از شیر گرفتن و تغذیه

دلایلی که باعث می شود کودک شما غذا نخورد

دلایلی که باعث می شود کودک شما غذا نخورد

 

بسیاری از والدین شاهد این بوده اند که فرزندشان به خاطر دوست نداشتن مزه ی غذا، تصمیم گرفته است اعتصاب غذا کند. اما در اغلب موارد، پس از گذشت چند ساعت کودک گرسنه از اتاقش بیرون می آید. و مشغول به خوردن نخود و لوبیا های سرد شده ی سر میز می شود. اما اگر این اعتصاب غذا طولانی تر باشد چه؟

مقاومت در برابر غذا خوردن به مدت طولانی، در کودکانی که در سن رشد قرار دارند طبیعی نیست. کودکان معمولا هر چند ساعت یک بار گرسنه می شوند (حتی اگر گاهی در لحظه در برابر غذا خوردن مقاومت کنند). در نتیجه غذا نخوردن به مدت طولانی نشان دهنده ی نبرد قدرت میان والدین و کودک نیست. بلکه احتمالا نشانه ی یک مشکل پزشکی پنهان است.

اگر باید کودک را با تهدید و پاداش به غذا خوردن مجبور کنید. احتمالا مشکلی وجود دارد. حتی اگر کودک به خاطر فشار وارده از طرف شما غذا را به دشواری قورت می دهد. همچنان مشکلی وجود دارد و این یعنی باید برای بررسی وضعیت کودک به پزشک مراجعه کنید.

علل احتمالی

دلایل زیادی می تواند منجر به بی اشتهایی و اعتصاب غذای کامل (یا خوردن چند لقمه ی ناچیز) کودک شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • ویروس: اگر فرزند با اشتهای شما ناگهان از غذا خوردن سر باز زند. احتمالا ویروسی در معده ی او جای گرفته است. برای درمان این مشکل سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • یبوست: کودک مبتلا به یبوست ممکن است از غذا خوردن دست بردارد و نتواند علت آن را توضیح دهد.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: این بیماری که تلفظ نام آن دشوار است. بر اثر ساخت نوعی خاص از سلول های ایمنی (احتمالا به علت آلرژی غذایی/حساسیت یا رفلاکس اسیدی) در مری فرزند شما ایجاد می شود. ازوفاژیت ائوزینوفیلیک باعث می شود گلوی کودک ملتهب و برآمده شود. در نتیجه غذا خوردن به فرآیندی بسیار دردناک تبدیل می شود.
  • آنورکسیای عصبی یا دیگر اختلالات خوردن: با اینکه این مشکل در نوجوانان شایع تر است. اما حتی در کودکان ۶ یا ۷ ساله نیز می توان آن را مشاهده کرد.
  • حساسیت غذایی: گاهی اوقات حساسیت هایی مانند بیماری سلیاک (واکنش به پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار) سبب می شود غذا خوردن برای کودک شما اذیت کننده یا حتی دردناک شود.
  • مشکلات پزشکی پنهان دیگر: بسیاری از بیماری های اثر گذار بر کلیه، کبد و … می تواند منجر به از بین رفتن اشتها در کودک شود.
بیشتر بدانید  چگونه میتوان در غالب بازی کودک را به ورزش کردن تشویق کنید- آکام

 

بد غذا یی کودک  و مشکلات پزشکی

بله، ممکن است کودک شما بد غذا باشد یا برای به دست آوردن ناگت مرغ و سیب زمینی سرخ کرده در برابر خوردن غذای سالم مقاومت کند.

اما اگر کودکتان اصلا غذا نمی خورد (و این مقاومت به اندازه ای ادامه پیدا کرده است که منجر به گرسنه شدن کودک شود)، به متخصص اطفال مراجعه کنید. تا بتوانید مسائل پزشکی پنهان را سریعا تشخیص داده و درمان کنید.

دیگر مشکلات در غذا خوردن زیر مجموعه ی بد غذایی محسوب می شوند و همچنین ممکن است نشان دهنده ی مشکلات پزشکی دیگری از قبیل بیزاری از بافت غذا  و بروز رفلاکس حلقی در هنگام بلغ غذای جامد باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×