بازی و یادگیری

بازی های تقلیدی ساده برای نوزادان و کودکان نوپا

بازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

کودکان بازی های تقلیدی ساده را در سنین بسیار کم یاد می‌گیرند. آنها قبل از انجام فعالیت های درگیرانه با دیگران و فعالیت های مشارکتی (مثل قرار دادن شیشه شیر نزدیک دهان عروسک)، با انجام اعمال مختلف بر روی خود شروع می‌كنند. (به عنوان مثال: شانه زدن موهایشان) این موضوع بازی های تقلیدی را مخصوصاً برای بچه های کوچکتر جالب خواهد کرد.

با انجام کارهای روزمره استقلال شخصی کودک خود را پرورش دهید

 بسته به سن کودکان، با تشویق آنها به انجام کارهای ساده مانند خاموش کردن چراغ ها، توزیع فنجان ها یا حمل قابلمه یا ظرف به آشپزخانه بعد از صرف غذا، این فرصت را برای آنها فراهم کنید تا اقدامات مختلف روزمره شما را در طول روز تقلید کنند.

تقلید کردن حرکات و حالات صورتبازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

برای تشویق نوزادان و کودکان نوپا به کپی کردن حرکات مختلف و حالت های صورت، از زمان تعویض پوشک استفاده کنید. اخم، لب ها را مثل ماهی کردن، بوسه زدن، کف زدن و غیره. در صورت امکان، آینه نشکن در کنار میز تعویض خود قرار دهید.

دستمال مرطوب

برای آموزش نحوه شستن صورت بعد از غذا به کودکان، پارچه های مرطوب صورت را تهیه کنید و از کودکان بخواهید که هنگام مالیدن دستمال مرطوب روی صورتتان، از شما تقلید کنند. برای تشویق کودکان به همین کار، به دهان خود توجه ویژه ای داشته باشید.

فعالیت های حسی (تماسی)

قلقلک بدهید و با خنده از نفس بیفتیدبازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

شما به چندین پر نرم نیاز دارید. از بازی با آنها به همراه نوزادان و کودکان نوپا لذت ببرید. به آنها نشان دهید که چگونه می‌توانند با استفاده از پرها قسمتهای مختلف بدن خود را قلقلک دهند (مثلاً دست یا بالای پاهایشان). در ابتدا آنها را تشویق کنید تا قسمت هایی از بدن خود را قلقلک دهند. بعد از مدتی، آنها می‌توانند دست شما یا دست دوست شما را نیز قلقلک دهند.

ترکیب مواد غذایی

به نوزادان و کودکان نوپا اجازه دهید مواد مختلف غذایی را مانند بزرگسالان دستکاری و ترکیب کنند. یک کاسه بزرگ، کفگیر، و غلات خشک تهیه کنید. آنها با هم زدن غلات سرگرم خواهند شد. کودکان نوپا حتی می‌توانند ریختن غلات در کاسه های کوچک را برای زمان میان وعده تمرین کنند. برای تنوع، با کودکان گروه خود رستوران بازی کنید. می‌توانید به سادگی در زمان میان وعده، لیوان های پلاستیکی، آب میوه، بشقاب های پلاستیکی و کلوچه تهیه کنید.

بیشتر بدانید  خواب سالم و مفید برای کودک چیست؟

هنر و کاردستی

نقاشی روی صورت و پاک کردنش

جلوی آینه، یک نقطه روی نوک بینی کودکان با مداد آرایشی بکشید. و از این کار باهم لذت ببرید. روی نوک بینی خودتان هم یک نقطه بکشید. قبل از اینکه دستشان را به محوطه ای ببرند که می‌توانند آن را پاک کنند. از کودکان دعوت کنید تا بازتاب خود را در آینه ببینند و تحسین کنند. ابتدا بینی خود را بشویید تا به آنها نشان دهید چه کاری باید انجام دهند.

پاک کردن میز

به نوزادان و کودکان نوپا اجازه دهید با استفاده از ماژیک های قابل شستشو، روی سینی صندلی مخصوص غذای خود یا روی میز خود نقاشی بکشند. هدف این است که به کودکان این فرصت را بدهیم تا روی چیز دیگری را نقاشی کنند. چیزی غیر از برگه کاغذی که معمولاً برای یک فعالیت نقاشی برایشان فراهم می‌کنیم. ابتدا مداد شمعی را روی سطوح مختلف آزمایش کنید. پس از اتمام کار، به کودکان نشان دهید که چگونه می‌توانند از پارچه های مرطوب برای از بین رفتن نقاشی های خود استفاده کنند.

روزنامه ها، مجلات و غیره

کودکان را به “خواندن” روزنامه ها و مجلات مانند والدین تشویق کنید. نوزادان و کودکان نوپا از تعامل و بازی با مجلات و خواندنی ها، به ویژه ورق زدن و تحسین تصاویر، لذت خواهند برد. به آنها اجازه دهید در صورت تمایل صفحات را پاره کرده، مچاله کرده و از گلوله های کاغذی که ایجاد می‌کنند برای پر کردن ظروف مختلف استفاده کنید.

فعالیت های اخلاقی و اجتماعی

مجموعه وسایل مربوط به یک مکان یا شغل مخصوصبازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

چندین مجموعه وسایل تقلیدی مختلف تهیه کنید تا کودکان را به شرکت در بازی های تقلید ساده تشویق کنید. هر بار باید فقط یک مجموعه در دسترس باشد. وقتی کودکان علاقه خود را به محتوای این مجموعه از دست دادند. آن را کنار بگذارید و مجموعه جدیدی را بیرون بیاورید.

این هم چند ایده که می‌توانید استفاده کنید:

  • یک مجموعه مخصوص عروسک پر از بطری های کودک، پوشک، کاسه های پلاستیکی و قاشق.
  • یک مجموعه مخصوص آشپزخانه که پر از قابلمه و قابلمه کوچک، مواد غذایی پلاستیکی، بشقاب و لیوان است.
  • یک مجموعه مخصوص دامپزشکی که مملو از حیوانات شکم پر، پتو، کاسه های فلزی، توپی و کیت پزشک است.
  • مجموعه مخصوص آرایشگری پر از برس های نرم، سربند، آینه های نشکن، عروسک هایی با موهای بلند و سشوار پلاستیکی.
بیشتر بدانید  10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

فعالیت های شناختی

مداد ها و دفترچه ها

یک گوشه یا جعبه مخصوص ایجاد کنید. که مملو از مداد، دفترچه یادداشت، دستور کارهای قدیمی و تقویم باشد. کودکان از تظاهر به نوشتن یادداشت مانند پدر و مادر و مربی خود لذت خواهند برد. اجازه دهید کودکان نوپا هر طور که مایل هستند مطالب را دست و پا کنند.

دالی بازی (قایم موشک)بازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

این بازی تقلیدی کاملاً برای کودکان 10 تا 12 ماهه مناسب است. شما تنها به یک پتو یا روسری کوچک احتیاج دارید. از پنهان شدن در پشت پارچه لذت ببرید و سپس همانطور که می‌گویید “دالی” بیرون بیایید. نوزادان و کودکان نوپا را به تکرار همین کار دعوت کنید.

فعالیت های فیزیکی و مهارت های حرکتی

بازی های با توپ

با یک توپ بازی کنید. و از نوزادان و کودکان نوپا دعوت کنید تا اقدامات شما را تقلید کنند. هر بار با کودک روی زمین بنشینید. توپ را به سمت کودک قل بدهید و منتظر بمانید تا او آن را دوباره به شما برگرداند. کودکان را تشویق کنید تا به نوبت توپ را با پا هل بدهند. آن را با دست پرتاب کنند و یا آن را به یک جعبه بزرگ یا سبد لباسشویی بیندازند.

به گردش و قدم زنی برویدبازی های تقلیدی ساده  برای نوزادان و کودکان نوپا

چندین کالسکه اسباب بازی بخرید. و با استفاده از آنها عروسک ها و یا حیوانات اسباب بازی را برای پیاده روی در یک منطقه امن، به عنوان مثال راهرو، حیاط خود، زمین بازی یا پیاده رو ببرید.

فعالیت های زبانی

پرحرفی

هر زمان که صدای کودک خردسال را می‌شنوید. با قرار دادن خود در سطح او و تکرار صداهایی که ایجاد می‌کند. توجه خود را به او نشان دهید. این امکان تبادلات خوب را فراهم می‌کند و باعث پیشرفت زبان می‌شود.

قافیه ها همراه با حرکات

ترانه ها و قافیه های همراه با حرکات بدن، بازی های تقلیدی عالی را برای بچه های کوچک به ارمغان می‌آورند. من مطمئن هستم که شما چندین شعر و ترانه را می‌شناسید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×