کنجکاویهای کودکان

چگونه اشتیاق یادگیری کودک خود را بیشتر کنیم؟تحریک کنجکاوی کودک-آکام

اشتیاق یادگیری

تحریک کنجکاوی کودک و بالا بردن اشتیاق یادگیری می تواند برای کمک به موفقیت در مدرسه بسیار مهم باشد. اما خبر خوب این است که: این کار نه تنها آسان بلکه سرگرم کننده است.

هنگامی که دخترم لی لی، 4 ساله بود. او با تماشای من وقتی که کود گیاهی را در باغ سبزیجات خود می پاشیدم و ناگهان یک دسته کرم قرمز را کشف کردم، که به وجد آمده بود. او به زودی فهمید که برگ های ترک نخورده در پاسیوی ما، خانه ی موجود دیگر نیز بوده است. خبری که هر دو ما را خوشحال کرد. من در آن زمان متوجه این موضوع نبودم ، اما این کشف یکی از لحظات کوچکی بود که به اشتیاق لی لی برای یادگیری، دامن زد. یکی از کشف هایی که تا ورود به مدرسه با او ماند، و امیدوارم که برای همیشه با او باقی بماند.

دکتر لیندا آکرادل، مشاور والدین و نویسنده کتاب ذهن بچه ها: (بازی های ذهنی که کودک شما آنها را دوست خواهد داشت )، می گویند: “ایجاد اشتیاق برای یادگیری یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به بچه های خود بدهید.” این بدان معنا نیست که شما باید از مهارتهایی مانند خواندن و شمردن غافل شوید. كتی سیل ، نویسنده کتاب انگیزه های ذهن: تربیت فرزندان برای دوست داشتن یادگیری ، می گویند: “كودكانی كه از یادگیری لذت می برند عمیقاً چیزها را کاوش کرده، بیشتر تلاش می كنند و در مدرسه و زندگی موفق ترند.” این استراتژی ها روند یادگیری را در طول سالهای اولیه تازه نگه می دارد.

 

روش هایی که میتوانید اشتیاق کودک برای یادگیری را بیشتر کنید

 

  • برای بازی مستقلانه وقت بگذارید

اگر تا به حال یک کودک نوپا را مشاهده کرده اید که یک سطل را به طور بی وقفه پر کرده، خالی کرده و دوباره آن را پر می کند. می دانید که همه بچه ها ذاتاً دانشمند هستند. اما این روند آزمایش کردن نمی تواند اتفاق بیفتد، مگر اینکه به کودک خود اجازه دهید جهان را با شرایط خودش بررسی کند.

دکتر مارگری فرانکلین ، استاد برجسته روانشناسی در کالج سارا لارنس، در برانکسویل نیویورک، می گویند: “به او فرصت و فضای لازم را بدهید. تا کارها را به تنهایی انجام دهد.” در برابر اصرار برای دخالت و کمک کردن به آنها در اولین نشانه ناامیدی، مقاومت کنید. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه خودشان مسائل را حل کنند. دکتر كایل پروت، مشاور والدین و مدیر مشاركت والدین می گوید: پاسخ ها، در یادگیری و در زندگی ، همیشه بلافاصله نمی آیند. اکثر بچه ها برای ایجاد پشتکار به کمک شما نیاز دارند.

 

  • برای بالا بردن اشتیاق یادگیری میتوانید مشاهدات کودک را افزایش دهید و او را تشویق کنید

نگاه دقیق به اشیا روزمره باعث می شود که آنها برای کودک شما جذاب تر به نظر برسند. به جزئیات اشاره کنید. جزئیاتی که ممکن است در غیر این صورت متوجه آن نشوند. مانند گرده های اثر انگشت یا نقوش پرده توری.

برای مثال : ماریا بار در پیاده روی در اطراف شهر نیویورک، با دختر بچه 2 ساله خود جولیا، “به من بگو چه می بینی” بازی می کرد. ماریا می گوید: من پرچم آمریکا را به او نشان دادم و از او خواستم همه پرچم هایی را كه می تواند در قدم زنی ما پیدا كند. و به او نشان دهد. به نوبه خود، جولیا از مادرش خواست هر چیز جدیدی را که مشاهده کرد برای وی شناسایی کند. (مانند صندوق پستی یا کامیون زباله)، و سپس سعی کرد نمونه های دیگری از آن را پیدا کند.

بیشتر بدانید  چطور از تفاوت های فردی با کودک صحبت کنیم؟

 

  • به او بیاموزید که اشتباهات بخشی از زندگی است.

مدرسه زمان اصلی برای یادگیری است. اما همچنین می تواند یکی از موارد اضطراب انگیز  در بچه ها باشد. بسیاری از بچه ها اگر جواب سوالات را ندانند یا کاری را اشتباه انجام دهند، نگران این هستند که در مقابل همسالان خود خجالت بکشند. سعی کنید برای مقابله با این تزلزل اشتباهات خودتان را بیان کنید: “اوه. من درست کنار خانه نیکول پارک کردم. حدس می زنم ما مجبور شویم دوباره بلوک را دور بزنیم.” بیان این موضوع این پیام را می دهد که هیچ کس کامل نیست. هنگامی که کودک شما اشتباه می کند، باید آن را به یک محرکه مثبت تبدیل کنید.

به عنوان مثال بگویید، “شما واقعاً در نوشتن  کلمه ت مهارت دارید. اکنون فقط سعی کنید آنها را به سمت دیگری بکشید.” همچنین ، همیشه به سوالات فرزند خود پاسخ دهید و هرگز آنها را تحقیر نکنید (“وای خدا، شما که پاسخ آن را می دانید”)، حتی اگر یک سوال برای شما احمقانه به نظر برسد.

 

  • به او کمک کنید تا یک سرگرمی جالب داشته باشد

وقتی بچه ها اطلاعات بیشتری در مورد جهان کسب می کنند، اغلب یک موضوع واحد را کشف می کنند که خصوصاً برای آنها جذاب است. به عنوان مثال آثار هنری ممکن است یک کودک را جذب کند. در حالی که کودک دیگر ممکن است نگاه خود را به فضای بیرونی معطوف کند. دکتر سالی ریس، یکی از نویسندگان کتاب روشن کردن ذهن کودک می گویند: اگر کودک علاقه خاصی به چیزی داشته باشد. یادگیری هیجان انگیز می شود.

به جای اینکه کودک خود را به دنبال کاری سوق دهید که خود آن را دوست دارید. به او فرصت دهید تا علایق خودش برای دنبال کردن را پیدا کند. از باغ وحش یا یک موزه هنری بازدید کنید. به پیاده روی بروید. تمبرها یا سکه های جالب به او نشان دهید یا گلها، پرندگان، سنگها یا آسمان شب در حیاط خانه خود را نشان دهید.

اگر به نظر علاقه مند است، او را به راه اندازی یک مجموعه تشویق کنید.برای مثال : در 2 سالگی، ایتان گینور، از نیوجرسی، شروع به چیدمان حیوانات پلاستیکی برای بازی در یک فروشگاه صنایع دستی محلی کرد. مادرش لوئیزا، با متوجه شدن این مسئله همان روز به کتاب فروشی بزرگ شهر رفت تا کتابی در باره دایناسور ها برای ناتلی خریداری کند. او می گوید: “در نهایت، ما از کتاب حیوانات به دایناسورها نقل مکان کردیم”. در آن زمان او مشتاق این موضوع شد. سه سال بعد وی در پروژه علوم  دایناسورها، جایزه اول نمایشگاه علوم مدرسه را از آن خود کرد. دکتر آکرادل می گوید: “كودكانی كه به مجموعه داری علاقه مند می شوند. خصوصاً در مورد موارد علمی مانند برگ، دانه، پوسته و گل، تقریباً همیشه در هر موضوعی عمیق می شوند”. “و این اغلب منجر به تبدیل شدن آنها به فراگیری برتر می شود.”

بیشتر بدانید  10 نکته برای گرفتن پستانک از فرزندتان

 

  • برای ایجاد اشتیاق یادگیری چیزها را با هم ترکیب کنید

مطمئناً درست کردن حباب جالب است. اما اگر از چوبی بزرگتر یا یک لوله کاغذی استفاده کنید. یا دفعه دیگر خود مایع حباب را درست کنید چه اتفاقی می افتد؟ دکتر کاتلین مک کارتنی، رئیس دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد می گوید: “حتی تغییرات اندک در نحوه انجام کارها، به کودکان کمک می کند تا از یک موضوع هیجان زده شوند.” دکتر مک کارتنی وقتی بچه های خودش کوچک بودند، وسایل هنری آنها را هر روز تغییر می داد. یک روز آبرنگ درست می کرد. روز دیگر ساخت مقوایی یا گچ، و روز بعد مجلات و چسب برای کلاژ سازی. یافتن مواد تازه یا استفاده ای جدید از یک چیز آشنا، برای یادگیری ضروری است. (و اتفاقاً ، به بزرگسالان نیز کمک می کند تا به چیزها علاقه نشان دهند).

 

  • برای بالا بردن اشتیاق یادگیری تحمل ریخت و پاش خود را بالا ببرید

یادگیری همیشه مرتب و منظم نیست. و این چیز خوبی است. دکتر آکرادل می گویند: “کودکان تماشا می کنند تا ببینند چه اتفاقی برای اشیا می افتد وقتی آنها را پرتاب می کنند. آنها را زیر آب قرار می دهند. آنها را کثیف می کنند و …” “به هیچ وجه غیر معمول نیست که یک کودک خردسال بارها و بارها وسایل را از گهواره خود بیرون بیندازد. در گودال های گل و لای بپرد یا یک اسباب بازی را در شیار دستگاه DVD بچسباند.”

ورود کمی بی نظمی به زندگی شما (و فرزندتان)، می تواند به پرورش نوعی کشف رایگان کمک کند که باعث یادگیری می شود. در صورت امکان ، فضایی را فراهم کنید که کودک شما بتواند بدون آسیب رسیدن به آن، اکتشاف و خلاقیت انجام دهد. مثلاً روزنامه ای روی میز غذاخوری پهن کنید و به او اجازه دهید با انگشت اش رنگ آمیزی کند.

 

  • راهنمای او باشید

در حالی که می خواهید فرزندتان خود انگیخته باشد. شما مهمترین معلم او نیز هستید. بنابراین به دنبال راه هایی برای افزایش علاقه او به یک موضوع باشید. وقتی سامی 3 ساله از سیاتل، از مادرش الینا سوال كرد كه چرا ماه تغییر حالت می دهد. او كتاب های مربوط به این موضوع را بررسی كرد و سپس تقویم قمری را خرید تا هر شب بتوانند شكل آن را مشاهده و ثبت كنند. به عنوان یک والد، ماموریت شما این است که او را از منابعی که می توانند پاسخ گو باشند. اسرار را فاش کرده و دانش او را افزایش دهند، آگاه سازید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مفهوم پول

7 توصیه ساده برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم پول

بچه‌ها تا قبل از از 5 سالگی درکی از مفهوم پول و گرانی، ارزانی یا ارزش مادی یک کالا ندارند. برای آن‌ها ارزش هر چیز بر اساس علاقه‌ای است که …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن چه باید کرد؟

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن لازم نیست منتظر مدرسه رفتن آنها یا باسواد شدنشان بمانید. بچه‌ها به چیزی علاقمند می‌شوند که برایشان جذاب است و از روز اول …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×