آزمایش های ژنتیک

چگونه ژنتیک بر روی ظاهر و خصوصیات شخصیتی نوزاد شما تاثیر می گذارد.

چگونه ژنتیک بر روی ظاهر و خصوصیات شخصیتی نوزاد شما تاثیر می گذارد.

در دوره بارداری احتمالا بارها تصور کرده اید که نوزادتان چه شکلی خواهد بود. آیا مثل پدرش قد بلند خواهد شد؟ یا مانند شما موهای فرفری خواهد داشت؟ یا شوخ طبعی پدر بزرگش را به ارث خواهد برد؟ شاید هم چشمان آبی خواهد داشت؟

متخصصین تخمین زده اند حدود 60000 تا 100000 ژن (ساخته شده از DNA) در یک انسان 46 کروموزومی وجود دارد. یک نوزاد 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر خود می گیرد. با تمامی احتمالات موجود در ترکیب ژن ها، یک زوج توانایی بوجود آوردن 46 تریلیون کودک متفاوت را دارند. این واقعیت احتمالا برای شما مشخص می کند که پیش بینی ظاهر نوزاد شما چقدر غیرممکن است. علم ژنتیک بسیار پیچیده است، اما با یک دوره کوتاه می توانید اطلاعاتی را برای هدایت تخیل خود بدست آورید. در حیوانات که از ساختار ژنتیکی ساده تری برخوردار هستند. ژن غالب همیشه پیروز می شود. اما دانشمندان همیشه می دانستند که انسان ها پیچیده تر از حیوانات هستند و در سال های اخیر به این نتیجه رسیده اند که، بیشتر صفات انسانی پلی ژنیک هستند. (نتیجه عمل کردن چندین ژن در کنار یکدیگر). برای پیچیده شدن بیشتر امور، در برخی صفات مانند قد، وزن و به خصوص شخصیت محیط نیز تاثیر قابل توجهی بر روی اینکه کدام ژن ها قالب و کدام یک خاموش می مانند دارد.

رنگ چشم و نقش ژنتیک در آن

اگر در انتخاب رنگ چشم تنها یک جفت ژن درگیر بودند. نهایتا سه رنگ چشم وجود داشت قهوه ای، آبی یا سبز. اما چشم انسان شامل طیف زیادی از این رنگ ها است. به همین دلیل رنگ چشم یک صفت پلی ژنیک است. رنگ چشم با مقدار ملانین یا رنگدانه قهوه ای در عنبیه تعیین می شود. چشم های تیره مقدار زیاد، آبی مقدار کم، و دیگر رنگ ها سبز، عسلی مقادیر متفاوتی دارند. به دلیل اینکه ژن های متفاوتی عهده دار مقدار رنگدانه قهوه ای که به ارث می برید. و جایی که در چشم شما نمایان می شود. (آبی یا قهوه ای بیشتری می تواند در مرکز یا لبه بیرونی چشم شما قرار گیرد) هستند. با احتمال طیف گسترده ای از رنگ ها طرف هستیم. همچنین ممکن والدینی با چشمان آبی، نوزاد با چشم قهوه ای به دنیا بیاورند.

ویژگی های صورت و بدن

برخی ویژگی های صورت مانند چال گونه، تقارن صورت (به طور مثال رشد بیشتر مو در یک طرف صورت) ژن های غالب هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. حالت دست، انگشتان، ناخن ها و ویژگی های نامتعارف مثل داشتن چند فرق سر در هر نسل شکل می گیرد.

الگوی اثر انگشت در خانواده ها شکل گرفته است. و حالت قرارگیری دندان ها نیز می تواند ارثی باشد. زیرا قرار گیری  محل فک و شیب دندان ها از نظر ژنتیکی تعیین می شوند. حتی یک ژن به خصوص برای فاصله دندان ها وجود دارد. و محققین بر این باورند که جزو ژن های غالب است.

بیشتر بدانید  مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

برای اینکه یک ایده کلی از ویژگی های چهره ای و اخلاقی که ممکن است کودکتان به ارث ببرد داشته باشید. عکس اقوام خود را در طول نسل ها بررسی کنید. اگر مشخص شود که اکثر اعضای خانواده تان چانه برجسته یا صورت گرد دارند. به احتمال زیاد این ویژگی ها منتقل می شوند.

قد و وزن نقش ژنتیک در آن

برای تخمین تقریبی از قد بزرگسالان، میانگین قد مادر و پدر را بگیرید. سپس 5 سانت برای پسر اضافه و 5 سانت برای دختر کم کنید. پس اگر شما 165 سانت و همسرتان 175 سانت باشد. میانگین قدی شما  170 سانت است. در نتیجه پسر شما احتمالا 175 سانت، و دخترتان 165 سانت خواهد بود. هرچند با غیرقابل پیشبینی بودن ژنتیک این محاسبه قطعی نخواهد بود. کودک شما ممکن است بلند تر یا کوتاه تر از چیزی که تصور میکنید شود.

فاکتور تاثیر گذار دیگر در مقدار نهایی قد فرزند شما، تغذیه و سلامت است. اگر ژن کودک شما برای 170 سانت برنامه ریزی شده باشد. ممکن است به آن مقدار نرسد اگر رژیم او مناسب نباشد یا عاملی دیگر مانع فرایند رشد شود. از سوی دیگر فرزند شما ممکن است بلندتر از چیزی که توقع داشتید شود. همانگونه که مطالعات نشان داده اند، در قرن اخیر تغذیه مناسب سبب بلند تر شدن قد بوده است.

حدس اینکه نوزاد شما در چه حد لاغر یا دارای اضافه وزن خواهد بود غیرممکن است. ژن تنها زمینه را برای مقدار وزن نوزاد فراهم می کنند اما آن را تضمین نمی کنند. وقتی هردوی والدین چاق باشند، کودک نیز احتمالا اضافه وزن خواهد داشت. یک کودک ممکن است به دلیل ژن ها، عادت غذایی خانواده یا ترکیبی از این دو فاکتور چاق شود.

رنگ مو و نقش ژنتیک در آن

بطور کلی رنگ موی تیره بر روشن چیره خواهد بود. اما همانند رنگ چشم، رنگ موی کودک شما نیز می تواند یک دامنه زیبا از ترکیب رنگ موی شما و همسرتان باشد. این اتفاق بستگی به رنگ ها، یا رنگدانه هایی که هردوی شما در موی تان دارید. خواهد داشت. والدینی با رنگ موی یکسان ممکن است کودکی با رنگ موی متفاوت، اما در حدود رنگ موی خود داشته باشند.

اما ممکن است رنگ های غافلگیر کننده ای، از والدین با رنگ موهای متفاوت ظاهر شود. این اتفاق معمولا وقتی رخ میدهد که یک ژن رنگ مغلوب، از یک والد میاید و با ژن والد دیگر آمیخته می شود. در نتیجه یک والد با رنگ موی تیره که حامل ژن رنگ مغلوب بلوند است، ممکن است فرزندی با رنگ موی بلوند داشته باشد اگر آن ژن بیان شود و با ژن بلوند از والد دیگر آمیخته شود.

مانند رنگ موی قرمز که زمانی ژن مغلوب در نظر گرفته می شد، حالا این باور بوجود آمده که ژن غالب در برابر بلوند یا مشکی است. شما ممکن است مو قرمز باشید و متوجه نشده باشید. موی شما ممکن است رنگی متمایل به قرمز داشته باشد، که با رنگدانه قوی تر مشکی یا قهوه ای پنهان شده باشد.

بیشتر بدانید  چرا تصمیم گرفتم قبل از بارداری آزمایش ژنتیک بدهم

خصوصیات شخصیتی

متخصصین بر این باورند که بسیاری از تمایلات شخصیتی به عنوان مثال، نحوه واکنش به صدا از طریق ژنتیک در یک نوزاد تازه متولد شده وجود دارد. اما متخصصین اعتقاد دارند که محیط نیز نقش بسزایی در این امر دارد. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است علاقه به انجام فعالیت های خطرناک (یک ژن برای این منظور شناسایی شده) داشته باشد. هرچند، تاثیر شما بر روی آنها یا محیط زندگی شان می تواند این ماجراجویی بودن را کمتر بروز دهد. یا در کل بروز ندهد.

به همان طریق، کودکانی که خلاقیت یا صدای خوب (ژنتیکی بودن اثبات شده) به ارث می برند. در محیطی دلگرم کننده شکوفا می شوند. اما اگر در معرض هنر یا سازهای موسیقی نباشند. این استعداد ممکن است بروز داده نشود. خوشبختانه این اتفاق بالعکس نیز رخ می دهد یک کودک که بدون آن توانایی ژنتیکی متولد شده باشد می تواند با کار و تلاش، یاد بگیرد که چگونه نقاشی کند یا ساز بزند. به ندرت توانایی وجود دارد که تنها از طریق ژنتیک یا محیط گرفته شود.

بارداری دو قلو

بارداری با دوقلوهای همزاد، که در یک تخمک حامل و تقسیم به دو جنین شده اند، کاملا شانسی است. هیچ ارتباط ژنتیکی شناخته شده ای وجود ندارد. اما حاملگی با دوقلوهای ناهمزاد، جنین هایی که از دو تخمک و دو اسپرم جدا حامل شده اند. به نظر می رسد تحت تأثیر ژنتیک قرار گرفته اند. دلیل آن این است که تمایل زن به تخمک گذاری بیش از یک تخمک در هر زمان، می تواند ارثی باشد. در نتیجه اگر در خانواده شما تاریخچه ای از دوقلو های ناهمزاد وجود دارد. احتمال دارد شما نیز دوقلو باردار باشید.

سوال بزرگ این است که آیا تخمک گذاری دو یا چندگانه یک ژن مغلوب یا غالب است. تعیین آن دشوار است. زیرا دوقلوهای آبستن شده، بیشتر از متولد شده ها هستند. یک قل ممکن است در رحم بمیرد. یا زن هردوی آن ها را در دوره ای بسیار کوتاه بعد از حاملگی سقط کند. به گونه ای که حتی متوجه سقط نشود. از آنجایی که متخصصین نمی دانند که چند دوقلوی همزاد به باروری رسیدن، نمی توانند بگویند که این ژن مغلوب است یا قالب.ولی میتوان گفن ژنتیک در آن نقش اساسی دارد.

با تمامی احتمالات ممکن از ترکیبات ژن هایی که ظاهر و خصوصیات نوزاد شما را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا غیرممکن است تا بدانید کودکتان چه شکلی خواهد بود. اما این بخشی از سرگرم کننده بودن انتظار برای تولد کودک است. چه موهای فرفری شما یا قد بلند پدرش به نوزادتان به ارث برسد. زمانی که متولد شود حتی یک ثانیه هم شما را با تغییر نکردن فیزیکی اش، خسته نخواهد کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران بارداری

هر انسانی تعداد مشخصی ژن دارد. ژن ها رنگ چشم، رنگ مو، و سایر صفات را تعیین می کنند. که در 46 کروموزوم درون سلولهای ما قرار دارند. اکثر سلولهای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
استرس ناباروری

با استرس ناشی از ناباروری چه کنیم؟

آیا با استرس و مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم میکنید؟  تلاش بسیار باردار شدن می تواند به راحتی این احساس را به شما بدهد که کل زندگیتان را تحت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی پدر

چگونه آمادگی های لازم برای پدر شدن را به دست بیاورید؟-آکام

آیا شما وارد دوران جدیدی از زندگی خود شده اید؟ آیا از چالش های دوران تازه پدر بودن می ترسید؟ ما در آکام برای کمک به شما همراهتان هستیم  در …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
قبل از بچه دار شدن

قبل از بچه دار شدن چه آمادگی هایی برای والدین لازم است؟

از لحظه ای که می دانید باردار اید یا در سفر بارداری همسرتان شریک هستید، شما یک والدین هستید. حتی اگر بارداری منجر به سقط جنین، مرگ جنین یا فرآیند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×