خوابیدن در کنار کودک (خواب اشتراکی)

خواب اشتراکی

یک تخت خانوادگی ایمن و خواب اشتراکی برای کودک : در سال های گذشته خوابیدن کودک در تخت والدین مقوله ای معمول بود. این روال در فرهنگ های غربی کم کم تغییر کرد و امروزه کودکان بیشتر در گهواره های مخصوص به خود می خوابند. با این حال تخت خانوادگی و خوابیدن در کنار کودک همچنان در کشور های دیگر مشاهده می شود. با اینکه این روش امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما خانواده هایی هستند که ترجیح می دهند این شیوه را انتخاب کنند. دکتر جیمز مک کنا می گوید آمار ها نشان می دهند که نیمی از خانواده ها تمام یا قسمتی از شب را در کنار کودک خود سپری می کنند.

خوابیدن در کنار کودک چیست؟

خوابیدن در کنار کودک نام های متفاوتی دارد: خواب خانوادگی، خواب اشتراکی و … . به طور کلی این عبارات بدین معناست که کودک زمان خواب را در تخت والدین خود سپری کند. توصیه می کنیم کودک در تخت والدین نخوابد. با این حال خاطر نشان می کنیم که مادران شیرده ممکن است مجبور شوند در طول شب برای شیردهی به کودک اقدام کنند. این کار بهتر است در تخت انجام شود (به جای صندلی یا مبل). چرا که مادر ممکن است تصادفا در حین شیردهی به خواب رود. این آکادمی معتقد است شیر دادن در تخت سبب می شود والدین تخت را به محیطی ایمن تبدیل کنند.

در نتیجه خواب اشتراکی می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. کودک می تواند در تخت والدین بخوابد. کودک می تواند در تخت مخصوص متصل شده به تخت والدین قرار گیرد. یا در گهواره­ی خود در کنار تخت والدین استراحت کند.

بیشتر بدانید  چطور اعتماد به نفس فرزندمان را بالا ببریم؟ از چه زمان دست به کار شویم؟آکام

چرا خواب اشتراکی ؟

طرفداران تخت اشتراکی به فواید خواب کودک در کنار والدین اشاره می کنند. آنها معتقدند وقتی در کنار کودک خود می خوابند. خواب بیشتر و بهتری را تجربه می کنند. مادران شیرده معتقدند خوابیدن در کنار کودک شیردهی را راحت تر می کند. همچنین برخی از متخصصان می گویند خوابیدن در کنار کودک احتمال ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی کودک (SIDS) را کاهش می دهد.

به طور کلی می توان گفت فواید خواب اشتراکی، با شیردهی طولانی مدت و خواب کافی والدین در ارتباط است.

 خطرات خواب اشتراکیخوابیدن در کنار کودک (خواب اشتراکی)

همان طور که خوابیدن کودک در گهواره خطراتی دارد. حضور کودک در تخت والدین نیز خطرات خود را دارد. مهم ترین مسئله این است که امن ترین مکان را برای استراحت کودک خود پیدا کنید. در شرایط زیر، کودک را در کنار خود نخوابانید:

  • در صورتی که الکل مصرف کرده اید
  • در صورتی که تحت درمان های دارویی قرار دارید
  • در صورتی که سیگار می کشید
  • در صورتی که کودک دیگری در تخت شما حضور دارد
  • در صورتی که حیوان خانگی تان در تخت شما می خوابد
  • در صورتی که روی مبل می خوابید
  • در صورتی که روی صندلی می خوابید
  • در صورتی که بیش از اندازه خسته هستید

تمام موارد زیر باعث می شوند خوابیدن در کنار کودک ایده ی خطرناکی باشد. همانطور که خوابیدن در گهواره قوانین ایمنی مخصوص به خود را دارد. خوابیدن در تخت اشتراکی نیز دارای نکات امنیتی مربوط به خود است.

قوانین بیشتر برای خانواده های طرفدار تخت اشتراکی

در صورتی که از این شیوه استفاده میکنید موارد ایمنی زیر را در نظر داشته باشید:

  • کودک در زمان استراحت باید به پشت بخوابد
  • تشک باید مستحکم و تمیز باشد
  • یک بزرگسال باید همیشه بتواند شاهد وضعیت کودک باشد
  • از پتو های پف دار، عروسک های تو پر، بالش و لحاف استفاده نکنید
  • کودک را با یک لایه لباس بپوشانید تا از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید
بیشتر بدانید  بررسی‌ هرمون ها موجود در شیر مادر

نکته ی اصلی این است که اگر می خواهید برای مدتی در کنار کودک خود بخوابید. لازم است راهکار های خواب ایمن را دنبال کنید. اولین مسئله محل خواب است. هیچگاه کودک را روی مبل یا تشک آبی نخوابانید. تشک کودک باید مستحکم، صاف و تمیز باشد. مواظب باشید کودک در معرض گرمای بیش از اندازه قرار نگیرد. کودک را با لباس بیش از اندازه نخوابانید و از پوشاندن او با پتو های بزرگ پرهیز کنید.

ملحفه و پتو های نازک معمولا برای گرم نگه داشتن کودک شما کافی هستند

بهتر است در زمان خواب رو به، کودک خود بخوابید. این کار احتمال پایین افتادن کودک از تخت را کاهش می دهد. از اینکه همسرتان می داند کودک در تخت حضور دارد. اطمینان حاصل کنید. بهتر است در زمان حضور کودک در تخت، حیوان خانگی تان در تخت حضور نداشته باشد.

خوابیدن در کنار کودک یک انتخاب شخصی است. این تصمیم باید با توجه به نیاز های خانواده (و نه بر اساس نظرات دیگران) اتخاذ شود. روش های مختلف را امتحان کرده و بهترین و ایمن ترین شیوه برای تامین خواب همه ی اعضای خانواده را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که اگر تصمیم گرفته اید بخشی از شب را در کنار کودک سپری کنید. قوانین ایمنی همچنان پابرجا هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×