بلکه به عنوان یک سفر مادام العمر تلقی می شود، و یک رویکرد آموزشی که به طور مناسب به علاقه طبیعی کودک در جهان پاسخ می دهد. این به خودی خود کمکی نمی کند، اما منجر به ایجاد تمایل ذاتی برای کسب اطلاعات بیشتر می شود .

مدارس والدورف به دلیل عمق خوب برنامه های عملی و نمایشی که در آنجا می بینید. و به طریقی که این برنامه ها در میان همه رشته ها بافته می شود. گاهی اوقات به اشتباه به عنوان “مدارس هنر” دیده می شود. با این وجود جالب توجه است که در واقع این علوم مهندسی هستند که برای بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه والدورف به گزینه شغلی تبدیل می شوند. علاقه ای که طی سالها کاوش ، اختراع و کشف ایجاد شده است.

 

ریشه های آموزش والدورف

در سال 1919 ، امیل مولت ، صاحب کارخانه تولید سیگار والدورف، آستوریا در اشتوتگارت آلمان، به دنبال ایجاد مدرسه ای برای فرزندان کارمندان خود بود. مولت به دنبال برنامه درسی بود که نه تنها نیازهای فکری کودکان را برآورده کند. بلکه با ذات معنوی و انسانیت آنها نیز صحبت کند. بنابراین به آنها کمک می کند تا در آشفتگی پس از جنگ بزرگ شکوفا شوند. برای توسعه این آموزش، مولت به رودولف اشتاینر متوسل شد. اشتاینر موافقت کرد که این وظیفه را به عهده بگیرد، به شرطی که این مدارس شرایط زیر را دارا باشند :

  • به صورت خصوصی اداره شوند
  • با هنر و فرهنگ غنی سازی شوند
  • جامع باشند (یعنی به رشته های دانشگاهی و شغلی جداگانه تقسیم نشود)
  • برای پذیرش کودکان همه کارگران، دختران و پسراناز هر قشر جامعه، ممکن باشند

اشتاینر اصرار داشت که معلمان مدرسه خود نیازهای رشد کودکان را درک و پاسخ دهند. نتیجه نهایی جوانانی هستند که متفکرانی مستقل و مشکل گشا هستند و می توانند خلاقانه چالش های زمان خود را برآورده کنند. این روح ایده آل گرایی، تعهد، تعامل با جهان و آینده نگر همچنان از ویژگی های بارز آموزش والدورف در زمان ما است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مفهوم پول

7 توصیه ساده برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم پول

بچه‌ها تا قبل از از 5 سالگی درکی از مفهوم پول و گرانی، ارزانی یا ارزش مادی یک کالا ندارند. برای آن‌ها ارزش هر چیز بر اساس علاقه‌ای است که …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن چه باید کرد؟

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن لازم نیست منتظر مدرسه رفتن آنها یا باسواد شدنشان بمانید. بچه‌ها به چیزی علاقمند می‌شوند که برایشان جذاب است و از روز اول …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عذرخواهی

چجوری به بچه ها عذرخواهی کردن رو یاد بدیم؟

عذرخواهی کردن برای برخی بچه‌ها کار دشواری است. آنها به هزار و یک دلیل و توجیه متوسل می‌شوند تا اشتباه‌شان را به گردن نگیرند و از زیر بار آن شانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×